Uncategorized

رواية أمير الرجال الفصل الثامن عشر 18 بقلم مروة عبدالجواد

    رواية أمير الرجال الفصل الثامن عشر 18 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل الثامن عشر 18 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل الثامن عشر 18 بقلم مروة عبدالجواد

مي : وتضع صينيه القهوه علي الطاوله وتشاهد ساره فتقترب منها وبصوت واطي ، في ايه .
تاخذها ساره ويدخلا ويجلسا في الريسبشن .
ساره : بدموع كان نفسي ماما تكون معايا اوي ، ماما وحشتني حاسه اني وحيده من غيرها ومليش حد ، احساس صعب ، ميتوصفش.
مي : ربنا ينتقم من اللي كان السبب ، معلشي ياساره هي كمان وحشاني ، وانا معاكي وامير معاكي .
ساره : حببتي مستكملتش الصدمه وماتت في لحظه، كان نفسها تفرح بيا ، كانت مستنيه يوم فرحي ، زي مايكون دا يوم فرحها هي.
مي : بدموع ربنا يرحمها .2
ساره : انا تعبانه اوي يامي ، ومش قادره بجد .
مي : معلشي ياساره ربنا يصبرك ويصبرني والحمدلله ان امير طلع راجل وبحبك بجد.
ساره : امير دا مفيش زيه ، انا لحد دلوقتي مش مسدقه كل اللي حصلي،   كاانه حلم ، لا لا ، دا كابوس ونفس اصحي منه.
مي : ربنا يعوضك ياحببتي ويصبرنا علي فراق ماما .
ساره : انا حاسه اني مكسوره اوي وتعبانه وضعيفه اوي ، حاسه ان الدنيا استكترت عليا الفرح يامي ، وترتمي في حضن مي.
مي : تطبطب عليها اهدي ياحببتي ، حاولي تنسي اللي حصل بقي.
ساره : بدموع صعب يامي…  صعب اووي.
مي : اهدي شويا ياساره . النهارده كان كتب كتابك قومي اغسلي وشك ومتخليش امير يشوفك كده .
ساره: امير ، انا لحد دلوقتي مش عارفه هتعامل معاه ازاي
مي : يعني ايه ، دا خلاص بقي جوزك ، تقومي تغسلي وشك وتغيري الاسود اللي انتي لبساه ، وتضحكي معاه .1
ساره : بسهوله كده عيزاني اتعامل معاه كان مفيش حاجه حصلت ليا .
مي : امير ملوش ذنب ياساره ، حاولي ، تعالي علي نفسك .
ساره : اجي علي نفسي !! ، انا هاجي علي نفسي علي ايه… ولا ايه … ولا ايه ، نفسي مبقتش مستحمله كسره اكتر من كده ، ولا هقدر اراضي حد ولا ادادي حد ، ثم تاخذ نفس ، مبقاش فيا حيل لاي حاجه.2
يدخل امير وعمر في الليفنج ،بعيدا بعض الشيء ، قصاد ساره ومي وهما جالسان في الريسبشن.
عمرو : يشاور لمي وساره هستاذن انا.
مي: اتفضل .
ساره : تمسح دموعها ، وتهز راسها.
عمرو يذهب .
وامير دخل وجلس مع ساره ومي في الريسبشن ، لساره انا اول مره في حياتي اشوف حد بيعيط وببقي قمر كده .
ساره : ابتسمت .
امير : لا بجد انتي بتعملي كده ازاي ، ايه القمر دا ، داانتي كده هتخليني اقول عيطي كل شويه.
ساره : تضحك . بتتريق عليا.
امير ،: لا بجد ، ينظر ل مي طيب بصي يامي كده شايفه خدودها حمرا ازاي وجميله زي التفاح ، ولا مناخيرها صغيره زي السكره ازاي ، ولا الشفايف حمرا وفرولايه ازاي
مي : تضحك هي وصلت للفراوله وتبص لساره يارتني انا اللي بعيط.
ساره: تضحك .
امير : ينظر لساره  ضحكتك تهووس ، بتخطف قلبي. مش هتيلا بقي ، ويغمزلها.
ساره : بااستغراب يلا فين.
امير : يلا ، ويغمزلها.
ساره : لو سمحت ياامير انا تعبانه.
مي : تخجل ، هستاذن انا.
امير : ل ساره ، هههههه انتي مكسوفه ، طب يلا بجد بقي ، حضري شنطكوا يامي .
مي : شنطه ايه.
ساره : الشنطه ليه.
امير : علشان نروح نقضي الهاني مون (شهر العسل)  .
ساره : بخجل ، امير انا تعبانه.
امير : ههههه ياختي كسوفه ياناس، ياختي قمر وبتحمر ازاي  ، لا بجد عايز اخدك انتي ومي ونسافر نغير جو وتخرجي من اللي انتي فيه .2
مي : ياريت والله ، لكن خد ساره وانا هستني هنا. علشان الجامعه.
امير : لا انتوا الاتنين هتيجو محدش هيستني .
ساره : مش قادره ،هبقي تعبانه ومخنوقه وهيبقي دمي تقيل.
امير : معلشي ياحببتي علشان خاطرك وخاطر مي ، مي كمان محتاجه تطلع تغير جو ، وانا كمان ولا مليش نفس.
ساره : طيب ماشي وتنظر ل مي ، علشان خاطر مي .
مي : ربنا يخليكي ليا.
امير : يابختك يامي ، يارتني انا كنت مي.
ساره : تضحك.
مي : ههههه انت البركه ياامير.
امير : الله لله وكمان بقيت بركه (ساره ومي يضحكوا)  طب يلا حضروا شنطكوا لحد ما اوصل البيت احضر شنطتي واعدي علي الشركه اشوف النظام ايه .،
في اتنين بدي جارد  بره الشقه بدل اللي كان نايم ،لو احتجتوا اي حاجه هما بره ، وينظر لساره ويضحك
ساره : تبتسم.
مي : احنا هنروح فين ياامير.
امير : ساره عايزه تروح فين.
ساره : اي مكان.
امير : طيب انتي يا مي عايزه تروحي فين
مي : انا عمري مارحت البحر ولا انا ولا ساره ولا رحنا صيفنا نفسي اروح راس البر او جمصه او اسكندريه .
امير : ( وقد شعر بالالم من كلمه مي)  ، يبتسم بس كده ، هوديكي شرم
مي : بفرحه ، بجد شرم الشيخ مره واحده .2
امير : لو في وقت وجوازتكو جاهزه كنا سافرنا فرنسا الجو هناك يجنن ، علي اخر الشهر كدا بااذن الله نروح سوا .
مي : انت تجنن ، بجد مفيش زيك علي راي ساره.1
امير : ايه دا ساره قالت عليا كده ، دا انا بتعاكس بقي.
ساره : تضحك ( وقد بدا يظهر الفرح في عينيها ).1
##############
في الكافيه تجلس نيلي ولارا .
لارا : مكنتش متخيله ان وائل يعرف عنك حاجه انا معرفهاش.
نيللي : حاجه ايه بطلي هبل بقي .
لارا : انتي اطلعتي حد معرفوش يانيللي ، بقيتي بتخبي عليا
وبتعملي حاجات ومعرفش عنك حاجه ، بقيتي غريبه .
نيللي : حاجات ايه ، متكبريش الحوار كده.
لارا : وائل مش سهل يانيللي ، متخلهوش يلعب بيكي.
نيللي : ههههههه يلعب بيا، انتي اتجننتي انتي متعرفيش مين نيللي .
لارا : عارفاكي يانيللي ، وعارفه ان غرورك وعنادك هيخلوكي مبتشفيش بتعملي ايه ،ولا بتفكري ازاي ، انا خايفه عليكي .
نيللي : غروري وعنادي ، انتي عايزه حته بنت من امبابه تخطف خطيبي مني واسبهولها بالساهل كده .
لارا : محدش بخطف حد من حد ، وامير لو مش عايزها مكنش خطبها .
نيللي : واهو بغروري وعنادي سبها .
لارا : انتي متاكده انو سبها ، امير راجل يانيللي تقدري تعتمدي عليه غير وائل خالص .
نيللي : تقصدي ايه ، امير مسبهاش ،انتي تعرفي حاجه.
لارا : اعرف ان امير راجل ومبتخلاش عند حد بسهوله الا لو كان يستاهل كده .
نيللي : يعني انا مستهلهوش تقصدي كده ، اومال هو اتخلي عني ليه وسبني.
لارا : متضحكيش علي نفسك ، امير مكنش بيحبك وحاول يقرب منك ويفهمك علي طباعه  ،هو مش بتاع سهر وفسح وخروج ، كان عايزك تبقي ليه تقعدي معاه تتكلموا تفهوا بعض  ، تقربوا من بعض،   والسهر والفسح بعدين ، انما انتي من وقت مااتخطبتوا وانتي سهر وفسح وخروج .2
نيللي : يعني انا دلوقتي اللي بقيت غلطانه ، علشان عايزه اخرج واعيش سني.
لارا : انتي اتعاملتي مع امير علي اساس انه البوي فريند بتاعك مش خطيبك وداخلين سوا علي حياه جديده ، دا يوم ماقلتيله تعالا معايا رحله الساحل  قالك انا ورايا شغل خلينا الاسبوع الجاي نطلع سوا ، انما انتي مقدرتيش تستني وطلعتي مع صحابك .
نيللي : يظهر ان وائل معاه حق .
لارا : وائل تاني ، ووائل قال ايه.
نيللي : انك صاحبه امير ، وولائك ليه اكتر مني.
لارا : يظهر ان وائل اثر عليكي جامد ، انا ماشيه .
نيللي : براحتك.
لارا : تنظر لها ، ياخساره يانيللي ، وتتركها وتذهب.
نيللي : تتصل علي وائل .
وائل : اذيك يانونه .
نيللي : هههه تمام ، بتعمل ايه .
وائل : في الشغل ، قاعد زهقان مش هشوفك .
نيللي : في حاجه .
وائل : وحشتيني.
نيللي : هههه وحشتك من امتا .
وائل : من اخر مره شفتك فيها .
نيللي : امممممم.
وائل : عايز اشوفك بجد ، عايزين نتكلم .
نيللي : خلاص نتقابل الليله.
وائل : فين .
نيللي: في النادي .
وائل : لا لا عايزين مكان هادي ، علشان محدش يشوفنا مع بعض.
نيللي : مستغربه ، وفيها ايه احنا اول مره نتقابل ، مااحنا صحاب .
وائل : بس الوقت دا حرج ومش عايزين نلفت النظر لينا .
نيللي : معاك حق.
وائل : هشوفك النهارده في الفيلا عندي.
نيللي : امممممم الفيلا.
وائل : نقعد ونتكلم براحتنا ومحدش ياخد باله مننا.
نيللي : لا مينفعش
وائل :ههههه انتي مش واثقه من نفسك ولا ايه .
نيللي : لا طبعا واثقه من نفسي جدا .
وائل : خلاص ايه المانع ، يبقي الفيلا مكان زي اي  مكان .
نيللي : طيب ماشي.2
#############
ايمن  في الشقه التي حدث بها حادثه ساره .
يمسك الهاتف ويتكلم فيه :
ايمن : ياباشا انت لازم تشوفلي حل.
صوت الباشا : هعمل ايه يعني .
ايمن : انا عملت اللي قلتلي عليه كله ونفذته.
صوت الباشا : وقبضت التمن .
ايمن : انا مش هفضل مستخبي كده ، في ناس بدور عليا في الحته.
صوت الباشا : وانا هعملك ايه.
ايمن : يعني ايه ، دا مكنش اتفاقنا انت قلتلي نفذ علشان ساره كده مش هتنفع الا ليك انت ، وهتتجوز ساره وبكده امير هيبعد عنها ، وانا نفذت واهي ساره طفشت معرفش راحت فين .
صوت الباشا : طفشت فعلا .
ايمن : اه الحته هناك بيقولوا مشيت هي واختها ومحدش يعرف سكتها فين.
صوت الباشا : حلو اوي ، يبقي كده  . اللي بدورا عليك شويا وهيزهقوا ويمشوا والموضوع خلص .
ايمن : هو ايه اللي حلو بقولك طفشت يعني مش هعرف اتجوزها ، ولا هلاقيها.
صوت الباشا : وانا مالي ، انت نفذت وقبضت . متتصلش بيا تاني . ويغلق الهاتف .
ايمن : الو …. الو……..  الو….  ياابن الكاااالب
ويرمي الهاتف علي الطاوله.
دبستني انا مع الناس اللي بدور عليا وخلعت ، واهي ساره طفشت ومعرفش راحت فين  ، وانا وقاعد مستخبي ، زي الفار ، انا اللي استاهل عملت في نفسي كده ، اشرب بقي ياايمن.3
################
في فيلا جمال الصباغ .
جمال : عندي خبر بمليون جنيه.
شروق : في ايه فرحني .
جمال : البت اللي امير كان هيخطبها .
شروق : يادي النيله ، مالها الزفته دي .
جمال : طفشت .
شروق : لا متقلش ، دا خبر بمليارات ، كده الجو هيخلي ل نيللي ، ومش هيبقي قدامه حد غيرها ..
جمال : انا هتصل ب وائل ابلغه..
شروق : وهو وائل ماله.
جمال : ماهو صاحب الفكره..
شروق : افكاره تتاقل بالدهب  ،  طيرت البت في لحظه
###########:
في شرم الشيخ .
نزل امير وساره ومي ، ونزل السائق لحمل الشنط.
امير اخذ مفتاحين الغرفتين من الريسبشن  ووصعدوا امام الغرف
مي : ياللهوي الطريق دا طويل (وتتثاوب تضع يدها علي فمها)  انا تعبت اوي .
ساره : اه ، فعلا طويل جدا .
امير : تعبتوا ايه يادوب نطلع الشنط وننزل نروح البحر .
مي : لا انا مش هقدر عايزه ارتاح ، وبعدين ابقي اروح براحتي .
امير : لساره وانتي ياساره مش هتنزلي .
ساره : لا مليش نفس.
امير : واحنا جايين ننام هنا ، طب مي تعبانه وهتنام علي نفسها ، انتي عايزه تنامي .
مي :  لساره انزلي انتي انا هدخل ارتاح خدي شنطتك وادخلي مع امير .
ساره : اتحرجت ونظرت للارض 
امير :  بهزار ،لا خليها معاكي يامي ، اصل انا مبعرفش انام وحد جمبي. 
ساره : ضحكت.
فتح لهما الغرفه واعط لساره المفتاح ، دا مفتاح اوضتكوا
وانا في الاوضه اللي جمبكوا.2
اجهزي ياساره لحد ماادخل اغسل وشي واغير ننزل نتغدا ، ثم ينظر لمي وانتي يامي هتنزلي ولا اخليهم يطلعولك الاكل.
مي : لا انا هدخل انام لما اصحي بقي .
امير : تمام وتركهم في غرفتهم وذهب الي غرفته  .
بدات ساره تفتح شنطتها وتضع الملابس في الدولاب ، ومي مستلقيه علي السرير .
مي : ايه الروعه دي ،المكان هنا يجنن.
ساره : كده يامي تحرجيني قدام امير وتقوليلي اروح اوضته.
مي : وفيها ايه مش جوزك.
ساره : انا عارفه انه جوزي ، بس انا نفسيا مش هقدر اتعامل معاه علي الاساس دا.
مي : انسي بقي ياساره ، واتعاملي علي انه جوزك خلاص.
ساره تخرج طقم اسود  علي جمب .
مي : ايه دا ياساره
ساره : طقم علشان اغير وانزل مع امير.
مي : مش كفايه الاسود اللي انتي لبساه كمان هنا هتلبسي اسود وانت نازله معاه.
ساره : اومال عايزاني البس الوان وماما ميته مبقلهاش اسبوعين.
مي : الحزن في القلب ياساره مش في اللبس ، ماما في قلبنا
ومحدش حاسس بفراقها غيرنا ، ولو كانت موجوده مكنتش هتبقي مبسوطه بالاسود اللي لبسينه.
، انتي ناسيه لما خلتنا نلبس الوان بعد وفاه بابا بااسبوع مش فاكره ياساره قالتلنا ايه
ساره: طبعا فاكره قالت ( الحزن في القلب  في المشاعر  وابوكوا حاسس وعارف انكوا زعلانين علي فراقه ولو شافكوا دلوقتي كان هيبقي زعلان علي زعلكوا  ،وانتوا لسه صغيرين  ، متعشوش سن مش سنكو وتكبروا وتعجزوا بالاسود  ، افرحوا الفرح يجيلكوا).2
  مي :  غيري ياساره وطلعي الوان وغيري وعيشي سنك وحياتك وفكري في اللي جاي ، امير ملوش ذنب تنزلي معاه بالاسود ، افرحي علشان الفرح يجيلك .
.ساره : تاخذ نفس عميق ، يومها انا رديت علي ماما وقلتلها يعني لو قلعت الاسود هفرح ياماما قالتلي ( الفرح مبجيش لحد روحيله انتي واسعي عليه)  وقتها قلتلها انا مش فاهمه.
واما غيرت الاسود ورحلت الشغل الجديد وبدات اتحرك  قابلت امير وكانت اجمل صدفه في حياتي وفهمت وقتها هي تقصد ايه ، ثم تاخذ نفس  للاسف الفرح مكملش ياماما.
مي : طب يلا اجهززي بقي وغيري الاسود دا ، انا جهزتلك في الشنطه  لبس من الللي امير كان جيبهولك ، امير بقي جوزك يعني خلاص مبقاش في كسوف بينكوا.
ساره : اه فعلا دا انتي حاطه في الشنطه كلها الوان انا استغربت لما فتحت الشنطه ، مش حاطه غير طقم واحد بس اسود .
مي : الصراحه خفت منك لتزعقيلي قلت الهيها بطقم واحد علشان لو زعقت تلبسه .
ساره : هههههه انا بحبك اوي يامي.
مي : : طب ماانا عارفه اني اتحب.
ساره : بقي كده ..وترمي عليها الطقم الاسود .
مي : اه .. خلاص.. خلاص… وانا بحبك .2
يرن جرس الهاتف  الغرفه .
ساره : الو.
امير : جهزتي اجيلك .
ساره : ربع ساعه بالظبط وتعالا .
امير : تمام.
#######
امير : يتصل بالهاتف علي عمرو.
امير : عملت ايه .
عمرو : الرجاله في اماكنهم ، مستنيين اي حركه.
امير: يفتحوا عينهم وعقلهم ياعمرو ميناموش .
عمرو : متقلقش.
امير : تمام ، متنساش  تعمل اللي قلتلك عليه في مخازن الشركه .
عمرو : اتنفذ .
امير : تمام ، سلام.
ويغلق الهاتف ويخرج من غرفته ويذهب الي غرفه ساره ويطرق الباب تفتح له ساره. ( تلبس تيشرت وبرموده وكوتشي وتضع توكه تلم بها   شعرها )
امير : ينبهر بيها ايه الشياكه والجمال دا . انتي كنتي مخبيه الجمال دا فين.
ساره : بخجل اللبس عجبك
امير : انتي اللي عجباني بس نشيل دي (ووضع يده علي شعرها وخلع التوكه )  كده اجمل وارق.
يلا ومده يده لها فمسكت يده هي الاخري.
امير : تحبي نتغدي تحت ف المطعم ولا علي البحر.
ساره : انا مش جعانه ، عايزه اروح البحر .
امير : بس كده دانا اجبلك البحر لحد عندك.
ساره : هههه مش لدرجادي.
امير : يعني انا هجاس .
ساره : تنظر له اه .
امير:  طب تعالي واخدها وجري .2
واخذها وهما امام البحر الان .
امير : بيشدها تجاه البحر علشان تنزل .
ساره : امير لا الهدوم هتتبهدل، طيب استني اقلع الكوتشي
امير : استني انا اقلعهولك ( ساره بكسوف لا انا هقلعه) ووطي امير وخلع لها الكوتشي . ونزلو البحر .
ساره : امير انا خايفه اول مره انزل البحر متسبش ايدي
امير : متخفيش وانتي معايا خليكي ماسكه في ايدي ، ويسحبها ودخلوا وسط البحر .
ساره : كفايه كده مش هدخل اكتر من كده .
امير :  هههههه ياخوافه ، علشان تبقي تقولي عليا هجاس .
ساره : هههه لا انت حلو.
امير : شايفه البنت اللي هناك دي (بنت نايمه علي ضهرها علي الميه)  عايزك تعملي زيها.
ساره : تنظر لها ، ههههه لا انت مجنون . معرفش طبعا .
امير : هعلمك انا هفرد ايدي وانتي اسندي عليا وسيبي نفسك خالص .
ساره : لا معرفش اغرق..
امير : ههههه اومال هي مبتغرقش ليه ، طيب بصي انا هعملها قدامك دي سهله خالص  ، وبدا يفرد ضهره علي الماء ويحرك يده ويبتعد قليلا وهو يعوم.
ساره : امير تعالي متبعدش هغرق هغرق.
امير :  هههههه هتغرقي وانتي واقفه  ، ويعدل نفسه ويذهب اليها
ساره : خلاص عرفت انك بتعرف تعوم..
امير : اومال ياحببتي دا انا سباح ماهر ، ويمسك يدها ويقولها يلا حاولي اهم حاجه فردي ضهرك .
ساره : مش هعرف ، وتبدا تميل ضهرها علي البحر ، امير انا خايفه ( امير متخفيش انا ايدي تحت ضهرك)  لحد ما ساره بقت نايمه علي البحر .
امير : ها ايه رايك .
ساره : بفرحه  انا مش مسدقه عرفت اعملها ، دي حلوه اوي.
امير : دا انتي اللي حلوه ، هم حاجه ضهرك يبقي مفرود ، وبدا يسحب يده دون ان تشعر ساره واظهر يده امامها ،
ساره : ايه دا انت شلت ايدك ، لا هغرق
امير : اثبتي شاطره بقيتي عويمه ، ايه الجمال داانتي هتعلميني بعد كده
ساره : انا هقوم انا خايفه ، وتبدا تعدل نفسها فتختل توازنها فيشدها امير وساره تمسكه وتختضنه خوفا من ان تقع في الماء ، فيضع يده علي ضهرها و وسطها ويحتضنها بشده
(امير : متخفيش انا معاكي ثم ينظر لعينيها وحشتيني ياساره ، وتنظر ساره له وانت كمان وحشتني اوي ، امير انا بعشقك اوي لابعد ماتتخيلي ، ساره تنظر له في خحل وهو محتضتها بحبك ياامير ، فيقرب امير انفه من انفها ويداعبها باانفه ويهمس لها بشفايفه علي شفايفها انا اللي بحبك ياقلب امير ، فتخجل ساره وتبتعد عنه قليلا .1
امي : متبعديش انتي كده هتغرقي .
ساره: متخفش عليا بقيت بعرف اعوم .
امير : يتركها طب وريني كده .
ساره : لا..  لا  .. امير رجلي مش لامسه الارض  ، وتقرب منه مره اخري وتحتضنه .
امير : ههههه انتي مش بقيتي عوميه  ،  احضني ياختي احضي واتمحكي فيا.
ساره : تضربه ضربه خفيفه علي كتفه ، خرجني  من هنا .2
امير : لا الوضع عجبني..
ساره : ساره والله اصوت والم عليك الناس.
امير : يضحك ، تاني زي قبل كده ماركبتي معايا العربيه وكنتي هتصوتي علشان تنزل وتركبي التاكسي ،لكن المرادي  هتقوليلهم  ايه ، جوزي حضني.
ساره : تجرب.
امير : لا..  مش عايزين فضايح في اجانب هنا .
ساره : ايوه كده خرجني ..
امير : حاضر ياقلبي .
وبداوا بالخروج .
وجلسوا علي البحر ، واخذوا المناشف وبداوا ينشفوا
اخذ امير منشفه اخري وبدا يساعد ساره في تنشيف ظهزها وشعرها.2
ساره : انا هطلع اغير هدومي وننزل ناكل انا جعانه اوي.
امير : وانا كمان جعت جدا .
‘بدوا بالصعود الي الفندق .
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد