Uncategorized

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم منة فتحي

 رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم منة فتحي
رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم منة فتحي

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم منة فتحي

اسد بقلق ولهفه:الحان كويسه؟
الدكتور: الحمد لله مافيش غير شويه كسور بسيطه في الرجل بس
اسد بقلق اكتر:بس ايه؟
الدكتور بأسف:للاسف الحمل نزل أثر الحادثه واحتمال ماتقدرش تخلف تاني.
اسد:هي هي هتفوق امتي؟
الدكتور:بكره.. بعد اذنكم. ومشي.
تمارا بصت لاسد بغضب..
أيه: حبيبي يلا نرجع ونيجي بك
اسد قاطعها بنرفزه:عايزه تمشي امشي انتي انا هفضل معاها. وبص لفارس. روحهم كلهم ع الفله.
فارس؛حاضر.
نور:اسد انا ولمار عايزين نتكلم معاك.
اسد بضيق:روح ي فارس وعم امجد هيوصلهم.
فارس:يلا ي تمارا.
تمارا بغضب:انا مش هروح.
اسد:انا قولت روحوا.
تمارا تجاهلت كلام اسد:روح ي فارس أنت وليل والبت دي وانا هفضل مع الحان. ودخلت غرفه الحان وفارس وأيه وليل مشيوا.
اسد بص لفهد:تعالي ي فهد.
فهد حضن اسد وبدموع:ماما هتبقي كويسه صح؟
اسد:صح. وبص لنور. في إيه؟
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في صباح اليوم التالي في غرفه الحان
الحان فتحت عينيها ببطئ وحاولت تتحرك ماعرفتش بصت جنبها كان نايم اسد ع السرير وواخدها في حضنه ابتسمت وحركت ايديها ع وشه برقه وأسد حس بلمستها وابتسم وشدد من حضنه ليها…
اسد وهو مغمض عينيه:بس بقا.
الحان ابتسمت بحب: اصحي ي اسد.
اسد فتح عينيه وابتسم: صباح الجمال.
الحان ابتسمت بس ابتسامتها اختفت لما افتكرت أنه اتجوز عليها: ابعد عني.
اسد بعد والحان اتعدلت ولفت وشها الناحيه التانيه: الحان.
الحان:ايه اللي حصل امبارح؟
اسد:عملتي حادثه و. وسكت.
الحان:وايه؟
اسد بحزن: البيبي مات.
الحان بصت لاسد وضحكت بقوه ودموعها نازله بغزاره:مات!!؟ انت بتهزر صح؟
اسد بص في الأرض بحزن:انا اسف.
الحان بصت لاسد بكره:انت اسف!!؟ اسف ع ايه؟ رد عليا اسف ع ايه؟
تمارا وفهد صحيوا ع صوت الحان..
اسد بحزن:الحان انتي ماتعرفيش حاجه.
الحان بصراخ؛مش عايزه اعرف حاجه مش عايزه اعرف حاجه انا بقيت بكرهك بقيت بكرهك…ربنا ياخدك عشان ارتاح حتي ابني ماسلمش من جبروتك وظلمك حرام عليك بقا ابعدي عني..طلقني ي اسد طلقني.
اسد ضم ملامحها بحنان والدموع في عينيه:حقك عليا حقك عليا انا ظلمتك كتير..والوقت الجاي كل حاجه هتتصلح سامحيني.
الحان زقت ايده وبغضب:مافيش حاجه هتتصلح مافيش ي اسد.
تمارا بصت لاسد:روح هات فطار لالحان. وقربت من الحان وحضنتها. عيطي ي حبيبتي عيطي.
الحان مسكت في تمارا ودموعها نزلت بغزاره؛كل ده بيحصلي ليه؟ كل ده ليه؟ ي رب انا تعبت ي رب انا تعبت.
اسد بص لالحان بحزن وخرج.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في المساء في شقه ادهم
محمد:كنت فين ي ادهم؟
ادهم اتنهد؛كنت بزور اسد عشان الحان عملت حادثه؟
أحمد:هي كويسه؟
ادهم هز راسه بنفي:لا كانت حامل وسقطت وفرصه حملها تاني ضعيفه.
محمد بحزن:ربنا يصبرها.
ادهم بص لأحمد:جهز نفسك هنسافر بكره.
أحمد بخوف:ادهم بلاش ممكن العمليه تفشل.
أدهم:ماتقلقش أن شاء الله هتنجح وهترجع تمشي ع رجلك تاني.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في مصنع قديم في مكان مهجور
-عااااا انا فين؟ فكوني فكوني.
_هههه بتحلمي.
-بصدمه:ااا انت!!؟
قرب منها ومسكها من شعرها وبغضب؛هو اللي بعتك صح؟
-هو مين؟
_هههه يعني ماتعرفيش. وخرج مسدس وحطه ع راسها. طب وكده عرفتي.
-ه هقولك ي باشا هه هقول كل حاجه.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي
عدي اليوم من غير اي جديد غير أن احمد وادهم وروح سافروا ومحمد رفض يروح معاهم…..
عدي شهرين من غير اي جديد وأحمد عمل العمليه ونجحت بس لسه بيعمل جلسات علاج طبيعي…
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في أمريكا في مستشفي كبيره.
ادهم:جاهز؟؟
أحمد بخوف:خايف تكون فشلت.
ادهم:ماتقلقش.
ادهم سند احمد عشان يوقفه وأحمد وقف واتحرك خطوتين مع ادهم…
أحمد بص لادهم وبدموع:انا انا خفيت ي ادهم.
ادهم ابتسم وحضن احمد: حمدلله ع سلامتك ي بطل.
أحمد بدموع: الحمدلله ي رب الحمدلله
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في مصر في فله الدمنهوري
الكل كان بيفطر ونزل اسد…
اسد قعد جنب تمارا:تمارا.
تمارا بتجاهل:ليل ابقي قولي للدادا تشوف حل للدبان اللي في كل حته ده.
ليل بتكتم ضحكتها: حاضر.
اسد بغيظ:تمارا انا مبحبش كده ردي عليا ماتستفزنيش.
تمارا بصت لاسد وابتسمت بحزن:لو انا غاليه عندك راضي مراتك هي تعبت كتير وانت قسيت عليها.
اسد بحزن:مش راضيه تسمعني.
تمارا؛حاول ي اسد حاول.
اسد اتنهد:حا. وسكت وبص للفاتنه اللي بتنزل من ع السلم..كانت لابسه فستان أبيض رقيق جدا وكانت لابسه طرحه باللون الكشمير وحاطه ميكب بسيط وسيمبل…
تمارا:قمر بسم الله ماشاء الله…راحه فين؟
الحان:جدو اتصل وقالي اجي اقعد معاها اسبوع وانا قولت اروح أشوفه عشان وحشني اوي اوي.
اسد قام وبغيره:ايه اللي حطاه في وشك ده؟
الحان بتجاهل:,عن اذنك ي تمارا.
اسد مسكها من كتفها:الحان امسحي الميكب.
الحان بعند:لا وأبعد عني.
اسد بتحذير: الحان.
الحان بغضب:ابعد عني ابعد.
اسد بص لالحان بغضب وغيره وباسها بقوه وغضب وليل خبت وشها بسرعه وتمارا ابتسمت ولفت كملت اكل….
اسد بعد عن الحان وبغيظ:عشان تستفزيني وتحطي ميكب تاني.
الحان وشها أحمر بخجل وبغضب:انت قليل الادب ومش محترم.
اسد بوقاحة:تحبي اوريكي قله الادب بجد.
الحان بخجل:لا شكرا ابعد بقا عايزه اروح عند جدو.
اسد:تمام يلا نروح مش تروحي.
الحان بغضب:لا هروح لوحدي.
اسد:ماتخلنيش اعمل حاجه أموت واعملها.
ألحان بغيظ وخجل:اوووف رخم. وخرجت.
تمارا بصت لاسد وبضحك:لما قولت تصالحها كان قصدي في اوضتكم مش هنا.
اسد ابتسم بحرج:احم احم يلا ي فهد.
فهد غمز لاسد:ايوه ي عم.
اسد مسكه من قفاه:ياض بطل لماضه.
فهد باستفزاز:لا…ابعد بقا.
اسد نزله بغيظ:يلا.
وخرجوا وكانت الحان في العربيه اسد وفهد ركبوا وأسد اتحرك والحان قالتلوا ع العنوان.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في منزل محمود (جد رهف)
الجد(محمود):الحان هتيجي هتقعد اسبوع معانا.
ايمن ابتسم:بجد ي جدو؟
محمود:هكدب عليك يعني.
سليم:تنور.
الباب خبط وفتحت الخدامه ودخلت الحان بفرحه اترمت في حضن محمود…
الحان بسعاده:جدو وحشتني اوي اوي.
اسد بغيره وغضب شد الحان:عايزه تسلمي سلمي من غير احضان لما ما والله اروحك.
الحان بصت لاسد بغيظ: مالكش دعوه.
اسد بغيظ: ماتستفزنيش.
الحان بغيظ:ع فكره بقا أنا هقعد اسبوع هنا.
اسد بغيظ:نعم!!؟ هو انتي فاكره انك هتقعدي 5 دقائق عشان تقعدي اسبوع.
الحان نفخت بغضب:اوف بقا انت مالك انا هقعد يعني هقعد.
اسد بغضب:لا مش هتقعدي.
محمود قاطعهم:في ايه ي اسد سيبها تقعد معايا.
اسد بغضب:لا.
ايمن:ماتبقاش رخم وسيبها.
اسد بعند:لا.
سليم:ما تقعد انت كمان هنا.
الحان :لا طبعا.
اسد بص لالحان باستفزاز:طب موافق.
الحان بغيظ: اسد.
اسد باستفزاز وعند:عايزه تقعدي يبقي هقعد معاكي.
الحان دبدبت ع الأرض بغيظ طفولي: اووووف بقا. وبصت لمحمود. فين اوضتي؟
أسد: اوضتنا.
الحان بصت لاسد بغيظ..
محمود:ساره وريهم اوضتهم.
ساره:حاضر ي عمي…اتفضلوا.
الحان بصت لاسد بغيظ وهو بصلها باستفزاز وحرك حواجبه بحركه مضحكه استفزتها اكتر نفخت بغيظ ومشيت وري ساره…
فهد بص لاسد:مستفز. ومشي.
اسد صك ع أسنانه بغيظ:ماشي ي زفت. ومشي هو كمان.
ايمن: هو لازم جوزها يفضل.
محمود: طبعا..وبعدين انا لازم اتأكد أن كان كويس معاها ولا لا.
أحمد بسخرية:انت مش شايفها مدايقه منه ازاي؟
محمود:عادي ممكن يكون في خلاف بسيط.
ايمن بضيق: اللي تشوفوا ي جدي.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في اوضه اسد والحان
ساره:تعالي ي شقي انت اوديك أوضتك.
فهم:حاضر ي مزه. وخرج مع ساره.
الحان بصت لاسد بغضب وفكت طرحتها ورمتها ع السرير وبتشبك ايديها في بعض…
اسد قعد ع ركبته قدامها وبحزن:مالك؟ لسه زعلانه؟
الحان بدموع: مالكش دعوه بيا ابعد عني..انا زهقت منك مابقتش بطيقك وبتخنق من المكان اللي بتبقي فيه..انت ايه ماعندكش دم واحده مش عايزاك طلقها روح لمراتك التانيه…سيبني اعيش حياتى بقا.
اسد بحزن: أنا اسف ي الحان سامحيني اللي حصل غصب عني.
الحان لفت وشها وبدموع:امشي من هنا ي اسد سيبني لوحدي انا مخنوقه… لو عندك ذره رحمه وانسانيه طلقني.
اسد بص في الأرض بحزن وسكت شويه وبعد كده بص لالحان:حاضر ي الحان انا همشي وهسيبك تغيري جو…انا بجد اسف وندمان ع اللي عملتوا معاكي وهسيبك تفكري و الشئ اللي يريحك انا هعملوا. قرب منها يبوس جبينها بس الحان بعدت عنه اتنهد بحزن وخرج والحان عيطت اكتر…
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في الاسفل
محمود باستغراب: انت رايح فين ي ابني؟
اسد:مضطر امشي عشان عندي شغل ضروري.
محمود بتفهم:تمام.. سيب ابنك مع الحان.
اسد:بس
فهد قاطعه:بابا عايز اقعد مع ماما.
محمود:سيبوا ي ابني.
اسد اتنهد:ماشي. وبص لفهد بتحزير. بلاش لماضه ماشي.
فهد باستفزاز:براحتي اسلوبي كده.
اسد بص لمحمود:أما اسف بس مش هينفع اسيبه. وبص لفهد بوعيد. ماصدقت الحان تمشي عشان اعرف اخلي بيه شويه.
فهد بلع ريقه بتوتر وابتسم ببلاهه وقرب من ساره:طنط ممكن تطلعيني عند ماما.
ساره ابتسم:حاضر ي قلب طنط.
اسد بص لفهد بتحذير:عن اذنكم. وخرج.
فهد اخد نفسه براحه:هولاكو عايش معانا ي ربي.
ساره بصت لفهد وضحكت:شكلك مش سهل تعالي اطلعك عند ماما.
فهد:تعالي ي جميله الجميلات ي مزه المزز ي جامده الجامدين….انتي متجوزه؟؟
ساره بضحك؛اه متجوزه ده. وشاورت ع احمد.
فهد:ده كبر وبقي عجوز ايه رايك تطلقي واتجوزت انا لسه صغير ومز وقمور كمان.
أحمد بغيظ:هو انت جاي تشقط مراتي تمشي ياض.
فهد لؤي شفايفه بضيق وبص لساره: طب عندك بنت مزه زيك كده؟
ساره بضحك:اه عندي 2.
فهد ابتسم:خلاص قوليلي هما فين اروح اتعرف عليهم لو عجبوني هفكر وممكن اجيب هولاكو واتجوزهم.
أحمد قام بغيظ:امشي ياض اطلع عندك الحان فوق.
فهد بص لاحمد:هولاكو رقم 3 أووووف مليتوا البلد.
أحمد:احنا بردك.
فهد بص لاحمد: بقولك ايه ماتمشي زي ما هولاكو مشي خلي الدنيا تطري والواحد يعرف يلقط عيشوا.
أحمد بص لفهد بذهول: امشي ياض من هنا أمشي.
فهد شوح بايده: ماشي اهو ماشي. وطلع مع ساره.
أحمد بذهول:ده منظر طفل.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي في فله الدمنهوري في اوضه الحان وأسد
اسد كان نايم ع السرير عاري الصدر وحاطط ايد تحت راسه والايد التانيه ماسك فيها سجارته الفاخمه..
اسد اتنهد:حاسس بفراغ كبير……وحشتيني اوي.
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!