Uncategorized

رواية عذراء مع زوجي الفصل الاول 1 بقلم مجهول

 رواية عذراء مع زوجي الفصل الاول 1 بقلم مجهول
رواية عذراء مع زوجي الفصل الاول 1 بقلم مجهول

رواية عذراء مع زوجي الفصل الاول 1 بقلم مجهول

فكيت الطرحة ومسحت دموعي 
ودخلت الحمام اخدت دوش ع سريع 
طلعت ولبست بيجامة بكم وبنطلوون ودخلت تحت الحاف وتغطيت كويس.
.بعد ٥ دقايق دخل  احمد على اوضه النوم
اخد بيجامة وطلع نام برا ع الانتريه
قمت الصبح على زغاريط برا وصوت امي ..
دخلت بسرعة عالحمام وغيرت فستان الفرح ولبست  وحطيت شوية مكياج وطلعت…
امي : بسم الله مشاءالله قمر  تعالي ابووسك الف مبرووك حبيبتي  .
منى : الله يبارك فيكي امي 
احمد :رح انزل شويه ع السوبرماركت خدو راحتكم 
امي :ربنا  معك ياجوز بنتي 
خرج احمد من البيت وخفت كتير عشان كنت عارفة ان امي ما راح تسيبني ف حالي و هاتسالني كتير 
امي : خير . طمنيني ..اي الاخبار 
منى : كويسه  يا ماما الحمدالله 
امي :يعني …… الحمد لله اطمن
منى : اه يا  ماما الحمدالله 
امي : الحمدالله شفتي ان كلامي صح  يا بنتي والله ابن عمك مافيش منه ..جدع وطيب وحنين …
صحيح عمك ومرت عمك عقاارب
 بس والله اولاد عمك ما فيش زيهم  وجوزك اولهم ..
منى : امي انا وافقت على الجواز عشان  بابا……..د وانتي تعرفي ان احمد  ما بحبنيش ولا انا بحبو واحنا التنين اتجبرنا على الجواز عشان بابا وعمي يتصالحو وترجع شركاتهم مع بعض مش كده بردو يا امي  …
امي : يا بنتي لما الرجال بتؤمر  الستات بتنفذ واحنا ما لناش راي 
..ده نصيبك  …خللي  بالك ع جوزك وما تخليهوش يحتاج حاجه مش عاوزين مشاكل مع ابوكي الله يرضى عليكي ..
 امي قالت  الكلمتين وودعتني وراحت ..وانا قعدت وفضلت ابكي على حظي اتجوزت بالغصب ابن عمي عشان  العادات والتقاليد وعشان  المصالح والفلوس… 
دخل  احمد وكان جايب معاه  حاجات كتير عدي  ع المطبخ وبقا يحط الحاجات اللي اشتراها  بالتلاجة ..
منى :عاوز مساعدة
احمد :لا شكرا  اخاف  اتعبك 
منى : لامافي فيش تعب ولا حاجه  .. وانا هاجهز الفطار 
احمد :……عمال يبص ليا جامد 
عملت فطور وقعدنا نفطر انا وهوه مع بعض ما نطقناش  اي كلمه بس  كنت مبسوطة وانا  باكل جنبو …خلصنا فطورنا وقمت انضف وازبط البيت ..سمعت صوت احمد بينادي..
تركت كل شي ورحت له
احمد :لو سمحتي ممكن تعمليلي فنجان قهوة وتيجي عشان نتكلم شويه
منى :حاضر 
رحت عملت القهوة وايديي ب يرجفوو 
غليت القهوة وفارت على الغاز ورجعت عملت وحدة جديدة
ورحت  له بيها  وكان قاعد وايديه على عيونه بس شافني عدل نفسه..
احمد : يسلمو ايديكي 
منى :وايديك 
احمد :خلينا نتكلم شويه 
 انا عارف ان احنا إنغصبنا على الجواز وان انا وانتي ما كناش موافقين ……صح 
منى :ايوا صح 
احمد : بس انتي مراتي وشايله اسمي ولازم تصوني اسمي واسمك .
.وها نتفق انا وانتي ع  اتفاق 
ها نعيش انا وانتي  تحت سقف واحد على الحلوة والمرة ووعد اني ما اهينك ولا إجرحك وتكوني ست البيت واخليكي تكملي جامعتك ووعد اني ما  ألمسك و ولا اقرب منك و نعيش نمثل اننا متجوزين وبعد ٦شهور  او سنة نتطلق عشان مافيش حد  يجيب سمعتك بأية كلمة ..
والاتفاق اللي  بينا مافيش مخلوق يعرف بيه  حتى اهلي واهلك ونمثل اننا مبسوطين…
.وهاسيبك   تفكري  دلوقتي  وبعد ما افوق من النوم بتديني  رايك …
فكرت كتير بكلام احمد ما اعرفش ليه كنت حاسة اني الطرف الضعيف المكسور اللي  لازم يقبل بأية شي حتى بعد ما نتطلق 
..
بكيت كتير وانا  بفكر  اوافق ولا ارفض بس ما كان في مجال للرفض عشان انا الست انا الجانب الضعيف بالموضوع ..
رن جرس الشقه قمت بسرعة مسحت دموعي وتكحلت وفتحت الباب كانت مرات عمي ام أحمد 
ام احمد :???????????? ايه كنتي فين  بقالك  ٥ ساعات  عشان تفتحي الباب 
منى :اهلا مرت عمي. اتقضلي..
انا كنت بس …………. هنا اتدخل احمد 
احمد :اهلا امي … 
ام احمد : اهلا حبيبي كان نفسي ازغرطلك واقلك مبرووك بس هانعمل ايه  الله يسامحه ابوك …
قعد  احمد جنبي وحضني وحط ايدو على وسطي  وقال لامه
احمد : زغرطي  يا امي وباركيلي منى مافيش  منها وانا مبسوط جدا بيها..
انصدمت ????????????????مرت عمي وفضلت تبص ليا  
 من فوق لتحت …
ام احمد : برافو ست منى عرفتي تضحكي عليه بسهولة ..فكرتك مغصوبة عالجوزه بس الظاهر انتي وامك اللي  مخططين للموضوع عشان توقعوا ابني …ولعبتوها صح  
تركتهم ودخلت غرفتي وغرقت بدموعي ..
كنت سامعة كل الاهانات وكل الكلام بس ما كنتش قادرة احكي ولا كلمة وكان احمد  يدافع عني ويقلها انا بحبها ومافيش منها…
 و مرات عمي بقالها ربع ساعة تغلط وتنق عليي وعلى امي واحمد يدافع وانا غرقانة بدموعي ..
بعد ٥ دقايق  امه نزلت شقتها ولاقيته داخل ع اوضتي … فتح احمد الباب ودخل معاه صينية اكل فيها اكل عرسان وحلوياات ….
احمد : يلا يا  منى هادلعك واخدمك انا اليوم اي  رأيك .????????
منى:…….????????????????
احمد… مالك بتعيطي ليه  
مني :…..????????????????
احمد: انا اسف والله امي طيبه بس هي كان نفسها تفرح من قلبها  و…
منى :وانا ما كانش نفسي افرح يعني اصلا انا الخسرانه الوحيده من الجوازه دي….
احمد :طيب اسف خلاص حقك عليا اسف على كل كلمه سمعتيها من امي انا دافعت عنك والله لانك مالكيش ذنب
مسحلي دموعي بايديه وبص ليا  نظره كلها حنان  ومسك المعلقه واكلني بايده ..حسيت قلبي بيرتعش عيونه حلوين ايده حنونه جسمي بيرتعش ..
..تغدينا انا وهوه وسألني عن الاتفاق اذا  انا موافقه او لأ قلتله
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!