Uncategorized

رواية أصول متسولة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور وهبة

 رواية أصول متسولة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور وهبة
رواية أصول متسولة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور وهبة

رواية أصول متسولة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور وهبة

هدى : انا اسفة مش هقدر اقبل المنصب ده 
نظروا جميعا لها بعدم فهم حاولت جوليكا ان تتحدث ولكن منعهم امجد
امجد: طيب يا جماعه اتفضلوا على شغلكم 
خرجوا ولكن توقفت هدى على صوت امجد
امجد: دكتور هدى …استنى 
عادت هدى ونظرت له ثم جلست امامه 
امجد: ليه رفضتى مصب زى ده 
هدى : انا حره حضرتك رفضته علشان مش عايزاه
امجد: بقولك ايه يا هدى هو عريس بيتقدملك بلاش دماغ المصريين دى 
هدى بصدمه من جرأته: افندم هدى حاف كده 
امجد ببرود : دى بس اللى لفتت انتباهك ؟؟
هدى : هو حضرتك جايب العشم ده منين ….تعرفنى قبل كده ؟؟؟
امجد: هدى مسعد الاحمدى ملجأ الامل متغيرتيش عن ما كنتى صغيره كتير اللى اتغير لقب العيله بس!!بقي الغريب ” بدل (الاحمدى؟؟)
هدى بصدمه : وحضرتك عرفت ازاى انى من الملجأ ويعنى ايه متغيرتيش عن زمان كتير؟؟
امجد ببسمه حزينه: مش يمكن علشان انا امجد محمد القط ؟؟؟ اللى بيقى امجد محمد الوحش؟؟
هدى بصدمه وفرح حاولت اخفائه : امجد ؟؟؟؟
امجد بابتسامه: ايوه يا هدى امجد ثم اكمل بصوت منخفض صدفه جميلة يا قطتى…..
امجد بجديه: ها بقى …رفضتى المنصب ليه ؟؟؟
هدى : عادى يعنى مش عايزاه 
امجد بحاجب مرفوع : يعنى مش علشان جوليكا؟؟
هدى بصدمه: هو انت طلعت ضابط مخابرات زى مكنت عايز ولا ايه ؟؟؟
ضحك امجد بصوت عالى : لا يا ستى طلعت رجل اعمال مش اكتر 
هدى بمرح : متواضع يا شيخ متواضع تلاقى الفلوس على قلبك قد كده 
امجد بضحك: أرك ده هيجبنى الارض …..ثم متوهيش على الموضوع ليه بتخافى من جوليكا 
هدى: اسباب شخصيه ممكن احتفظ بيها لنفسي؟؟
امجد : تمام …بس كفيش رفض من بكره هتكونى مديرة مجلس الادارة ….
هدى: بس انا…
قاطعها امجد : هدى انا مبثقش في حد هنا غيرك ؟؟
دقت قلب هدى بسرعه وفرح ولكن مهلا هى لا تستطيع: انا …طيب هحاول 
امجد: طيب يا هدهد يلا روحى على شغلك 
هدى : انت اخدت عليا بسرعه اوى 
امجد: مكنتش انا اللى مربيكى ومعلمك الكلام 
هدى ببسمة: تمام عن اذنك 
خرجت هدى وبعدها امجد ولكن هناك شخص اخر كان يسترق السمع وما كانت الا جوليكا 
………
اما عند اصول وصلوا المنزل وحمل الحرس نور 
وذهبت اصول لغرفتها وشهد غيرت ملابسها وذهبت تطلب طعام لهم 
مر بعض الوقت ووصل الطعام وجلست شهد وأصول يتناولوا الطعامه حيث بدأ نور يستيقظ فوجد نفسه على الاريكه وهم يجلسون قبالته يتناولون الطعام وكأن شىء لم يكن 
نور : اه يا راسي 
شهد بفرح : انت صحيت يا نور ….تعالى كل 
نور بغضب وغيظ: لا كلى انتى يا كرش كلى 
نظر لاصول التى تأكل ولا تلتفت لهم حتى 
نور بزعيق: اصول 
تركت اصول الطعام : نعم 
نور بغضب: ايه اللى انتى عملتيه ده
اصول : عملت ايه 
نور: بطلى برود بقى انتى مفكره نفسك مين …مين سمحلك ترشيي عليا مخدر ؟؟؟
انهارت اصول في البكاء : كنت عايزنى اعمل ايه ..هاه …اسيبك تتخانق مع فهد ولا اسيبه هو يموتك ….ده مريض نفسي مريض نفسي افهم بقي 
نور بزعيق وغيره: وانتى زعلانه عليه كده ليه 
أصول بصوت عالى وانهيار : حرام عليكم حرام عليكم كلكم انتوا ايه مترحموش اموت نفسي علشان ترتاحوا 
خرجت اصول وتركتهم وهى تبكى بانهيار 
جلس نور وهو ينفخ بضيق 
شهد : نور اهدى وروح صالح اصول 
نظر لها نور :….؟؟
شهد بانفعال: انت اهبل يلا …روح يا حمار صالحه وخليك جمبها ….انت مفكر ايه مفكر هتيجى ترمى نفسها في حضنك وتقولك بحبك …..اكيد هى خايفه من فهد وخايفه من كل اللى مرت بيه ده ….وانت واقف زى لوح التلج غبي 
وقف نور مصدوم من كلام اخته : انتى شتمتينى؟؟؟
شهد بذهول: شتمتك …كل اللى همك ده ….
قامت شهد تجره وتدفع به للخارج : يلا برا برا بلا نيله على الرجاله اللى شبهك يا اخى
نور بحيره: هقولها ايه …طيب
شهد : روح عندها هى محتجالك والكلام هيجى لوحده صدقنى
فجأة احتضن نور اخته شهد : شكرا يا شهود انتى احلى اخت واحلى توأم 
شهد وهى تمسح على ظهره : ربنا يحميك ليا يا حبيبى روحلها وخلي بالك منها اصول طيبه وجدعه بس خايفه 
نور : حاضر يا قمر 
هدأ نور تماما فقد سيطرت شهد على الموقف بما كان للين والكلام العذب الا التقبل والهدوء والمحبه فقط احتاج لمن ينصحنى وقت غضبى 
……………
اما عند فهد فقد عاد الى مصر 
جلس بالقصر المهجور خاصته معه فريق طبي يعتنى به فهو يتألم ولكن لا يتكلم ظنا منه ان المرض والاعتراف بالالم الجسمانى او المعنوى هو ضعف وقهر
ولكنه لا يعرف ان منتهى السلام النفسي والوضوح هو مصارحه الذات ومن حولها بما فيها 
دخل عليه مساعده اللعين هذا : فهد بيه 
فهد: خير عملت ايه 
مساعده : احم فعلا البنت سليمه ومش مغتصبه هى اللى طلبت من الدكتوره تقول كده لسيادتك
………………..
خرج نور وجدها تجلس على الارجوحه وهى تبكى بصمت فجلس بجانبها 
نور: أصول …انا اسف …مكنش قصدى ازعقلك …كنت خايف عليكى …أصول …انا بحبك ….كنت غيران ….كنت غيران لما وافقتى تروحى تعمليله العمليه ….كنت غيران وهى بيبصلك ….كنت هموت وهى بيغلط فيكى ويطعن في شرفك ….وانا واقف مش عارف اعمل حاجه ….انا اسف 
نظرت له اصول بصدمه:…..
نور: متبصيش كده …انا بحبك بس كنت خايف اقولك تبعدى عنى مش عايز اخسرك ….انا مقدرش اعيش من غيرك انتى وشهد 
اخيرا تحدثت اصول: بتحبنى!!!….بس انا 
قاطعها امجد : مفيش داعى تكمليها عن اذنك 
امسكت اصول يده : استنى يا نور انا بحبك بس خايفه
لم يعطها فرصه لتتحدث فقط سحبها لحضنه يضمها بشده وكأنها ستهرب 
اصول: فجأة لقيتنى جوه حضنه الدافي …جوه حضن نور اللى عمره ما سلم عليا او مسك ايدى …حسيت بحاجه سخنه على كتفي 
رفعت وشه لقيته بيعيط!!!!
أصول بصوت رقيق: نور …انت بتعيط …مالك 
نور وهو ينظر الى عينيها: انتى …انتى بتحبينى بجد….انا كنت خايف …خايف اخسرك 
انهى حديثه ثم احتضنها بشده 
بعد فتره لم تستطع اصول الحديث واخيرا استجمعت شتات نفسها: نور…نور …ابعد كده غلط 
ابتعد نور عنها: انا اسف …انا محستش بنفسي فعلا
نظرت له اصول فتحدث نور وهو يمسك بيدها : يلا تعالى معايا 
أصول : يا مجنون براحه هقع ….سيب ايدى 
نور : عمرى ما اسبها …..انا هتجوزك جالا 
أصول: يا مجنون……دلوقتى ايه …احنا بلبس البيت 
نور: مش مهم ….شهد يا شهد…..انتى يا بت 
شهد من نافذه حجرتها : في ايه يا بنى الجران هيطردونا
نور: يلا انزلى علشان نروح السفاره ؟
شهد: فين… ؟ طب ليه
نور : هتجوز اصول ….هتنزلى ولا امشى؟
صدمت شهد وأصول مبتسمه ببلاهه 
حتى شهد نزلت بملابس البيت وفعلا ذهب بهم للسفارة
بعد وقت 
احتضنت شهد أصول: مبروك يا قلبى مبروك ….اخيرا البيست مرات اخويا????
نور: اوعى يا بت بعيد عن مراتى 
خجلت اصول : انا ….انا …هستناكم في العربيه
نور بصدمه: تستنينه فين يختى؟؟؟؟
شهد واصول: في العربيه 
نور : بي ابعدى عن مراتى …سوسو فين حضن كتب الكتاب ؟؟؟
اصول بانفعال لتدارى حرجها : ايه سوسو دى مفيش حضن كتب الكتاب 
ثم فرت هاربه هى وشهد وركبتا في المقعد الخلفى في السيارة كما هو معتاد 
لحقهم نور فوجدهم يجلسان كقطتان تحتضن كلا منهما الاخرى 
ابتسم نور بخبث: شهد …الحقى انزلى بسرعه كده 
شهد : ايه في ايه 
نور بتمثيل : رجلى رجلى مش قادر 
نطت شهد بفزع من السياره فسحبها بعيدا وجلس بجانب اصول 
شهد بغيظ : يعنى فينا من كده؟؟؟؟؟
نور بسماجه : عايزه تركبي جمب اخوكى حبيبك في حضنه هنا تعالى عايزه تركبى قدام اركبى 
ركبت شهد بجانبه: على قلبك يا حلو مش هحلك 
احتضنها نور بيده : سرسجى اد الدنيا 
تحرك السائق ونامت شهد بحضن اخيها حتى نظر نور لاصول وهو ممسك بيدها فوجدها تريد النور 
اقترب نور منها وهمس لها: سولى عايزه تنامى ؟
فرحت اصول بهدا اللقب الجديد عليها وهذا الامان غير المعهود فأومأت له برأسها بالموافقة 
بهدوء سحبها نور باتجاهه وحاوطها بيده هذه المره ارخت اصول رأسها على صدره دون اعتراض فقبل مقدمه رأسها وهمس لها : ارتاحى يا حبيبى 
…………
اما فهد فما كان رده الا انه قام بغضب 
فهد : انا تضحك عليا هى والدكتوره انا 
مساعده : اهدى يا باشا صحتك 
فهد : جهزلى الطياره 
مساعده : ليه يا باشا 
فهد بغضب : من غير ليه …..هجيب اصول …اصول دى بتعتى انا وبس 
ذهب مساعده وهو يتمتم بعض الكلمات بغيظ من تسلط هذا الوحش
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد