Uncategorized

اسكريبت البائسات الجزء الثاني 2 بقلم شروق عبدالعزيز

 اسكريبت البائسات الجزء الثاني 2 بقلم شروق عبدالعزيز

اسكريبت البائسات الجزء الثاني 2 بقلم شروق عبدالعزيز

اسكريبت البائسات الجزء الثاني 2 بقلم شروق عبدالعزيز

هناء بخوف من نبرتة العالية: انا اسفة يافندم بس… 
يخربيتك انت اية اللي جابك هنا انا مبتخيلش صح 
يخربيتك فوقي لتنطردي من اول يوم 
المدير بعصبية: انتي بتقولي اية يااااروح امك انتي عارفة بتكلمي مين 
هناء برعب: انا اسفة يافندم والله اااناا يعني مقصدش بس يعني بس 
المدير: انتي هتبسبسيلي يلا علي مكتبك اخلصي 
مشيت هناء وهي بتبرطم وتدعي علي اللي وقعها في الورطة دي 
هناء مع نفسها: اه ياني يعني يوم محب احب الغوريلا دي استغفر آلَلَهّ العظيم دا مش تبع البشر اساسا ياماما دا كان شوية وهياكلني الحمدلله طلعت من تحت ايدُه سليمة ماشي يااسلام يابن ام اسلام ان موريتك 
فردوس وهي غارقة في هسترية ضحك بسبب تلك المجنونة: الله يخربيتك هتفضحينا وهتتطردي من اول يوم اية اللي بتقولية دا لو اسلام بية سمعك هيعملك كفتة 
هنا بثقة زائفة: فشر هو انا اي حد برضوا انا كنت هعملها علي نفسي وانا قدامة بس يخربيته دا مش بني ادم زينا لا كنت خايفة يبلعني 
فردوس: هناء ياحبيبة قلبي روحي شوفي شغلك بدل متطربقك علي دماغنا احنا الاتنين 
وذهبوا كل منهم الي مكان عملها 
تن تن تن تن 
هناء: الو يازفتة ياشروق انتي والكلاب التانيين اللي عندك عارفة لو شفتكوا النهاردة قدامي هعمل منكوا البيتزا اللي انتو عايزينها دي 
شروق بضحك: يخربيت هو في كدا اية مسورة وضربت حصل اية اوعي يكون الكراش لغي الادد  هفرح والله ????????
هناء بغيظ: لا ياختي طلع هو المدير وعامل زي داركولا في الشركة ونافش ريشة كدا اوف منه هتشل بسببة 
اسلام بغضب: انت يانسة احنا مش جيين نضيع وقت مفهوم عايزة تكلمي صحابك وتكملي رغي اتفضلي برة هنا شركة محترمة مش للكلام الفاضي مفهووم 
هناء بعصبية: انا مسمحلكش تقلل مني ابدا مش علشان انت حلو ومز كدا شبة الاجانب تقلل مني لا يابابا فوق 
اسلام بضحك يحاول اخفاءة بصرامة : كلمة كمان وهدفنك مكانك مفهوم وخلصي الاوراق دي عشر دقايق وتكون علي مكتبيمش عايز تاخير وغادر
هناء: روح ياشيخ الهي عضلاتك اللي انت نافخها علينا دي تفرقع يارب اوووف اية البني ادم براس خنزير دا عاااا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان اخر 
شروق: ياجماعة انتو كمان لازم تلاقوا شغل وانا هحاول اقنع ابوالسيد كدا يمكن يوافق البت هناء والعة معاها بقاا والكراش طلع هو المدير وحاجة ولا في الروايات 
دينا: يبختها والله انا معنديش مشكلة انا واسماء لاقينا شغل في مكتب للسفر بس المدير يختااااي موووز موووز وحاجة اخر حلاوة ياولاد
رشا: بس ياولية منك ليها اتحشمي يامرة جري اية ????
ياختي انتي وهي احنا لسة ملاقيناش شغل امتي الاقي بقا الفارس بتاعي هييح ياااه بقا لو كان زي ادم الكيلاني موووز موووز موووز 
منار : ادم الكيلاني مين ياما بتاع ياااروح امك دا لا انا هغني بقا واطلع علي الفضئيات وهيصة وبقا وكدا وبقا وكدا وهزروط الدنيا 
مياار: بقولكوا اية انا عايزة اشتغل وخلاص ويااا بقا لو قصة حب زي الروايات وواحد زي زين الجارحي ياااا قلبي الضعيف لا يتحمل 
نورهان: بس بس زين الجارحي مين وادم الكيلاني مين لا يابابا انتي وهي  انا عايزة اشتغل في حاجه إنترناشيونال علي راي هناء احنا تعليم كريدت يابابا مش تعليم عادي 
شروق بمقاطعة: بس اية احنا مش هنخلص يلا ياختي انتي وهي ندور علي شغل بدل الفشل اللي احنا فية دا البت هناء شغالة معاها عسل (سوري يهناء بس مكنش جايبك ورا غير نقنا ????????) 
