Uncategorized

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم منة الله وائل

             رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم منة الله وائل

امسكته مريم من رقبته مما جعله يترك بسمه ويحاول أبعادها عنه ولكنها سقطت على الأرض على وجهها فقام هو بتصويب السلاح عليها قائلا :
انتي اللي جبتي لنفسك
طخ طخ
بسمه بصراخ :
لاااااااااااااااااااا، مريييييم
وائل بشر قائلا :
دا نصيبك ههههه
قام عاصم بامساك يده وكان يحاول اخذ السلاح منه قائلا :
سيب المسدس يا وائل انت خلاص كدا كدا ضايع
وائل وهو يقاومه قائلا :
ماهو عشان انت ضعت خلاص مش لازم اسيبكم متهنين
دخل المنزل مجموعه من الظباط والعساكر وبحانبهم قمر التي كانت على وجهها القلق والخوف
الظابط بتحذير قائلا :
نزل سلاحك يا وائل متحاولش المقاومه والا هضربك بالنار
نظر وائل بدهشه لقمر ثم قال بسخريه :
دي احلوت اوي، كلكم بقتوا ملايكه فجأه كدا تمم اوي، بس أنا مش هسكت ورجعلكم
اخذ منه الظابط السلاح وقام بأخذه الي سيارة الشرطه
كانت تجلس على الأرض وتضع راس مريم علي قدميها وتبكي قائله :
ماتخافيش يا حبيبتي هتروحي المستشفي وهتبقى كويسه
نظرت لها مريم وتحدثت بصعوبه وألم قائله :
هااا… انا. انا اسفه… اسفه اوي يا بسمه، انا السبب… انا السبب في كل حاجه حصلت سامحني يا بسمه
بسمه وهي تحثها على الصمت قائله :
ششش بس ماتتكلميش عشان ماتتعبيش اكتر، انا مسمحاكي يا مريم ماتخافيش
ابتسمت لها مريم واغمضت عينيها وقالت :
الحمدلله، لو مالحقونيش قولي لكريم امي عملت كل دا عشان بحبه واني بحبه من زمان اوي، قوليله يسامحني ويفتكر اني كنت دايما بحاول اني اسعده قوليله يسامحني ونبي يا بسمه
بسمه بدموع حارقه وهي تضع يدها على فم مريم قائله :
اسكتي كفايا كلام، حد يلحقنا، إسعاف بسرعه
جاء عاصم برجال الإسعاف والذين قاموا بحمل مريم والذهاب بها إلى سيارة الإسعاف
نظر عاصم الي مني التي كانت تقع على الأرض ثم قال :
هي مني حصلها حاجه؟
بسمه بتوضيح قائله :
لا دا فاقده الوعي وهما هيفوقوها دلوقتي
هز لها راسه ثم نظر الي ملابسها التي ترتديها ثم قام بخلع جاكيته وقال :
استنى انتي هتخرجي كدا خدي البسي دا ويلا
ارتدت بسمه الجاكت ثم ذهبت بجانبه وهي تنظر له بحب
بقلمي منه وائل
**************************************
في المطعم
كام يجلس أمامها ويتأملها بعينين منبهرتان، كانت تنظر حولها يمين ويسار وتنظر له باستغراب على طريقته تلك ثم لوحت بيديها أمام عينيه قائله :
هااااي ايه انت نمت والا ايه؟
انتبه مينا لها ثم ابتسم وقال :
لا معاكي
فيفيان وهي ترتشف من كأس العصير قائله :
لاااا انت مش معايا خالص عمال تبص مش عارفه بتبص على ايه
مينا وهو ينظر لها بحب قائلا :
ببص على اجمل وارق بنت في حياتي، البنوته اللي عشت طول عمري اتمنى بس اني المحها كل يوم، قاعده قدامي دلوقتي وبتضحك وضحكتها مجنناني، انا مش مصدق نفسي
اتسعت عين فيفيان بدهشه ثم تركت كأس العصير وقالت بتساؤل:
هو الكلام دا ليا انا؟
هز مينا راسه وهو يبتسم
نظرت له فيفيان ثم تلون وجهها باللون الأحمر وادارت وجهها الي الناحيه الأخرى كما آثار ضحكة مينا الذي كان ينظر لها ويضحك بشده على طريقتها
مينا بضحك قائلا :
طب خلاص اهدي اهدي، انا عاوز أسألك سؤال، انتي هتخلص امتا المدرسه دي؟
فيفيان بتوضيح قائله :
يعني الامتخانات قربت وبعد كدا لو الرب وفقنا في الامتحانات هدخل الجامعه الملحقه بالمدرسه
مينا بتساؤل قائلا :
انتي نفسك تدخلي كلية ايه؟
اغمضت فيفيان عينيها وابتسمت ثم قالت :
نفسي اوي اكون عالمه كيميائيه واخترع الذرات والحاجات الحلوه دي
ابتسم لها ثم وضع يده على يدها وقال :
هتكوني عالمه يا فيفو انا متأكد من دا
نظرت فيفيان الي يديه ثم شهقت بفزع وهبت واقفه قائله :
هااااااأ يالهوي
فزع مينا من فعلتها تلك ثم هب واقفا هو الاخر وقال بدهشه :
في ايه يا فيفيان ايه اللي حصل انا اسف طيب مش هحط ايدي على ايدك تاني
فيفيان وهي تضع يديها على وجهها بفزع قائله :
ايدك ايه بس احنا اتاخرنا اوي زمان موزموزيل ميرت لاحظت عدم وجودي
مينا وهو يمسك يدها قائلا :
طب استني بس انتي كملي اكلك وبعدين نمشي
فيفيان وهي تحمل حقيبتها وتجري سريعا قائله :
لا انا لازم امشي حالا
مينا وهو يخرج المال من جيبه ويحاول ملاحقتها قائلا :
طيب خلاص دا ايه اللي انا فيه دا يوم ماأحب احب مجنونه والله
بقلمي منه وائل
**************************************
في منزل كامل
دخل كامل الي غرفة ساره وجدها نائمه علي الفراش ويبدو انها تفعل ذلك لكي لا يراها، نظر كامل بمكر ثم ذهب إلى الفراش وقام بالجلوس بجانبها وقال بصوت عالي :
والله انا اعرف ان مفيش ست بتنام قبل ماجوزها يجي وتعمله اللازم وتحضرله العشا، وبما اني متجوز فالمفروض اني اجي الاقي مراتي قاعده ومسنياني مش كدا والا ايه يا سارسور؟
نظر لها ولكنه لم يجد اجابه، فهز راسه بتوعد لها ثم قام برفع يده عاليا وضربها بقوه والذي كانت نتيجتها هبت ساره واقفه تصرخ وتقول :
صاحيه والله، والله صاحيه اهو حرام عليك
كامل وهو يكتم ضحكاته قائلا :
ايوا كدا قوميلي، ايه عاملالي نفسك نايمه ياختي قومي يلا حضريلي الحمام وهاتي مايه سخنه وفيها ملح وتعالي ادعكي رجلي يلا، واندهي على حد من الخدم يجهزلي العشا جعان يلا
كانت تنظر له والصدمه تحتل وجهها بالكامل ولم تستطيع أن تتفوه بكلمه واحده
كامل بغضب وصوت عالي قائلا :
انا مش قولت يلا هتفضلي متنحه كدا كتير يلا
قفزت ساره رعباً ثم قالت بخوف :
ححاضر ححاضر اهو
ابتسم كامل بمكر ثم قال في نفسه :
هو انتي لسه شوفتي حاجه دا انتي هتشوفي ايام سوده
………………….
في غرفة فريده
كريمه بصدمه قائله :
وسبتي يروح يبات عندها يا فريده چالك جلب تعملي أجده يابتي؟
فريده بخيبة امل قائله :
هو انا حكتلك عشان تأنبيني، اعمل ايه يعني خليها تشبع بيه
كريمه وهي تقوم بنصيحتها قائله :
لاه ديه بذات اللي مينفعش تسبيه لحد، ديه چوزك راچلك وان كان هو غلط فااحنا نجرصله ودنه اه لكن مايبعدش واصل، وبعدين انتوا اتوكدتوا خلاص دا لسه، افرض مش ابنه يبجا حرام انه ينام چارها دلوك لأنها مهياش على زمته
نظرت لها فريده ثم قالت بتساؤل :
طب اعمل ايه دلوقتي؟
كريمه وهي تشير الي باب الغرفه بانفعال قائله :
جومي هاتي چوزك من عنديها بايتي في حضنك، داتك نيله امال اتچوزتي ازاي انتي، ايه ديه
نظرت لها فريده ثم هبت واقفه وقالت :
معاكي حق انا هقوم حالا
…………………
كامل بغضب وهو يرفع قدماه سريعا من الوعاء الملئ بالماء الساخن قائلا :
المايه سخنه يا متخلفه ايه عاوزه تسلخيني؟
ابتلعت ساره ريقها بصعوبه ثم قالت برعب :
انا… اصل اصل انا معرفش انا اول مره اعمل الكلام دا
كامل باستفزاز قائلا :
ومش اخر مره يا روحي اصل من هنا ورايح
كل حاجه تخصني سيادتك مسؤله عنها
ساره بنفاذ صبر قائله :
ليه أن شاء الله وبعدين ست زفته بتاعتك دي ماهي كمان مراتك والمفروض تعمل نفس اللي هعمله بظبط
امسكها كامل من شعيراتها وقال بتحذير :
حسك عينك تجيبي سيرتها على لسانك الظفر دا، اسمها ستك فريده، وهي مش ذيك عشان تعمل اللي بتعملي، اللي زيها يتشال على الراس مش ذيك رخيصه
ساره بغضب قائله :
وحيات امي لهوريك يا كامل
صفعها على وجهها عدة صفعات ثم قام بالقائها على الأرض وقال :
انتي كدا اللي دخلتي نفسك في دايره انتي مش قدها يا ساره وابقى افتكري
دب دب
نظر كامل الي باب الغرفه ثم ذهب له وقام بفتحه وجد فريده تقف أمامه وعلى وجهها علامات التوتر والقلق
كامل باستغراب قائلا :
فريده؟ خير يا فريده في حاجه؟
كانت تنظر إلى الداخل تحاول رؤية شئ ولكنها لم تستطيع فنظرت له وقامت باءلقاء نفسها عليه وقالت بتعب مصطنع :
ااااه مش عارفه مالي يا كامل دايخه ليه كدا من ساعة ماخرجت من الاوضه وانا تعبانه اوي ودايخه
امسكها كامل وقال بقلق :
مالك بس يا فريده ماانتي كنتي كويسه ايه بس اللي حصلك؟
فريده وهي تدور بعينيها داخل الغرفه تحاول رؤية شئ ثم قالت :
ها مش عارفه دوخه وزغلاله، اااااه وصداع ايوا صدع اااااه
نظر لها كامل بشك ثم قام بوضع يده على خصرها وكان يحاول مداعبة خصرها ثم قال :
طيب في حاجه بتوجعك هنا؟
اتسعت عين فريده بصدمه وشعرت انها تريد القفز والابتعاد عنه سريعا ولكنه كان يقربها اكثر
علم كامل انها فعلت ذلك عمدا وانها غير متعبه فكتم ضحكته وقال :
طيب يا حبيبتي تعالي نشوف ايه الموضوع دا، معلش يا ساره هشوف بس فريده مالها
نظرت له وهزت راسها بابتسامه صفراء وقالت بداخلها :
غور انت وهي، بقا انا اغسله رجله واحضرله الحمام ماشي يا كامل، دا ايه الواقعه اللي وقعت نفسي فيها دي يارب
وضعها كامل على الفراش ثم اقترب من اذنها وقال بسخريه :
بقا انتي تعبتي اول ماانا خرجت من الاوضه صح؟
ابتلعت ريقها برعب ثم قالت وهي تمثل التعب قائله :
ايوا تعبانه اوي تعبانه خالص
ابتسم لها ثم تمدد بجانبها وقربها اليه واحتضنها وقال :
لما تبقى عاوزه تنامي في حضني ابقى قولي مش لازمي تيجي وتمثلي زي الأطفال كدا
ثم قبل جبهتها واغمض عينيه والابتسامه على وجهه
نظرت له فريده بدهشه لانه علم خطتها تلك فضحكت ثم اراحت راسها على صدره وباتت في نوم عميق
ياسلام ????????
من زمان ماضايقتكمش بالمشاهد القمر دي يا سناجل ????????????????
بقلمي منه وائل
**************************************
في المستشفى
كانت تقف أمام الغرفه وتبكي خوفاً من فقدان صديقتها، فمهما حدث انها تحبها ولا تريد أن تفقدها
كريم بلهفه قائلا :
طمنيني يا بسمه خرجت والا لسه، وايه اللي حصل اصلا
نظرت له بسمه والدموع في عينيها ثم قالت :
لسه ماخرجتش من العمليات يا كريم
كريم بقلق وخوف قائلا :
هو ايه اللي حصل يا بسمه فهمني
نظرت بسمه الي عاصم الذي يحثها على عدم قول شئ ثم نظرت الي كريم وقالت :
وائل كان خاطفنا يا كريم معرفش احنا ازاي مكناش واخدين بالنا منه، هي كانت بتنقذني ضربها بالرصاص في ضهرها وهي في العمليات
هين دامعه من عينيه ونظر الي غرفة العمليات وداخله امل انها ستكون بخير
عاصم وهو يشير الي الطبيب قائلا :
الدكتور خرج
بسمه مسرعه قائله بتساؤل :
طمنا يا دكتور مريم عامله ايه
نظر لهم الطبيب ووجهه لا يبشر بالخير ثم قال :
الحمدلله قدرنا نخرج الرصاصه بس للاسف الرصاصه دخلت في العمود الفقري عملتلها عجز في الفقره التالته ودا للأسف عملها شلل في رجليها يعني على الاقل ممكن تفضل فتره ماتقدرش تمشي
صدمت بسمه فور سماعها ذلك وبن تستطيع التحدث بينما نظر كريم الي الغرفه بحزن والدموع تملئ عينيه، اقترب عاصم منها ثم قال :
قدر الله. ماشاء فعل يا بسمه الحمدلله انها لسه عايشه ومافقدنهاش احمدي ربنا انها لسه معانا
نظرت له بسمه ثم قالت ببكاء :
الحمدلله
ذهبت بسمه الي كريم ووضعت يدها على كتفه وقالت بمواساه:
الحمدلله يا كريم انها بقت بخير وعلى فكره الموضوع كله بايدك يعني انت اللي هتقدر تحدد اذا كانت ممكن تخف بالعلاج والا لا لأن حالتها النفسيه هتتحدد بوجودك انت
نظر لها كريم ثم مسح دموعه التي تنساب بدون إذن ثم قال :
انا مش خايف من حاجه غير عليها اول ماتصحي، مش عارف رد فعلها هيكون ايه، انا مستعد اعمل كل حاجه عشان أسعدها انا عمري ما هسيبها يا بسمه انا بحبها اوي والله، هي كانت دايما مش متأكده اني بحبها واغلب مشاكلنا كانت دايما بسبب انها على طول شاكه اني باصص لغيرها بس هي في عينه كل البنات والستات مش عاوز غيرها
ابتسمت بسمه له ثم قالت :
وهي كمان بتحبك اوي، يلا عشان نطمن عليها
بقلمي منه وائل
**************************************
في الصباح في الصعيد
كانت تجلس نعيمه على الاريكه تحتسي الشاي وتنظر الي الأراضي الزراعيه، كانت تسبح بافكارها، ولكن وجدت أحدا ما يقف أمامها وكان عبد القوي، فابتسمت له وقالت :
اصباح الخير ياولد عمي
عبد القوي بنفاذ صبر قائلا :
يييي ولد عمي ولد عمي، بزيداكي يا نعيمه ايه بتحفظيني صلة جرابيتنا والا ايه؟، بزيداكي بجا
نعيمه باستغراب قائله :
وه في ايه مالك؟
عبد القوي وهو يقترب منها قائلا :
بجولك ايه اني مهحبش أجده ركزي معايا يا نعيمه بلاش ولد عمي دي اني اسمي عبد الجوي اني هحب اسمع اسمي منِك
خجلت نعيمه من حديثه ثم قالت :
وه بزيداك يا عبد الجوي اتلم عاد
اغمض عبد القوي عينيه ثم قال :
يا بوووووي اسمي نغمه من خشمك، بجولك ايه جومي يلا جومي
نعيمه وهي تزيح يديه قائله :
إيه ديه، بعد يا عبد الجوي في ايه واخدني على فين بس
عبد القوي وهو يمسك يدها قائلا :
هنتچوز اني مجدرش استنى اكتر من أجده اني بحبك يا نعيمه
نظرت له نعيمه ثم قامت بالضحك بشده قائله :
يوووه چاتك إيه يا عبد الجوي ضحكتني، طب اجعد بس اجعد
عبد القوي وهو يجلس بحزن قائلا :
يوووه وادي جعده اهدي في ايه بجا مش موافجه عاد؟
نعيمه بتوضيح قائله :
هنتچوز كيف يا عبد الجوي
نظر لها باستغراب ثم قال :
كيف ازاي يعني؟ زي الخلج اما بتتچوز
نعيمه بتوضيح اكثر قائله :
زي الخلج كيف يا عبد الجوي اني لسه في شهور العده چوزي مكملش سبوعين ميت كيف بجا هنتچوز؟
ضرب عبد الجوي بيده على جبهته ثم قال :
وه كيف فاتتني ديه، طيب أذى جاعده اهو لحد اما العده تخلص
نظرت له وضحكت على حديثه هذا ثم قالت بتساؤل :
الولاد كيفهم دلوك؟
عبد القوي بطمأنينه قائلا :
الحمدلله فريده بجت زينه معاهم بس هما جاعدين معاها هي وچوزها لحد اما يطمنوا عليها
هزت له راسها دليل على فهمها ثم جلسوا يتحدثون بعد الأحاديث المختلفه
بقلمي منه وائل
**************************************
في منزل كامل (منزل العائله)
كانوا يجلسون على المائده يتناولون الإفطار، كانت تنظر له من فتره الي أخرى ولكنه لم يعطيها اية اهتمام وذلك يجعلها تريد أن تذهب له وتنهال عليه بالضرب لعدم اهتمامه بها
ميرفت بتساؤل قائله :
طب وهي مريم ممكن تخف بالعلاج؟
عاصم وهو ينظر لها قائلا :
كله بايد ربنا يا ميمي
ميرفت بتفهم قائله :
ونعمه بالله، المهم موضوع كامل دا لازم نتصرف فيه انا بجد مش قادره أصدق ان كامل يعمل كدا
عاصم بتوضيح قائلا :
على فكره يا ميمي كامل وساره كانوا متجوزين وانتي مكنتيش تعرفي يعني دا لو ابنه يبقا مش ابن حرام ولا حاجه
اتسعت عين ميرفت بصدمه وذهول ثم قالت :
آت بتقول ايه.، يعني هما كانوا متجوزين؟، انا مش عارفه ياربي المصايب دي بتتحدف عليا منين بس، يلا قوموا روحوا اطمن ا على مريم زمانها صحيت ومحتجاكم جنبها وانا كدا كدا كامل هيعدي عليا ياخدني عشان نشوف موضوع الطفل دا يلا
هب عاصم واقفا والنفط هاتفه ثم نظر الي بسه وقال بعد اهتمام :
تمم انا مستنيكي في العربيه
كانت تنظر له وهو يرحل بغضب ثم قالت بغيظ :
وبعدين بقا هو هيفضل مركبلي وش الكلب دا كدا، دا حتى مش بيبصلي وانا بكلمه الله هو انا عملت ايه يعني، أي واحده مكاني كان رد فعلها هيكون كدا واكتر كمان
ميرفت بخبث قائله :
والله يا بسمه اللي بيحب بيغفر وهو كان مستني منك مغفره قبل التصديق انه معملش كدا حتى، بس انتي حكمتي ونفذتي ودا برضو ردة فعله على اللي انتي عملتي
بسمه وهي تزفر بغضب قائله :
اوووووف بقا يا ميمي حرام عليكي ساعديني انا بحبه والله بس غصب عني
ميرفت بتفكير قائله :
والله روحي اتكلمي معاه وفهمي واكيد هو هيفهمك
اخذت حقيبتها واشيئها ثم قالت وهي ترحل :
حاضر يا ميمي حاضر اما نشوف اخرتها ايه
ركبت السياره وجلست بجانبه ثم نظرت له وقالت :
طب انت هتفضل ماتكلمنيش كدا كتير؟
نظر لها باستغراب ثم قال :
انا مابكلمكيش اومال انا بعمل ايه دلوقتي؟
بسمه وهي تضغط على أسنانها يغيظ قائله :
عاصم ماتعصبنيش، هو دا كان اسلوبك معايا في الأول
عاصم بتوضيح قائلا :
ايوا اديكي قولتي بنفسك في الاول، في الاول بما كنتي بسمه اللي اعرفها بسمه اللي كان عندي امل انها هتسمعني مش تحكم وخلاص، هو انا لو عاوز اخونك هقولك بحبك ليه من الاول ما الستات قدامي كتير، بس أنا لما اخترت اخترتك انتي عشان حبيتك انتي، بس للاسف انتي ماقدرتيش دا فعشان كدا انتي بقيتي بنت عمي صديقي وبس وهعتبرك اختي
قام عاصم بتشغيل المحرك وانطلق بالسياره تحت انظرها المنصدمه
بقلمي منه وائل
**************************************
في منزل كامل
كان يقف امام المرأه يرتدي ملابسه لكي يذهب إلى المستشفى لعمل تحاليل الDNA
وقفت ورائه تنظر له باعجاب ثم تنحنحت وقالت :
هو آنت رايح المستشفي؟
نظر لها كامل ثم قال :
ايوا اشمعنا؟
فريده بتوتر قائله :
اصل… كنت يعني.. عاوزه اجي معاك
ابتسم لها ثم وضع يده على وجنتيها وقال :
انتي كدا كدا جايه معايا اصلا عشان عندنازمشوار بعد المستشفى
ابتسمت له ثم قالت :
تمم انا جاهزه
امسك يدها ثم خرجوا من الغرفه وهبطوا الدرج
كامل بتساؤل للخادمه قائلا :
ساره هانم صحيت هي ويوسف
الخادمه بعدم معرفه قائله :
معرفش يا فندم بس ماشوفتهاش من الصبح
كان سيتفوه بكلمه ولكنه وجد كبيرة الهدم تقول :
مشيت الصبح يا فندم وكان معاها يوسف بيه
اتسعت عين كامل بصدمه ثم قال :
نعم ياختييي؟!
يتبع….
لقراءة الفصل السادس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!