Uncategorized

رواية وعد الريان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة السيد

                رواية وعد الريان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة السيد

رواية وعد الريان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة السيد

رواية وعد الريان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة السيد

راحوا على المكتب وبدأوا يتكلموا…. 
ريان:عرفتوا حاجه
ياسين:لا مقدرناش نحدد موقعهم
ريان:اممممم
عمر:اللي محيرني دلوقتي هما يخطفوا شهد ليه
ياسين:ماهوا دا اللي مش قادر افهموا
ريان:وليه مايكنش عجبتوا زي باقي البنات
ياسين:بس والدتها بتقول انوا ايجت ليها رساله ونزلت بسرعة وبعدها معرفتش عنها حاجه
ريان:دي حيلة من الحيل بتاعتوا
عمر:طيب الخطة هتكون ايه
رامي:لسه مفكرناش في حاجه
ريان:بس انا عندي خطة
كلهم في نفس واحد:ايه هي
ريان:الخطة هي….. 
وبدأ يحكيلهم…… 
{نروح عند شهد وحمزة}……
بقلم منة السيد❤……
شهد مربوطة وحمزة كمان….
حمزة:انا مس(مش) قادر انا تعبت اوووي وعطسان(عطشان)اووي
شهد بتعب:معلشي ياحبيبي استحمل شوية
شهد بصوت عالي:ياعالم ياللي برة…..انتوا ياناس
ايجا شخص والشخص دا كان هيثم…. (لانوا هرب منهم) 
هيثم ببرود:عايزة ايه
شهد:هاتوا مياه حرام عليكوا بلاش انا هاتوا للطفل اللي مالوش ذنب في اي حاجة داا
هيثم بنفس البرود:لا حنينة اووي مش عايز اسمع صوتك دا تاني دماغي وجعاني
شهد:انتوا ايه مافيش في قلوبكوا رحمة خالص ربنا ينتقم منكوا حسبنا الله ونعم الوكيل فيكوا
هيثم:خلصتي….لا مافيش في قلوبنا رحمة خالص انشالله تولعوا عادي يعني
وسابهم ومشي….
شهد وهي بتعيط:حسبي الله ونعم الوكيل فيكوا
حمزة:معلسي ياسهد خالوا ريان وياسين هيخرجونا من هنا(معلشي ياشهد) 
شهد:انشاء الله ياحبيبي 
حمزة:انتي عارفه مين الراجل اللي لسة داخل داا
شهد:مين
حمزة بحزن:دا يبقا بابا
شهد بصدمة:ايه!!!…..ابوك وخاطفك
حمزة:ماهوا مس بيحبني وكان دايما يضرب ماما
شهد:معلشي ياحبيبي ربنا يرحمها
حمزة:طب هو احنا هنفضل هنا كتير انا زهقت اوووي
شهد:هفكر شوية يمكن الاقي حل
حمزة:يوووه مانتي كل سوية تقولي هفكر هفكر ودماغك مس سغالة اصلا(مش شغالة) 
شهد:انت بتتريق عليا يله
حمزة:اااه
شهد:ماشي نخرج من هنا وهوريك
حمزة:هتعملي ايه يعني
شهد بمرح:ولا حاجه
حمزة:اسكتي مس تتكلمي تاني
شهد:انا بقول كداا بردوا
••••••••••••••••••••••••••••••••••••
بعد مرور ساعتين……. 
في ڤيلة عم ريان مجدي
مجدي:يعني ايه مختفية
رشا (زوجتة):زي ماسمعت البنت من وقت ماخرجت مش رجعت
مجدي:يع…..
وقطع كلاموا رسالة وصلت على فونه
مجدي فتح الرساله وكانت صورة ميار وهي مربوطة وفاقدة الوعي اول ماشافها قلق جدا والخوف اتملك منوا
وكانت من رقم مجهول بس كان مكتوب تحتها 
(البوص بيقولك لو منفزتش اللي طلبوا منك هيقتل بنتك)
وقتها افتكر لما البوص طلب منوا شحنة المخدرات تنزل مصر بعد يومين وهو قالوا بعد أسبوعين
مجدي بغضب:ياولاد ال****والله ماهرحمكوا
رشا:دي نهاية افعالك بنتنا الوحيدة هتضيع مننا وبسببك انت
مجدي بعصبية:بس بقا انتي كمان مش نقصاكي هيا
••••••••••••••••••••••••••••••••••
في مكان تاني نلاقي البوص قاعد وطبعا انتوا عارفينوا
واسموا “جيمس”
دخل هيثم عليه بسرعة كبيرة وببقولوا
هيثم:مجدي حرق المخازن اللي فيه المخدرات كلها والاسلحة
جن جنونه والغضب تملك منوا لان الحاجت دي بالملايين
البوص:ماذا تقول هل جننت لماذا يفعل ذلك
هيثم:مش عارف
البوص افتكر وقال يمكن لانوا حاول يتخلص منوا قبل كداا بس دا كان زمان ليه يعمل كدا دلوقتي
البوص:حسنا اذهب الان 
هيثم:بس هتعمل معاه ايه
في الوقت داا وصلتوا رسالة من مجدي
(مجدي:قابلني في المخزن اللي احنا بنتقابل فيه على طول) 
البوص:اتى بنفسه
بعد نص ساعة كان مجدي في مخزن قديم شوية وكذلك البوص وهيثم معاه البوص كان معااه رجالة كتيرة ومجدي كان معاه رجالة كتيرة بردوا وكلهم معاهم اسلحة
وقفوا قصاد بعض بنظرات كلها غضب وشر 
مجدي بغضب:بنتي فين
البوص:لماذا حرقت المخازن
مجدي:بقولك بنتي فين
البوص:لا اعرف لكن لماذا انت حرقت المخازن اجبني
مجدي بانفعال:انا محرقتش حاجه بس لو ماقولتش بنتي فين انا هندمك وهعترف بكل حاجه للشرطة
البوص بسخرية:عن ماذا ستعترف
مجدي:عن كل افعالك وعن مكانك وكل حاجه عملتها انت والحيوان اللي جنبك وهقول انوا هو اللي قتل جميلة اخت ريان وهقول على كل جرايمكوا
البوص:ههههههه……حسنا ونحن ايضا سنقول انك انت الذي قتلت محمد والد ريان واخيك….وايضا قتلت والد وعد زوجة ريان حتى لايعترف عليك 
مجدي:ميهمنيش انا اللي يهمني دلوقتي بنتي
البوص:قلت لك لا أعرف مكانها
في اللحظة دي دخل ريان وعمر ورامي…..
ريان:انا عارف مكانها
مجدي بصدمة:رياان….طب هي فين وعرفت مكانها ازاي
ريان بضحك:هههههه…..اصل انا اللي خطفتها
مجدي بصدمة:ازاي…..انا مش فاهم حاجة
ريان:هقولك ياعم…..علشتان متفكرش كتير……
فلاش باااااااااك….. 
ريان:بس انا عندي خطة
كلهم في نفس واحد:ايه هي
ريان:طبعا كلهم دلوقتي عارفين انوا وعد في غيبوبة ودا هيأثر عليا وهضعف وكدا يكون الموضوع اسهل ليهم 
ياسين:ايوا بردوا الخطة فين 
ريان:سيبني اكمل ياحيوان
ياسين:هيبتي طارت
ريان:المهم….احنا هنوقعهم في بعض
عمر:ازاي
ريان:احنا هنخطف ميار
رامي:ليه
ريان:سيبوني اكمل وبعدين اتكلموا
رامي:اشطااا
ريان:احنا هنخطف ميار مش هنأذيها بس هنهدد مجدي بيها وهنبعتلوا صورتها من رقم مجهول بس مش على انوا احنا اللي خطفناها
رامي:البوص صح
ريان:بدأت تفهمني
رامي:عيب عليك
ريان:وهنولع في المخازن بتاعت البوص اللي فيها المخدرات والأسلحة
ياسين:وانت عارف مكانهم
ريان:ااه بعت واحد يجيبلي كل حاجة عنهم بالتفاصيل
عمر:طب باقي الخطة
ريان:طبعا الاتنين هيجن جنونهم وبكدا هنقومهم على بعض 
ياسين:ايوا هنستفاد ايه بردوا
ريان:اطلع برة
ياسين:خلاص خلاص كمل
ريان:انا عرفت من المعلومات اللي جبتها انهم ليهم مخزن بيتقابلوا فيه دايما فبالتالي هيتقابلوا هناك وانتوا هتجهزوا العساكر ويكونوا محاصرين المكان كلوا وهيقبضوا على رجالتهم الأول واحنا نسمع كلامهم للأخر وبعدين نقبض عليهم وانا معايا ورق يوديهم في داهية لوحدوا
ياسين:يابن اللعيبة مش سهل انت
ريان بصلوا وابتسم بخبث…..
بااااااااااك
مجدي:بقا انت يطلع منك كل داا ياريان
ريان ببرود:اااه تخيل
البوص:لا تستطيع ان تفعل لي اي شيئ لان ليس علي اي تهمة
رامي:هههههه…….لا وانت الصادق احنا مسجلين كل كلمة قولتوها ومعنا ورق يوديكوا حبل المشنقة يعني جايين جايين
مجدي:انت بتقول ايه مستحيل
ريان:بقا انت تقتل ابويا اللي هو اخوك ايه ياخي مش في قلبك رحمة انت ايه. 
مجدي:دا اللي فارق معاك اووي
ريان بعصبية وهو بيمسكوا من لياقة قميصوا:انا لو عليا عايز اشرب من دمك بس مش هوسخ ايدي بواحد ميستاهلش…..
مجدي زق ايدوا بغضب
مجدي:لا يخويا والنبي اقتلني
ريان بعصبيك:طب زنب الراجل اللي انت قتلتوا دا ايه عايز اعرف
وانت تقتل اختي انا اللي حبتك بصدق ومن قلبها لا وحقرتك توصل بيك انك تخطف ابنك انتوا اييييه معندكمش رحمة وانت ضميرك مش انبك كداا في يوم من الناس اللي بتتسبب في موتهم دوول انتوا الموت خسارة فيكم انا هطالب بتعذيبكم قبل موتكم…..خدووووهم من وشيييي
رامي:خدوم من هنا 
وبكدا يكون اتقبض على العصابة بأكملها
نروح عند ياسين….. 
ياسين دخل مكان ومعاه عساكر قابلهم شخص ضخم بس بسهولة اتخلصوا منوا فضلوا ماشيين لحد ماوصلوا المكان اللي فيه شهد وحمزة
ياسين:كل واحد يروح في اتجاه…. وانتوا استنوني هنا
دخل لقى شهد وحمزة مربوطين 
ياسين:شهد
شهد بصت وكأن روحها اتردتلها
شهد بدموع:ياسين
ياسين راح فكهم وبمجرد مافكهم شهد حضنتهوا جامد وهو رفعها من على الأرض وشدها لحضنوا اكتر وهي فضلت تعيط
فضلوا كداا لوقت
حمزة:يووووه خلصونا بقا
ياسين طلع شهد من حضنوا:احم احنا اسفين ياعم حمزة هات حضن بقاا
حمزة جري عليها حضنوا وياسين شالوا وحضنوا وباسوا
ياسين:يلا
طلعوا وياسين شايل حمزة ومحاوط شهد بدراعوا التاني
وبكدا الكل يكون اتقبض عليه والعصابة خلصنا منها….
في قصر المهدي….. 
حمزة:رياااان
ريان بصلوا بحب وفرحة وخدوا في حضنوا
حمزة:وحستني اووي اووي(وحشتني)
ريان:وانت كمان وحشتني اوووي
وبعد سلامات واحضان وعياط كتير عدى اليوم 
وفي اليوم التالي…..
يروحوا كلهم لوعد
وصلوا المستشفى وكلهم دخلوا ووعد لسه في الغيبوبة
ريان قعد جنبها ومسك ايديها بحزن واشتياق
ريان بهمس:وحشتيني اووي
ياسين همس لشهد:تعالي عايزك في موضوع مهم
شهد:تمام
طلعوا من المستشفى خالص وركبوا العربية وبعد فترة وقفوا في مكان فاضي مفيهوش حد…..
شهد:انت جايبنا هنا ليه
ياسين:انزلي
شهد نزلت باستغراب وياسين كمان نزل
شهد: في ايه بقا
ياسين بتنهيده:احنا مش هينفع نكمل مع بعض
استوووووووب…..
••••••••••••••••••••••••••••••••
ولحد هنا واستنوني ياحلوين سوري لو البارت قصير بس بعد كدا هحاول انزل كل يوم بارت واطول شوية…..
تفتكروا ياسين قال كداا ليه وياترى بيهزر ولا بيتكلم جد ولا عايز يوصل لايه اصلا
ووعد هتفوق من الغيبوبة امتى وياترى الحكاية هتوصل لفين…..
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!