Uncategorized

نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثانى عشر 12 بقلم زينب طارق

  نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثانى عشر 12 بقلم زينب طارق 
 نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثانى عشر 12 بقلم زينب طارق 

 نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثانى عشر 12 بقلم زينب طارق 

سوزي بفرحه: مراد حبيبي وحشتني 
وراحت حضنته ومراد وقف مذهول 
اقتربت مريم من سوزي شدتها من حضن مراد وقالت
مريم: بقولك ايه ي حيلتها انتي تفكري بس تقربي من جوزي هندمك 
سوزي: وانتي مالك مراد ابن خالتو واحنا متربين مع بعض صح ي مروو
مراد ببرود: لا 
لتفلت ضحك من يارا 
سوزي بمكر: وبعد انتي متعرفيش اني انا ومراد كان مخطوبين زمان 
برغم من صدمت مريم إل انها محبتش تبين انها متعرفش وتفرح سوزي فيمهم لتقول ببرود: لا يروحي مراد حبيبي مش بيخبي عني حاجه حكالي بس انتي ماضي لكن انا الحاضر 
لينظر مراد لمريم بفخر انها لم تسيب حقه ولم تطرق فرصه لتلك المدعوه سوزي تنتصار عليه والجميع ضحك علي وجهه سوزي الذي اصبح احمر وكأنه سينفجر
مازن بضحك: انا من رأي تطلعي ي سوزي عشان شكلك بقا وحش وجبهتك طارت 
يارا بضحك هي الاخر: وانا برضو بقول كدا
سوزي بخنق: انا طلعه ي خالتو 
لتصعد سوزي لغرفتها وهي تتواعد لتلك المريم 
في الاسفل 
صفاء: مريم حبيبتي متزعليش ان محدش قالك علي موضوع مراد وسوزي 
مريم: لا ي ماما مش زعلانه وبعدين مراد مواعدني انو ياحكايلي صح ي مراد 
مراد بحب: صح يحبيبتي
عزالدين: طب يلا ي ولد اطلعو ارتحو 
مراد ومريم: ماشي 
ليصعد كلا منهم لتداخل مريم غرفته تغير ملابسه وتأخذ حمام دفاء لتخرج لتستمع لطرقت علي الباب لتئذن لطرق بدخول وما كان هو الشخص إل مراد 
مريم: خير 
مراد: عوز اتكلم معاكي 
مريم: ماشي انا بس عوزه اعرف ليه مقولتليش علي موضوعكو دا 
مراد: انا مش هنكر اني خبيت عليكي في الأول عشان متزعليش بس واحنا هناك كانت هقولك بس انتي مرديتيش بس هحكايلك بعد م جوز خالتي اتوفا ماما موفقتش انهم يفضلو هناك لوحدهم خلتهم يجو يعيشو معانا قعدو معانا يجي سنه طول السنه وسوزي كانت بتحول تتقراب مني بس انا كانت كل مره بصده عشان مكانش في فقلبي غيرك المهم في يوم خالتي تعبت اوي وراحنا بيها المستشفي قعدت تلات تيام و اتوفات بس قبل م تتوفاه راحتلها المستشفي قالتلي انا خلاص يبني حاسه اني هقبل ربنا ومش طلبها منك غير بس انك تجوز سوزي عشان ابقا مطمنها عليه انا عارفه انها مدلعه شويه بس اتمنا انك تنفزلي وصيتي وتاني يوم ماتت اضريت اخطب سوزي بس مكنتش بحبها بعد عرفت من صحابي انها بتحب واحد صحبي من الجامعة بس مصدقتش وبعدين بقيت ارقبها وشفتها بعيني فحضن صحبي مكانتش مصدق اه مش بحبها بس انا راجل وهي خطيبتي حتي لو مش بحبها شكلي والدفعه كلها عرفت بالموضوع ونظرت صحبي كلها شماتها والجرايد والصحافه الخبر انتشر خطيبة مراد عزالدين الجارحي في حضن صديقه و غير الشركه الي كانت هتقع وخسرنا كذا صفقه بسبب ان الكل كان معتقد اني موافق وانا الي سايب خطبتي تعمل كدا بمذاجي جاتلي سوزي وحولت اني اسمحها بس انا موفقتش وفسخنها الخطوبه وهي راجعت امريكا تاني بس انا والله مكانت اعرف انها جايه انهارده او حتي هتبقا موجوده وانا مبقتش اثق في حد من ساعتها عشان كدا اول م الدكتور قالي كدا افتكرت كل حاجه تاني ومبقتش مصدق ي مريم انا مش طالب منك بس غير انك تسامحيني وتديني فرصه واحد وانتي هتشوفي اني اتغيرت ومش هحكم من غير ماعرف تاني بس فرصه واحد بس يقلبي 
وبعد انهاء كلامو ارتمات مريم بينها احضنها غير مصدق ان تلك سوزي فعلت هذا بيحبيبها تتخيل ومراد يمر بكل هذا بسببها واقسمت علي انها سوفه تدفعه الثمن لتبتعد مريم عن مراد قليل وتقول
مريم: هديك فرصه تاني ي مراد عشان الي انت ماريت بيه مش سهل وخلك تشك في اي حد بس انا مش اي حد انا حبيبتك بس انت تثبتلي وتوعدني انك تبقا بتثق فيه زي من بثق فيك وانا مش سوزي انا مريم حبيبتك
هاتفا مراد بحب وهو ممسك بيده يطبع عليه قبلت: اوعدك ي يقطتي 
مريم بضحك: انت لسه فاكر الاسم دا 
مراد: هو انا اقدر انساه 
مريم: اه صحيح بكره هتوديني دريم بارك عشان معجبتنيش الملاهي الي ف ايطالي وتوديني علي البحر ونكل انا وانت ترمس وبعده نروح مطعم اكل سمك واكلو لحبيبي الي مش بيحبو وبس كدا ودي هعتبرها فسحه اعتذار منك ليه 
مراد بحب: الي قطتي تؤمر بيها انا انفذه 
مريم بحب: يلا يحبيي روح ارتح شويه 
مراد بغمزه: طب انام هنا في حضنك
مريم بشهق: ي سافل اطلع بره
مراد بضحك: برحتك انتي الخسرانه
ليخرج مراد وتضحك مريم بسعاده لانهم تصافو مع بعضهم لكن اقسمت ان طالكي تلك الحربايه سوزي درسه لن تنساه وبعد فتره نامت ام في غرفة مراد ما ان داخل حتي رامه جسده علي الفرش و هو في غاية السعاده وبعد ماده نام هو الاخر
————————————–
في غرفة سوزي صدح رنين هاتفه
سوزي: الو
مجهول: ها عملتي ايه 
سوزي بضيق: مراد كشف لمريم تاني وعرف انها مش حامل وضرب الدكتور مع اني سافرت وراهم ايطاليه وحولت كتير اوقع بينها صورتها مع الشاب وبعت الصوره لمراد وبرضو محصلش بينهم حاجه وبعدين موضوع الحمل وشريف الي مصلته عليه في الشركه ومع ذالك جاين من السفر مبسوطين وعادي الحياه وغير اني سمعت ديما بتقول ان هحددو الفرح قريب شكل علاقتهم قويه اوي بس انا هحول اعمل اي حاجه عشان الجوزاة دي ماتمش
مجهول بخبث: لا احنا نسيبهم يجوزو ويفرحو وبعدين نديهم التقيله 
سوزي بفضول: هنعمل أيه 
مجهول: اسمعي…………………………………….
سوزي بصدمه: يخربيتك دا انت دماغك دي سم 
مجهول بضحك: ولسه 
سوزي: هتعمل ايه تاني 
مجهول بحب: هتشوفي بس سلام دلوقتي عشان محدش يسمعك هتوحشيني 
سوزي بحب : وانت كمان سلام يقلبي 
لتعلق الهاتف وهي تشعر بسعاده فهي تعشقه 
سوزي ف نفسه: لو تعرف بحبك ازاي بس تخد حقك من مراد وبعدين نجوز انا وهو
وبعد فتره نامت
—————————————-
كان الجميع يجلس علي السفره ماعده سوزي 
ديما: محدتوش فرحكو يوم 
مراد: انا بقول نخليها الاسبوع الجاي لا الي بعدو ول ايه رأيك ي حبيبتي
مريم: رأي من رأيك يحبيبي 
يارا: يعني علي الحب
ديما: طيب انا والبنت عوزين ننزل المول نجيب شويت حاجات وهنخد مريم معانا ي ابيه 
مراد: انا هوديكو 
مريم بسرعه: لا احنا هنروح ونخد معانا الحارس
مراد: ايوه فيها ايه لم انا اوصلكو 
مريم: بص بقا ي مراد بصراحه انا عمله مفاجاء احنا والبنت محضرينه
مازن بغباء: ايه هي 
يارا: يعم انت مبتفهمش بتقول مفاجأة
مازن: بس ي بت 
يارا: ننننننني 
مريم: اسكتو ها يمراد
مراد: موافق 
ديما وهي بتصقف: ايوه بقا هنعدي علي ساره عشان هي برضو معانا في المفاجأه
ابتسم يوسف حينما ذكر اسمها 
لتنزل سوزي وتجلس علي السفره 
سوزي: هلو ي جماعه
يارا: منجلكيش في هلو يختي 
ديما: طب يلا احنا 
سوزي: ريحين فين 
يارا: بتسألي ليه 
سوزي: لو المكان الي انتو ريحينو حلو هروح معاكو 
يارا: بتهيألي مش هيعجبك 
سوزي: ليه رايحين فين
يارا: نصلي تيجي 
سوزي: لا روحو انتو 
يارا: يبنتي اتقي الله واطلعي البسي حاجه محترمة وتعلي نصلي 
سوزي بحرج فهي بعمره لم تصلي: معلش تعبان خليها مره تاني 
يارا بضحك: براحتك 
مازن بهمس ليارا: ايه يبنتي دا انتي كسفتي البنت 
يارا بهمس له: عيب عليك احنا جامدين برضو
سوزي بدلع: مراد ممكن توديني مطعم نكل سوا لحد م هم يروحو ويجو 
ولسه هتمسك ايد مراد مريم مسكت ايده جامد وقالت
مريم: مينفعش تمسكي ايديها 
سوزي: ليه بقا 
مريم: متوضي يحبيبتي 
سوزي: وانا هنقض وضوءه
مريم: يمكن
ليكتم الجميع ضحكته 
لتطلع سوزي عرفته وهي ستنفجر 
عزالدين: يلا ي بنات رحو انتو السواق بتاعكو برا والحارس
ليخرجو البنات لترجع مريم القليل وتهمس لمراد 
مريم بهمس: يارب اجي ملئكش مشقوط 
مراد بضحك: لا متخفيش باي يقلبي 
مريم بحب: باي 
لمشي البنات وبعد فتره الباب خبط والداده فتحت
وكان عمر داخل زي العاصفه
عمر: هو انا ي عمي اتفقت مع حضرتك علي ايه
يوسف: عمي 
مراد: مالك ي ياض داخل زي التور كدا ليه 
عمر: بقولك ايه انا مش فيئلك 
عزالدين: كلكم وريه علي المكتب
مازن: حتي انا 
عزالدين: ايوه يلا 
ليذهبو الجميع الي المكتب 
صفاء: تعالي بقا انا وانتي نشرب شاي مع بعض
الداده سميحه: يلا 
(ملحوظه مش شرط عشان هي شغلها عندهم يبقا مش مسمحلها تكلم صحاب البيت اله برسميه او يبقا ديمان مكانه المظبخ او تتعمل معمله وحشه لا بلعكس نكلمهم عادي ونعملهم بشكل كويس وما نتكبرش عليهم نكمل)
————————————-
في المكتب 
عزالدين: من غير ما تلفو ولا تدورو كلكم عوزين تقولو حاجه واسمع منكو وارد في الاخر نبدأ بمراد اتفضل
مراد: كانت حابب نقدم الفرح بدل الاسبو الي بعدو يبقا الي جاي 
عزالدين: تمام قول يعمر
عمر: حضرتك كانت متفق معايا لم مراد يرجع هاجي اتقدم لفرح ومراد راجع وانت مردتش عليه
مراد بصدمه: ايهه
عزالدين: استني ي مراد ماشي قول ي يوسف
يوسف: عوز اروح اتقدم يوم الخميس لساره انا كلمت ولده وهو قالي اجيبكو واجي 
عزالدين: تمام وانت ي مازن
مازن: عوز اخطب يارا
عزالدين: هتكلم ومحدش يعرضني لحد مخلص كلام تمام
الكل: تمام
عزالدين: مراد انهارده الاتنين انت فرحك هيبقا يوم السبت بدايت الاسبوع الجاي عمر انا كانت لسه هكلمك واقولك تعال بكره بس انت مستنتش وداخلت زي التور علي رأي مراد يوسف انا معندش مشكله نروحي نتقدم يوم الخميش وغير ان ساره بنت محترمه مش محتاجه كلام مازن بعد فرح مراد هقوله وهشوفه موافقه ول لا تمام مراد انت ويوسف ومازن عشان تبقو عرفين عمر قالي انو بيحب فرح وعوز يتقدمله بس مكنش عوز يعرفك عشان متقولش بيبص علي اهلي بيتك بس كدا حد عندو اعتراض علي كلامي 
مازن: ايوه انا 
عزالدين: قول
مازن: ليه انا في الاخر ابن البطه السوده 
عزالدين: لا ي بائف بس انت الصغير وغير كدا متنسش ان يارا الامتحانات بتاعته قربت
مازن: ماشي 
ليسمعو طرقات علي الباب
عزالدين: ادخل 
الداده: البنات وقفين علي باب الفيلا مستنينكو تنزلو عشان يوركو المفاجأه 
عزالدين: طب يلا
لينزلو ويتجمع الجميع وتنضم اليهم سوزي متظر داخلهم ليداخلو البنات
البنات: ايه رأيكو
الكل بصدمه: ايه دااا
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!