Uncategorized

رواية عشق القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم صابرين علاء

 رواية عشق القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم صابرين علاء
رواية عشق القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم صابرين علاء

رواية عشق القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم صابرين علاء

امير كان مستغرب اوي لما مروه قالتله ان اللي بترن عليها ازهار وقالها 
ازهار مين ازهار مش معاها تلفون اصلا 
مروه قالتله لا ما هو اصل انت ادتلها تلفون من فتره مرتضي اقترح عليا الموضوع ده علشان لو راحت مطان او حست بخطر تقدر تتصل بينا 
امير قالها مرتضي،،،،، امممم 
طيب ردي عليها وافتحي السبيكر واوعي تقوللها اننا جمبك ماشي 
مروه ردت علي ازهار وقالتلها الوو انتي فين يابنتي احنا قالبين عليكي الدنيا من الصبح،،،،، وامير هيتجنن عليكي 
ازهار قالتلها اممم هو لسه هايتجنن اخوكي خلاص يابنتي مافيش امل فيه اكيد معاه شهاده من العباسيه علشان يعيش ف الدنيا براحته علي رأي الافيه اللي علي الفيس بوك اللي بيقول انا عايز شهاده معامله اطفال وترخيص بمسدس وعليا الطلاق ماهاخلي حد مزعلني 
مروه ضحكت وقالتلها يابنتي اهدي بس هو انتي متعرفيش تتكلمي كلمتين جد ابدا،، وبعدين طمنيني عنك انتي فين كدا 
ازهار قالتلها لا ياستي مش عاوزه اتكلم جد كفايه اخوكي بيتكلم جد 
،،،،، انا دلوقتي عند ست طيبه جدا اسمها داده احسان،،،،،، مرتضي يعرفها كويس 
عالفكرا يامروه المواد مرتضي دا شكله محترم وجدع وترابيسو حلوه 
امير مقدرش يمسك نفسه قالها نعم ياروح امك،،، 
ازهار قفلت بسرعه اول ماسمعت صوت امير وقالت ف نفسها هي مالها رعدت كدا 
وبعدها الفون ف ايدها اتهز راحت الله 
يخربيتك انت راخر هي ناقصه زلزال 
وراحت ردت وقالت الووووو ازيك يافخري 
اميير قالها انتي ازاي تخرجي من البيت من غير ماتقوليلي،،،،،وازاي تروحي مع مرتضي اصلا  
ازهار قالتله اميير من فضلك،،، انا اعصابي تعبانه ومحتاجه ابعد شويه 
امير قالها ازهار اوصفيلي العنوان انا هاجي اخدك حالا دلوقتي  
ازهار قالتله حالا طب ماتخليك مع اوبر وكريم اهو مضمون،،، 
امير قفل ف وشها ولسه هايخرج من الفيلا لقي مرتضي ف وشه 
امير مسك ف قميصه وقال وديت مراتي فين يا لا،،،،،،، قالولي انها ركبت معاك العربيه النهارده الصبح 
مرتضي مسك ايده وقاله امير ميصحش كدا دا مش اسلوب نقاش انا معملتش حاجه علشان كل دا 
تعال نتكلم مع بعض شويه 
امير ضربه بالبوكس ف وشه وقاله انت كمان ببرود عايز تتكلم معايا تعال اتكلم ووريني هاتقول ايه 
وراحو الجنينه وامير عمال يجر مراد من ياقه قميصه 
مرتضي وقفه وقاله يا امير من فضلك كفايه بهدله بقا انت من حقك تسمعني 
يا بني افهم ازهار بيا او من غيري كانت عايزه تطلع من البيت وانا لما سألتها قالتلي ان اعصابها تعبانه ومحتاجه تخرج 
من القصر،،،،،، ومش عارفه تروح علي فين 
وانا قدرت اوديها لمكان اقدر اطمن عليه فيها ومتقلقش كمان يومين ونجبها 
امير قاله مين اللي اداك الحق انك تودي مراتي اي مكان من غير ماتقولي 
مرتضي قاله بص يا امير انا عارف ومقدر ان دي مراتك وعارف كويس اوي ان انت بتحبها بس علشان الحب دا يستمر لازم تبعدو عن بعض شويه،،،،،،، اسمع كلامي هي محتاجه انها تريح اعصابها يومين 
اسمع مني 
امير اخيرا اقتنع وقاله طيب هي عند مين دلوقتي انا عايز اشوفها 
مرتضي قاله تعال معايا،،،،، هي دلوقتي عند داده احسان فاكرها 
امير اطمن شويه وبدأت تعبيرات وشه تتغير شويه لان مرتضي مش كدب وقال نفس الكلام اللي قالته ازهار 
♕♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♕♕♕♕♕♕♕
صحيت فريده من النوم علي صوت رنات من تلفونها ولما ردت لقت حد بيقولها 
الووو مدام فريده نتيجه تحليل الDNA 
طلعت وممكن حضرتك تستلميها ف اي وقت 
فريده قالتلها مش عايزه استلمها افتحيعا دلوقتي وصوريهالي حالا انا عايزه اعرف النتيجه بسرعه 
وبالفعل الموظفه صورت نتيجه  التحليل 
لفريده وبعتتهالها 
وفريده اول ماشافت النتيجه قالت ف بالها ياتري ناويه علي ايه يا قمر وايه اللي حدفك علينا بعد السنين دي كلها انا لازم اتصرف وابلغ امير باللي بيحصل 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
الشغاله ندت علي قمر علشان تروح مكتب امير ولما راحت هناك امير قالها 
اتفضلي ياقمر انا عاوزك 
قمر ببراءه قالتله خير يا امير في حاجه 
امير قالها قمر انتي عارفه كويس فرحتي قد ايه ب امير ابننا،،،،،، وعارف انك بتحبيبه زي واكتر مني كمان 
علشان كدا انا قررت اسمك حصه من املاكي تديريها وتكون امان لمستقبل اميير،،،،، لاني بصراحه انا مش ضامن عمري 
قمر قالتله بعد الشر عليك يا امير انت ليه بتقول كدا بس ربنا يديك الصحه ويخاليك لينا انا وابنك 
امير قالها لا معلش انا كلمت المحامي امبارح وخليته يعمل الاوراق دي وعايزك تمضي عليها دلوقتي 
قمر قالتله ايوا بس 
امير قالها مافيش بس دي قبل اي حاجه وصيتي ولازم تتنفذ انا مش عارف لو جرالي حاجه مش عاوزكم تتبهدو من بعدي وعايز ابني يفضل عايش ف امان 
قمر كانت مبسوطه اوي وسعادتها متتوصفش اخيرا الامل اللي كانت جايه علي اساسه هايتحقق ولسه هاتمضي 
في اللحظة دي دخلت فريده وقالت
 لا،،،،، امير اوعي تسلمها حاجه او تورثها شئ،،،،، دي واحده نصابه 
امير قالها ايه الكلام اللي بتقوليه دا يا امي ماتقوليش علي قمر كدا 
فريده قالتله دي الحقيقه يا ابني انا عملت تحليل DNA للولد امبارح وطلعت النتيجه سلبيه،،،،، بص كدا 
قمر وقفت مصدومه وبقت تقول ف نفسها ازاي الوليه دي تطلع اذكي مني كدا وتعمل تحليل للولد،،،، انا دلوقتي موقفي بقا صعب جدا،، لا بس انا لو وقعت مش هقع لوحدي وهاعترف عالكل 
امير كان رد فعله محدش يتوقعه وبدأت يسقف بإيده ويقول لفريده 
برافو،،،،،، برافو يا امي لعبتيها زمان صح وكنتي عاوزه تسقطيها،،،، ودلوقتي عتيزه تلعبيها تاني،،،،،، مش عارف انتي متوقعه رد فعلي يكون ايه مثلا اصدقك وارمي مراتي وابني ف الشارع،،،،،،،، 
فريده قالتله لا يا امير انا عايزاك تشيل الغمامه اللي علي عنيك دي يا ابني وتشوف صح،،،،، دي مش نفسها قمر اللي حبتها زمان دي انسانه طماعه اوي وململاش عنيها غير التراب صدقني 
الولد اللي هي جايباه دا ماهواش ابنها ولا ابنك دا عيل جيباه من ملجأ علشان تقدر تنصب عليك بيه والدليل علي كلامي ان الولد اخرس مبيتكلمش،،،،، علشان ميعرفش يقول حاجه لأي حد 
بقلمي صابرين علاء. 
قمر قالت،،،، حرام عليكي يامدام فريده انا كنت قاعده ف الشرقيه ف حالي عند 
قرايبي واعمامي واستحملت منهم ضغوط كتيير اوي علشان الحمل يثبت،،،، 
واستحملت كلامهم وظلمهم ليا علشان خاطر اقدر احمي امير منهم 
ولو ماكنش الدكتور قالي في كشف لازم نعمله ف القاهره انا مكنتش جيب 
ولا كنت قابلت امير بالصدفه ولا كان حصل اي حاجه من دا كله امير انا الظاهر اني غلطت لما سمعت كلامك واتجوزنا احنا مكنش لازم نرجع لبعض ابدا ولا حتي علشان خاطر ابننا،،،،، احنا كان لازم نفضل بعيد،،،، بجد انا قليت من نفسي قوي ومبقاش ليا نفس اقعد معاكم وكرامتي اتهانت،،،،،،، انا هاخد ابني واطلع من هنا 
بعد ازنكم 
ومشيت قمر من المكتب وفرحت فريده وقالت هة عامله نفسها ملاك وهي شطان،،،،، والولد مش ابنها اصلا 
غوري ف ستين داهيه المركب اللي تودي 
امير قال لامه قمر مش هتطلع من البيت ياماما،،،،،، انتي اللي هتطلعي 
فريده اتصدمت وبصت لامير وقالتله 
امير انت بتقول ايه،،،، انت عايز تطرد امك،،،، وعشان مين علشان دي 
امير قالها لا علشان انتي مصممه انك 
تجبريني اعيش حزين ومعموم،،،،،، 
عايزه تحرميني من ابني دا بدل ما تاخديه ف حضنك وتربيه 
ماتنسوش تتابعوني عالصفحه الكاتبة صابرين 
فريده قالتله اربي مين فوق يابابا دا مش ابنك  ،،،، 
امير قالها اسمعي يا امي انا حجزتلك عمره حلوه اوي ف افخم فندق ف مكه 
انا عايزك تروحي تعملي عمره وتدعيلي هناك ومش عايز منك اكتر من كدا 
امير قالها كدا وطلع من الاوضه وراح عند قمر ومنعها من السفر وقمر حضنته وفرحت جدا لانها مش هتطلع من البت 
♕♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♕
ازهار عملت شعرها ديل حصان وقالت 
اما امسك الشقه بقا بتاعت داده احسان وزيقها زي ماكنت بعمل هناك عند ماما 
يااااه اما دي ايام وحشتني وبما ان مافيش حد غيري ف الشقه انا بقي هاخد ىاحتي ف البيت واقعد بالكات والبرمودا 
وبدأت تشغل ف اغاني عمرو دياب وتغني معاه اهي اهي اهي فرحه حياتي اهي 
وفجأه جرس الباب رن ولما فتحت لقت ولد صغير وبيقولها طنط يا طنط ماما تعبانه اوي تعالي معايا بسرعه والنبي 
قالتله طيب استني لما البس حاجه اجي معاك كدا ازاي 
الولد قالها تعالي ياطنط مافيش وقت 
وشد ازهار من اديها ونزلت معاه عند شقتهم اللي تحت ولما دخلت قالت 
ها ياسيدي فين ماما بقي 
قالها جوا ف الاوضه ولما دخلت لقت راجل بكرش ونايم بفنله بحمالات 
ازهار صرخت وقالت عاااااااااا 
الراجل قام من النوم مفزوع ولفت وراها 
لقت مراته راجعه من السوق وشايله ملوخيه 
ازهار قالتلها وحياه الملوخيه اللي ف ايدك دي انا مظلومه،،،،،، الواد دا قالي ماما تعبانه 
الست قالت انت تعمل كدا يابسيوني 
بتخوني مع عيله لابسه كت وبرمودا 
لو كنت اعرف كدا كنت لبستهم من زمان اه ياراجل يادووون 
ازهار جت تخلع وتمشي لقت اللي مسكها من شعرها وقال وانتي يا اختي رايحه فبن هو انتي تعملي العامله وعايزه تخلعي 
ازهار قالتلها عامله ايه بس ياطنط والله ماعملت حاجه بصي انا هشرحلك الموضوع 
انا كنت فوق قاعده ف ح
الست قالتلها انتي لسه هاتشرحي هاتي 
ايه اللي جابك شقتي وف اوضت نوم جوزي 
ازهار زاحت ايدها وقالتلها لا بقي اسمعي اما اقولك انا جايه هنا اصلا وعلي اخري ومتفكريش اني جايه من فلل وسرايات انا اصلا بنت كلاف وكنت بتعامل مع الحمير والبقر ف بلدنا ومافهاش حاجه لما اعملك بمعاملتهم عادي،،،،،، انا مرات امير الفرماوي وجوزك دا مين علشان ابصله 
انتي يا اختي استغفر الله العظيم ماجمع الا اما وفق صباع محشي اتلم علي حته كوارع وجابو حبه كبد وقوانص 
انتي عيالك دول مش عيال دي شياطين 
وابنك الكداب دا ماشوفش وشه قدامي خالص فاهمه يالا يانووتي 
الست مسكتها وقالتلها بتقوالي ايه 
ازهار خافت من صوتها وقالت يانوتلا 
نوتلا دا نوع شكولاته يعني مش حاجه وحشه 
ومشت وبقت تكلم نفسها انا ايه اللي جابني هنا منك لله يامرتضي يا ابن ام مرتضي 
طلعت ازهار فوق وشافت داده احسان جت وقعده تدور عليها ف الشقه 
ازهار قالتلها انا هنا ياداده 
احسان سألتها انتي فين يابنتي انا كنت بدور عليكي 
ازهار قالتلها متقلقيش عليا ياداده انا كويسه انا كنت عند الجيران تحت الست دي غريبه اوي اذا كانت هي ولا جوزها 
ولا عيالها الولد يخبط عليا ويقولي الحقيني ماما بتموت ويشدني وانا لابسه الكت والبرمودا ولما انزل اكتشف ان امه مش ف البيت اصلا والواد شكله سءيل 
وعايز يعمل مقلب ف امه وابوه 
لا بس انا ادهتهملها،،،،،، ال فكراني هبص علي جوزها ابو كرش دا 
البيدج الاصليه الكاتبه صابرين علاء. 
احسان قالتلها معلش يابنتي حقك عليا انا مش عارفه ذنبك ايه بس تشوفي الاشكال دي  ،،،،،،،، 
ازهار قالتلها انتي عارفه ياداده الناس البسيطه مافيش احسن منها بحد والله 
الناس فاكرين عيشه الاغنيه جنت النعيم وهم كلهم وحوش بياكلو ف بعض 
تعرفي ياداده انا نفسي اوي ارجع  لحياتي البسيطه اللي كنت عايشاها نفسي ارجع مدرستي،،،،،  واشرب اللبن الطازه كل يوم من ايد امي نفسي اجري وارمح تاني وسط الزرع والخضره،،،،،، 
انا حاسه ياداده اننا اتخطفت بقيت وحده تانيه لبست توب مش توبي ولا مقاسي 
احسان طبطبت عليها وقالتلها معلش يابنتي وعسي ان تكرهو شيئا وهو خير لكم انتي لسه متعرفيش اللي مكتوبلك يمكن ربنا هيعوضك عن كل اللي شوفتيه 
تشوفي الاحسن محدش عارف 
ازهار قالتلها علي رأيك ادينا صابرين 
احسان مسكت العصير وقالتلها يلا ياحببتي اشربي العصير دا هايحسن مزاجك 
ازهار قالتلها اه من العصير بتاعك دا ياداده بيخليني انام نوم مبحسش بنفسي خالص 
هههههه مش هاتقوليلي نوع المنوم دا ايه 
احسان ارتبكت  وقالت ها  ،، منوم ايه يابنتي بس كفانا الشر 
ازهار ضحكت وقالتلها هههههههه
وانتي مالك خايفه كدا ليه ياداده 
انا بهزر يعني ههههه انا اكيد واثقه فيكي انتي زي امي بالظبط 
♡♡♡♕♕♕♕♕♡♡♡♕♕♕♕♕•
نهال وهاني قاعدين مع بعض وعمالين يخططو ازاي ياخدو املاك امير ويعلنو افلاسه 
نهال قالت احنا الحمد لله خلصنا من فريده واختي مروه وهبله مش هتعرف حاجه 
بس هنا في مشكله ازاي هنخلص من زفته الطين قمر دي انا مش مرتحالها ياهاني 
البت دي طماعه ومش جدعه 
هاني قالها متقلقيش سهل نخلص منها 
بطلقه رصاص بس المهم نقدر نشتري اسهم الشركه من امير 
نهال قالتله انا اعرف رجل اعمال كبير يقدر يشارك امير وعن طريقه نقدر نخليه يمضي علي اي ورق احنا عاوزينه 
هاني قالها وبعدها انا وانتي نسافر علي سويسرا ومعانا ابننا ونعالجه ف اكبر المستشفيات 
قمر كانت واقفه وسامعاهم من بعيد وهما عمالين يتفقو ازاي يخلصو منها 
وانها وسيله مش اكتر علشان يوصلو لهدفهم وقالت ف نفسها بقا كدا 
ماشي،،،،،، انا بقي هاحرق الكل ومش هاخلي عليها لا اخضر ولا يابس وبكرا تشوفو 
♕♕♕♕♕♕♕♕_♡♡♡♕♡♕♕_♕_
ازهار صحيت من النوم وحاسه ان جسمها كله مكسر 
احسان دخلت عليها وقالتلها صباح الخير ياكسلان كل دا نوم دا انت طلع ابو النوام قريبك 
ازهار وهي بتتوب قالتلها ةاااااا ومين سمعك ياداده دا ماما كانت بتصحيني بأبو ورده كل يوم وكانت لما تضرب فيا ابو ورده يتعب وانا مصحاش 
وفجأه جرس الباب رن احسان قالت مين 
الولد جارهم نفسه قال افتحي ياطنط عاوزك ضروري 
ازهار قالتلها بااااس سبيلي انا بقي الكلعه دي حكم انا محبش اسيب دين عليا ابدا بحب ادي كل واحد حقه وراحت ملت البخلخه ديتول وفتحت البات وقعدت تبخ 
وفجأه شهقت وقالت هاااااا امير 
امير قالها امير ايه بقا قولي ديتول 
ازهار قالتله معلش اوي ياحبيبي انا اسفه
بس اصل الواد جارنا دا شقي اوي وانا حبيت اديله علي دماغه 
وبعدين لوت وشها وقالت اي دا انت ايه اللي جابك 
امير بغزل قالها مش كفايه بعاد بقي ياوحش الكون وحشتيني،،،،، 
ازهار انا مقدرش استغني عنك كفايه كدا بقي ارجوكي اني داخله ف شهر اهو وانا مش عارف اعيش من غيرك 
ازهار استغربت قالتله شهر 
وبعدين حست بدوخه ووقعت من طولها 
امير اتصل بدكتور فورا ولما جه كشف عليها قال لامير 
مبروك المدام حامل 
♡♡♡♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!