Uncategorized

رواية قلب الحمزة الفصل الثالث 3 بقلم مريم البوشي

 رواية قلب الحمزة الفصل الثالث 3 بقلم مريم البوشي
رواية قلب الحمزة الفصل الثالث 3 بقلم مريم البوشي

رواية قلب الحمزة الفصل الثالث 3 بقلم مريم البوشي

وقفنا المرة الي فاتت لما حمزة شاف حاجة صدمتو نكمل بقة 
~~~~~~~~~~~~~~~
قلب :بدأت تهدي بين ايدين منة وبعدها ميلت نامت في حضن منة 
حمزة :حمزة طلع واتفاجئ بالمنظر ده 
حمزة :احي*****يه دول طلعو شواذ ايدا بس دا ميحصلش في السنتر بتاعي أنتي يا أبلة انتي وهيا 
منة:خير يا مستر حمزة في حاجة 
حمزة :ايه الي انتو بتعملوا ده انتو اتجننتو ولا ايه 
منة :بنعمل ايه حضرتك قلب كانت تعبانة وانا طلعت عشان حالتها متسوأش 
حمزة:اه ماهو واضح وانتي كدة بتريحيها بقة 
قلب :قعدة مراقبة الحوار كلو بكل هدوء 
منة :بعد اذنك يا مستر وانتي يلا يا قلب تعالي يا حببتي عشان نروح عشان كدة غلط عليكي 
حمزة :في سرو هوا في ايه انا مش فاهم حاجة 
قلب ومنة مشيو ومنة روحت قلب واديتها علاج للأعصاب وقعدت معاها شوية ومشيت 
“اه معلش نسيت اقولكم أن بابا قلب متوفي من خمس سنين  وساعتها جالها انهيار عصبي ومن بعدها وهيا كل ما تتعصب تتعب ويرجعلها الانهيار تاني “
نرجع تاني بقة 
~~~~~~~~~~~
Flash back 
قلب :بابا متسبنيش
ابو قلب : “اسمو “محمد” محمد” :متخافيش يا قلبي عمري ماسيبك 
قلب:امال ليه يا بابا عمو بيقول انك تعبان وممكن تموت 
محمد:متخفيش يا قلبي انا هبقي كويس 
قلب:بجد يابابا وعد 
محمد:وعد يا قلب ابوكي تعالي يلا نامي في حضني عشان انتي وحشاني يا قلبي  
قلب:حاضر يا بابتي وراحت نامت في حضنو بعدها بساعة كانو بيصحوها عشان تقوم من جمبو عشان اتوفي 
عفاف :قومي ياقلب يا حببتي عشان مينفعش كدة 
قلب:لا سيبيني ملكيش دعوة بيا انا بابا قالي متقوميش من جمبي سيبيني بقة وبعدين هوا قالي أصلا انو مش هيسبني 
عفاف بيعياط جاامد: قلب عشان خطري يا حبيتي قومي متتعبيش قلبي اكتر من كدا 
قلب بهستريا : لا اوعي ملكيش دعوة بيا اوعي سيبوني بقة سيبوني 
عفاف :عشان خطري ياقلب قومي يا حببتي عشان كدة بابا هيزعل منك 
قلب بهستريا عياط : لا ملكيش دعوة انتي ملكيش دعوة ملكيش دعوة انتو كذابين كذابين كذابين بابا م ش ه ي س ي ب ن ي ي ي (بابا مش هيسيبني )وبعدها اغمي عليها 
End Flash back 
قلب بعياط : انت سبتني يا بابا سبتني لوحدي وانت كنت واعدني انك مش هتسيبني ليه سبتني ليه ليه 
عفاف :دخلت عشان تشوفها  لقتها بتعيط عرفت هيا بتعيط ليه (قلب الأم بقة )معلش عرفة اني فاصيلة “
عفاف:بيبو القمر بتاعتي بتعيط ليه يعني ينفع يعني وبعدين البت ااهبلة الي اسمها منة دي جيباكي ليه مش كل مرة بتمشي علي طول مبتطلعش ولا هوا حصل حاجة 
قلب: لا يا فوفا محصلش حاجة انا بس تعبانة شوية وعيزا انام 
عفاف :  ماشي يا حببتي نامي بس هعرف فيه ايه بردو يلا تصبحي علي خير 
~~~~~~~~~~~~
حمزة :خلص باقي المجموعات الي وراه في السنتر زي كل يوم بس المرادي عقلو مشغول بيها وزعلان انو زعقلها 
عقلو :في ايه ما هي تستحق انك تزعقلها انت مشوفتش أسلوبها 
قلبو:لا هيا مغلطتش هيا مش فاهمة بس ملكش دعوة انت 
عقلو : ياعم بطل هبل كدة 
قلبو: دا مش هبل اطلع انت منها بس 
عقلو. : خلاص انت في ايه بتفكر فيها ليه اصلا 
حمزة: بس انتو الاتنين وطلع الأفكار دي من دماغو وبعدها روح البيت 
ليالي :ايوا بقة يا استاد حمزة متأخر علي معادك ربع ساعة وعشر دقائق ليه بقة 
حمزة : حرام عليكي يا لولو والله ما فايق أصلا لهزارك ده 
ليالي بزعل مصطنع  : أيوة هوا انت امتي بتبقي فايق لهزاري أصلا 
حمزة: ايدا ايدا  انتي زعلتي ولا ايه خلاص بقة الشوكولاتة والشيبسي دول هخليهم لحد تاني مبيزعلش 
ليالي بفرحة: مين قالك بس اني زعلانة ياباشا دا انا حتي يضحك اهو هات بقة 
حمزة : خدي ياختي ويلا جهزيلي الغدا عشان جعان جداا 
ليالي :من عنيا يا زومي خمس دقائق الاكل يكون جاهز 
حمزة : بت بطلي زومي ده هوا أنا عيل صغير بلعب معاكي في الشارع 
ليالي : ياريت والله يا زومي دا حتي لعب الشارع جميل 
حمزة : بتقولي حاجة يا لولو 
ليالي : لا ياقلبي هوا انت أقدر أقول حاجة 
حمزة : امممم عملانا اكل ايه بقة 
ليالي : عملالك حتة اكلة ايه بقة مقولكش بطاطس مقلية  وقاليالك بيض أنها ايه جااامد
حمزة :اتمني يبقي حلو المرادي طب يلا هاتي بقة عشان مكلتش حاجة من الصبح 
ليالي :اهو ياباشا بالف هنا وشفا علي قلبك 
حمزة : تسلملي يا قلب اخوكي وبدل يأكل بس فجأة اتفاجئ يا الي حصل 
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!