Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل السادس عشر 16 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل السادس عشر 16 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل السادس عشر 16 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل السادس عشر 16 بقلم ريهام

وصلو القاعه وعمر سحب وعد عليه اوعي تتحركي من جنبي سامعه ،،
وعد بتزمر حاضر
عبدالله يلا يا بنتي تعالي عشان المازون جه 
اسراء اتوترت وقعدت جنب اسر ،،
اسر لاحظ توترها مسك اديها وضغط عليها وهي ابتسمت 
المازون،، بارك لكما وباركا عليكما وجمع بينكما في الخير ،،،الكل سقف وبارك لهم 
اسر: مبروك يا زوجتي العزيزه 
اسراء : انا كده بقيت متزوجه يختاااي نسيت اخليهم يشغله اغنيه كتبو كتابك يا نأوت عيني احلى كلام بينك يا حلوه وبيني ااف ضيعت الحظه دي كنت هحطه على الحاله 
أسر : بصلها بضيق ضيعتي اللحظه الرومنسيه ب تفاهتك اسراء: دقيقه نادم على المأذون نعيد من تاني ونبي
أسر : ضحك ههههه والله مجنونه قرب منها وهمس بحبك يا مجنونتي  
اسراء : برقت بصدمه و قلبه دق جامد،،هااا 
أسر لا بلاش هااا دي عشان مجيش ارقعك بوسه قدام الناس كلها
اسراء: انت قليل الادب  
أسر قهق بصوت عالي هي دي مفهوميتك عن قله الادب لو في بين الحبايب ادب مكنوش عمله حاجات قله ادب 
اسراء شهقت بصدمه دا  انت طلعت قليل الادب اوي على فكره
أسر : بضحك لي هو في اوي ونص النص بعدين قليل الادب مع مراتي هو انتي شفتي حاجه خليني مؤدب لحد ما اخدك 
اسراء: اتكسفت وزقته اوع كده اروح اشوف ماما بصوت واطي ااه يا سافل 
اسر : ابتسم على كسوفها طيب ياختي اهربي  اهربي هتروحي مني فين 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
اياد : شاف سلمى واقفه عند بتاع المشروبات وماسكه كوبايه عصير وبتشرب بشليموه والإبتسامة مفرقتش وشها ،،،
وفي كام شاب بيبصو عليها اتعصب واتمنى لو يروح بجيبها ويخبيها من عيون الناس واتخنق من الفستان اللي هي لبساه هو اه مش ضيق للدرجه بس مقسمها لما نازل بضيق لتحت 
اتنهد راح ناحيتها وطلب كوبايه  مياء بحجت أنه هيشرب 
سلمى اتوترت من قربه 
اياد قعد ع الكرسي اللي جنبها قدام البار وقال بهدوء الفستان اللي لبساه مش حلو خالص وشرب ومشى،،،، 
سلمى بصت ف أثره بزهوله بعدين رجعت بصت على نفسها ماله الفستان ما ذي العسل اهو اااف نفخت بضيق  ،،،،
مسكت كوبايه العصير اللي ف اديها وشالت الشليموه ودلقت الكاس مر وحده بعصبيه
اياد: وقف بعيد وبص عليها وابتسم  على شكلها لما اتعصبت وشربت كوبايه العصير مرا وحده 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وعد نفخت بضيق من عمر مكلبش فيها مش سايب أيدها ووقف يتكلم مع الضيوف كل شويه حد ييجي يقف  معاه
وعد  :عمر سيبني اروح اجيب حاجه اشربها 
عمر : ضغط على اديها لا خليكي جنبي متتحركيش 
وعد : بتزمر افف 
عمر : ابتسم على  تزمرها اللي زي الاطفال خلاص روحي اشربي وتعالي 
وعد بصوت واطي محسسني اني طفله قال روحي وتعالي قالتها بنفس صوته ااف 
رنا كانت واقفه مع خالد وبتبصلهم بحقد واول ماشافت وعد راحت ناحيه البار ابتسمت بخبث 
وراحت ناحيه الشاب اللي بيقدم مشروبات بتاع 
البار وقالتله خد دي حطها في كوبايه اللي هتطلبها البنت اللي جاي دي وشاورت على وعد
الشاب بصلها بأستغراب ده ايه دي  وانا احطه ليه 
رنا: طلعت. فلوس وادتهاله دي بتاعت صداع حطها وملكش دعوه الشاب بص على الفلوس بطمع وخدها منها وقال اعتبريها اتحطط 
رنا أبتسم بشر 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
أسر: شاور لي سلمى علشان تروحله
سلمى: رحتله  اشجيني
أسر : عايزك تاخدي اسراء وتخليها تطلع بره ف مكان ميكنش فيه حد 
سلمى: بمشاكسة وانت عايز تتسفرد بالبنت ف مكان مفهوش حد  ليه ااه يا شقي،،،
أسر بصلها بضيق غوري يا بت اعملي زي ما بقولك بعدين دي مراتي 
سلمى : طب براحه متزقش يا عم
سلمى : بصت لقيتها واقفه مع مامتها واياد نادت عليها اسراء اسراء : امم 
سلمى : قربت منها وهمست 
اسر: واقف بره مش عارفه ماله الظاهر تعبان روحي شوفيه بس متقوليش لحد 
اسراء بخضه ليه ماله 
سلمى معرفش روحي شوفيه من هنا وشاورتلها 
اسراء ماشي  ماما انا هروح الحمام واجي 
زينب هزت راسها 
سلمى بصت لاياد بضيق ومشيت ،،،
اياد ابتسم دي الظاهر زعلت اوي امم 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
اسراء هو فين ده هي قالتلي أنه هنا،،، 
اسر سحبها عليه انا هنا يا قلبي 
اسراء اتخضت  اسر خضيتني بعدين مالك ايه اللي تاعبك 
أسر: قلبي تاعبني اوي حتى شوفي مسك أيدها وحطها على قلبه 
اسراء حست بنبضات قلبه بدق تحت اديها ،،سحبت أيدها متهزرش مالك 
اسر : قرب منها اوي لدرجت مافيش مسافة بينهم 
اسراء اتوترت من قربه ايه يا عم ابعد كده بتزق فيه من صدره أسر همس قدام شفايفها لا اصلا من هنا حلوه اوي 
اسراء: اتوترت ووشها كله بقى عبارة عن كتلة سخونه من نفسه اللي اخطلت مع نفسها،،، 
اسراء : بضعف وصوت هادي ومازالت اديها بتحاول تبعده ولكن بضعف من مشاعرها ،، أسر ،،ابعد، 
أسر مقدرش يبعد  وقرب منها  وباسها   
اسراء اديها اتشلت وتفكيرها وقف غمضت عنيها وبادلته البوسه  ،،،
اسر كان في بدايه بوسته ليها كان هادي  ،، لكن  
مع تجاوبها معا اتجنن وبوسته زادات جنون وشوق 
أسر بعد عنها وهمس بين شفايفها بحبك  وعايز اسمعها،،، 
اسراء: بتوهان اسر ارجوك ابعد حد يشوفنا 
اسراء : اسر لا،،،،،
مخلهاش تكمل  جملتها وفي ثانية كانت شفايفه
بتداهمها للمره التانية  ولكن المر دي برقة وحنان ،،
اسراء ؛ كانت ف حاله لا تحسد عليها بعدت 
عنه بشفايف مرتعشه  ،،اسر،، بس  
أسر: شاف شفايفها اتنهدر  ومرر ايده على شعره 
إسراء اتوترت وبدأت تظبط في حجابها بارتباك مشاعرها بتداهمها  اول مرة  تحس بيها،،، 
أسر:  مسمعتش رايك
اسراء بهروب رايي في ايه 
أسر: برفع حاجب تحبي اعيد من تاني عشان تعرفي انا عايز اسمع ايه 
اسراء: شهقت  اياد  أسر بص ورا 
راحت اسراء زقاه وطلعت تجري وطلعت لسانه انننننن  ضحكت عليك 
أسر: ضحك اهربي هتروحي مني فين 
اسراء: وهي ماشيه وبتضحك 
سلمى: جت من وراها وقالت بمشاكسة تدوم الضحكه ايه ادتيه اسر الدواء  اصل اخويا كان تعبان اوي 
اسراء :برفع حاجب  و بخبث وهي بتتقدم منها اه اديته البركه فيكي
سلمى :وهي بترجع بضهرها لورا  في ايه اهدي ياعمي بخ 
اسراء : بق بتضحكي عليه وتقوليلي الحقي يا اسراء أسر تعبان بره روحي شوفي وهو ذي القرد 
سلمى : بضحك هههه هو عملك ايه يا بطه اصل الواد اسر ده شقي اوي  وغمزتلها سلمى شافتها بتقرب منها اهدي الناس يا عروسه بتبص علينا،، 
اسراء : لا والله لما انفخك الاول 
سلمى طلعت تجري  خبضت ف اياد ااه
اياد مسكها من وسطها قبل ما تقع هي أول ما سندها حست بلمسته حست بقشعريره من لمسته  دفعته باديها في صدره وبعدت قالت بارتباك شكرا ومشت 
اياد: ابتسم و مرر ايده في شعره  واتنهد 
وعد طلبت كوبايه عصير فا أدها النادل الكوبايه  اللي حط فيه الحبايه  
عمر كان واقف يتكلم مع الضيوف لاحظ غيابها نظر حواليه ولما يجدها استأذن من الضيوف ليبحث عنها فجاه سمع صوت اتمنى لو يكذب أذنه 
لف للخلف وفتح عنيه علي اخرها ،، ايه اللي بيحصل ده 
وعد كانت واقفه عند البار وماسكه الكوبايه  زي 
المايك وبتغني سكرانه/وصوت عالي اسسسي اسسسسسي وجرح احسااااااس 
نظر عمر لها بغيظ ثم نظر للجميع واغمض عيونه بعصبيه لقي نظر الجميع عليها ثم نظر على زوجته 
لقيها بتغني حبيبي عمل الوااااجب ولا اتنسى. ماماااا بكره الجمعه مافيييييش مدررررسه  
غيرت الاغنيه شفت الفار السندق اللي اكل البندف فوق سطح البندق سطحححح البندق شفت الناااار اليح حرررق عصي الايي
عمر ينهار اسود اليح  والايي  راح ناحيتها وسحبها 
من اديها بعصبيه 
كلهم وقفو مصدومين من اللي عملته  
اسراء: احي البت طلعت منحرفه 
اياد : بضيق هي شربت ايه المتخلفه دي 
سلمى : بضحكه بس دي طلع مزاجها عاالي اوي 
اسراء : ضحكت انا متوقعتش دا يحصل من وعد دي طلعت اروبه حبيبي عمل الواجب ولا اتنسى ضحكت ههههه مش قادره دي شكلها بتخلي عمر يعمل الواجب 
سلمى ههههه اه لو عمر سمعك لاينفخك 
أسر: بص لاياد فض الليله دي وخلي الكل يمشي وخد اهلك وامشي بص ل سلمى وانتي روحي شوفي فين  بابا وماما ويلا 
وعد مالت على عمر وهو ماسكها وقالت عمر ياعمررررر
عمر : بضيق عايز ايه هاا 
وعد : رمشت في عيون ببراءة اصلا  انا عايزه اقولك اني،،، بحبك اوووي ادددد كده وفتحت دراعها على آخره
عمر :كان متعصب منها ضحك غصب عنه  دا انتي ليلتك سوده بس لما تفوقي يا بتاعت الفار السندق 
ف العربيه وعد: عمر يا عمرررر  
عمر : قذ على أسنانه بغيظ عايزه  ايه هااا اسكتي مسمعش صوتك خالص 
وعد : طب انا عايزه اتمرجح وديني المراجيح  
عمر:  اه من عنيا دا انا همرجحك مرجحه بس لما تفوقي 
وعد : سقفت باديها  هييييييه يعيش عمر يلا  يسطا دوس خلينا نتمرجح 
عمر وصل فتح باب العربيه لقيها نايمه ابتسم اه منك شالها وطلع بيها  نيمها على السرير قلعها الحجاب والجزمه وغطاها وباسها جه يمشي مسكت ايده لا خليك نام جنبي 
عمر اتنهد وقلع جاكت البدله والجزمه ونام جنبها وسحبها ف حضنه
ودفن وشه فى عنقها واستنشق ريحتها اللي بقي مدمن بيها ونام 
**************في صباح يوم جديد
عمر صحي لقي وعد  غرقانه ف النوم قام دخل الحمام  ولبس بنطلون جينز وتشرت ابيض وجاكت اسود  ونزل وسابها نايمه 
عمر وهو نازل من ع السلم  صباح الخير  
خالد : صباح النور وعد عامله ايه 
عمر: احم كويسه سبتها نايمه 
خالد: بهدوء ممكن اعرف انت وأسر ليه رفضتوا الشغل مع حمدي الشافعي دا دكتور كبير ومعروف 
عمر بهدوء وهو بيفطر  وانا ميشرفنيش اني اشتغل مع واحد زيه 
خالد: باستغراب ليه دا دكتور محترم ومعروف 
عمر : دا اللي الناس تعرفه لكن هو ف الحقيقة بيستغل شغله ك دكتور  ويبيع اعصاء اللي بيموتو عندهم اللي وده اللي ميعرفوش حد 
خالد بزهول انت بتقول ايه 
عمر : انا لما حد يبقى عايز يشتغل معانا أو ينضم المستشفى لازم اعرف عنه الصغيره قبل الكبيره 
خالد: طب ابقى خد بالك منه انا اللي اعرفه عنه أنه لو عايز حاجه بيعملها 
عمر : ع كده لو حب يلعب يلعب بعيد لان لو جه عندنا وعمل حاجه علي هوا هيتحرق ف النار اللي هيلعب فيها ولا يقدر يعمل حاجه دا اخره كلام وبس 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وعد : صحيت ومسكت راسها اااه راسي هتتفجر 
هو ايه اللي حصل انا مش فاكره حاجه غير لما شربت العصير والباقي مش فكراه بعدين بدات تفتكر حجات من اللي عملته امبارح فتحت عنيها على وسعها يا نهار اسود ايه الاغاني اللي انا غنيتها دي احيي ضربت رأسها غبيه غبيييه اعااااا 
سمعت صوت بيقول لا بس كنتي عامله دماغ عال امبارح ابهرتيني  رفعت راسها لقيت عمر واقف عند الباب و يضم زراعيه لصدره وبيبتسم بخبث 
وعد : اتكسفت وخدودها حمرت وعضت علي شفيفها باحراج عمر قرب  منها ورجع شعرها لورا ودنها  وقال بمشاكسة عايز تروحي المراجيح  
وعد: عمر انا اسفه والله معرفش انا عملت كده ازاي 
عمر : هشش اول واخر مره تعتذري سامعه بس دا ميمنعش انك هتتعاقبي  
وعد: بس انا م،،،،،،،قاطعها عمر 
ببوسه قاسيه عضها ف شفايفها با أسنانه وعد اتاوهت مابين بوسته اااه عمر بعد عن شفايفها دا بس عشان لفتي نظر كل الموجدين عليكي ام دي والتهم شفتيها المراة التاني بس المرأة دي  برقه  وهدوء
بعد عنه بنفس لهث انا هستنكي تحت عشان لو قعدت هعمل حاجه انا نفسي اعملها بس اللي مانعني اني عاملك مفأجاه 
وعد: بعيون بتلمع ب بفرحه بجد اي هيا
عمر:  ابتسم لا مينفعش اقولك اي هيا امال اسمها مفأجاه ازاي يلا روحي غيري وانا هستنكي تحت 
وعد:  بفرحه فوريره يا معلم 
عمر : فوريره ومعلم امم 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
اياد : ياااه ايه الهدوء ده يوم الاجازه ف هدوء يا جدعااان  مش مصدق والله مسك الريموت وبيتفرج ف التلفزيون  
زينب : بضحكه استنى ساعه وتصحى أذاعه البيت  ومش هتخليه فيه هدوء 
اياد : بضحكه والله عندك حق  الجرس رن خليكي انتي يا ماما هفتح انا 
اياد: اي ده ابو نسب عندنا منور اتفضل 
أسر : بابتسامة امال فين اسراء انا نفسي ارن عليها وترد انا معرفش بتمسك التلفون ليه لما مش بترد 
اياد: بضحكه دي بتعمله صامت وهي نايمه علشان محدش يزعجها حتى لو مش عملاه دي جموسه وهي نايمه مستحيل تسمع التلفون  مدام نايمه 
زينب طب ادخلو اتكلمو جوه
اسر : ازيك يا حماتي 
زينب بابتسامه الله يسلمك يا ابني اتفضل 
أسر احم طب فين اسراء انا كنت عايز اطلع انا وهي مدام النهارده اجازه  
اياد: اممم طب بص شايف الاوضه اللي قصادك دي روح صحي مراتك لو عرفت   
أسر دخل ورد الباب ورا وقرب منها واتاملها  وهي نائمه بشعرها الجميل بلون القهوة اللي بنفس لون عيونها اتنهد اسراء هزها اسرااااااااااء 
اسراء: اتحركت بنزعاج  اممم بس بقا يا ايدو بطل غلاسه عايزه انام  
أسر: بابستامة بمشاكسة لا قومي يلا 
اسراء : وهي مغمضه عنيها تسقينى المر ليه انا عايزه كركديه
أسر: قهق بصوت عالي طب قومي وانا ازقيقي 
اسراء:  ركزت في الصوت فتحت عيونها ع وسعها بصدمه  اعااااا انت بتعمل ايه هنا 
اسر : هشش هيقولو بيعملو ايه جوه الله يفضحك وطي صوتك 
اسراء:قامت قعدت نص قعده بابلها انت هنا بجد قربت منه وقرصته في دراعه 
اسر: ااااه مسك دراعه مكان القرصه يا بنت ال،،  
اسراء : قامت نطت من ع السرير انت دخلت هنا ازاي 
أسر : بصلها بصدمه من هيأتها 
اسراء : بأستغراب بتبص كده ليه بصت لنفسها وشهقت كانت لابسه منامنه فوق الرقبه بنص كم واسعه مرسوم عليها ميك موس اعاااااا 
أسر: قرب منها وحط ايده علي بقها هشش هتفضحينا هسحب ايدي اوعي تصوتي 
اسراء: هزت راسها 
اسراء: بارتباك ممكن تطلع ب،،،
سكتت فجاه لما لقيته جاي عليها رجعت بضهرها لورا فضلت ترجع وهو يقرب منها لغايت ما وصلت للحيطة وهو سند بكف ايدوه علي الحيطة وبقيت هي متحاصرة  مابينه وبين الحيطة ،،،
رفعت عينها بتوتر اسراء: في ايه ،، يا عم ،،،انت 
أسر: اتنهد ادخلي البسي علشان مش ضامن نفسي وانا هستناكي بره قبل ما يبعد خطف بوسه من شفيفها علي السريع وطلع اسراء وقفت مكانها زي التمثال متحركتش 
****************
حمدي السعدني : بزعيق ازاي يرفض شغل معايا  انا ده يرفض شغل معايا انا انا حمدي السعدني 
جمال دراعه اليمين  يا باشا انا معرفش انا عملت كل اللي قولتلي عليه بس هو رفض 
حمدي بشر وخبث  هو اللي جنى ع نفسه انا لازم ادخل المستشفى دي باي طريقه دي مشهوره جدا واكبر مستشفى  والشغل فيها هيبقي حلو انا لازم اقنعه اني اشتري نسبه منها وهبقى شريك باي طريقه لو حت نسبه 25٪ 
جمال بس ازاي يا باشا دا عمر السيوفي واحد صعب 
حمدي:  بخبث سيبها عليا
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد