Uncategorized

رواية زينة حياتي الفصل الرابع 4 بقلم عليا الحموي

 رواية زينة حياتي الفصل الرابع 4 بقلم عليا الحموي

رواية زينة حياتي الفصل الرابع 4 بقلم عليا الحموي

رواية زينة حياتي الفصل الرابع 4 بقلم عليا الحموي

زينه: مفيش داعي للإعتذار. انت من حقك تخاف ع الوالده وتهتم بأمرها   
عدا  وقت  وام مازن ملتزمه مع زينا بالعلاج الطبيعي  وكانت يتدرب معاها بالجبنه
دخل عليهم الحارس. والداعم دعوات فرح 
قرأتها زينه 
زينه بسعاده: ده دعوه فرح الانسه رباب 
ام مازن: ربنا يهديها ويسعدنا. .  بس هوه امتى؟
زينه:الخميس دا بعد 3ايام  
ام مازن،: حلو  ..طبعا انتي لازم تروحي معانا  
زينه : أن شاء الله …
دخل عليهم مازن بعد ما رجع من الشركه  وقال بسعاده : مسا الخير يا حلوين.    ايه يا ست الكل النشاط ده  بتتدربي بالجنينه؟
ام مازن: اهلا يا حبيبي. …زينه أصرت بطلع برى بين الشجر  تتدرب فيه 
زينه: التغيير مطلوب  .
ام مازن: رباب  بعتت دعوه فرحها.   الخميس  متنساش 
مازن: بجد؟ طيب حاضر مش هنسا  ……  انتو تغديتو؟
ام مازن: اه ياحبيبي أنا اكلت واخدت الدوا  بس زينه مأكلتش.
زينه: نخلص تمرين  وتاخدي شاور  واتغدا  متقلقيش
ام مازن: أنا بصراحه تعبت وعايزه انام
زينه: حاضر  يلا بينا تاخدي شاور  واوصلك لسريرك
مازن: وانا هاخد شاور ..تكوني خلصتي مع ماما. ونتغدا سوا
زينه بحرج: أن شاء الله
خلصت زينه مع ام مازن ونزلت الصاله  كان  ماز ن. قاعد ع السفره والخادمه  بتحط الاكل  
مازن ببسمه: اتفضلي
سحبت زينه الكرسي وقعدت  ع السفره  وحطت اكل بصحتها  واكلت هيه ومازن بصمت 
زينه بتوتر:أستاذ مازن ؟
مازن كان حاس أنه مبسوط لما زينه ببتتوتر وهيه بتتكلم معاه  بيحب خجلها 
مازن :نعم يا زينه في حاجه؟
زينه وهيه بتبص ع الطبق: والده حضرتك اخدت الدوا ونامت وتقريبا مش هتصحا الا بعد كمان ساعتين 
مازن: طيب  …كملي عايزه ايه؟
زينه بتوتر : ممكن أخرج اشتري فستان  لفرح رباب. من المول اللي في الشارع اللي ورانا   وان شاء الله ارجع قبل ما تصحى
مازن:. طبعا يا زينه   انتي حره تروحي  مطرح مني عايزه. مش محتاجه كل التوتر ده 
زينه بسعاده : شكرا  لحضرتك 
مازن: خلي السواق يوصلك
زينه: لالا مفيش داعي  أنا حابه امشي مشي   مهو مش بعيد 
مازن: براحتك   وطلع اوضته ورجع نزل. ومد أيده بفلوس لزينه 
مازن: اتفضلي خلي دول معاكي 
زينه وقفت مصدومه: بتشاور ع الفلوس  : ايه دول
مازن: دول ليكي اشتري اللي انتي عايزه 
زينه بزعل: بس انا معايا فلوس مرتبي  لسا مصرفتش منه حاجه  واتوقع  مصاريفيي الشخصية مش من مسؤولياتك  
مازن:أنا اسف يا زينه مش قصدي ازعلك 
زينه:ولا يهمك من زعلانه …عن ازنك اجهز نفسي وان شاء الله مش هتأخر 
مازن : ماشي. خدي بالك من نفسك
جهزت زينا نفسها  وخرجت  وكان مازن نازل ومجهز نفسه كمان لشركه  وتقابلو ع الباب  
مازن:هو انتي رايحه لوحدك؟
زينه:,اه  ..كلمت صحبتي بس مشغوله 
مازن بتفكير : ……..  مممممطب ممكن يعني اروح معاكي لو مش هدايقك  .
زينه بصدمه: نعم .. قصدي. لا لا ملوش داعي  
مازن. أنا من عايز اشتري هدوم جديده  ومحتاج رأي حد عنده زووء  زيك
زينه بسعاده: صراحه حضرتك لبسك حلو اوي   وواضح انك بتعرف تختار 
مازن ببسمه: شكر ..بس فعلا   حاب اني اغير عن البدلات الرسميه 
زينه: أنا بصراحه مبفهمش بلبس الرجالي 
بس لو مصمم ..نخليها بكرى بلاشش نتأخر النهارده على والده حضرتك 
مازن: خلاص بكرى  نطلع  سلام
زينه : مع السلامه
راحت زينه المول  واختارت فستان اسود بلمعه  بكم واختارت حجاب نبيتي  وكعب اسود وأشارت شويه مكياج و عطور ورجعت بسرعه لفيلا 
في المساء رجع مازن  وطلع على غرفه أمه  وكانت زينه عندها بتسرح شعرها 
مازن:مسا الخير يا ماما 
ام مازن:,مسا الفل يا حبيبي 
مازن:ازيك يا زينه أن شاء الله اشتريت اللي محتاجه
زينه:اه الحمد لله لقيت كل حاجه 
ام مازن :البت زينه  عندها زوووء تحفه اشترت فستان يجنن  
مازن: حلو اوي ..يعني بكرى  تختار  حاجات حلوه ليا
م مازن: مش فاهمه ليك ازاي 
:بصراحه زهقت من البدلات الرسمية وعايز اغير للبيع كاجول أكثر  
ام مازن بسعاده:. واخيييرا   تلبس لبس من سنك. دنا يا بنتي ريقي نشف وانا احاول اقنعه يغير شكل لبسه ويلبس لبس شباب
زينه بتلقائية:  بس برضو شكله حلو بالبدله ..كده حاجه هيبه وكارزما عاليه 
ام مازن: ابسط يا عم  ..دي بتعاكسك قدامي 
زينه بخجل،: أنا…. أنا اسفه والله مقصد
مازن بضحكه:هههه ولا يهمك 
الصبح. .على طاوله الفطار. زينه ومازن وأمه
مازن:أنا اخدت البوم اجازه علشان ننزل نتفسح وتشتري لبس ليا   واي حاجه تحتاجها 
ام مازن: أنا مش هروح في حته …روح انت وزينه وانا  هستاكو هنا
زينه: ليه بس حضرتك  .لازم تغيري جو وحسني من وضعك النفسي قبل الجسدي 
مازن:  يا ريت يا ماما …خلينا نطلع ع المول  وانتي مش هتتعبي خالص  وانا امشي بيكي بالكرسي لأي مكان انتي عايزاه. حتى لو عايزاني اشيلك شيل
م مازن: يا حبيب قلبي انت …ربنا ما يحرمني منك ابدا
خلاص أنا موافقه 
زينه كانت معجبه بحب مازن لأمه  وبشخصيته الطيبه والحنونه   …بس دايما بتفكر نفسها بأنها مجرد ممرضه لأمه وبس 
جهزت زينه ومازن وأمه وراحة بالعربيه ع المول 
نزلت  ع المول  ودخلوا محلات ملابس رجالي  اختار مازن قميص ابيض وبنطلون اسود قماش
وراح ناحيه زينه وأمه ورفع الملابس قدامهم  
مازن: ايه رأيكم؟
بصت زينه وام مازن لبعض  وضحكو مع بعض 
ام مازن: يعني فاضل الجاكيت وتبقى بدله ….واحنا مش عايزين ده
زينه : اقعد هنا وانا اختار  بس بشرط تقيس اللبس بعدين تعترض 
مازن: امري لله وقعد جنب أمه
راحت زينه  على القمصان الملونه  
اختارت قميص ابيض مخطط بالطول بالاحمر  واختارت معاه بنطلون جينز ازرق وكوتشي ابيض
زينه: اتفضل قيس دول
مازن معترضا: لالا أنا ……
زينه مقاطعه مازن: قلنا من غير اعتراض
مازن : حاضر حاضر
لبس مازن الهدوم وخر قدامهم 
 وام مازن:  اي ده. والله شكلك تحححفه
مازن: حاسس أنه لبس مراهق 
زينه: والله حلو جدا  ومناسب ليك  وهتخده يعني هتخده 
وتغمز لام مازن: قلتي ايه حضرتك؟
ام مازن: طبعا هياخده  دق طالع قمر 
زينه : استنى شويه اجيب حاجه عجبتني على صوره بالمحله
غابت دقيقتين ورجعت وقالتله قيس دول
دخل مازن وقاس البدله 
وطلع 
وقفت زينه مبهوره بشكله 
كان لابس بنطلون اسود وقميص أبيض وجاكيت رصاصي وحزام عسلي وجزمه عسلي 
بدله شبابيه وشيك
زينه بسعاده: تحفه ..تحفه ..بس حاسه القميص ديق شويه
شلح مازن الجاكيت وفضل بالقميص وكان مظبوط عليه بس عضلاته بارزه ومبينه جمال جسمه
زينه تنحت فيه ومبحلقه شكل جسمه ملفت وهيه بتحب شكل الراجل الرياضي يلي بعضلات 
فضلت باصه عليه شويه  وحست بنفسها أنها الحلقه وانحرقت وبصت لمازن كان بيضحك عليها وغمز لها وقال: ايه رحتي فين  ورفع ايديه على جنب كده????????????????وبين عضلاته  وقال: عجبوكي؟
زينه انحرجت ورجعت قعدت جنب ام مازن ووشها احمر بخجل
ام مازن: والله زينه بنت زووووء فعلا شكل البدله شبابيه وشيك ومناسبه للفرح
زينه ……..
مازن: خلاص هاخد كل اللي اخترته زينه
اشترى مازن الهدوم وعطور وساعه  وطلع من المول 
وحط الشنط بالعربيه  وقال: يلا نتغدا أنا جعت
ووصلوا للمطعم  وطلبو اكل  وكانت زينه قاعده مقابل مازن وأمه
وكانت باصه للأرض بضيق 
ام مازن: مالك يا زينه يا حبيبتي 
زينه رفعت راسها ببسمه: مفيش حضرتك 
وبصت ورى مازن بسرعه ورجعت بصت للأرض وقالت: أستاذ مازن ممكن نبدل الاماكن  عايزه اقعد جنب والدتك 
مازن  حس بحاجه وبص وراه بسرعه كان الطاوله اللي وراه 3شباب  لفو وشهم بعيد عن مازن لما اجت عينه عليهم  ..مازن فهم ليه زينه مدايقه. وبدل معاها الاماكن 
ولما قعد مكان زينه فضل يبص للشباب وهم يشاورو ناحيتهم ويضحكو 
زينه لاحظت غضب مازن : ارجوك بلاش تعمل حاجه  ..دول مراهقين 
ام مازن: فيه ايه ؟
مازن:
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد