Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريهام

اسراء اول ما طلعت الصالون  اتصدمت ايه ده 
أسر بصلها بابتسامه وسيمه وغمزلها،،،،،.
اسراء ف سرها هو انت  عريس الغفلة يا ابن الصرمه طيييب والله لاربيك 
سناء( والده) أسر ،،،،
بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن عسل يا حبيبتي تعالي اقعدي جنبي 
اسراء اتكسفت احم شكرا يا طنط وقعدت جنبها ومن الناحيه التانيه اسر يعني هيا اللي ف النص 
اسر:  قرب منها وهمس دا انتي طلعتي بتتكسفي اهو ذي البنات عادي 
اسراء بصتله بغيظ ومردتش عليه ،،،،
(والد )اسر سليمان احنا يشرفنا نطلب ايد الانسه اسراء لابننا اسر 
عبدالله : وأحنا لينا الشرف طبعا دا الدكتور اسر نعرفه وشخص محترم بس اهم حاجه موافقه اميرتي انا مقدرش اغصبها على حاجه لو هيا موافقه انا معنديش مانع،،، 
سناء(والده) اسر طب نسيبهم يقعدو لوحدهم 
زينب اه طبعا اياد خدهم ف الريسبشن 
اسراء قامت وهي ماشيه بصت لوعد بمعنى ماشي حسابك بعدين 
وعد رفعت كتفها لفوق  بمعنى انا مكنتش اعرف 
اياد:  اتفضل أنا واقف عند الباب 
سابهم ووقف عند الباب 
اياد وقف فتح التلفون بيبص فيه أو عامل نفسه مركز  فيه وهو مركز مع سلمى ف كل حركه بتعملها وخد باله أنه بتتعمد ماتبصلوش علشان اللي حصل مابينهم ابتسم لما افتكر اخر مره لما طلعت تجري ،،،،،
سلمى خدت بالها أنه مركز معاها اتكسفت وفركت فى اديها ياوكستك يا سلمى على الموقف اللي انتي  فيه يارب يكون نسي اللي انا قولته شغلت نفسها بالكلام مع وعد ،،،،،،
  زينب قامت 
وعد: رأيحه فين يا طنط 
زينب هعمل حاجه يشربوها 
وعد :لا اقعدي انتي تعالي يا سلمى معايا رايحه في اتجاه اياد ع المطبخ
اياد سمعهم بس هو اتعمد يسألهم  عشان يقفو  
رايحين فين 
وعد: هنعمل حاجه نشربها تشرب ايه 
اياد: وهو بيبص ل سلمى قهوة ساده ،،،،
وعد:  لاحظت نظره على سلمى قالت بخبث امم وايه كمان 
اياد احم بس 
سلمى احمرت 
عد مالك يابت قلبتي طمطمايه كده ليه  
اياد بص لوعد بمعنى متحريجهاش 
عد ضحكت بصوت عالي ههههه خلاص يعم اهدى وانتي تعالي يختي لما نشوف ايه حكايتكم انتم كمان ،،،،،،،
عمر كان قاعد وعنيه زي الصقر بطلع شرار وقبض على ايده لدرجه عروق ايده بانت  عشان ميقومش يموت وعد واياد لأنها ضحكت،،،
والله لاربيكي يا وعد الكلبه  دا انا مسمعتش ضحكتك لغايه دلوقت ،،،،
********* عند اسراء واسر
اسراء قعدت نعم انت جيت ليه،،،
أسر بسخرية جاي اشتري بيض ايه جاي ليه دي جاي اتنيل اتجوزك ،،،،،
اسراء:  نعععععم يعنيا تتنيل 
أسر : ف ايه يا بنتي انتي هتردحيلي
اسراء: رفعت صبعها قصاد وشه بص 
أسر برفع حاجب نزلي صباعك ده ومسكه عشان مكسرهوش اسراء : سحبت أيدها طب انت جاي ليه،،،،
أسر: لا له الا الله يا بنت الناس جاي اتجوزك عشان عارف ان محدش هيستحملك فقولت اخدك انا لله 
اسراء: نعععم ياخويييييه اصملااااااا دا انا ست البنات،،،
أسر ابتسم هو انا ليه حاسس اني بكلم خالتي نبويه مالك يابت في ايه فين الانوثه مش المفروض تبكي مكسوفه ،،
اسراء لا يا خويا انا مش من البنات المسهوكه 
أسر : هو انتي طبيعيه 
اسراء:  لا قيصرية هاهاهاها
أسر : يا بنتي معندكيش مساحه للجد شويه،،،، 
اسراء : عايزها كام جيجا 
أسر:  مقدرش يمسك نفسه وضحك ههههه والله مجنونه طب قولتي ايه،،
اسراء: قولت ايه في أيه لمواخذه
أسر :لمواخذه امم ماهو هيطلع منك ايه يارب الصبر 
اسراء :بص من الاخر كده انا مش موافقة 
اسر: نعم يا روح امك 
اسراء: احترم نفسك ياجدع انت 
أسر :جدع دا انتي ايامك فل معايا بس اصبري 
اسراء:  بسخرية مش لما أوفق الاول يااخويا
أسر :قرب منها وهمس هتوافقي 
اسراء: بتوتر طب ابعد كده وانت متحرش 
اسر: قهق ههههه متحرش 
.اياد : احم جه لا دا باين انكم متفقين  
أسر:  بصلها بخبث اه متفقين قوى 
اياد طب يلا عشان مستنيينك براه 
اسراء بس ان،،،اسر قاطعها يلا طلعو،،،،،،
سناء والده أسر نقرا الفاتحه 
أسر سبق اسراء قبل ما تعترض  ايوه قرو الفاتحة واطلقت زينب وسناء الزغاريط  وأسراء مبسوطه من جواها بس بتبص لأسر بغيظ 
عمر: مال على وعد وهمس حسابك معايا لما نروح على اللي عملتيه 
وعد: بأستغراب عملت ايه 
عمر؛ بصلها بصه خلتها تخرص
أسر :طب احن نكتب كتب الكتاب يوم الخميس والفرح بعدين عشان اعرف اطلع معاها براحتي 
اسراء لنفسها احي الخميس اللي هو بعد بكره ،،،،
عبدالله على بركة الله 
أسر تمام نستاذن احن بقا 
مشيو
اسراء جرى ايه يابا الحج انت عايز تخلص مني 
عبدالله : عايزه الحقيقه ايوه عشان اعيش في هدوء شويه اسراء: بصتله بتزمر طفولي ايه دا انا نسمه محدش بيسمع صوتي في البيت مسيركم تعرفو قيمتي 
عبدالله بضحك وحضنها انا بضحك يا قلبي انا معنديش اغلى منك بس انا شايف انه مناسب ليكي ياهبله غير كده انا لو شايف أنه مش كويس مستحيل أوفق 
اسراء حضنته بفرحه حبيبي يا بودي 
*********
وعد طلعت من الحمام لقيت عمر قاعد على السرير وماسك الآب توب ومركز فيه ومش لابس غير شورت برموده بس،،،
وعد بكسوف هو مش لاقي حاجه يلبسها دا عنده اوضه ملابس كامله افف ياربي
عمر ساب الآب من ايده  تعالي ياوعد عايزك ،،،،
وعد : ببراءه طب هو انت مش هتلبس حاجه
عمر ما انا لابس اهو 
وعد وحيات امك امال لو قالع عمر برفع حاجب لسانك طول يا وعدي
وعد ايه وعدي دي 
عمر تعالي وعد قربت منه وقعدت جنبه على السرير بكسوف طب البس التيشرت ،،،،
عمر: لا انا بحب انام كده لازم تتعودي ،،،
قوليلي بقا كنتي بتضحكي على ايه 
وعد ببرائه اناامتى 
عمر:  عبس فى شعره من نظراتها البريئة اللي تشبه الاطفال اللي بتنسيه نفسه احم لما كنتي واقفه مع اياد 
وعد بابتسامه ااه لا دي حاجه كده 
عمر بعصبيه حاول يداريها اممم طيب لو سمعت ضحكتك الحلوه دي تاني ومسك خدودها مع حد غيري  هعاقبك 
وعد : ببراءة بس ده اياد مش حد دا اخويا وصحبي وكل حاجه
عمر اخد نفس طويل علشان يهدي نفسه وميتهورش بصي انا عارف انه اخوكي حتى لو كان  باباكي بنفسه،،
انتي تخصيني انا وبس  وانا اخوكي وابوكي وصاحبك وجوزك وحبيبك وكل حاجه ولو سمعت لسانك الحلو دا قال حاجه غير كده هقطعهولك بس بطريقتي سامعه
وعد بتمتم كل حاجه سامعه فاهمه اااف 
عمر بطلي برطمه ودلوقتي هعاقبك 
وعد باعتراض بس ل،،،،، قاطعها عمر بقبله عمبقه يفش غله بهيا لتحاول وعد التملص منه وهي تضربه على صدره  ومن قبلته القاسيه بالنسبه لهما ،،،،،،
لم يستطيع عمر التحكم في نفسه رغما عنه تحولت قبله من القسوة إلى العشق والاشتياق وكانه لما يتذوق شهد شفاها من قبل 
لتتجواب معه وعد رغم عنها انزلت يديها من
يديه برفق وهي تتجاوب معه ثواني ولفت يديها حول عنقه لما يستطيع عمر التحكم في نفسه اكتر من ذلك وازال حماله المنامنه التي ترتديها لتشهق وعد من بين قبلته وتحس بقشعريه ملأت جسدها وهزت قلبها انزل عمر يقبلها فى رقبتها قبلات متفرغه،،،،،
شلت وعد عن الحركه بلا شلتها تماما  جعلتها غير مدركة لما يحدث،،،،،
عمر قبل ما يفعل شي قد يندم عليه  ابتعد وهو ينهج ونظر فى عيونها بصوت متحشرج وعد  موافقه تكوني مراتي ،،،
وعد بكسوف ووجه احمر دفنت وجهه في صدره 
عمر  بفرحه بحبك اوي عيزاني بقلبك ياوعد،،،،،،
ووعد ومازلات دافنه وجهه فى صدره بكسوف وصوت واطي ب،حبك،،، 
عمر بزهول اي قولتي ايه بعدها شويه عشان يبص فى عيونها  قوليها تاني وعد بكسوف ووجه احمر ع،عمر 
عمر نعم يا قلب عمر قربت منه ودفنت نفسه فيه من  تاني بصوت شبه مسموع بحبك 
عمر طب عايز ابص فى عيونك واسمعها 
وعد كلبشت فيه وهزت راسها برفض فى صدره،، 
عمر: ليه جه يمسكها من نصها  افتكر أنه قلعها المنامنه اللي كانت ترتديها وهي ب ملاب*سها الداخ*لية فقط ،،،
عشان كده مكسوفه دافنه نفسها فيه ابتسم عمر  اممم عشان كده وراح قرصها فى وصتها،،،،،
وعد  بعدت عنه ونسيت اللي لبساه وبصتله بغيظ انت قليل الادب على فكره ،،،،،
لقيته مش سمعها ومركز ف شهقت وخبت نصفها العلوي باديها اه يا سافل يا قليل الادب،،،،
عمر سحبها عليا وقبلها مابين قبلته هوريكي السافل هيعمل ايه وخدها في بحر عشقهم في عالمها الخاص وكان كل منهم كمن شرب اكسير الحب ،،، لا يشعر كلاهما سوي بالعشق  
*************
ترن ترن
اسراء بنعس اااف مين ابن الغلسه اللي بيرن دلوقت ردت من غير ما تشوف مين ثم قالت  الرقم المطلوب نايم حاليا يمكنك اعد المحاوله الصبح تي تي وراحت فاصله،،،،،
على الناحيه التاني اسر: بص في التلفون ثواني  وانفجر في الضحك ههههه اه يا بنت المجنونه بتفصلي في وشي طيب 
**************ف صباح يوم جديد
قامت اسراء ولبست وطلعت الصالون صباح الخير 
إياد: ايه دا معقوله الزمن اتغير و اسراء تقوم لوحدها 
اسراء: اه ياخفه وفسح كده قعدت تفطر ااف يا ماما ميت مره قولتلك بحب البيض بعيون 
زينب عين لما تلهفك قومي هاتي معايا الفطار 
اسراء والله انا حاسه أن الست دي مش امي 
اياد:لا يختي امك اساليني انا مش انا توامك ،،،،
اسراء: والله انا أصلا اشك انك توأمي بزمتك احنا شبه بعض فى حاجة انا اعرف ان التوام بيبقى شبه بعض امك فيك انت كانت بتتفرج على مسلسلات تركيه ام فيا انا كانت بتتفرج على الخالة نوسه 
اياد: بضحك ههههه والله انتي فصيله
اسراء: فاصوليا ولا  باميه
اياد : ههههه 
اسراء: طب اتكل انا بقا يلا يا بابا 
عبدالله لا روحي انتي انا رايح اعزم اصحابي على كتب كتابك بكره ،،،
اسراء قلبها دق لما افتكرت أسر ينهار اسوح هو انا كتب كتابي بكره وهيقلولي كتبوا كتاب يانأوت عيني احلا كلام بينك يا حلوه وبيني هحححح يا حلتوه ياولاد،،،،
اياد: بضحك الله يكون في عونك يا اسر على البلوه اللي هتاخدها  
اسراء: فشر دا هو كان يحصل   يلا سلام اول ما نزلت اتفاجات 
****************
عمر صحي  لقي وعد غرقانه فى النوم وشبه الملائكه سرح فى ملامحها البريئه وقرب منها وهمس بحبك وقبلها هي حست بي نفسه الدافئ في خدها ابتسمت وصحيت وانا كمان بحبك بعدين افتكرت اللي حصل امبارح اتكسفت وخدودها حمرت،،،،،
عمر ضحك وقال( كما انت جميلة عندما تاخذيني بين احضانك ودفئ  انفاسك يملأ كياني ووجداني،،،، كم انتي جميلة عندما تقبليني في خجل وحياء وانتي ،،،مغمضه العينين 
مرتعشه الشفتين ،،،وتهمسين في اذني احبك 
وقتها ارا الكون جميلآ وكل شي جميلا ،،،،،
احبك فاتنتي)
وعد بصتله بعشق وراحت ناطه فوقيه وهو نايم جنبها  وحضناه وانا كمان بحبك اوي 
عمر اتصدم من فعلتها هذ وهزت جدرن قلبه بجسدها الناعم الخلاب وعد افتكرت أنها مش لابسه حاجه بعدت بسرعه بوجه محمر من الكسوف،،،،
عمر سحبها عليه وحيات امك هتبعدي بعد ما جننتيني 
وعد بكسوف عمر ،،،
عمر اه حطمطي اللي قاعد من قلبي  بلاش عمر دي لانها بتخليني اتجنن عليكي اكتر ،،،،،
وعد عضت شفيفها بكسوف عمر بلع ريقه مش قولتلك هتموتيني والتهم شفتيها بقبله عميقه يطفئ نار قلبه ويشبع منها وعد اتجاوبت معاه وغرقو فى بحر عشقهم الخاص 
***********
اسراء نزلت اتفاجات لقيت اسر واقف متكأ على العربيه وحاطت ايده فى جيوب بنطلونه ولابس النظاره وكان مز 
اسراء  اصطبحنا  ااف بعدين هو مز كده ليا 
أسر بابتسامه وسيمه صباح الخير 
اسراء يخرب بيت ام ضحكتك  الحلوه ياخي  لازم تقعد تضحك كل شويه ااف وانا مالي يضحك ولا ميضحكش 
اسر بتبرطمي بتقولي ايه 
أسراء ولا حاجه ايه اللي جابك ،،،
أسر بسخرية جيت بالعربية 
اسراء لابجد اكتشاف عظيم ،،،
اسر طب تعالي اوصلك فى طريقي 
اسراء هو فين طريقك ده ايه اللي جاب طريقي في طريقك،،،
اسر يارب الصبر انا يا ستي يلا بقا وانتي ساكته لازم تستفسري كل حاجه ،،،،،
اسراء :خلاص براحه متزقش 
اسر: استني  رايحه فين 
اسراء: ايه رايح فين دي هركب 
أسر هو حد قالك أني سواق الهانم قفل الباب اللي فتحته من ورا وفتح الباب اللي من قدام جنبه اركبي اسراء ااف ،،،
أسر أبتسم على شكلها وتزمرها اللي شبه الاطفال وركب  
********** 
سلمى رنت على اسراء الو مرات اخويا 
اسراء: النمره غلط 
سلمى النمره غلط ايه يا حجه مش دا رقم اسراء ،،
اسراء بصت ف التلفون اه انتي سلمى اصل فتحت من غير ما اشوف مين وانتي قولتي مرات اخويا عشان كده قولتلك النمره غلط 
سلمى بمشاغبه بس انتي كلها بكره وتبقي المدام أسر سليمان اسراء قلبه دق من ربط اسمها باسمه 
احم طب يختي عايزه ايه سلمى مش هنروح نشتري فساتين لكتب الكتاب،، 
اسراء ايوه بس ع الساعه 4 كده 
سلمى اشطه ووعد هتيجي 
اسراء اكيد طبعا 
سلمى ماشي سلام 
*******
وعد صحيت لقيت عمر نايم اتسحبت و قامت من غير مايحس ودخلت اخدت دش ونزلت تحضر 
اكل بنفسها ليها هي وعمر دخلت المطبخ صباح الخير 
جملات صباح القمر ايه كل ده نوم 
وعد بكسوف احم راحت علينا نومه 
جملات ربنا يسعدكم يابنتي عايزه اعملك حاجه 
وعد لا من بعد ازنكم طبعا انا عايزه انا اللي اعمل الاكل ومش عايزة حد معايا 
جملات ازاي بس انتي اللي هتعملي ميصحش قولي عايزه ايه واحن نعملك ،،،،
وعد لا انا عايزه اعمل بنفسي 
جملات طيب يلا يا بنات وسيبو الست هانم لوحدها طلعو 
رنا كانت واقفه وسمعتهم رنا بحقد وغيره جت في بالها فكره شيطانيه بس محتاجه وعد تبعد عشان تعملها تلفون وعد رن سابت اللي في أيدها وردت 
الو يا سوسو وحشتيني على الناحيه التانيه  
اسراء سوسو ووحشتك اممم شكلك مزاجك رايق 
وعد طب عايزه ايه يا زفته 
اسراء ايوه كده يا شيخه دا انا افتكرتك تحسبيني حد تاني ،،،
وعد بضحك والله انتي ملكيش غير في التهزيق عايزه ايه يابت اسراء هنروح نجيب فساتين كتب الكتاب تكوني جاهزه الساعه 4 اشطه 
وعد امم تمام قفلت معاها،،،،،
رنا استخبت اول ما شفتها خلصت المكالمه ابتسمت بشر على اللي عملته قطعت خرطوم الغاز  اطبخي بقا يا حلوه وراحت ماشيه
**********
تلفون عمر رن صحي ملقيش وعد الو على الناحيه التانيه 
اسر فينك يمعلم 
عمر :لا انا مش هاجي النهارده لو في حاجه اعملها انت 
أسر ليه في حاجه 
عمر لا بس مش.هاجي وخلاص 
اسر اممم ماشي يا برنس 
عمر دخل اخد دش وطلع لسه بيلبس التيشرت سمع صوت جامد تحت وصويت قلبه دق جامد وطلع يجري يشوف في ايه
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!