Uncategorized

رواية عصافير الغرام الفصل السادس عشر 16 بقلم تسنيم محمود

 رواية عصافير الغرام الفصل السادس عشر 16 بقلم تسنيم محمود
رواية عصافير الغرام الفصل السادس عشر 16 بقلم تسنيم محمود

رواية عصافير الغرام الفصل السادس عشر 16 بقلم تسنيم محمود

بكت مليكة وصرخت بجنون: ابيييييييييييه!!! 
فزع أيهم وقعد على ركبتيه قصادها ومسك وشها بين يديه وتفر الدموع بهستيريا على وجهها الجميل 
أيهم: مليكة حبيبتي اهدي اهدي خدي نفس 
جومانا: دي مدلعه اوي 
نظرت له بحزن ومازالت تبكي بشهقات .. قام بضمها لحضنه بحنان وهو يرى تلك النظرات البريئة مخطلطة بالحزن الشديد 
ماجي بخوف مصطنع وكاذب: اهدي يا مليكة يابنتي وبطلي عياط 
شيري: دي بتدلع عليك بس مش اكتر 
لم يعطي اي اهتمام لما تقوله وظل يهدء بأخته 
أشرف بحدة: بس يا بنات … مالها يابني ايه اللي حصلها؟
مليكة بدموع وحزن شديد: ابيه طلعني اوضتي بليز 
جومانا: ليه يا قطة مش عايزة تقعدي معانا ولا ايه؟ 
أيهم بلامبالاة: يلا يا روحي…. وحملها بين ذراعيه وصعد لغرفتها 
وضعها على السرير وجلس بجانبها يمسد على شعرها وهو يراها تتعلق به مثل الطفلة التي تتشبث بأمها
أيهم: اهدي يا روحي متعيطيش 
مليكة: حاضر 
أيهم ضحك: مطيعة انتي يا ملوكتي… قوليلي بقا كنتي بتصرخي ليه؟ 
مليكة بصتله والدموع تسيل على وجهها الأبيض بهستيريا: هم جايين عندنا ليه؟ هم وحشين اوي وانا مش بحبهم 
مسح أيهم دموعها بحنية وكاد ان يتحدث حتى دلفت تلك العقربة شيري
شيري بوقفة معوجة ورفعة حاجب: ليه يا مليكة؟ احنا عملنالك ايه؟ 
أيهم بغضب: انتي ازاي تدخلي من غير إذن؟ 
شيري وقد أصبح وجهها مصفرًا من شدة الخوف: انا انا للقيت الباب مفتوح ادامي فدخلت 
نظر أيهم لمليكة وجدها قد غطت في ثبات عميق ومازالت الدموع على وجهها… قبلها من جبينها وأمسك شيري من يدها وخرج من الغرفة وتحدث بصوت هامس مرعب: اياكي ثم اياكي تفكري تضايقي مليكة مرة تاني سمعاني؟ 
كانت سعيدة جدا وهي تراه يمسكها هكذا لم تنكر انها ارتعبت من صوته فتحدثت بدلع: هو انا عملت ايه يا أيهوم؟ 
تركها أيهم ينظر باحتقار لها ولطريقة لبسها فكانت ترتدي فستان قصير للغاية وكات .. 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
دلف لغرفته واخد شاور وبدل ملابسه وصفف شعره ووضع عطره الخاص وكان بأبهى طلاته 
نزل للأسفل 
أشرف: مليكة عامله ايه دلوقتى يا أيهم؟ 
أيهم: كويسه… عن اذنكوا 
ماجي: أيهم انت خارج؟ 
أيهم اتنهد بضيق شديد وتكلم بهدوء احترامًا لعمه: اه 
ماجي بسهوكه: اوك يا حبيبي خد بالك من نفسك 
خرج أيهم من الفيلا وهو بياكل في نفسه من شدة الغيظ
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد مرور ساعات 
على اليخت يجلس حمزة وهمس يتحدثون في جو رومانسي .. ابعدته همس عنها وجلس كل واحد منهم منفردا 
حمزة بزعل مصطنع: يعني انا اصريت اننا نكتب الكتاب النهاردا وبرضو هتعملي فيا كده؟ 
همس بشرود: معلش يا حمزة متزعلش منى بالله 
اقترب حمزة منها نوعا ما وتحدث بهدوء وهو مستغرب شرودها: حبيبي انا مقدرش ازعل منك… 
نظرت له همس بحب وشردت في ملامحه الجذابة 
حمزة بمشاكسة: عارف اني وسيم بس مش لدرجة انك تسرحي فيا 
اتكسفت وحمرت ونزلت عنيها: مسرحتش فيك اصلا 
زم حمزة شفتيه بزعل: يعني انا مش وسيم 
همس بسرعة: لالا والله دا انت قمر قمر الصراحة.. 
حمزة ضحك على تلك البريئة: اعتبر دي معاكسة صريحة؟ 
وضعت همس رأسها على كتفه: انت غريب اوي يا حمزة 
حمزة ابتسم: عارف … بس بقول ايه؟ 
همس: اممم 
حمزة: نعمل فترة خطوبة ونتعرف واهي تبقى خطوبة مش حرام عشان باين عليكي عقد يا روحي 
همس ضحكت: فكرة حلوة اوي .. وبعدت عنه 
حمزة استغرب: ليه؟ 
همس: عشان فترة خطوبة بقا ومينفعش نقعد كده 
حمزة ضحك: لا يا همستي الب** والاح** عادي 
همس بكسوف وخدودها حمرت: لا 
حمزة بهيام: يعني اهون عليكي ما ادقش الفراولة دي كتير؟ … دق هاتف حمزة ليزين اسم عدي شاشة الهاتف ضرب وجهه بغضب: اخوكي.. همس وكانت تضحك بشدة: رد 
نظر لها حمزة بنرفزة ورد: الوو 
عدي وهو بياكل: ايه يا معلم؟ 
حمزة: انت ال ايه؟ 
عدي: كفاية ياخويا الساعة واحدة الصبح 
حمزة بغيظ: ولما هي واحدة الصبح ايه اللي مصحي سعادتك بقا؟ 
عدي ضحك: حرية الله!! 
حمزة: يلا يالا من هنا.. سلام 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ركبوا سيارتهم وانطلقوا نحو المنزل .. وصلوا 
حمزة: هتوحشيني يا قلبي 
همس بخجل: بس يا حمزة بتكسف 
صعد معها حيث شقتهم وضغط على الجرس ولم يرفع يده قط 
عدي بصراخ: جاااااي 
همس بتضحك على تصرفاتهم: حرام عليك يا حموزي حمزة ولسه ايده على الجرس: احلى حموزي دي ولا ايه؟ 
عدي فتح الباب وبرضو ايد حمزة لسه على الجرس: كفااااية 
قب** حمزة همس من خ** برقه: سلام يا حياتي 
برقت عنيها ووقعت من طولها لولا يد حمزة التي حالت بينها وبين الأرض 
انفجر عدي ضاحك… حمزة: مالك يا حبيبتي 
همس بتوتر وكسوف: هاااه هو انت عملت ايه؟ 
عدي ولسه بيضحك: ياربي كل ده عشان ق**؟ ربنا يكون في عونك يابني والله 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عاد حمزة إلى الفيلا وصف السيارة بمكانها ووجد عائلة عمه يقبعون بالحديقة 
حمزة: السلام عليكم 
الكل: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
سلم حمزة على الجميع ولم تكن جومانا موجوده 
ماجي: انت من امتى بتسهر بره كده يا حمزة؟ 
حمزة: مش حمزة العسيلي اللي يتحقق معاه يا مرات عمي 
أشرف: لا يابني هي متقصدش بس يعني انت واخوك بره لحد دلوقتي 
حمزة: امم طيب تصبحوا على خير 
سليم ابن عمه وطبعه غيرهم خالص: خليك قاعد شوية يا حمزة واحشني والله ليا كتير ما شفتكش 
حمزة بابتسامة: اديك قاعد وهتشوفني كتير يا سليم بس تعبان شوية ولازم ارتاح 
صعد لجناحه بالأعلى والقى بنفسه على السرير واغمض عيناه وهو يشعر بفرحة شديدة كم اشتاق لها ويتمنى ان تمر الأيام بسرعة البرق حتى تأتي لبيته ولكن تلك المرة لا لن تكن خادمة سوف تكن حرم حمزة العسيلي 
اخد شاور وبدل ملابسه وصفف شعره ووضع عطره الخاص وتوضأ ليصلي القيام ومن ثم خرج للاطمئنان على ابنته الصغيرة 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في صباح اليوم التالي 
عند همس 
فعلت روتينها اليومي من صلاة وقراءة القرآن 
وأعدت إفطار لها ولأخيها … 
عدي: سلام يا قلبي هتحتاجي حاجه؟ 
همس: عدي ممكن طلب بسيط 
ضمها لحضنه بحنان وهو يتذكر كل تلك السنوات بعيد عن امه واخته وحيدته: اطلبي عيوني يا همس 
همس: تسلملي عيونك يا حبيبي… ممكن تجبلي اندومي؟ 
عدي بذهول: انتي بتهزري؟ 
همس باحراج: خلاص خلاص متجبش حاجة 
عدي: لا يا روحي مقصدش.. هجبلك واكل معاكي كمان 
همس ضحكت 
قبلها من جبينها وتركها وغادر إلى عمله 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في فيلا العسيلي 
يجلس الجميع يتناولون الإفطار.. يجلس حمزة وعلى يمينه أيهم وكان يأكل في صمت رهيب وبجانبه ابن عمه سليم  ومليكة على الجهة اليسرى ..  
وبالمقابل لحمزة يجلس عمه وعلى اليمين زوجته والجهة اليسرى شيرين(شيري) 
حتى دلفت جومانا ..: صباح الخير 
الكل: صباح النور 
جذبت كرسي مليكة بعيد عن حمزة وجلست هي بجانب
حمزة بكل برود تحت صدمة حلت على كل من 
أيهم.. سليم.. مليكة 
ولكن الباقي لم يكن لديه اي ردة فعل
جومانا: سوري مليكة بس مينفعش تقعدي هنا لأن ده هيكون مكاني 
لمعت عيون مليكة بالدموع ونظرت لأيهم وجدته ينظر لها نظرة تحذير 
أنهى الجميع فطوره وغادر الكل إلى حيث عمله 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد مرور ساعات 
ذهب أيهم إلى حيث العمل 
داخل مبني المخابرات 
جاسم بفرحة: أيهم يخرب بيتك كل دي غيبة… واخدوا بعض بالحضن 
أيهم: وحشتني والله 
جاسم: ايوه ياخويا مخابرات وقادر تقنعني 
أيهم ضحك: هههه ياربي اومال انت ايه يابني؟ 
جاسم: مش التنين ياخويا 
أيهم ابتسم: بكره تبقى شبح 
جاسم: مش مهم… بس اللحق كلم حازم باشا في مهمه مينفعش تفوتك 
أيهم حط ايده على كتف صديقه: يلا بينا 
دخل أيهم لمكتب المدير 
المدير: أهلا أهلا يا أيهم وانا اقول المبنى نور ليه؟ 
أيهم: بنور حضرتك .. كنت سمعت ان في مهمة جديدة 
المدير بص لجاسم بغضب… أيهم: ملهاش لزوم البصه دي
المدير: هو فعلا في مهمة… C4 لسه داخل مصر من اسبوع ومش عارفين الشاب اللي دخله سلمه لمين 
أيهم: وريني صور 
المدير جاب صور واداهمله: اهو اتفضل 
أيهم قاعد وحاطط رجل فوق الآخرى بغرور خاص ويقلب في الصور بتمعن 
والمدير بيبوصله بفخر واعجاب شديد … أيهم وهو مركز في الصور: هتفضل تبص كده كتير 
المدير: انت بتفكرني بشبابي يا أيهم 
أيهم: اممم… يلا بينا يا جاسم 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في مقر شركات العسيلي 
دلف حمزة إلى الشركة بطلاته التي تجعل قلوب الفتيات متعلقة به وبوسامته ورجاحة عقله 
ظل يدرس بعض التصاميم بتركيز واندماج شديد وصورة حبيبته وزوجته المصون لا تغادر باله 
…: صباح الخير  
همس: صباح الخير 
حمزة: عامله ايه يا قلبي؟ 
همس بكسوف: بخير طول ما انت بخير 
حمزة: عندك امتحان بكره؟ 
همس: اه وقاعده بذاكر 
حمزة بمكر: عايزة تقولي اني معطلك عن المذاكرة؟همس بذهول من طريقة تفكيره: لا والله ابدا مكنتش مركزة اصلا 
حمزة بخبث: سرحانة فيا برضو؟ 
اتكسفت جدا وكانت تتمنى لو تصارحه بالحقيقة فهي حقا كانت شاردة به فصمتت لبضع ثواني 
حمزة ضحك: كنت اتمنى لو ادامي دلوقتي عشان الفراولة اللى في خدودك دي 
همس: مش هخليها تظهر تاني 
حمزة: لا والنبي مقدرش على بعدها 
همس بغيظ: هي مين دي اللي متقدرش على بعدها
انفجر حمزة ضاحكًا: انتي يا حياتي 
همس: جبلي مليكة يا حمزة بليز 
حمزة: لا بعد شويه هاجي اخدك نتغدى بره وبعدين اعرفك على عيلة عمي 
همس بارتباك: اوك .. يلا السلام عليكم ورحمة الله 
حمزة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في مكان آخر 
ميار للسكرتيره: قولي لحمدي اني موجوده 
السكرتيره: تحت امرك يا فندم.. عن اذنك … تقدري تتفضلي 
دخلت ميار المكتب وكلها غل مصحوب ببعض الخوف مما تسببت به من كشف شخصية لطفي وهو الآن تحت رحمة حمزة العسيلي وأيهم العسيلي .. 
حمدي بسخرية: أهلا أهلا بشمهندسه ميار نورتي 
ميار بغل: اقولك ايه احترم نفسك احسن لك 
حمدي ببرود: مطلعة زربينك عليا كده ليه؟ 
ميار: انجز يا حمدي عايز ايه؟ 
حمدي: احب ابشرك بشرة خير… المافيا ناوية تصفيكي!! 
ميار بفزع وخوف شديد: ايه؟ 
حمدي: اومال انتي فكراهم هيسيبوكي؟ 
ميار: انت بتهزر يا حمدي صح؟ 
حمدي قرب منها ويلمس وجهها بشهوة… ميار بزعيق: ابعد عني انت اتجننت؟ قولي هيصفوني ليه؟ 
حمدي: انتي مجنونة ولا ايه؟ كشفتيلهم ورقة رابحة زي عصام وعيزاهم يسيبوكي عايشة؟ هم هيعرفوا منك مكان عصام وابنه وبعدين محدش هيعرفلك طريق 
بكت ميار بقهر: ليه بيحصل معايا كل ده؟ ليه
حمدي: اسيبك تبكي براحتك عشان عندي معاد مع الزعيم…. سلام يا بطل 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في سيارة أيهم سيارة رائعة الجمال غالية جدا ولكن يا حسرتاه على ما سوف تصبح عليه بعد قليل 
يسوق بسرعة جنونية وجاسم يركب بجانبه 
أيهم بضحك: اربط الحزام 
جاسم: الله يحرقك يا بعيد هنمووووت .. العربية اتكسرت 
أيهم بيضحك ومركز جدا على ذلك الشاب الذي أمامه ويود الإمساك به بأي طريقة ممكنة 
نظر له أيهم وهو هيموت على نفسه من الضحك: مستعد؟؟؟ 
نظر جاسم له بدهشة هو يراه يود القفز بالسيارة من فوق الكبري على عربية النقل الكبيرة 
جاسم بصراخ: وحدددددددددد ااااااااالله 
فعل أيهم ما يفكر به وبالفعل قفز من فوق الكبري 
جاسم: لا إله إلا الله محمد رسول الله .. اتشاهد يا أيهم 
أيهم ومازال يسوق بنفس السرعة المجنونة: لأ إله إلا الله محمد رسول الله 
انقلبت السيارة عدت مرات بسبب تلك السرعة التي كان عليها ذلك المجنون أيهم 
ولكن قدرة ربك فوق كل شئ جعل السيارة تقف على عجلاتها مره أخرى ولكن فر سقف السيارة 
فأصبحت عبارة عن بعض الكراسي موضوعين على أربعة عجلات… اتعور أيهم في رأسه ولكن لم يبالي 
دخل جاسم في نوبة ضحك هستيري 
أيهم: اضحك ياخويا 
جاسم ومازال في هستيريا ضحك: ورايا ايه؟ 
ودلفوا وراء تلك السيارة التي يلاحقونها في طريق صحراوي .. ضرب أيهم سيارة ذلك الشاب الذي يريدونه فتعلق بحافة الهضبة التي يقفون عليها 
أيهم بسخرية: محتاج زقة؟ وبدأ يزق في سيارة الشاب 
الشاب بصراخ: زقة ايه يا باشا 
أيهم: ال C4 اللي دخلته مصر من اسبوع سلمته لمين؟ 
الشاب بخوف شديد: C4 ايه يا باشا انا معرفش حاجه 
جاسم: انطق يابني ده رايحة منه خالص شايف العربية ام ٨ مليون عمل فيها ايه؟ 
أيهم: متتعبش نفسك هو شكله عطلان وعايز زقة تعال ساعدني 
الشاب: خلاص خلاص ياباشا 
أيهم: انطق مش فاضي 
الشاب: سلمته لراجل 
جاسم: انت هتشحتنا يا روح امك ما تخلص 
الشاب: معرفش اسمه بس صورته بالموبايل 
الشرطة جات واخدت الشاب وأيهم خد الفون 
جاسم بص للعربية وأيهم ضحك: هروح بيها لحمزة اخويا
جاسم بصدمة: والله 
أيهم: يلا اركب 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد مرور كام ساعة 
رجع عدي من شغله وبدل ملابسه وتناول الغداء واستأذنته همس بموضوع ذهابها للتعرف على عائلة عم حمزة .. وافق طبعا فحمزة الآن زوجها 
لم تمر نصف ساعة حتى وصل حمزة 
دق الباب وفتح عدي وظل حمزة يبحث عنها بعيناه
خرجت همس وكانت جميلة اوي 
حمزة: ايه القمر اللي طالع بالنهار ده؟ 
همس ضحكت بكسوف وخدودها حمرت وغمزاتها ظهرت .. حمزة ببلاهة وعدم وعي: بتغريني انتي كده يعني؟ 
همس: احم يلا 
حمزة: يلا يا روحي 
كان عدي يقف سعيد للغاية وهو يرى الفرحة على وجههم فقال بضحك: عقبالي يارب مكنتش اعرف ان الجواز حلو اوي كده
حمزة: ياخويا اتلهي دي مورياني النجوم في عز الضهر
عدي بفخر: هي دي اختي اللي اعرفها
جذب حمزة الوسادة وضربه بها: يلا يا ملاكي عشان مش ضامن نفسي ممكن اعمل ايه؟ 
عدي: لا ابعد عني انا مش ناقص 
نظرت لهم همس بعدم فهم: تقصدوا ايه؟ 
حمزة: لا دا حساب قديم وبنصفيه مش كده يا عدي 
عدي بابتسامة: كده يا روح عدي… سلام 
وخرجهم وقفل في وشهم الباب … وكانت همس تضحك
على حركاتهم وافعالهم 
حمزة: وربنا اخوكي ده ندل
ركبوا السيارة 
همس: حمزة ممكن نتغدى مع العيلة مفيش مشكلة 
حمزة: بس كده يا قلب حمزة.. من عيوني 
همس بابتسامة: تسلملي عيونك يا حبيبي 
حمزة بهيام: اخيرا نطقتي!!! 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في المستشفى 
دلف أيهم ليخيط الجرح الذي كان برأسه
عقم له الطبيب الجرح ومن ثم جلب الحقنه ليخدره 
مسك أيهم يده قائلا: بتعمل ايه؟ 
الدكتور: دي حقنه مخدرة يا أيهم باشا 
أيهم بجمود: خيط على طول 
الدكتور: بس الجرح كبير جدا اكتر من ١٣ غرزة 
أيهم بغضب: انجز 
وبالفعل خيط له الطبيب الجرح ونفذ ما قاله وعاد للفيلا بتلك السيارة التي أصبحت ورقة هشة 
كان حمزة ومعه زوجته لسه داخلين الفيلا وجد أيهم يدخل بتلك السيارة 
نزل أيهم من العربية وهو يعدل قميصه بفخر وينفض يداه بلامبالاة 
اقترب منه حمزة: ايه ده؟ 
أيهم: دي عربية 
حمزة رفع حاجبه ومسكه من ياقة قميصه: حد قالك اني عميت ما انا عارف انها زفت عربية 
أيهم ضحك: طب اسلم على مرات اخويا طيب 
همس ضحكت … أيهم: متقولي حاجة يابنتي ده مفتري والله 
همس وكانت تكتم ضحكاتها: ليه بيعمل ايه؟ 
أيهم بيهمس لحمزة: اقول يا زومي؟ 
حمزة: اقولك انا… آخر مره ضربته كسرتله دراعه!!! 
همس بصدمة حقيقة وبرقت عنيها على آخرهم: نعمم؟؟
أيهم: ايه رأيك يا همس في اللي جوزك بيعمله فيا؟ 
همس وهي مش قادره تتكلم من قوة الصدمة فهي ترى أيهم قوي للغاية ومع ذلك كسر له ذراعه: حم.. حمزة 
أيهم ضحك بصوت مرتفع قليلا: سلام يا عصافير الغرام 
كان عمه وزوجته المتعجرفة ماجي بالحديقة أيضا
أشرف: مكسر العربية كده ليه يا أيهم باشا؟ 
ماجي بصدمة من رؤية السيارة الفارهة بتلك الحالة: العربية دي تساوي اكتر من ٨ مليون جنيه 
حمزة بابتسامة: مش مهم المهم ان أيهم دلوقتي قصاد عيني وكويس فداه الف عربية 
نظرت لهم بغل حاولت تداريه وهي تراه كم يتمسك بأخوته بتلك الطريقة… تركتهم ودلفت للداخل بسرعة قبل أن يطق لها عرق 
همس: أيهم.. ليه كسرتها كده؟ 
أيهم ضحك: كنت متغاظ قولت افش غليلي في حاجة فلعبت فيها بوكس هههه 
همس: يالهوي اللي يشوفك انت وحمزة ميقولش عليكم اخوات ابدا 
نظر لها حمزة بغضب مصطنع: ليه يا زوجتي العزيزة الغاليه؟
همس بارتباك: لا ولا حاجة يا حبيبي 
نظر حمزة لأيهم بعمق: ايه الجرح ده؟ 
أيهم بعدم اهتمام: لا دول ١٣ غرزة لما العربية انقلبت 
دلف الجميع إلى الداخل وكان حمزة يمسك يدها 
ظهرت علامات استفهام كبيرة جدا على وجه أشرف وجومانا وماجي وشيري وهم يرون حمزة يدخل وبيده تلك الفتاة 
جومانا اقتربت منه بدلع: حمزة حبيبي وحشتني 
نظرت له همس بحزن عميق وجاء ببالها انه فعل كل شيء لأهانتها 
حمزة بابتسامة باردة: أهلا يا جومانا 
جومانا وهي تشير بيدها على همس وتنظر لها من أعلى لأسفل بقرف من طريقة لبسها: مين دي يا ميزو؟ 
حمزة: قولنا حمزة يا جومانا 
أشرف: خلاص يابني متتعصبش بس فهمنا مين دي؟ 
أيهم: دي همس مرات حمزة!!!!! 
صدمة حلت قسمات وجههم جميعا لا يقوون على النطق
ماجي وقد أصبح وجهها الوان من الصدمة: انتو بتقولوا ايه؟ أكيد ده مقلب صح؟ 
أيهم بسخرية: مالك بس يا طنط ماجي؟ المفاجأة عجبتك صح؟ 
فجأة ماجي سقطت فاقدة الوعي
شيري بفزع وجريت على مامتها: مامي مامي بليز ردي عليا 
التف الجميع حولها واقتربت همس لتقيس لها الضغط فهي تدرس الطب 
جومانا بغل: ابعدي من هنا متتلمسيش مامي يا بتاعة انتي … انتي واحدة جاية من الشارع اخرك تكوني من الخدم اللي هنا … عرفت تضحك عليك ازاي دي يابن عمي المصون؟ 
صفعة قوية من يد حمزة كانت من نصيبها: اللي يقعد في البيت ده يقعد باحترامه ويحترم أصحابه مفهوم؟ 
نظر له عمه بغضب أعمى 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد