Uncategorized

رواية هي سبب حبي ليكي الفصل الخامس 5 بقلم نوران وليد

 رواية هي سبب حبي ليكي الفصل الخامس 5 بقلم نوران وليد
رواية هي سبب حبي ليكي الفصل الخامس 5 بقلم نوران وليد

رواية هي سبب حبي ليكي الفصل الخامس 5 بقلم نوران وليد

-انا نازل اصلي العشا و هرجع عالطول عاوزة حاجة من برا 
-اييه يعني هقعد في الشقة لوحدي
-اه و دي فيها ايه 
-لا انا خايفة اقعد لوحدي
-طب و العمل دلوقتي ….????
-طب ما تصلي هنا ….
-متعود اصلي العشا جماعة 
-خلاص وديني عند ماما لو سمحت 
-لا انا عندي حل تاني …
-ايه هو 
-ادخلي البسي و تعالي صلي في مسجد السيدات و اهو هو في زاوية الجامع يعني نروح و نرجع سوا ….و ابقي خدنا ثواب …ها قولتي ايه 
-موفقة طبعا ثواني بس هلبس بسرعة و اتوضأ 
-خدي راحتك هو قريب و لسة فاضل نص ساعة انا كنت هنزل اقرا قران 
-ماشي ….
بعد انتهاء الصلاة خرج علي و انتظر نور حتي تخرج من المسجد حتي خرجت 
-تقبل الله يا نور 
-منا و منك أن شاءالله 
-تحبي نتمشي شوية علي الكورنيش 
-????ماشي 
-ممكن اسالك سؤال 
-اتفضل 
-انتي شايفاني ازاي 
-بمعني 
-يعني بعد الحاكيتوا ليكي 
-ممكن ما نتكلنش في الموضوع ده ….
-التشوفيه …يا نور 
-انا عاوزة انزل الكلية بكرة ….
-ايه ازاي يعني هتنزلي بعد جوازك بيومين …الناس تقول ايه يا نور 
-يا ادي الناس الجبراني اعمل حاجات مش عاوزاها ????
-متقلقيش يا ستي انا هسعدك في الفاتك كله 
-و الله و دكتور في علوم هيفهم ايه في منهج رابعة اداب علم نفس ….
-افهم كتير …و بعدين اكيد هعرف اخططلك الحاجات المهمة أن شاءالله 
-لا شكرا مش عاوزة مساعده ….
-نور هو انتي بقيتي تكرهيني …
-انا عاوزة اروح يا علي بعد اذنك 
-حاضر يا نور التشوفيه …طب تحبي نتعشي و لا نجيب اكل ناكله في البيت 
-لا مش عاوزة اكل هات اكل ليك انت بس …
-و لا انا كمان ليا نفس 
و ذهب الاثنان الي المنزل دون أن ينطق أحد منهم بحرف و احد و ذهبت نور الي غرفتها و علي الي غرفت الاطفال خالد الاثنان للنوم و لكن كان عقلهم يمتلئ بالاسالة و الأفكار ف علي كان يقول لنفسه
-منتظر ايه منها بعد العملته فيها …انت كسرت قلبها و خليتها كرهتك اكيد مش هتسمحك انت ازي قدرت تعمل كده في إنسانة زي دي …نور دي ملاك ماشي علي الأرض ????عمرها ما هتسامحني 
بينما نور كانت تقول لنفسها 
-هو انا زوتها و لا اييه مش عارفة حاسة أنه مكسوف من العمله فيا بس انا مش زنبي اول ما بشوفوه بحس سكينه و دخلت في قلبي ????
و في صلاة الفجر استيقظ علي لأداء صلاة الفجر و كان هيصحي نور و لكن وجدها مستيقظة بالفعل فالقي عليها التحية و ذهب ليتوضأ و لكن عندما ردت نور عليه التحية وجد صوتها فيه بعض الالم كأنها مريضة و تكابر 
-انتي كويسة يا نور 
-اه …ك..ويسة 
-لا انتي شكلك تعبان مالك حاسة بايه 
-لا ده تلاقيهم شوية برد في معدتي ????????????
-برد ايه بس طب بصي روحي استريحي و انا هعملك حاجة سخنة مسافة ما اصلي 
-مش عاوزة اتعبك انا هبقي كويسة ⁦☹️⁩
-لا تعب ايه بس …روحي يلا استريحي 
و بالفعل ادا علي صلاته و اعد كوبا من الايسون و ذهب به الي نور التي كانت تكابر ما بها من الالم ..و وجدها تمسك جنبها 
-نور البسي احنا هنروح المستشفى يلا 
-ااه … مستشفى ايه بس يا علي انا كويسة و هشرب الايسون …ااه …اااه
-انتي بتتالمي يلا بسرعة البسي و انا هلبس 
و بالفعل ذهب علي و غير ملابسه و نور ايضا و ساعدها في النزول من السلم لأنها كانت لا تستطيع أن تضع رجلها علي الأرض من كثرة الالم …و أدار سيارته و اخذها الي اقرب مستشفى و ما إن رآها الدكتور قال اشتباه زايدة و لا بد من عمل عمليه فورا حتي لا تنفجر بداخلها و تموت …..و بالفعل دخلت نور غرفت العمليات و ظلت ساعة و نص و علي بالخارج يقراء لها بعض سور القرآن الكريم و يدعي الله أن ينجيها و بالفعل خرجت نور و نقلت الي غرفة و ظل احمد بجوارها حتي استعادت وعيها بعد أن خترفت ببعض الكلمات و هي في البنج فقالت 
انا بحبه يا جماعة مهما عمل فيا مش بايدي بس زعلانة منه كسرني و وجعني اووووووووي انا قولت أنه هيعوضني بعد بابا لاكن الحصل غير كده كله منها هي …هي السبب 
و هنا ادمعت عين علي …علي ما سمع من نور ..حتي في عقلها الباطن تفكر به ????
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد