Uncategorized

اسكريبت لك قلبي الجزء الأول 1 بقلم دهب مبروك

 اسكريبت لك قلبي الجزء الأول 1 بقلم دهب مبروك

اسكريبت لك قلبي الجزء الأول 1 بقلم دهب مبروك

اسكريبت لك قلبي الجزء الأول 1 بقلم دهب مبروك

_ازاي عايزيني اهرب من اهلي ونتجوز 
: الموضوع بسيط جداا علفكره انتي اللي مكبره الموضوع وبعدين ما انا ههرب انا كمان عشان نتجوز انا وانتي 
_ سبت الفون من ايدي…، انا سرحت متررده مش عارفه اخد قرار عمري متخيل اني اتحطط في حاجه زي كداا..   ازاي اهرب واتجوز ازاي هه 
“انا فردوس وده معتصم بقالنا شهرين ونص دخلين علي تلات شهور اتعرفنا بطريقه عاديه جداا دخلي خاص من جروب واتس وقالي نبقاا اصحاب فوافقت هو حبني بس انا ليه وعرض عليه الجواز بس من وراه اهلينا نهرب ونتجوز.. انا سني صغير ١٧ سنه”  
.
_فردوس….  قاعده وسرحانه وبتفتكر الشات بتاعها هي ومعتصم 
فلاش باااااك “
في شات واتس…”
_معتصم…  طيب تجهاليني براحتك ومتفتحيش عادي جداا منا مش مهم عندك اصلاً 
_فرودس..   انا فيا اللي مكفيني تعابنه اوووي اوووي والله مبقتش قادره استحمل..   انا بمووت بالبطئ 
_معتصم…  مالك احكي انا موجود واسف لو دايقتك 
_فردوس…  تعبت من اهلي ومن معاملتهم اهلي بيكرهوني ماما بتكرهني وبتكره اخواتي فياا اخواتي وماما وبابا كلهم عليا انا مبقتش قادره استحمل ده انا بموت حرفيا كل يوم بسببهم كل يوم اعيط وانام معيطه بسببهم هما ليه بيكرهوني…  انا نفسي ابعد بعيد عنهم راحتي هتكون في بعدهم 
_معتصم…  نتجوز يفردوس نتجوز؟! 
_فردوس اتصدمت جامد من رده ده…  وسكتت وفضلت مبرقه للرد وقاطع تبرقيتها دي 
_معتصم…  انا بدمنك وبحبك..  وبتكلم جد انا مقدرش اشوفك بتتعذبي كداا 
_فردوس… لو جت اتقدمت اهلي مش هيوافقوه 
_معتصم…  هنهرب ونتجوز يفردوس انا ههرب وانتي تهربي ونتجوز انا بعاني زيك بالضبط 
_فردوس انصدمت اوووي…ازاي عايزيني اهرب من اهلي ونتجوز 
_معتصم… الموضوع بسيط جداا علفكره انتي اللي مكبره الموضوع وبعدين ما انا ههرب انا كمان عشان نتجوز انا وانتي
بااااك.. ” 
_فردوس…  فضلت رايحه جايه في اوضتها وبتفكر تعمل ايه حاسه.نفسها….  عايزه توافق وخايفه توافق لتندم فتحت فونها وقالت لمعتصم اللي باعت فوق ١٠ مسدج 
_فردوس…  ازاي هنتجوز ازاي وانا متمتش السن القانون يمعتصم هه 
_معتصم ابتسم وقال..   هتصرف بس شكلك بيقولي انك موافقه انا عارف انك اكيد خايفه انا معاكي اطمني والله مش هتندمي هعيشك ملكه 
_فردوس…  فضلت تفكر في الكلام وقالت هفكر يمعتصم..  وقفلت نت خالص وعملت فنجان قهوه وقعدت في البلكونه تفكر…  
_فردوس…  انا انا كدااا هرتاح انا رحتي بعيد عنهم انا مبسوطه دلوقتي عشان هما مش موجودين انا هوافق هوافق واتخلي عن كل حاجه بس تعليمي مدرستي…
وقاطع تفكيرها دخول اهلها من الباب…  
_فردوس…  قامت وبصتلهم ببرود وجت تدخل اوضتها
_الاب بعد ماقعد … عايزين ناكل شفي حاجه ناكلها يبت انتي 
_فردوس..   وانتوا اتشلتوه ولا ايه متعملوه اكل لنفسكم انا مش الخدامه بتاعتكم  
_مروان…قام وضربها بالقلم صوتك يوس*خه ميعلاش علينا انت هنا مجرد خدامها يبتاعت الشباب 
_فردوس بدموع… خلاص هعمل… هعمل والله 
_مروان.. سابها وقرب من ودنها بهمس علشان تبقي ترفضيني تاني هه وبصلها وابتسم بخبث 
_فردوس دخلت تحضر اكل يكلوه ودموعه نزله علي خدها وكلام معتصم في ودنها وبعدت مخلصت الاكل حطتوه ومشيت دخلت اوضتها 
_الاهل فضلوا ياكلوا ومهتموش بيها اصلا ولا بوجودها وصوت ضحكتهم عاليه جداا 
_فردوس.. سمعت صوت ضحكتهم بقت تعيط تعيط علي معاملتهم ديه 
وشويه ومروان دخلها وبصلها بخبث ونظرات مش كويسه وقال… بقولك يمزه اتتي انا ممكن اخلي حياتك حلوه واسيبك بمزاجك بس وافقي علي طلبي بتاع امبارح 
_فرودس… انت اتجنت انت عارف بتقولي اي انت عايز تغت*صبني يو*سخ
_مروان بصوت عالي بابا ماما تعلوا شوفوا بنتكم بتعمل ايه بنتكم بتاعت الشباب بتعرض نفسها عليا
_فردوس… نزلت علي وشه بالقلم 
الاب بصوت جمهوري …. اخرجوا كلكم برااااااا وقرب منها وفضل يضرب فيها جامد لحد مجسمها اتكسر من كتر الضرب وحرفيا مبقتش قادره تتحرك نهائي 
.
.
.
_مروان…نفسي اعرف البنت ديه طالعه لمين 
_الام.. امتا تغور بقاا ربنا يريحنا منها ويبتليها بمصيبه بعيده عننا 
_الاب… البنت ديه دورس متزلش مدرسه وهتعد منها لحد مايـ  جلها اي عريس ونغورها من هنا 
_مروان ابتسم وقال… فعلا يبابا ده عين العقل 
.
.
.
_فردوس..  مسكت فونها والدموع نزله علي خدها وبعت مسدج لمعتصم 
_فرودس..  انا موافقه اتجوزك يمعتصم!!
يتبع……
لقراءة الجزء الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!