وذهبوا  كلا منهم في طريق باحيثن عن عمل 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمكان اخر 
سيف: اوف مش عارف انا اية الملل دا متيجوا نخرج يجدعان 
احمد: لا ياعم انا مش قادر مع نفسك 
سيف: اه ياواطي اسفوخس علي دي صحاب 
امسك هاتفة وحدث البيست فريند 
سيف: ياهلا بالناس الي خلاص بقا بقت تشتغل في شركات ونسيتنا (مش هنخلص من القر دا بقا استحملي بقا يهناء انتي اللي سبتينا ملناش فية ????) 
المجهول بعصبية: عايز اية يالاا مش كفاية عليا دراكولا عايز اية انت كمان (اكيد عرفتو مين ايوا هي اللي في بالكوا) 
سيف باستغراب: داركولا مين دا 
هناء بهدوء : فاكر اسلام  اللي حكتلك عنة 
سيف بغيرة لا يعلم سببها: اه مالة سي زفت 
هنا بغضب: اهوو سي زفت دا كرهني في حياتي النهاردة لا طيقاك ولا طيقاه ولا طايقة العيال اللي معايا في الاوضة كلهم 
سيف:  اله وانا مالي انا  يالمبي بس 
هناء بغيظ: مش عارفه انا شايف نفسة علي اية بعضلاتة اللي هتنفجر من درعاتة دي شكلوا نفخ علي الفاضي  اصلا 
ريش علي مفيش 
سيف بضحك????: خلاص قدمي استقالتك اية اللي مقعدك 
هناءبغيظ : والله جيت تكحلها عميتها يلا يلاااا غورر واغلقت بوجهه
هناء: اوف ياربي مش كفاية عليا صحاب معتية لا وكمان البيست ياااربي انا والله صغيرة علي الهم دا ياصغيرة علي الهم يهناء 
نسيب هناء تصوت علي حالها ونروح مكان تاني ????
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمكان اخر تقام بة الخطط 
مجهول ١:انا مش عارفه انا البنات دول شايفين نفسهم علي اية مفكرين نفسهم احسن مننا 
مجهول٢: واخدين في نفسهم مقلب ونفشين جناحاتهم علينا اسكتي ولا الغبي اللي حبتية بيجري ورا التانية اللي اسمها هناء دي والغبية اللي اسمها شروق انا بخاف منها اصلا 
مجهول ١:والله لخليها تندم علي اليوم اللي فكرت تاخده مني فية وهخليها تدوق العذاب الوان  ومش هيا بس الشلة كلها واحد واحد بس هناء وشروق وام لسان وسام دي 
مجهول ٢:احنا عايزين نخلص من الشلة كلها والبت اللي اسمها شروق اللي عامله نفسه بتاع دي ولسان اللي لسانها مبيدخلش بوقها 
مجهول١:انا هقولك نخلص منهم ازاي اسمعي بقا *******”””**”***********(الخطة) 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالشركة 
اسلام: انسة هناء تعاليلي علي المكتب عايزك 
هناء: حاضر يافندم 
تك تك تك 
اسلام: ادخل 
دخلت هناء وهي مرعوبة ومش عارفه اي اللي هيحصل 
هناء: انا والله معملت حاجه دا حتي خلصت الملفات اهيي بص انت لو عايز تطردني انا همشي لوحدي اصلا وبلاش تتعب عضلاتك خالص بص سمووعليكواا 
اسلام بضحك: استني هنا يامجنونة 
هناء: اية دا انت عندك سنان زينا وبتضحك اهوو 
اسلام: هو انا مش بني ادم زيكوا ولا اية 
هناء: هو من جهة زينا فادي اشك فيها بصراحة بس اللي تقولوا مش انت المدير خلاص بقا 
اسلام بضحكة عالية: بس يابنتي اهدي دا انتي مصيبة فعلا زي مبيقولوا 
هناء: نااعم هما مين دول اللي بيقولوا ان شاءلله 
اسلام: ههش هش يخربيتك هتفضحينا 
بصي انا عايز اقولك حاجة مهمة بصراحة  انا كنت عارفك اول يوم جيتي فية الشركة وكمان لما بتعي الادد انا قبلتوا اه متستغربيش كدا انا كنت براقب صفحتك بالساعات ولما صدقت بعتي وكنت خايف ابعت متقبليش 
هناء انا بحبك ❤
وعايز اتجوزك تقبلي تتجوزيني  بس مش هقدر اع……….. 
استوب 
ياترا هيكمل يقول اية ورد فعل هناء اية  وياترا باقي البائسات هيعملوا اية 
يتبع…..
لقراءة الجزء الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!