Uncategorized

رواية الحب المنتظر الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

 رواية الحب المنتظر الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد
رواية الحب المنتظر الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

رواية الحب المنتظر الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

سارة:صباح الخير يا ماما ياحبيبتي
الأم:صباح الخير يا حبيبةقلبي
سارة :صباح الخير يا يارا
يارا:صباح الخير يا سارة ياحبيبتي
وبعد شوية على السفرة
الأم:ايه ياسارة يعني فوقتي بدري النهاردة
سارة:عشان عندي مريضة ياماما ولازم اروحلها البيت عشان هي كبيرة في السن
الأم:ماشي يا سارة خلي بالك من نفسك يا حبيبتي
سارة:حاضر ياماما
يارا:وانا كمان هبدأ شغل النهاردة في شركة كبيرة
الأم:ربنا يصلح حالكم ياحبايبي
يارا:ربنا يخليكي لينا ياماما يا رب وقامت باست رأسها
الأم:ربنا يخليكم ليا يا رب
نتعرف على ابطالنا
(سارة:بنت حلوة اوي وجميلة عيونها زيتوني
وشعرها اسود ناعم. وسنها ٢٥سنة. ورفيعة. وطولها متوسط. يارا :بنت زي القمر. وعيونها عسلي. وشعرها بني وناعم. وطويلة شوية ورفيعة. وسنها ٢٣سنة)
بعد شوية
في الشارع
سارة :ماشية وفجأه جت عربية راحت موسخة
ملابس سارة بالطين
سارة بعصبية:انت ازاي عملت كده ياحيوان
نزل شاب من العربية ذو عضلات ووسيم جدا وحلو اوي يسمى مراد
مراد:قوليلي كده القولتيه من شوية
سارة بتوتر :انت عملت كده ازاي
مراد:اممم. وبس
سارة :اممم. بس
مراد:طيب وغلطك فيا ده تسميه ايه
سارة :انا اسفة. بس انت لو حد كان عمل في لبسك كده كنت عملت فيه ايه
مراد:بص للساعة وراح راكب العربية ومشى ومردش عليها
سارة:انت اكيد مجنون
مراد:هو انا كنت ناقصك انتي كمان على الصبح
بعد شوية
وصلت سارة على فيلا كبيرة جدا وجميلة اوي
وأول ماسارة دخلت الفيلا شافت شاب وسيم اوي وحلو واقف قدامها يسمى جاسر
سارة:انا الدكتورة سارة المعالجة الفيزيائية
جاسر:اهلا يادكتورة سارة انا جاسر
سارة :اهلا يا استاذ جاسر
جاسر :طيب تعالي اعرفك على تيتة
سارة :ماشي
بعد شوية وصلوا على غرفة جدة جاسر
جاسر:اعرفك ياتيتة الدكتورة سارة المعالجة الفيزيائية
جدة جاسر:اهلا ياسارة عاملة ايه يا حبيبتي
سارة:الحمد لله كويسة يافندم
جدة جاسر:لأ قوليلي تيتة
سارة :حاضر ياتيتة
وبعد شوية مشي جاسر راح على الشركة
وقعدت سارة رجدة جاسر يضحكوا ويهزروا
ويتكلموا مع بعض
بعد شوية
جدة جاسر:عارفة يانور انتي ايدك رقيقة اوي ياحبيبتي وأول ماشفت ارتحتلك اوي
سارة :ربنا يخليك ياتيتة يارب
جدة جاسر:ابقى سلميلي على ماما ويارا كتير
سارة:حاضر ياتيتة من عينيه
جدة جاسر:تسلميلي يا حبيبتي
بعد شوية
سارة :بعد اذنك ياتيتة انا همشي بقى عشان لو اتأخرت ماما هتقلق عليا
جدة جاسر:ماشي يا حبيبتي مع السلامة
سارة:الله يسلمك يا تيتة
بعد شوية
نزلت سارة خارج الفيلا وركبت العربية وشافها مراد وهي بتركب العربية وعمال يسأل نفسه شوفتك فين فين وافتكر فقرر يمشي ورا العربية الركبة فيها سارة
في الطريق
العربية وقفت مرة واحدة
سارة بتوتر:في ايه العربية وقفت ليه
السواق:مش عارف هنزل اشوف اهو
وساب سارة لوحدها في العربية
بعد شوية
في شوية شباب ظهروا واتجهوا للعربية وفتحوا وطلعوا سارة منها
سارة:صوتت وصوتها هز المكان كله
مراد:نزل من العربية وجرى بسرعة عشان يلحق سارة وفضل يجري لحد ماوصل المكان
احد الشباب راح قاطع كم الفستان بتاع سارة بيفتح السستة
دخل مراد وشغل الضرب فيهم لحد ما غرقهم في دمهم وراح عند سارة وقلع الجاكت بتاعه ولبسهولها ونزلها تحت وخدها عند العربية
مراد:يلا اركبي
سارة:لأ انا ها خود تاكسي
مراد اتنرفز:بقولك اركبي
سارة :حاضر وركبت العربية
بعد شوية
في الطريق
مراد:انتي كويسة
سارة:اممم. كويسة. شكراً جدأ على العملته معايا بجد شكراً
مراد:انا اسف اوي على العملته الصبح معاكي
سارة:ملوش لزوم
بعد شوية وصلت سارة عند بيتها
سارة :مع السلامة يااستاذ
مراد:مراد وانتي 
سارة :سارة
مراد:مع السلامة يا سارة
سارة:الله يسلمك يا استاذ مراد
وبعد شوية
دخلت البيت وكان باين عليها التعب
يارا:قامت جريت عليها وحضنتها
يارا:مالك ياسارة ايه الحصلك ياحبيبتي
سارة:راحت قعدت وحكتلهم على الحصل بالتفصيل
ييارا:ده شاب محترم وابن أصول لو حد غيره كان سابك ومشى وقال انا مالي بدل مايعملولي حاجة لاكن هو مختلف
سارة :هو فعلاً مختلف
ام سارة:حاولت تهدي سارة وتحسسها بالأمان
بعد شوية
سارة: خرجت على السفرة عشان الأكل جهز
الأم:ابسطي يا ستي عملالك احلى صينية بطاطس في الفرن ياحبيبتي
سارة:ربنا يخليك لينا يا ماما يارب
وقعدوا يتكلموا ويضحكوا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في فيلا عيلة العشماوي
مراد:وصل على الفيلا وطلع على غرفته يغير ملابسه
بعد شوية
نزل مراد:وسلم على الجميع وكان الجميع موجود على سفرة الأكل
الأم:ايه يامراد جيت متأخر النهاردة ليه يا حبيبي
مراد:معلش ياماما كان في مشكلة كده وانا حليتها
الأم:ماشي ياحبيبي
جاسر:ايه رايك بقى ياتيتة في الدكتورة سارة
جدة جاسر:كويسة اوي ياحبيبي وطيبة اوي
جاسر:ده فعلاً باين عليها كويسة اوي
وقعدوا يهزروا ويتكلموا مع بعض
بعدشوية
عاصم:ابن خالة مراد وجاسر
عاصم :ايه يامراد مين دي الحظها حلو ومخلياك سرحان فيها
مراد:لا ابدا ياعاصم مفيش حد وغمزله
وقعدوا يضحكوا
وبعد شوية الكل قاموا على غرفهم عشان يناموا
والكل نام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد على ابطالنا
في فيلا عيلة العشماوي
جاسر:فاق ولبس وجهز وراح هبط على غرفة
مراد
جاسر:يلا يامراد فوق عشان متتأخرش
مراد:حاضر ياجاسر خلاص فوقت
ونزل جاسر وسلم على الجميع
بعد شوية
عمة جاسر:كنت عايزة اكلمكم في موضوع كده
ام جاسر:اتكلمي ياهند في إيه
عمة جاسر:بصراحة انا اخترت عروسة حلوة لجاسر وهي جاية بكرة
جاسر بصدمة:ايه البتقوليه ده يا عمتوا انتي اكيد بتهزري
ام جاسر:اهدي بس ياحبيبي شوفها وبعدين لو معجبتكش قول لأ
جاسر:قام خرج وهو مخنوق ومدايق
جاسر:وهو خارج برة الفيلا شاف سارة داخلة
وأول ماشافها نسي كل زعله
جاسر ببسمة:صباح الخير يا سارة
سارة:صباح الخير يا استاذ جاسر
جاسر:لأ قوليلي جاسر بس
سارة :ماشي يا وضحكت
وجاسر :ضحك
جاسر :خلاص المرة الجاية
سارة:ماشي وراحت داخلة وسلمت على الموجودين
سارة:ازيك ياتيتة عاملة ايه يا حبيبتي
جدة جاسر:الحمد لله يا سارة يا حبيبةقلبي
بعد شوية
نزل مراد وسلم على الجميع
مراد:ازيك ياسارة عاملة ايه
سارة:الحمدلله كويسة
مراد:راح واخد سارة بعيد وسألها انتي بتعملي ايه هنا
سارة :انا المعالجة الفيزيائية بتاعة تيتة
مراد:اممم. انتي بقى سارة التيتة بتحبها اوي
سارة :ايه مش عجباك والا ايه
مراد:لا ابدا وراح ضاحك
سارة اتغاظت :فاجت تمشي كانت هتوقع راح مسكها مراد وقعدوا يبصوا في عيون بعض
سارة:خلاص ابعد
مراد:ابعد
سارة :اه ابعد
مراد:راح موقعها على الأرض وضحك ومشي
سارة:ماشي يامراد أن ما وريتك مبقاش انا سارة
بعد شوية راحت سارةعلى غرفة جدة جاسر
وسلمت عليها واتكلموا شوية وبدأت سارة
بالعلاج
سارة:قوليلي بقى ياتيتة مش بتحسي بتحسن
جدة جاسر:انا أتحسنت يا سارة من اول ما شوفتك يا حبيبتي
سارة :ربنا يخليكي ليا يا رب ياتيتة
جدة جاسر:ويخليكي ليا ياسارة يارب
بعد شوية دخلت عليهم ام جاسر
ام جاسر:ازيك ياسارة ياحبيبتي عاملة ابه
سارة؛ الحمد لله يا فندم
ام جاسر:لأ بلاها رسميات قوليلي ماما
سارة:ماشي ياماما
ام جاسر:بصي بصراحة ياسارة احنا عاملين حفلة النهاردة بمناسبة الذكرى ال٢٥ لشركاتنا
وانا بعزمك بصفتك واحدة من العيلة انتي وعيلتك
سارة:بس انا
ام جاسر:مفيش حاجة بقى عشان خاطري ده اول طلب مني ليكي
سارة:ماشي يا ماما
بعد شوية
سارة مشيت وروحت على البيت
وقالت لمامتها
الأم:خلاص يا حبيبتي مدام هي مصرة إحنا هنروح
سارة:بجد يا ماما وراحت حضناها
يارا:وانا فين وجريت وحضنوها معاهم
في المساء
يارا:واو زي القمر يا سارة ياحبيبتي واللهي
سارة:ربنا يخليك يا يارا وانتي كمان زي القمر ياقلبي
بعد شوية وصلوا على الفيلا
سارة ويارا والأم وكانوا حلوين وشيك اوي 
ام جاسر:راحت ترحب بيهم وكانوا مبسوطين
اوي والحفلة جميلة
سارة:راحت سلمت على جدة جاسر
جدة جاسر:قمر اوي ياسارة ربنا يخليكي لمامتك يارب
سارة:ربنا يخليك ياتيتة انتي العنيكي حلوة
بعد شوية فوق في غرفة جاسر
جاسر:يااااه. ده الحب ده حلو اوي بس بيع ب صاحبه البيحب عشان مبيبقاش عارف اذا كان البيحب بيحبه والا لأ
بعد شوية نزل جاسر ومراد وعاصم وكانوا حلوين اوي
جاسر :اول ماشاف سارة انبهر بجمالها وكل يوم حبه ليها بيذ.يد عن اليوم القبله
جاسر وعاصم :راحوا سلموا علي سارة ويارا وأمهم والجميع مبسوطين
بعد شوية
سارة :لقيت مراد بيشدها من ايديها وطلعها فوق
سارة:في ايه يامراد مالك ماسكني من أيدي كده ليه
مراد:مفيش بس انتي حلوة اوي النهاردة يا سارة
سارة :انت شارب يامراد سيب ايدي بقي
مراد:راح ماسك ايديها الأنين وراح شايله وموديها على غرفته
سارة :عمالة تضرب فيه وهو مش حاسس
مراد:دخل سارة الأوضة وقفل الباب وبدأ يفك زراير القميص
سارة:كانت هتصوت مراد كتم فمها
وقرب منها اوي وهي مفيش فايدة وهو قرب جدا و……………………………………..
ياتري ايه الهيحصل؟
وجاسر هيعترف بحبه لسارة؟
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد