Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريهام

عمر وهو بيلبس التيشرت سمع صوت جامد تحت وزعيق  قلبه دق جامد ساب التيشرت وطلع يجري عمر بهلعه وخوف في ايه 
جملات المطبخ حصل فيه حريقه 
عمر بخوف ونبض قلبه زاد وعد وعد فين 
انا هنا قالتها وعد 
عمر لف ورا شافها واقفه اتنهد و طلع يجري عليها وسحبه ف حضنه انتي كويسه 
وعد اه بس معرفش ايه اللي حصل انا كنت جوه بعمل فطار ليا انا وانت وطلعت  اسال داده جملات على حاجه رجعت لقيت المطبخ مولع
جملات الحمدلله انك طلعتي قبل ما النار تولع 
عمر: هو ايه اللي حصل  انا مش فاهم حاجه ازاي المطبخ ولع كده،،،
بص لجملات  رني ع المطافي جملات حاضر
عمر كلكم كويسين هو ف حد جوه 
جملات كلنا موجدين ل،،،، مكملتش كلامها 
وسمع صوت رنا من المطبخ وهي بتزعق اعاااا حد يساعدني  ساعدووووني 
وعد و عمر بصوت واحد رنا بصو لبعض بخوف وعمر طلع يجري ناحيه المطبخ رانا انتي فين،،،،، 
رنا بعياط انا هنا يا عمر عمر دخل من غير تردّد،،
وعد شافت داخل قلبها وقع من الخوف بصوت عالي عمرررر
عمر شافها وقف في  اخر المطبخ والمطبخ كل بقي مولع كل حته فيها عباره عن نار 
عمر بصوت عالي تعالي من هنا راح ناحيتها ومسك ايدها النار مسكت ف اديها وهي معديه 
رنا اعااااا 
عمر بهلع وخوف طفا اديها بأديه اهدي متخفيش وخدها وطلع،،،،،
وعد طلعت تجري علي  عمر مسكته وبتبص فى كل حته فيه زي المجنونه انت كويس حصلك حاجه 
عمر اهدي انا كويس مافيش حاجه ،،،،،،
رنا بصتلها بشر و وجع عمر انا ايدي وجعاني اوي 
عمر تعالي ارتاحي  
رنا بتمثيل مسكت راسها اه مش قادره وميلت عليه 
عمر مسكها مالك يا رنا  
رنا: دايخه اوي عمر ميل عليها وشالها وطلع بيها ،،،،،،
وعد حست بنار في قلبها لما شالها ،،،،،
اهدي يا وعد دي مهما كانت بنت عمته برضو عادي يعني  يخاف عليه ويشيلها 
رنا بصتلها وابتسمت ابتسامه خبيثه ولفت أيدها حوالين رقبته عمر وهو شايلها عشان تستفزها
وعد بصت ف أثرهم بشراسه هي عملت كده ليه وابتسمت الابتسامه دي ليه كده معقوله تكون  بتمثل عشان يشيلها  مجرد فكره حست بنار بتحرقها لو راحت عندها هتولع فيها  طلعت وراهم  
عمر نيمعها وبيكشف عليها ولفل أيدها بشاش اثار الحرق 
وعد جت من وراه و رمت التيشرت عليه وقالت بشراسه وغيظ البس  
عمر بصلها بأستغراب ولبس 
رنا بصت لوعد بضيق وقالت بدلع عمر انا حاسه اني دايخه 
عمر دا من الدخان انا كتبتلك على دواء هبعت حد يجيبه وانتي ارتاحي 
رنا بلهفه لا خليك اصل انا تعبانه ومش عايزة اقعد لوحدي قالتها بحزن مصطنع ،،،
وعد بشراسه  وهدوء معا لا يا حبيبتي انتي لازم ترتاحي انا هبعتلك داده جملات عشان لو احتاجتي حاجه هي تعملهالك وانا موجوده برضو  وابتسمت بخبث رنا بصتلها بغيظ
وعد وعمر طلعو 
رنا بشر انا هتجنن ازاي طلعت منها بنت المحظوظه  افتكرت إللي حصل( فلاش)
رنا وهي واقفه تراقب المطبخ من بعيد اااف كل ده اخلصي وولعي معقوله اكتشفت أن الخرطوم مقطوع لاااا مستحيل انا مش هرتاح غير لما اشوف  بنفسي ،،،،،، 
وعد امم كده كل حاجه جاهزه نقص البيض بس اااف فين ام الطاسه اللي بيقلو فيها الناس دي امم طب ما اروح اسال داده جملات بدل الغلبه 
دي كلها دا انا لو فضلت ادور في ام المطبخ ده اللي اكبر من شقتنا هيجيلي ارتجاج في المخ 
اممم اولع شمع الاول زي ما بشوف ف الافلام بس احنا ف الصبح  صبح ولا  ليل عادي عشان يبقى فطار رومانسي يا بنت الايه يا وعد عليكي افكار تجنن الناس تولع شمع في العشا وانا اولعه في الفطار ههههه
ولعت شمع وحطته في الطبق اللي حطاه  في الاكل جنب البوتجاز وطلعت تسال جملات 
طلعت من باب الجنينه هي طلعت ورنا دخلت 
رنا  راحت فين دي شافتها من باب الجنينه واقفه مع جملات وجايه  قربت من البوتجاز بسرعه تتاكد أنه تمام مشفتش الشمع اللي مولع وهي بتقرب على البوتجاز وبتبص ناحيه وعد عشان متشوفهاش خبطت في الطبق اللي في الاكل والشمعايه وقعت ووصلت للغاز والدنيا ولعت اعععع.  ( باك)
وعد رايحه جايه ف الاوضه هتتجنن من اللي رنا عملته وعمر شايلها اممم اه ما هيا كانت خطيبته طب هو اتجوزني ليه لما كان خطببها لا لا يا وعد مش اللي في بالك دا اكيد سابو بعض طب هو معقوله يكون بيحبها واتجوزني انا ااااف ايه الكلام العبط دا طب هي لسه بتحبه انا شفت نظره في عنيها مش مريحاني وكأنها بتقول ده ليا انا ضربت دماغها باديها كفايه بقا بصت على الحمام هو بيعمل ايه كل ده انا مش هرتاح غير لما أسأله اه قعدت على السرير وبتهز في رجليها بتوتر وخوف ليكون في بينهم حاجه بس يا هبله دا بيحبك اه هو بيحبني شافت الحب فى عنيه بس هي مش مرتاحه ل رنا  
عمر طلع وقف قدام المرايه يمشط شعره بص في انعكاس المرايه لقيها بتبصله 
مالك يا وعد عايزه تقولي حاجه
وعد افتكرت لما رنا كانت حضناه وقالت بشراسة وغيره من غير ما تفكر  ايه اللي بينك وبين رنا 
عمر بصلها بأستغراب بيني وبينها ايه مش فاهم 
وعد بصوت عالي لا انت فاهم كويس اوي 
عمر بهدوء مرعب صوتك ده لو علي تاني هقطعلك لسانك وعد بغيره عمتها قربت منه ودفعته في صدره لا لما أعرف في ايه بينكم وليه كانت حضناك كده 
عمر مسكها من اديها اللي بتزقه وقال بهدوء وانا قولتلك مافيش  ،،،،
وعد بصوت عالي كداب مش هيا كانت خطيبتك يبقى اكيد فيه عمر: بصلها بنظره ارعبتها و قبض على أيدها بعصبيه انا مش كداب ومافيش حاجه اخاف منها تخليني اكدب وانا مكنتش خاطب حد اللي اداكي المعلومه ادهالك غلط عشان تشكي فيا  وانتي بسم الله ماشاء الله زي ما شايف مقصرتيش   
وانا لو كنت عايزها هاخدك انتي ليه انتي اول واحده قلبي يدق ليها كان بيتكلم بعصبيه ونظراته تخوف لانها شكت فيه،،،
وعد خافت من شكله ط طب ايدي بتوجعني،،،،،
عمر نفخ بضيق من نظرات الخوف اللي فعنيها وسابها وطلع  
وعد عمر استنه انا،،،، مكملتش كلامها وسبها وطلع وهي فضلت تعيط لأن الغيره عمتها وخلتها تشك فيه وهو زعل منها وسابها ومشى
وعد سكتت  وافتكرت لما قالها أنه مكنش خاطبها طب ازاي كلي أنه مكنش خاطبها يعني هيا كدبت عليا طب ليه انا مش فاهمه حاجه معقوله تكون بتحبه ااه اكيد اللي عملته لما شالها يدل على كده وطريقه كلامه لااااا دا انا اخنقها الصفراء دي والله لاربيكي على اللي خلتيني اعمله من غير ما احس وقربك من جوزي يا حربايه اااف بس اعمل ايه ااه اسال اسراء دي دماغها سم وعد ابتسمت بشر وقعتي في دماغ اسراء وأيدي يا حلوه  
*************
اسراء: تلفونها رن الووو  اديني رمضاااان
من الناحيه التانيه ف التلفون 
وعد: لا يختي هنديكي أسر بعدين ايه  الدوشه دي يا زفته بتعملي ايه 
اسراء : اسكتي يااختشي أمه الحجه بعد ما راحت الصيدليه رنت عليا وقالتلي تعالي عملالك حاجه حلوه وانا سمعتها من هنا ومخلتهاش تكمل كلامها وقفلت في وشها وطلعت اجري على البيت وتعرفي كانت عملالي ايه 
وعد : ابشريني 
اسراء : مجهزالي الجردل والمساحه والهلاسه وكل ادوات التنطيف وقالتلي بابتسامه عريضه يلا يا عروسه على التنظيف تعرفي لولا امي كنت عملت منها بطاطس محمره 
وعد بضحك يخرب بيتك يا هبله طب وانتي بتعملي ايه وايه الدوشه دي 
اسراء بنضف ومشغله شاكوش عشان يسليني
زينب من المطبخ انتي يا زفته اخلصي وتعالي نضفي الزريبه بتاعتك 
اسراء بصوت عالي زريبت ايه يا حجه انتي  
زينب اوضتك المعفنه اللي قربت تعشش من الهلوس يا جربوعه  
اسراء: احمم شوفي ماما بتحبني اد ايه 
وعد بضحكه اه يختي شفت 
اسراء انتي كنتي عايزه ايه 
وعد لا بعدين ابقى اقولك عشان عايزه قاعده على رواق
اسراء بخبث ادام فيها قاعده على رواق يبقى فيها تخطيط 
وعد بنفس الخبث احبك وانت فاهمني يسطا 
اسراء بضحكه عيب عليك يا كبير 
وعد طب سلام لما تخلصي نتكلم سلام
زينب انتي يا زفته اديلك ساعه بترغي ف التلفون ومعملتيش حاجه 
اسراء نعممم يختي 
زينت برفع حاجب 
اسراء بابتسامه باهته قصدي انا روقت الصالون اهو وظبطه ايه رايك  
زينب لوت في بقها  هو انتي كده خلصتي يفرحتي بيكي دا انتي خلتيه خرابه ايه اللي انتي عملاه دا 
اسراء دا لزوم الشغل كانت لامه الانتريه كل على بعضه وكراسي الصفره حطاها فوقها والدنيا كلها مشقلباها 
زينب طب غوري نضفي اوضتك وامسحيها حلو هاا حلو سامعه يعني ايه 
اسراء خلاص سامعه 
زينب ووطي الزفت اللي مشغلاه الجيران هيطفشو مننا 
اسراء حاضر ،،،
علت الاغاني اكتر وبتغني معاها  وهي بتمسح
ااااه لقيت الطبطبه واقوى لو منتاش بعييييد دحكتتتتك فيها كهرابببه ااااه لقيييت ال،،،،،، طبطبه ايه بس لا اسمها لقيت  المررررر مطه ااااه لايت المرررمطه 
زينب جت من وراه اه يابنت الجزمممه انا مش قولتلك توطي الزفت ده 
اسراء جر ايه يا حجه دا لزوم التنظيف 
زينب طب يختي مش قولتلك نضفي بضمير 
اسراء:  هو حد قالك اني عندي ضمير اصلان عشان أنضف بيه زينب اللهم طولك ياروح طب امسحي تحت السرير اللي بقي معشش من التراب  والهلوس يا معفنه 
اسراء استغفرالله العظيم هما الضيوف هيبصو تحت السرير لزمتها ايه الغلبه دي بس  
زينب قلعت الشبشب 
اسراء والله لا انتي لبساه  انا هخليلك تحت السرير بينور في الضلمه  
زينب عالم ما بتجيش غير بالعين الحمره 
************
أسر شاف عمر جاي انت مش قولت مش هتيجي 
عمر  بضيق اسر روح من وشي الساعه دي 
أسر ؛مالك يا برنس هي المدام نفصتلك اه يا شقي  انت كنت ناوي على ايه 
عمر بصله بص خلته سكت 
اسر: طب امشي انا بقا المستشفى بتعتك ياكبير
أسر :راحت فين بنت المجنونه دي التانيه برن عليها مش بترد اروح اشوفها ف الصيدليه بتعمل ايه مش مخليها ترد عليا ماشي يا اسراء الكلبه لما اجيلك هنفخك  
زينت بصوت عالي انتي يا زفته شوفي الجرس بيرن 
اسراء ااف اكيد اياد بيكسل يفتح والمفاتيح معاه فتحت لما المفا،،،،،، مكملتش كلامها انت 
أسر بيبصلها بصدمه اي داااااا يخر بيتك  
اسراء كانت لابسه عبايه زي بتاعت نانسي عجرم مكسمه  ومفتوحه من الجانبين ومبينه بياض رجليها ومفتوحة من فوق مبينه رقبتها وشعرها عملاه ديل حصان رفعاه لفوق مبين جمال رقبتها 
اسراء ايه اللي جابك 
أسر بزهول يخرب بيت حلاوتك دا انتي طلعتي مزه 
اسراء بأستغراب نعم ل،،،،، بعدين استوعبت اللي لبساه وبصت لنفسها وشهقت اععععع ردات الباب ف وشه وطلعت تجري على جوه احي دا شافني كده بصت ف المرايه واتكسفت اه يا كسفتك ياقرمط
أسر على  الباب لسه بيستوعب صدمته ينهار اسود دا البنت دي هتموتني اقسم بالله  غمض عنيه وهز راسه واستجمع مشاعره اللي اتبعثرت من هياتها اللي جننته بعدين ابتسم لما افتكر انه قفلت الباب ف وشه ومشى  
***********
سلمى الو يا بنتي خلصي بقا عشان نلحقك نجيب الفساتين  اسراء :طيب انا هرن على وعد وهلبس ونتقابل في المول ل**** اللي اتقابلنا فيه قبل كده 
سلمى اشطا 
اسراء رنت على وعد الو فينك 
وعد قاعده اسراء طب يلا هنتقابل ف مول ل*****
وعد تمام فصلت مع اسراء ورنت على عمر اااف رد بقا يا عمر رنت حوالي 9 مرات بعدين بعتت رساله أنها رايحه مع اسراء يجيبو فساتين لكتب الكتاب 
وعد نزلت من العربيه شافتهم واقفين سلمو على بعض ولفو ف المول يجيبز فساتين
وعد وهي بتنقي بس يا ستي ادي كل اللي حصل حكتلهم على رنا والحريقه ولما قالتلها أنها خطيبته قبل ما يتجوزها وخناقتها هي وعمر
اسراء: بعصبيه وانتي يا هبله رايحه تتخانقي مع جوزك علشان الصفراء دي 
وعد بصتلها وضحكت 
اسراء باستغراب بتضحكي ليه 
وعد اصل نفس الاسم اللي مطلعهولها 
سلمى طب واشمعنا الاسم دا 
اسراء ووعد مع بعض عشان شعرها الاصفر اسراء دا انا قبل كده كنت هديها علقه تحلم بيها العمر كله بس أسر اللي مسكني على اخر حته اااه يا ناري 
سلمى ضحكت دا انتي يتخاف منك يا مرات اخويا 
اسراء : ببراءة مين  دا انا دا نسمه وكيوت اوي وطيوبه اوي سلمى اممم طيب بعدين انا لسه خطيبته مش مراته سلمى بخبث كلها بكره يا اوختش
وعد بضحكه طب ايه حد يقولي اعمل ايه ده عمر مرضيش يرد عليا من الصبح 
اسراء وسلمى بصو لبعض وقالو يعني انتي جايه هنا من غير ما تقوليله 
وعد اه بس انا بعتله رساله 
سملى: اصملا عليكي يا حبيبتي صغيره على الموت لسه يا ضنايا 
وعد مش فاهمه 
اسراء :دا انتي ليلتك فل بصي أنا لسه معرفش عمر بس هو عموما اي راجل ميحبش مراته تطلع من البيت من غير ما تقوله 
سلمى: بصي احنا لازم نعمل حاجه نخلي عمر يسامحها ع الكلام اللي قالته الصبح وميموتهاش أنه طلعت من غير ما تقوله 
وعد: انتم مكبرين الموضوع ليه انا بعتله رساله 
اسراء :هتفطعلي طول عمرك عيله وهبله احنا كده خلصنا ولا حد فيكم عايز يجيب حاجه تاني ردو ب لا 
اسراء :طب يلا عشان مانتاخرش يلا 
اسراء لا استنو وعد ايه 
اسراء: تعالي جت في بالي فكره حلوه 
خداتهم ودخلو محل ملابس نوم داخلي
وعد احنا بنعمل ايه هنا 
اسراء بصي عايزه عمر ينس كل حاجه وميموتكيش لما تروحي 
وعد اه اسراء :طب تعالي لو سمحتي 
البنت اللي شغاله في المحل اتفضلي يا فندم 
اسراء بصت لوعد روحي معاها ونقي بدلت رقص على زووقك وعد شهقت لمين 
اسراء: لامي ليكي يعني هيكون لمين 
وعد بصوت واطي علشان البنت بتاعت المحل واقفه هعمل بيها ايه 
سملى ضحكت دا انتي دماغك سم يا بت يا سوسو 
اسراء عيب عليكي يا بت دماغ شغاله مش بتنام 
وعد:  وانا هنا مش تمام 
اسراء: ضحكت هو انتي مش بتعرفي ترقصي 
وعد اه بعرف 
اسراء ما انا عارفه دا انتي استاذه 
سلمى غمزتلها ايوه يا جاااامد 
وعد اسكتي منك ليها الله يخرب بيتك انا مش هعمل اللي في دماغكم دا مستحيل 
اسراء: نعم يختي ليه هو مش جوزك 
وعد اه بس انا بتكسف هلبس بدلت رقص لا وكمان ارقص اعاا لا يموتني احسن 
اسراء اااف لو سمحتي هاتي البدله دي شورت على بدله رقص حمره ومفتوحة من كل حته 
وعد شهقت احي لا ضبعا طب هتيها محترمه شويه ونبي 
سلمى ضحكت هموت منكم انتم الاتنين اسراء: للبنت بتاعت المحل هتيها  خدوها ومشو
**********
عمر طلع من العمليات وخلص شغل ومروح مسك الفون لقي وعد باعته رسالة  قرها اتجنن  وعنيه طلعت شرار ليلتك سوده يا وعد لو كنتي روحتي  
روح زي المجنون وطلع فوق وعد بينادي عليها فتح باب الأوضه بعصبيه اتصدم وقف مكانه متحركش بلع ريقه اي داااا ،????
يتبع ……
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد