Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام

عمر فتح باب الاوضه بعصبيه اتصدم وقف مكانه متحركش بلع ريقه اي داااا 
وعد كانت واقفه ولابسه بدلت الرقص وهتموت من الكسوف ووشها حمر وبتفرك ف اديها هو اول ما شافها نسي كل حاجه كل عصبيته اتبخرت 
أو بمعنى اصح دماغه اتلغت بيبصلها بعشق وشوق وكأنه اتحرم منها من سنين 
وعد بكسوف ا،انا 
عمر انتي ايه جنيه ولا ملاك ولا ايه 
وعد كل شويه تشد ف البدله من فوق من عند الصدر  
عمر الحركه دي جننته اكتر قرب منها وهمس بلاش لأن كل ما تشديها بتنزل اكتر وبصراحه هتجنني 
وعد شهقت انت قليل الادب على فكره 
عمر اول حاجه تعرفيها عني أن قليل الادب ومعاكي انتي بزاد متربتش من الأساس اتفقنا،،،
وعد بكسوف انت بتقول ايه
عمر انا بقول المفيد ،،،،المهم انا عايزك تقولي المفيد زيي، 
وعد شهقت بصدمه انت عايزني اكون قليلة ادب 
عمر ضحك بصوته كله لا انتي فهمتي ايه بس  بصلها بخبث انا عايز اعرف انتي لابسه بدلت الرقص دي ليه هاا 
وعد بكسوف ع،عشان ،،،
عمر هدوئها جننه ووجودها اصلا وهيئاتها دي جننه اكتر كأنها مغناطيس بتشده عندها قرب منها ودفن راسه ف رقبتها عشان يجمع نفسه وميخوفهاش منه ،
هي كانت عايزاه يبعد عشان الليله متبوظش وتعمل زي ما اسراء قالتلها 
ولكن بدأت تشعر بانفاسه الساخنه تصطدم برقبتها واذنها وعد لسانها اتشل وتفكيرها وقف فى اللحظه دي،،،  
عمر بدأ يبوسها في رقبتها عمر كان في بداية  بوسته ليها كان هادي وكان مقرر يبعد على طول عشان تعمل اللي هي عايزاه، فى لحظة جنون شدها عليه اكتر وبوستة زادت  جنان وشوق ليها، 
**********
اسراء :ايوده حبيبي 
اياد: وهو مرقز في المطش اممم 
اسراء :هات الريموت اسمع حلقه اسبونج بوب هييجي وحيات عيالك 
اياد :روحي العبي بعيد يا شاطره 
اسراء :خلص بقا ماتبقش رخم 
اياد اديكي شكولاتايه وتفكي عني 
اسراء: بنرفزه وحيات امك بت اختك انا عشان تضحك عليا 
اياد :بسخرية لا المصيبه انك اختي يا اختي يا كبيره يا عااااقله اسراء: انت بتلمح لايه 
اياد : خليني ساكت احسن 
اسراء باستفزاز لا يا اخويا قول ونبي ،
اياد: امم طب يا استاذه يا كبيراا  بتاخدي من حمزه ابن طنط سعاد المصاصه ليه 
اسراء دي بتعتي انا كسبتها 
اياد: بنرفزة يابت متعصبنيش الواد جه يعيط ويقولي اسراء خدات مني المصاصه 
وانا اللي افتكرته ع حد تاني قولتله اسراء مين يا حبيبي احنل معندناش عيال صغيره الولد قالي لا دي اختك هي اللي اخدات مني المصاصه وانا معرفتش اعمل ايه ولا اسكت طفل عنده 7سنين ازاي من حسن حظي ان في معايا شكولاته اللي انتي كل يوم بتزني فوق دماغي عشان اجبهالك وانا جاي ادتهاله ومشى، 
اسراء؛ بشهقه انت اديته الشكولاته بتعتي اعااا قامت تجري اياد مسكها رايح فين يا بت المجنونه 
اسراء :اوع كده يا اياد سيبني اروح اجيب الشكولاتايه بتعتي من الواد ابن سعاد والله لانفخه ابن سعاد ،،،
اياد بضحك ههههه اقعدي هنا الله يخر بيتك على بيت اللي عايز اخوات 
اسراء : بشر اوع كده يا اياد الود ضحك عليك 
اياد:  ضحك عليا ازاي 
اسراء: احنا اتفقنا اللي يلعب ويكسب يخد المصاصه وانا اللي كسبت 
اياد : بأستغراب يلعب ايه 
اسراء: انا كنت نازله وشفتهم بيلعب كوره قولتلهم عايزه العب معاكم فا الود حماصه قال تعالي واللي هيكسب حمزه هيديه مصاصه وانا اللي كسبت 
اياد : بزهول يعني انتي كنتي بتلعبي كوره مع العيال في الشارع اسراء : ايوه  
اياد : اممم بعد عنها طب بصي وراكي كده 
اسراء لفت لقيت أمها ماسكه الشبشب
اياد: انا مش هعمل حاجه استلمي انتي يا ست الكل 
زينب اااااه يااااا بنت الجزمممممه بتلعبي كوررررره ف شارع لا وكمان بتخدي المصاصه من الولد الصغير 
اسراء طلعت تجري اهدي بس يا حجه هفهمك 
زينت تفهميني اييييييه هااا دا انتي لليلتك سوده 
اسراء بصت لاياد ماشي يا اياد الكلب 
اياد: مسك بطنه من الضحك ههههه مش قادر والله 
زينت ااه ياخيبتي فيكي وقال ايه كتب كتابه بكره بزمتك منتيش  مكسوفه من نفسك هاا 
اسراء خلاص يا حجه وحيات عيالك سماح المرادي 
زينب لوت ف شفايفه عيني عليك يا اسر يبني 
اسراء: وقفت ومسكت ياقت البجامه فشر  دا مامته دعتله بالهنا فا خدني انا هنهنهنه
زينت رمت عليها الشبشب 
اسراء:  اااه لا بتعرفي تنشن يا عم. بخ 
زينب وطت تمسك الفرده التانيه ،
اسراء طلعت تجري على اوضتها 
****************
وعد حطت أيدها على موضع صدره بصوت طلع ضعيف هادي   
،،،عمر ابعد ،،،،، هتبوظ ،،،،،الليله،،،،كده
عمر بهمس وهو بيهز راسه انا بقيت، مهووس بيكي، هي استجمعت شتاتها وشجاعتها بضعف من مشاعرها وقالت اقعد،
عمر  كان مش عارف يبعد واخيرا قدر ، انا،،بعت،،اهو،،يلا ورينعي هتعملي ايه قعد على السرير ، 
هي رجعت شعرها ورا ودنها بحرقها متوتره وخجوله
عمر ماهو لو متحركتيش لو قمت مش همسك نفسي اكتر من كده،
شغلت اغنيه  (وبالفعل وعد كانت مكسوفه في الاول من نظراته ليها بعد كده هو بدأ يشجعها لغايه ما نسيت نفسها ورقصت وهو واقف يتفرج عليها ومش قادر يبعد عينه من عليها من بدايه رقصها للبدله اللي هي لابسها لشعرها اللي بيموت فيه اللي بيتموج مع تميلها لدلعها في اللحظه دي،
هو شدها ومقدرش  يستحمل  وشالها وخدها على السرير وهي كانت مستسلمه على الاخر)
عمر :بهمس بحبك 
وعد : وانا كمان بحبك اوي
عمر فقد كل ذرة فى عقل فيه بسبب نبرة صوتها اللي بتقتله وبدء يقلعها البدله ,,
ونسيبهم مع بعض عشان عيييب
************
اسراء ينهار اسوح دا بيرن هكلمه ازاي بس بعد ما شافني بعبايه ناسي اهو فصل احي دا بيرن تاني 
فتحت الو 
أسر: مش بتردي ليه 
اسراء: احم ،دا ،مكنتش سمعاه 
أسر: بمشاكسة امم مسمعتيش التلفون ولا انتي مش عايزه تفتحي وبتهربي من حاجه، 
اسراء:  بتوتر لا وانا ههرب من ايه 
أسر :معرفش انتي اللي تعرفي بس انتي النهارده كنتي مزه 
اسراء : اسررررر  اتلم
أسر: بضحكه اي والله كنتي مزه لما اخدتك ووصلتك الصيدليه 
اسراء: اه طب ابقى وضح ياخويا
أسر: أوضح ايه بقاا 
اسراء: ولا حاجه 
أسر: بخبث اااه انتي قصدك على عبايه نانسي لا دي حاجه تاني خاااااالص دي كانت صاروووخ
اسراء: قفلت في وشه ينهار اسوح دا طلع قليل الادب،،،،  بعتلها رساله اه انا قليل الادب وضيفي سافل معاها  
اسراء : فتحت عنيها على اخرها
فى الرسالة دا عرف ازاي اني قولت كده 
بعتلها رساله تاني علشان عرف انتي بتفكري ازاي يا مجنونتي ، 
اسراء : قلبها دق جامد وبرقت فى الرسالة ،ااف دا هيجنني ابتسمت  وفضلت تطنط على السرير بفرحه 
*********** في صباح يوم جديد 
عمر صحي لقي وعد صاحيه وسرحانه  فيه شافته صحي اتكسفت 
عمر باابتسامة وسيمة صباح الخير 
وعد : صباح النور
عمر بغمزه بس كنتي جاامده اوي  امبارح ، 
وعد اتكسفت وخبت وشها في صدره و بصوت واطي بعرف ارقص ،
عمر: بتنهيده دا نتي كنتي هتموتيني امبارح وعد بصوت واطي وكسوف بعد الشراء عليك 
عمر علي فكره انا  منستش اللي حصل امبارح موضوع رنا ولا انك طلعتي من غير ماتقوليلي انا عديته بمزاجي ،
وعد بصطله ببراءة بس انا رنيت عليك مردتش  فا بعتلك رساله والله 
عمر : بهدوء ،، برضو حتى لو كان لازم تقوليلي 
وعد ببراءة حاضر طب انت كده مش زعلان مني 
عمر ابتسم على برائتها،،، اممم لا ما انتي رضتيني معان اشك أنها تبك فقرتك 
وعد بعفويه بجد انا بحبببك اوي وباسته ف خده 
عمر عفويتها وبراتها جنونها سحبها عليه طب تعالي اشوف كده لسه زعلان منك ولا لا 
وعد زقته بضعف عمر،، لا ،،عشان هقوم البس واروح لاسراء عشان كتب الكتاب النهارده وهي محتجاني وفي حاجه كتير هنعملها  
عمر :اتنهد طب تصبيره ،وعد عمرر 
عمر :عمر ايه بس اشتم على أسر بأيه بس علشان مبعدني عن مراتي الحلوه  ،
وعد ابتسمت ابعد كده خليني اجهز 
*********
سلمى وقفت على باب اوضت اسر وبتخبط وتغني بصوت عالي
بسم الله الرحمن الرحيم وهنبدا الليله ترا رررا ترا رررا عريسنا الزين كحيل العين وعروسته حلوه وجميله ترا رررا ترا رررا 
افتح يا عرييييس 
اسر فتح بعصبيه فى ايه يا زفته عامله دوش ليه على الصبح 
سلمى بابتسامه بالها صبح صبح أعم الحج بعدين الساعه 10 وانت لسه نائم 
أسر : اه يعني بعدين انتي عايزه ايه غوري من وشي خليني  انام شويه عشان اروح اشوف التحضيرات بعد شويه 
سلمى : ابدا والله تعالى وصلني عشان عمي عبده مش موجود اسر : لا خدي تاكسي بعدين انتي  رايحه فين 
سلمى : بخبث خلاص انا كنت عايزاك توصلني عند اسرااااء بس يلا ملكش في الطيب نصيب  اروح اخد تاكسسسي 
أسر : احم طب روحي استنيني في العربيه وانا هلبس واجي 
سلمى: غمزتله اشطه يا اسوره  
اسر :بضحكه غوري يا بت 
***********
اياد : خبط ع اسراء مفتحتش دي مستحيل تفتح ولا تسمع اصلا دي قتيل نايم امم دخل وجه جنب 
ودنها وقال بصوت عالي اسرااااااااااء
اسراء قامت مخضوضه وقفت على السرير اعااااا عريس يا بوي عريس  ل،،،، بصت لقيت
اياد:مسك بطنه و وقع من الضحك ههههه همووت 
يخرب بيتك انتي كنتي بتحلمي بعريس يا بوي 
الظاهر اسر هيفلسع وهتقولي عريس يابوي عايزه اتجوز هههههه 
اسراء : ااه اسكت حلم وحش ،، بعدي في حد يصحي حد كده ابو شكلك ابوك كان خلاص هيمسك  العريس قبل ما ينط وانت جيت وصحيتني 
اياد: بضحكه طب قومي يختي قبل ما العريس الحقيقي يفلسع خليني ارتاح منك 
اسراء: دا هو كتب كتاب يعني لسه قعدالك بعدين مش كفايه ضيعتلي حلقه اسبنج بوب امبارح 
اياد: انا مش عارف والله انتي هتتجوزي ازاي يا بنتي سابها وطلع وهو طالع،،، قال الله يكون في عونك يا اللي في بالي 
اسراء : سمعتك 
اياد : يسمعك ابو الهول يا بعيده 
**********
عمر وصل وعد عند باب العماره عند اسراء وفي نفس الوقت اسر كان جايب سلمى 
وعد وسلمى سلمو على بعض 
عمر بص لأسر بضيق على الله يتمر 
أسر بصله بخبث مالك كده قالب بوزك هو انا قاطعتك عن حاجه 
عمر بصله بص مرعبة،، 
اسر : ضحك اي مش مكفيك الليل كله دا انا رنيت عليك امبارح اكتر من ميت مره وانت في الاخر بعتلي رسالة الساعه 2 كنت سهران لساعه 2 اااه ياشقي  كنت بتعمل ايه،،،
عمر اتنرفز  اداه بونيه ف وشه 
أسر ااااه ايدك يخر بيتك بوظتلي وشي النهارده كت كتابي  
وعد شهقت بصدمه ،، 
سلمى بصت لوعد لا عادي متخفيش دول بيهزره عادي متعوده 
عمر اقسم بالله يا اسر لولا بس النهارده كتب كتابك لكنت عملت من وشك خريطه يا سافل 
أسر ابتسم كل ده عشان بس قولت 
عمر:  اسرررر بصله بصه خلته سكت
لقيو اياد وأسراء نازلين 
اسراء يلا جاهزين  وعد يلا بس هنروح ف عربيه مين
عمر انتي ف عربيتي وأسر يوصل سلمى واياد يوصل اسراء 
نزلو عند الميكب ارتست والشباب مشيو والبنات دخلو  
***********
الساعه 9 كان الكل جاهز 
أسر لبس بدله سوده وتحتها قميص ابيض وببيونه ومشط شعره ولبس ساعته وكان مز 
دخل عليه 
عمر ما يلا يا عم عشان نجيبهم من البيوتي سنتر ولا معرفش اسم ايه دا 
أسر يلا امال فين اياد ، اياد جه من وراهم انا هنا يلا ،،
وراحو الثلاث شباب يجيبو البنات وهما يخطفو الأنظار بي أجسامهم وشيكتهم وغرورهم المتواضع 
كان عمر:  لابس بدله كحلي وتحتها قميص ابيض وكرفته كحلي 
واياد:  نفس الوضع لابس بدله سوداء وتحتها قميص ابيض وكرفته سوداء
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وعد يلا يا بنات هم جم ومستنيينا تحت 
سلمى بصت على اسراء لقيتها متوتره 
ف قالتلها اجمد يا عسل دا يا دوب كتب الكتاب،، 
وعامله كده امال لو الفرح هتعملي ايه يا بيضه
اسراء غوري يا بت من وشي 
وعد ضحكت يلا يا زفته منك ليها 
(نزلو الثالث حوريات بجمالهم اللي يسحر ويلفت النظر من رقتهم )
أسر : اتصدم من جمالها ورقتها 
اسراء: لابسه فستان ابيض ومطرظ بورود من عند الصدر و ضيق من فوق ونازل بأتساع وطرحه بنفس اللون وميكب ارتست هادي خالص اتكسفت من نظرات أسر ليها
أسر : غمزلها ايه العسل دا بس معقول القمر ده هيبقى ملكي بعد كام دقيقه
اسراء نزلت عيونها في الارض من كسوفها وبداخلها فرحانه ومبسوطه اوي انها هتبقى مراته 
وعمر : اتسحر من جمال فاتنته البريئه وعد لابسه فستان ازرق ضيق من فوق ونازل بأتساع وطرحه سكري بنفس لون النقشه اللي ع صدره من الجنب
واكمامه مرفوعه من الكتف وميكب ارتست هادي مبين ملامحها زي ما هيا
عمر : طب انا دلوقت لوحد بصلك هرتكب جريمه 
اااف اعمل ايه ايه رأيك بلاش نروح وتعالي نروح وغمزلها 
وعد ضحكت بكسوف عمر ،،
عمر: يادي عمر وسنين عمر 
اما اياد بقى  انجذب ب سلمى اكتر ما هو كان معجب بيها وقلبه دق لاول مرة لأجل الجنيه الصغيرة المشاكسه اتعصب من الفستان اللي هي لبساه سلمى لابسه فستان اسود نازل بضيق كله ومقشقش من الاكمام ومن منطقه الصدر معمول سبعه ولابسه طرحه نبيتي مع الفستان الاسود مبين جمال بشرتها ملامحها مع الميكب ارتست الهادي  
سلمى اتوترت من نظراته معرفتش تفسرها معناها اي وليه هو اتعصب لما شافها
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!