Uncategorized

رواية بيجان 2 الفصل الخامس 5 بقلم نعمة ابراهيم

   رواية بيجان 2 الفصل الخامس 5 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان 2 الفصل الخامس 5 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان 2 الفصل الخامس 5 بقلم نعمة ابراهيم

بعد انتهاءهم اخيرا من اختيار الملابس 
اخذت جريئه بيجان لكي تحممه وينام 
وجلس ايهم علي الايباد 
بعد قليل كان بنات خال ايهم 
مع والدتهم يدخلون من بوابه المنزل 
وقد اقتربوا منه 
لم يلاحظهم ايهم بسبب انشغاله بما يفعله 
فقالت زوجه خاله عبدالله بعتاب وتدعي ام السعد 
ام السعد . اي ي ايهم يعني مشغول ومش شايفنا 
نهض ايهم علي الفور وهو يقول ب ابتسامه 
بعدما ترك الايباد مفتوح 
ايهم . لإ ازاي بس 
اذيك ي مرات خالي عامله اي 
اذيكوا ي بنات 
قال الفتيات الحمد لله 
قالت الفتاه الاصغر وتدعي 
ساره 
سارة . الحمد لله ي ايهم انت عامل اي 
ايهم . الحمد لله 
اتفضلوا علي جوه الحاجه رابحه موجودة 
لاحظت سارة 
ما كان موجود علي الايباد 
ام السعد . ماشي ي ولدي 
امال فين ولدك ولا مراتك سايبه لوحده 
ايهم . جر…… أمه خدته وطلعت عشان تحميه 
وهتنزل علي الغدا 
ام السعد . ماشي ي ولدي
ربنا يهدي 
ثم تركته وذهبت في اتجاه البيت 
اقترب ساره من والدتها وهي تهمس 
سارة . شفتي ي اما اللي كان موجود علي الجهاز 
فاطمه . ملناش دعوة 
تجاهلت والدتها كلماتها 
امها . لإ مشفتش….كان في اي 
قالت فاطمه ب تافف اعتراضا علي ما يفعلون من نميمه
فاطمه . استغفر الله….. ي جماعه ملناش دعوة 
سارة . ملكيش فيه 
ثم أكملت وهي تهمس لوالدتها 
ده كان بيتسوج لمراته من علي النت 
جاعد يتسوج وسايب شغل الأرض وعشان ينجي لمراته هدوم 
بينلها مره مش سهله جوي ي اما 
ام السعد . طب اسكتي دلوجتي عشان احنا داخلين 
وبعدين نبجا نتكلم مع بعض 
بعد ترحاب الحاجه رابحه بهم وجلوسهم معها 
قالت تم السعد بخبث 
ام السعد . امال مرات ايهم فين 
مش شايفنها يعني 
ولا زعلانه مننا 
ريهام بحقد . وتزعل ليه هي كانت تطول أنها تتجوز واد عمتي هنا الله ي رحمها
رابحة بتحذير . ريهام خليكي في حالك 
عشان ايهم بتلكك اصلا ليكي ف اتهدي وملكيش دعوة بحد 
عشان هو لسه مصفيش من ناحيتك 
ام السعد . ليه هو اي اللي حصل ي حاجه 
رابحه بقوة . ملناش دعوة ي ام احمد 
واكملت وهي تنهض 
أنا جايمه اصلي و اقرلي شوية قرآن واصلي ركعتين عبال لما الاكل يجهز 
فاطمة . خديني معاكي ي مرات عم 
رابحه . تعالي 
ثم ق
نظرت ل ريهام وهي تقول 
وجومي ي ريهام ساعدي اختك ف المطبخ مع البنات 
برطمت ريهام 
ريهام . اشمعن أنا متخلي الهانم اللي فوج تعمل 
رابحه بقوة . بتجولي حاجه ي ريهام 
اغتصبت ريهام ابتسامه وهي تقول 
ريهام . حاضر ي اما من عيوني 
ذهبت رابحه وهي تقول برجاء 
رابحه . يلا ي بنتي 
ربنا يهديكي ي بنتي لكي ولنفسك 
قالت أم السعد ب إستفسار
ام السعد . هو اي اللي حصل ي ريهام ي بنتي 
ريهام ……..
بدأت ريهام تحكي لها عما حدث مساء الأمس
بعد انتهاء ريهام من الحديث قالت 
سارة . شكلها جوية ومش ساهله خالص ي ريهام 
ريهام . ومين سمعك 
دنتي مشفتيش وشه قلب ازاي اول لما قلت انها كدابه 
تحسيه كان هيكلني 
سارة . امال لو عرفتي أنه كان بيتسوج برا لمرته من علي النت   
بجا سايب عمي و اخوي محتاسين في الأرض والحسابات
وجاعد يتسوج لمرته 
ريهام . كمان بتسوج لها 
وانا جوزي تفش من اول اسبوع وسافر بعدها عشان الشغل ومن بعدها الطار اللي علي إخوة 
سارة . سيبك منها 
طب احنا عاوزين نطفشها 
ريهام . لإ اخاف ادخل وأيهم يعرف ف يخليني اروح بيت اهل جوزي 
ام السعد . متخفيش أنا هكون معاكي وهشهد بكده 
وهو مش هيكدبني ويصدج مراته
أنا برضوا كرات خاله الله يرحمه 
وأيهم كان بيعز خاله عبدالله جوي 
ريهام بتوتر . اذا كان كده ماشي 
بس هنعمل اي 
سارة . جربي جمبي اجولك عشان مفيش حد يسمعنا 
……………………في المساء 
كانت جريئه تجلس في غرفتها ومعها رندا 
علي أحد الارأك الموجودة في الغرفه 
يتكلمون و يهزروا مع بعضهم 
بعد أدائهم لصلاة العشاء مع بعضهم 
حيث كان بيجان مع والدة الصلاة في المسجد 
رندا . صحيح مجلتليش انتي وأيهم اتجوزتوا عن حب 
نظر لها جريئه بسخرية 
ثم قالت بسخرية 
جريئه . جدا 
اصل انا والدي والدتي اتجوزوا عن حب 
هو و وولاد عمي كلهم 
رندا بفضوا . بجد 
طب احكيلي بسرعة……اصل انا بحب حكايات الحب بتاعت زمان 
جريئه . بصي ي ستي 
والدي يبقا ابن عم امي في الأساس 
وهو اللي مربي امي علي أيده عشان يكون في علمك 
والدتي كانت واحدانيه 
وجدي ابو والدتي كان لواء 
ف بنته طبعا كانت لازم تتعلم 
ف داخله كليه هندسه بترول 
وكمان والدتي عملت الماجستير و اشتغلت فتره كده يجي سنتين كده 
ف والدي استناها لحد لما خلصت كل حاجه و بعدها اتجوزها 
ف طبعا والدي اتجوزها علي كبير يعني 33 34 كده 
رندا . يااه 
ده ابوكي كان بيحب امك جوي ؟
جريئه ب ابتسامة . جدا 
ده احنا علي طول لما كنا بنبقا رايحين مشوار ب العربيه 
بتاعت بابا
كان بابا بيفضل يبص لماما وهو بيسوق 
كانت امي تقعد تزعق وتقول حرام عليك هنعمل حادثة 
بابا كان يثبتها ويقول ما أنا اعمل ايه و القمر قاعد جنبي فمينفعش ما ابصش عليه 
وماما بتثبت قوي 
وتحمل كده….شكلها كان بيبقا عسل 
وبابا كان بيبصلها ويغمز لها 
فتتكسف اكتر 
ثم ضحكت هي ورندا وهي تقول بسعادة لتلك الذكريات 
وانا ببقا قاعده ورا أنا وسليم الله يرحمه نحفل عليهم 
ونقول
أيوة ي بقا ي حج ي جامد 
وسليم يعكس ماما بهزار ويقول 
بطلي تحلو شوية ي قمر عشان متعملش حادثة 
وبابا يتعارك معاه ويقول 
خليك في حالك يلا 
دي قمري أنا بس 
ضحكت رندا وهي تقول بسعادة 
رندا . ياااه….يما نفسي اعيش قصة حب زي دي 
ضحكت جريئه وهي تقول بسخرية من نفسها 
جريئه . ما بلاش 
معاكي دكتوره متجوزة في الصعيد 
عشان الزفت 
ضحكت رندا هي الأخري 
وهي تقول باستفسار 
رندا . بس اي اللي حدفك عندنا كدة 
ما كان ممكن تقعدي مع ايهم في مصر 
قالت جريئه ب مرح 
جريئه . لإ مهو…ده ذنب كل واحد اتنكت عليه 
يا ما حذروني 
بس انا مسمعتش الكلام 
واتنكت علي خلق الله 
و ادي نهايتي 
بقت في الصعيد 
صحت رندا وجريئة بصوت مرتفع 
فتوقفا عن الضحك 
عندما دخلت سارة و ريهام 
نظرت جريئه لها بضيق 
فقالت ريهام ب ابتسامة سمجه 
ريهام . معلش ي جريئه اصل الباب كان مفتوح 
ف لما خبطنا انفتح 
رندا . لإ مكنش مفتوح ي ريهام 
أمسكت جريئه ذراع رندا ل تصمت ولا تعارك اختها 
جريئه . معلش ي رندا مخدتش بالها 
تقدمت سارة وريهام وجلسا علي أحد الاراك المقابلة
وسارة تقول بتكبر 
سارة . جينا نجعد معاكوا شوية 
اصلنا سمعنا صوت ضحكوكوا من تحت فجلنا نطلع نجعد معاكوا نضحك احنا التانين 
روحي شوفي مرات عمي ي رندا كانت عاوزاكي 
كانت رندا سوف تعترض 
لولا أن ريهام قاطعتها وهي تقول 
ريهام . أيوة امي عاوزاكي ي رندا ضروري روحي شوفيها 
ظهر التردد عليها قليلاً 
فهي تخاف أن يفعلوا بها شئ 
فهي تعلم سواد قلب ريهام و سارة والحقد الذي يكنونه
تجاه جريئه 
فقالت جريئه بهدوء غريب عندما لاحظت ترددها 
جريئه . روحي ي روني 
متخفيش أنا……..
قاطعتها سارة وهي تقول 
سارة . وتخاف من اي ي عسليه هو احنا هنكلك 
ابتسم جريئه ب اطمئنان ل رندا وهي تقول ب هدوء 
جريئه . روحي ي رندا شوفي الحاجه رابحه عاوزة اي 
اومات لها رندا 
ثم ذهبت 
بعد ذهابها نظرت جريئه لهم وهي تقول 
ببرودو ترسم نفس الابتسامه البارة علي شفتيها 
جريئه . أنا كان قصدي ي سارة اني انا هستناها ومش هنام 
سارة بتكبر . ايه سارة دي انتي مرات ولد عمتي 
يعني انا ابجا عمتك 
مش سارة……وهي تبجا عمتك ريهام 
ريهام . لإ ي سارة ملكيش حق 
ديه مهماً كانت مرات ايهم برضوا
سارة ب عصبيه مصطنعة وتكبر 
سارة . يعني انتي عاوزني اسكت لما اسمعها بتقول لينا ي سارة وريهام 
كده حاف 
مش احنا ولاد خالانه وفي مجام اخواته 
نبجا عمتها 
ريهام بغضب مصطنع وهي تقول بتحذير مصطنع 
ريهام . مجلنا خلاص ي سارة 
ده مهما كانت تبجا مرات ايهم 
سارة بغضب . هو انتي بتردي علي ي ريهام وتسكتني عشان دي 
طب تعالي بجا 
بدأت الفتيات عراك وصراخ مصطنع 
كانت جريئه تشاهدهم ب استمتاع كأنها تشاهد فلماً في السينمه 
وعلي شفتيه ابتسامه باردة 
بعد دقيقه صعد الجميع الي الاعلي 
وخاصتا ايهم فقد كان أول الواصلين 
بسبب قلقه الشديد عليها 
أن يكون أحد قد اذاها 
فقد توعد داخله وهو يصعد بل يهرول للاعلي 
أنه إذا أصابه مكروه فسوف يحرق الاخضر و اليابس 
دخل ايهم الي الغرفة وهو يسأل بعصبيه وهو يبحث عنها عن ما يحدث 
عندما رأته جريئه 
نهضت وعلي شفتيه ابتسامه خبيثه 
وجرت علي ايهم واحتضانته بقوة وهي تبكي ب اصطناع 
تجمد ايهم مكانه للحظات يحاول استيعاب ما حدث 
ولكن جسده لم يحتاج وقت للااستيعاب 
حيث ارتفعت يديه ولفت حولها وهي تقربها منه أكثر ليخفيها كلها بداخل احضانه
دخلت الجميع وهم يسألون علي ما حدث
فقد توقف الاثنين عن العراك 
وهما يعدلان من نفسهم بتوتر 
عندما دخل الجميع 
فقال الحج محمد بصوت مرتفع غاضب 
الحج محمد . في اي منك ليها بتضربوا في بعض ليه 
سارة بخوف . مفيش حاجه ي عمي 
ريهام . ايوه…مفيش حاجه ي ابوي 
الحج بغضب . امال شدين شعور بعض ليه 
ريهام . مفيش حاجه ي ابوي 
ايهم بغضب وقسوة . بجلك ي حج معلش خد الكل واطلعوا علي برا 
وابعتلي بيجان 
أنا مراتي منهارة من اللي عملوا جدامها 
هي مش متعودة تشوف الحجات دي 
نظر الحج له ب آسف علي الموقف الذي وضعته فيه ابنه وابنة أخيه 
الحج . ماشي ي ايهم 
يلا الكل علي برا 
سيبوا البنته تريح أعصابها 
ثم نظر لهم وهو يقول بتوعد 
تعبتوها منكوا لله 
يلا علي تحت 
ثم صرخ فيهم في اخر كلمه 
بعد ذهابهم قال ايهم ل جريئه 
دون أن يتركها 
ايهم . جريئه 
الكل مشي بطلي تمثيل 
رفعت جريئه رأسها 
وهي تقول بتسأل 
جريئه . عرفت ازاي 
اقترب ايهم بوجهه منها وهو يقول ب مكر 
ايهم . للاسف ي جيرا انتي متجوزة واحد البنات كانوا بيعملوا كل حاجه عشان يبصلهم ف الحركات دي حافظها 
قالت جريئه بسخرية وهي تنزع نفسها من أحضانه بقوة 
جريئه . قصدك بتاع بنات يعني……. منا عارفة 
ايهم . علي فكرة……….
قطع كلامه 
صوت طرقات علي الباب 
ف إذن ايهم له بالدخول
دخلت رندا وهي تحمل بيجان النائم 
فذهبت جريئه له وهي تحمله بهدوء 
وسألتها بهمس 
جريئه . هو نائم من أمتي 
من ساعات الخناقه 
ضحكت جريئه وهي تقول بهمس 
جريئه . طب كويس….شكرا ي روني 
رندا . العفو 
يلا تصبحوا علي خير 
جريئه . وانتي من أهله 
بعد ذهاب رندا 
ذهبت جريئه في اتجاه السرير 
ووضعت عليه بيجان 
ب رفق 
ثم تركته 
وذهبت في اتجاه الدولاب 
لتبدل له ملابسه ل ملابس النوم 
كان ايهم ينظر لها بحب من حنانها علي ابنه 
التي تعطيه دون حد أو توقف 
بعد دقائق كانت جريئه قد انتهت من تبديل ملابس بيجان 
ومسحت يده ووجهه بمناديل مبلله 
حتي لا تيقظه 
في منتصف الليل 
دخل ايهم الي الغرفة 
وغلق الباب خلقة بهدوء 
حيث كانت تقبع في الظلام 
ف لم يضيء النور حتي لا يقظهم 
وتحرك في اتجاه الدولاب ل يبدل ملابسه 
بعد دقيقه استيقظت جريئه عندما شعرت 
ب حركه في الغرفة
ف استقامت جالسه علي السرير  
و اضأت الابجواره التي بجوارها علي الكمود 
وتفاجأت ب ايهم يقوم ب تبديل ملابسه 
وقد خلع التيشيرت الذي كان يرتديه
وبقي ب جذعه العلوي عاري 
وكان سوف يخلع بنطالة 
فصرخت جريئه به 
وهي تغطي وجهها وتقول بحده 
جريئه . انت بتعمل اي 
البس ي بتاع انت 
استدار ايهم ونظر لها ببرود وهو يكمل خلع ملابسه 
علي فكرة أنا جوزك يعني عادي 
جريئه. لإ مش جوزي……..ومش عادي 
ومينفعش ي استاذ 
قال ايهم بعدما انتهي من ارتداء ملابسه 
عبارة عن بنطال بيتي مريح من اللون الاسود و تيشرت بيتي من اللون الرمادي 
ايهم . ابعدي ايدك أنا خلصت 
انزلت جريئه يدها من علي وجهها وهي تقول بصرامة 
جريئه . اظن في حمام في الاوضة 
ممكن تغير فيه 
لم يعري ايهم كلامها اهتمام 
وذهب الي الأريكة لينام عليها بعدما أخذ بطانيه من درج الدولاب ب الأسفل 
وهو يقول ب استفزاز 
ايهم . متبقيش تنسي تخبي المخدة و البطانيه في الدولاب مكانهم 
عشان البنات الي بيساعدوهم في شغل البيت شافوها 
وقالوا للحجه.
ف اطريت اكدب واقول إننا كنا ساهرنين قصاد التلفزيون 
فعلشان كده في بطانيه علي الكنبه ومخده 
جريئه . وانا مالي شالهم لنفسك 
أنا مش الخدامه الفلبينيه اللي الماما جبتهالك 
توقف ايهم قبل أن يتسلقي علي الأريكة وهو يقول 
ايهم بقسوة . لولا انك بنت وانا مش بمد ايدي علي بنت كنت 
كنت قومت عرفتك ازي تتكلمي عن حماتك كويس 
ثم استلقي علي الأريكة بجسده 
نهضت جريئه من علي السرير وهي تقول بغضب 
جريئه بتحدي . لإ مش حماتي 
وعاوزك تقوم تعرفني 
عشان خفت منك قوي 
قالت اخر جمله بسخرية كبيرة 
رفع ايهم رأسه عن الأريكة ثم نظر لها بعدم اهتمام 
ثم انزلها و وضع الغطاء علي وجهه ونام وهو يواليها ظهره 
ظلت جريئه واقفه أمامها لمدة دقيقه 
تفكر في تصرفها 
ثم استلقت علي السرير مرة اخري 
وأغلقت ضوء الابجورة
وظلت لما يقارب النصف ساعه تحاول النوم و لكنها لم تستطع 
فقد كانت تتقلب في نومها طيلة النصف ساعه 
وضميرها يؤنبها علي ما الحماقة التي تفوهت بها 
فنهضت من علي السرير ب تأفف 
واضأت الابجورة
ثم سارات بتردد في اتجاه الأريكة التي ينام عليها ايهم 
اقتربت جريئه منه ولكنها أبقت مسافة بينهم وهي تناديه ب همس 
جريئه بتوتر . ايهم……ايهههم 
اقتربت جريئه منه بتوتر 
ثم وضعت يدها علي كافة تهزه برفق 
فصرخت جريئه فجأة 
عندما استدارا ايهم وامسكها من خصرها وشده عليه 
حتي أسقطها بجواره 
وقام بوضع قدمه علي قدمه 
و احاط ذراعيه بيده 
ف أصبحت محاصره كلها بجسده 
قرب ايهم وجهه منها حتي لم يعد هناك فاصل وهو يقول بخبث 
ايهم . هششش…..بيجان هيصحي وكي صوتك
حركت جريئه جسدها بحده وهي تقول بأمر صارم 
جريئه . سبني ي بتاع انت 
ايهم . هسيبك ماشي….بس قولي لي ليه بتنادي عليه 
لم ترد عليه جريئه 
بل كانت مشغوله بتحرير نفسها 
ايهم . علي فكره مش هتعرفي تفكي نفسك فبطلي حركه 
جوبي علي سؤالي الأول
كنتي بتنادي علي ليه 
وانا وعد هسيبك 
نظرت جريئه له ب غيظ 
وهي تقول بغضب 
جريئه . عشان فكرتك انسان وبتحس 
بس انا فعلا غلطانه 
اني جبت سيرة والدتك الله يرحمها 
ف آسفة علي ده 
ايهم باستغراب . غريبه انتي جاية تعتذر ليه بالسهوله 
كده 
جريئه . معلش….اصل انا للاسف متربيه 
واهلي وهما بيربوني علموني 
اني لو غلطت اعتذر لان الانسان القوي بس هو اللي بيملك الشجاعه والقوة للإعتذار والاعتراف بغلطة 
اديك عرفت سبني بقا 
نظرت له جريئه ب استغراب من صمته المفاجئ 
فقالت ب استغراب 
جريئه . انت مت ! متفكني بقا وانت واقع علي زي الجرار القلاب كده  
تركها ايهم ونهض من علي الأريكة ليفسح له الطريق ل تنهضت 
نهضت جريئه علي الفور 
ثم ذهبت من أمامه ولكن ما جعلها تقف في مكانها 
هو همس ايهم في اذنها ب الشكر 
ثم أكملت طريقها ب استغراب في اتجاه السرير مما قال 
فسألت نفسها لما هو يشكرها وعلي ماذا 
……………..في الصباح 
وبعد الافطار جلست جريئه مع بيجان و اولاد ريهام الاثنين ولد وفتاة 
الفتاه هي الاكبر وتدعي زينب 
والفتي يدعي ايهاب 
يلعبون ب المكعبات 
حيث تلك هي المره الاولى التي تسمح لهم ريهام ب اللعب والاختلاط مع جريئه وبيجان 
اتي ايهم ونادي علي جريئه وهو يقول حبيبتي 
همست جريئه داخلها 
جريئه . حبك برص ي اخي 
ثم قالت بصوت مسموع بلامبالة 
جريئه . عاوز اي 
ايهم . تعالي شوفي الحاجه وصلت 
وخليت البنات يطلعوها لفوق 
جريئه بلامبالة . تمام 
شوية وهطلع 
عشان السور بتاع بيجان بالمرة 
ابقا اشوفهم 
ايهم . تمام
أنا طالع علي برا عند……
قاطعته جريئه 
وهي تقول بعدم اهتمام
جريئه . مش عاوزه اعرف 
ثم أخفضت نظرها ل تلون مع الاطفال 
نظر لها ايهم بصمت ثم هز رأسه ب آسف 
وانصرف 
بعد قليل 
صعدت جريئه الي الاعلي مع بيجان
جريئه . تعال ي بودي ي حبيبي نشوف اللي  بابي جابه 
بيجان بسعادة . ماشي ي مامي
نظرت جريئه ب استغراب الي كل تلك الأكياس التي تشغل نصف الغرفة 
حتي أنه يوجد بعض الأكياس المتكومين فوق بعضهم البعض 
ذهبت جريئه إليهم 
وجلست علي الارض وبجوارها بيجان 
ثم بدأت تفتح الأكياس هي وبيجان 
فقد كانت تحتوي علي عدد كبير من اسكتشات الرسم بمختلف أنواعيها و كذلك الالوان المختلفه 
و الأقلام وكل شئ قد تحتاجه في الرسم والكتابه 
بالاضافه الي بعض الكتب 
باللغات المختلفة والروايات وكتب الادب العالمي 
و كما أنه أحضر لها الكثير من الملابس لها و ل بيجان 
وما جعلها تستغرب أكثر أنه كيف تجرأ وأحضر لها تلك الملابس الموجودة فى تلك الأكياس البلاستيكية 
والتي احمرت وجنتيها عندما راتهم وقالت بتذمر وغيظ 
جريئه . منحرف 
بيجان . اي ي مامي 
جريئه . مفيش حاجه ي حبيبي 
 خلينا نشوف بقيت الحاجه 
ولكن ما نال استحسانها قليلا تجاهه 
هو ذوقة الرائع في اختيار الملابس لها 
فهي تعترف انها رائعه ولكنها لن تقبلها منه 
فقد اشتري لها غرفة ملابس 
كامله علي ما تعتقد 
لاحظ بيجان وجود شئ ما علي السرير 
فذهب ليحضرة 
بيجان بسعادة وهو يري جريئه بوكي الورد
ويقول بسعاده 
بيجان . شفتي البوكيه الجميل اللي بابي جابه 
ده كبير قوي  
نظرت جريئه له ب استغراب 
ثم 
أمسكت البوكيه وأخذت الكارت الموجود عليه 
وقرأته 
حيث كتب عليه 
ايهم . هفضل طول عمري احاول لحدل ما تسمحيني علي اللي عملته 
وعمري ما هيأس 
بس اوعدك اني هخليكي اسعد انسانه في العالم 
لو ادتيني فرصة 
اتمني تديني فرصة واحده بس اثبتلك اني اتغيرت 
واقسملك 
واني من يوم ما خبطي في ف جراح عربيات المطعم 
وانا من اليوم ده ما لمست بنت 
بحبك 
لإ 
بعشقك 
ايهم 
ارتسمت ابتسامه سعيده علي شفتيها بعد ذلك الكلام الرقيق 
الذي كتبه لها والذي شعرت بمدي مصداقيته 
حتي أنها لم تشعر ب ايهم الذي وقف عند باب الغرفة يتأمل ابتسامتها الجميله 
ثم اقترب منها وهو يشبك يديه الاثنين خلف ظهره 
ثم قال بحب وصوت راجي الا تخذله 
ايهم . موافقه تديني فرصة 
وانا هحاول اصلح كل حاجه وتتغير بس عشانك 
كانت جريئه تنظر له بصمت 
ثم هزت راسها بموافقة 
ابتسم ايهم ب اتساع 
فتح ايهم ذراعيه وكان سوف يحتضنها ولكنها ابعدت ذراعيه عنها 
وهي تقول ببرود 
جريئه . بس الاول لازم تثبت ليه انك بتحبني بجد 
غمز لها ايهم وهو يقول بخبث 
ايهم . وانا موافق 
نظرت جريئه الي الناحيه الاخرى بتافف 
ثم نظرت له وهي تقول بضيق 
جريئه . بطل استعباط
ايهم . تمام 
وده ازاي
جريئه . ازاي دي بقا سبها للظروف 
اصل المواقف الصعبه  
هي اللي بتبين معادن الناس 
بس لو فشلت في ده 
وفي إثبات حبك ليه 
ساعتها تسبني و تديني ورقة طلاقي 
وأسباب بيجان اربيه زي اي اتنين منفصلين 
ايهم . انتي اعترفتي اني…….
قاطعته جريئه وهي تقول ب هدوء 
جريئه . وورقة الطلاق دي عشان احنا متجوزين عند الحكومه بس 
غير كده انا وانت شرعا No 
من غير موافقتي 
ايهم اني اديتك فرصة مش بعترف فيها انك جوزي 
اعتبر نفسك فيها مثلا صحبي كده زي صقر 
ايهم بغيرة . مواقف 
بس اياكي تننطقي اسم واحد تاني غير 
جريئه ببرود . اوكي 
ايهم . بس لو اثبت حبي 
مفيش طلاق و لا انك حتي تفكري في انك تبعدي عني في يوم من الايام 
وهتبقي مراتي ساعتها بجد 
جريئه ببرود . تمام 
اطلع بقا برا عشان اغير أنا وبيجان 
ايهم بغيرة . هو انتي بتغيري قصاد الولد 
جريئه . لإ طبعا لان غلط اساسا أن الأم تغير قصاد ابنها من عمر سنه لازم يتعلم الخصوصيه 
ايهم . بحسب 
جريئه باستفزاز . وحتي لو غيرت قدامه ده ابني 
ايهم بتحذير . جريئه 
جريئه . يلا علي برا 
قال ايهم ب مشاكسه وهو يغمز لها 
ايهم . طب مش عاوزة مساعدة 
جريئه ببرود . لإ…….ويلا برا 
ايهم . ماشي ي قمر 
بس صدقيني عمرك ما هتندمي 
جريئه ببرود . برا 
بعد خروجه برطمت جريئه بغيظ 
جريئه . منك لله ي ياسمين انتي اللي دعيتي عليه اني اتجوز bad boy 
واهو حصل ي اختي
منك الله 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!