Uncategorized

رواية كمين صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم اسماء حبيب

 رواية كمين صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم اسماء حبيب
رواية كمين صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم اسماء حبيب

رواية كمين صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم اسماء حبيب

ياقوت بابتسامه استفزاز وبتربع اديها عند صدرها ،،،،، لا منا ورااااك ورااااك زي العمل الرضي عمي منصور شقلط ابنك علشان زعقليى.
بس هنا ريان راح قايل كلمه هزت كيان ياقوت… 
ريان،،،،، انتييييي لو كنتي مرتي كوونت طيرت رقبتك مش زعقتلك بسسس. 
انس خاف علي اخوه من والده،،،  اهد…. 
منصور بزعيق،،،،  رياااان اتجننت اياااك تكلم بنت عمك اكده.
ريان سكت بضيق مكبوت… 
منصور بحزم،،،، راضي بت عمك وبكره تاخدها معااك. 
ياقوت قبل ما تمشي وبتمثل الحزن ،،،،،  انا مشيه يا عمي مش ضروري يراضيني ولا حاجه. 
منصور بص لريان،،،،  ياااقوت. 
ياقوت بابتسامه خفتها بسرعه ودورت جسمها ورجعت تاني وبتمثل البرئه،،،  نعم يا ريان. 
ريان بغضب بحاول علي قد ما يقدر يداريه،،، اني اسف. 
ياقوت بابتسامه،،،  علي فكره انا مسمحاك وانت بتزعقلي عادي هو احنا بنا اسف يا روري بس الصبح نروح سوي. 
خرجت ياقوت بفرحه بعد مستأذن منصور،،،،  ياااااس يخربيت افكارك يا ملك دهيه صحيح بس نفعت. 
~في المدرسه ثانويه … 
دنيا قعده في الفصل ومسكه كيس بسله وبتقشر فيها وهي بتشرح،،،،  بس يا ستني وبقي الخديوي اسماعيل قاعد يرشي السلطاان العثماني بس الي يتوكس مكنش يعرف انه هيموت مديون. 
ورده جمب الشباك بسرعه،،، عمتييي الحقي المدير جاااي.
دنيا بسرعه حطت البسله في الشنطه ووقنت وبسرعه،،،، لاااازم نفهم ان مهماا حصل سيبقي الخديوي صاامداً للدفاع عن وطنه مهما كانت الظروف ومهما كااانت العواااقب.
الباب خبط دنيا فتحت الباب،،،، اتفضل يا فندم.
المدير بأبتسامه،،،، اسف لو قطعت الحصه.
دنيا،،،، ولا يهمك اتفضل، قيام يا بنات.
المدير وبشير للطالبات بالجلوس،،، اتفضلوا انا كنت جاي اعرف بس لو كان البنات مريحينك هنا.
دنيا،،،، والللله يا حضره المدير وما ليك عليا حلفان دوول مليكه نزلين من السمه حتي بقشروا معايه ا اقصد بيتفعلوا معايه في الحصه.
المدير،،، عال اوي اسف مره تاني استأذن انا بقي.
المدير خرج ودنيا اتنهدت بأرتياح،،، يلهوي يا بنات لو كنا اتقفشنه واحنا بنقشر البسله يختاااي.
البنات ضحكوا في الفصل كانت دنيا شخصيه قريبه من قلبهم جداً رغم انها اتوجدت معاهم لفتره قصيره…
رن جرس الفسحه بنسبه لطلاب المدرسه فالبعض منهم نزل اما ورده كانت مع صحبتها في الفصل وبيكلوا وجبتهم…..
ورده بتسأل،،، هو الواد الملزق دهون مش حل عنك ولا اي!
صحبتها بتنهيده،،، بقولك يا ورده ببعتلي اغاني اطفال كدا وفي لاخر بيقولي بحبك.
ورده،،، بصي يا ستي الواد اكده ملوش غير حل واحد وبس وهو انك اتردي عليه زي الشاطره اكده وتقوليلوا.. ماما زمنها جايه جايه بعد اشويه جايه معاها مأذون ولو مش عجبته قوليلو شكراً لكرم اخلاقك ومرورك العطر يا خويه وبعتيلو الي بقولوا عليه الايموشن ده بس دوري علي ايموشن بتف يا بت يا صباح.
صباح بضحك،،، والله يا ورده الي مصبرني علي العيشه وهم المدرسه هي القعده معاكي.
ورده بابتسامه،،، ايوه مني عارفه علشان اكده بتيجي تدلوقي عليا طبيخك الحامض، بقولك اي قفلي علي السيره النحس دهين وخلينا نااكل علشان لاستاذ برعي مش هيرحمنه الي يدوسه جورار زراعي البعيد.
~ في موقع معماري….
معتصم وبقعد علي كرسي بتعب،،،، الحمد الله، حلو شغل مش كدا.
سما بغيظ وبتقعد في القرسي المقابل،،،، شوف يا اخ معتصم اولا مش هرد عليك علشان لو رديت كرمتك هتتساوا بلارض، وثانياً يا اخ معتصم شغل اي الي حلو دا انت نفسك تعبت وناقص يطلعلي شنب بالمره فسكت برضوا علشان مسااويش بكرمتك الارض.
معتصم بضحك،،، ياااه من اول يوم كدا وانا الي بقول هتبقي صامده مثل الجبال.
سما بضيق،،، بلا جبال ولا انهار بلا تضاريس فييين لاكل هو مش دا بريييك.
معتصم،،، اه علي وصول، اسكتي هو انا محكتلكيش علي العروسه بتاعت امبارح وازاي طفشتها.
سما بزهق،،،  بقوولك اي يا معتصم انا جعاااانه وعصفير بطني بتنهق ناكل الاووول وبقي احكي.
معتصم بحسره،،، طييب يا ست سما… اهو لاكل وصل….
معتصم فتح كياس الاكل علي السفره الصغيره وسما اخيرااااً الاكي وصل….
معتصم وبيتكلم،،، طيب ومش عندك فضول تعرفي اي الي حصل!؟.
سما بتاكل ولا هيا هنا….
معتصم بتنهيده،،، ياااا سما ركزي معايه في مشاعر ك…
سما وبتاكل،،،،، اكل الاول وبعدين نشوف الموضوع ده بلاا مشاعر بلا بتنجان بلا كلام فارغ سبني اكل علشان نفسي مفتوحه بعد اذنك .
معتصم بصوت واطي،،، منا الي غلطان قاعد بعشق في كرش يأجوج  مش في بني أدمه من سكان الارض.
موبيل سما رن مسكت الموبيل وهي بتاكل،،، السلام عليكم اييوه يا بابا.
فاروق،،، ها يا قلب ابوكي اي اخبار اول يوم شغل.
سما وبتشرب ببسي ،،، الحمد الله يا بابا شغل يقطم الوسط ويجيب شلل اطفال مبكر حديث الولاده.
فاروق،،،، مننن اول يوم مش مهم هتتعودي هتتعودي.
سما،،،، يا بابا دا مش شغل يليق بأنثي خالص احنا كائن رقيق ماااله المطبخ اقنعني بقيييي.
معتصم وبيحرك شفيفه بحسره،،،، اه مقر الفجع لاي كائن انثوي رقيقه زيك تهندسي فيه.
سما،،، ثواني يا بابا… انت تقصد اي بكلااااامك ده معلش.
معتصم وبيقوم،،، ولا حاجه انا رايح اهندس في الحمام.
سما،،، بابا ممكن تخلي ماما تطبخ اكله حرشه كدا علشان مفيش هنا اكل يسد المعده.
~ اما في شقه عمار….
ملك وبتنشر الغسيل في البلكونه وكان في طفل معدي في الشارع،،، واد يا حماااصااا.
الطفل،،، اييي يا ملك.
ملك،،، ملك كداااا حاف.
الطفل بضحك،،، خلاص هبقي اغمسك في طبق فول.
ملك حدفته بالمشبك،،، اطلعلي لنفضك.
الطفل بضحك ،،، طيب في حد معاكي اصل احنا العصر والشطان شاطر.
ملك،،،،، طيب اطلع لفضحك في الحته والمستور يبااان وانت عارف لو اهالي الحي عرفه هيعملوا فيك اي!
الطفل بسرعه،،، طااالع بسرعه خلاص.
ملك وقفه علي السلم ومعاها الموبيل،،،، شوف يا حماصا شبكه الواي فاي الي سلكتهالي بطيء جدا  ،  وصلي شبكه سريعه لاما تطلع الخمسه جنيه الي لهفتها مني يااااض.  
الطفل خد منها الموبيل وطلع ورفه من جيبه،،،،، تحبي اوصلك انهي شبكه في الحته ايي رئيك عم خميس.
ملك،،، لا عم خميس غلبان وطيب بيحترمني ودااا الوحيد الي بحترمني حرام مش تهكر شبكته 
الطفل بسخريه،،،، يعني الشبكات التنيه الروتر بتعها ممسوك في قضيه اداب كهربه.
ملك ومسكه الطفل من هدومه بغضب،،، ولاااه الضرب في الوش مفهوش معلش وصلي شبكه سريعه لطبق المثل عليك عملي.
الطفل ببعد عنها،،،، خلاص يا مفتريه وسعي اممممم اهو خدي.
ملك بتبصله بطف عنيها،،،، ايوه اتعدل لعدلك.
الموبيل رن وملك حطه الهاند فري ودخله تكمل نشير،،، ايوه يا ست يا قوت منتي مش وراكي غيييري بقييي.
ياقوت،، يا بت اسكتي دا انا جايه افرحك
ملك ،،، اي هتكتبوا الكتاب ولا اي ولخصي علشاان .
ياقوت،،، يسمع منك ربنا يا اخشييي، بس راحه الشغل بكره بقي هااااهاااااعاااه فرحانه.
ملك،،، يا بختك مش انا بس عليا نشير اييي اوعي كدا فل و… اسفه والله يا ست حسنه.
الست من تحت،،، نزلي يا موكوسا السبت احطلك الهدوم الي وقعتيهاااا.
ياقوت بضحك،،،، هههههه واضح، اممم بقولك يا ملك اي رئيك تيجي تشتغلي عندنا!
ملك وبتنزل السبت،،،، بقولك اي انا خدامه في بيت ابويه بس لاكن لو في مرتب ثابت وماله اجي اي المشكله.
ياقوت،،، لاااء يا بت قصدي تشتغلي في الديوان مع انس.
ملك وبترفع السبت،،، انس ياااشيخه ده ايده تقيله لاااء…. ولا اقولك هكلم بابا وشوف وهو اغير جو شويه.
ياقوت بفرحه،،، اه وتيجي هنا ونفرح انا وانتي ونتفرج علي الكرتون سوه فككره.
ملك بفرحه زيها،،، اه وسبونج بوب والمحقق كوناااعاان اااه…. احم يلهوي الجران هتتلم ابقي اخلص نشير واكلمك يستي.
ياقوت،،، طيب سلااام يا جلابه المصايب.
ملك،،، سلام…  ايييح يا سلام علي كميه لاحترام يولاه.
في الشارع كانت ورده مروحه وشافت سما مشيه مصدعه كدا وهفتانه،،،، يا سمكه.
سما وقفت بتعب،،، ايوه يا ورده بسرررعه علشان والله اكلك اصل شويه وهشوفك عود جرجير..
ورده،،،، ياااا نصبتي شكلك تعبانه قوي تعالي نشتري دوااا للصداع تعالي بينك محسوده وخسه كدا.
سما بضحك وبتمشي معاها،،، وربنا انتي الي جبره بخاااطري روحي ربنا ينولك ابن الحلاال.
ورده،،،، يااارب… احم اني لسه اصغيره برضوا.
سما،،، يااابت عليااا دنتي اتقدملك عرسان مش زي منه لله ابوكي طفشهم طيب كان حودهم عليا انجي واحد ينوبه الثواب.
ورده،،، اسكتييي دني كان في واحد حليوه اكده يا بت يا سمكه يلا اهو راح بقي ربنا يعتره في بت الحلال كان طيب وهطل اكده.
دخلوا الصيدليه……
ورده،،، عيزه اسبرين الصداع بعد ازنك يا اخ.
الشاب بابتسامه،،، والجميل مصدع من اي، طيب اي رئيك تيجي اتفرحي امي وتجبلها احفاد اصلها قلتلي جميله جيالك انهااارده!
ورده ووطه جابت الشبشب بتعها وراحت ضرباه علي دماغه،،،، واني افرح وحده لييي معرفتش تربي جتها دهيه الي عيزه خلف يااا ابن العقربه وربني لعرفك ا…..
دخل واحد بهيبه كدا وراح ماسك ايد ورده و…..
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد