Uncategorized

رواية شمس الحياة الفصل الرابع 4 بقلم فيروزة

 رواية شمس الحياة الفصل الرابع 4 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل الرابع 4 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل الرابع 4 بقلم فيروزة

شوشو …حاضر يا باشا هقولك شمس دي بنتي بتبني …انا مابخلفش… 
يونس …انا قولت كده بروضه مستحل البراءه دي تكون بنتك انتي …
شوشو …عندك حق يا باشا بس والله انا حفظت عليها كأنه عيني …
يونس …طيب ازاي الملجا يدي طفله زي دي لوحدها زيك …
شوشو …محديش يعرف يا باشا اني بشتغل الشغلنه دي غير زبايني …
يونس …طيب …يا امين تعال خد شوشو …
شوشو ..بالله عليك يا باشا تاخد بالك منها الدنيا بهتدلت شمس كتير …حتي انا سبب من اسباب أنها كده …
يونس …ازاي انتي سبب …
شوشو …شمس كنت عايزه تتعلاج وهي صغيره وانا مكنتش فاضيه وبصراحه كنت بقول ده نصب وشمس زي الفل …ايدك يا باشا شايفه حاسس ان عندها حاجه …اكيد لا ..وانا كمان كنت فاكره كده …
يونس …عندك حق …دي اخر مره نتكلم فيه عن شمس …واخر مره اشوفك …يا امين …
الامين جاه واخد شوشو …
ويونس خرج من القسم وراح عند حسام …
….
نروح عند حسام وشمس بعد ما يونس خرج ..
حسام …ازيك يا انسه شمس …
شمس بغضب طفولي … انا شمس بس …مش انسه …
حسام ضحك علي عقل الطفله الصغيره اللي في شكل ملاك ..انا اسف يا شمس …ممكن نكون اصحاب …
شمس ضحكت …ممكن يا عمو ..
حسام ابتسام …بلاش عمو قولي حسام بس …
شمس …ماشي يا حسام …
حسام …ممكن نروح نعمل شويه إشاعات علشان نطمن علي شمس الحلوه ….
شمس …لا …شمس خايفه….
حسام….لا متخافيش انا معكي ..
شمس …لا …شمس عايزه عمو …
حسام …متخافيش …انا معكي وبعدين مفيش حاجه هتوجعك …..
شمس ..بجد ….
حسام …بجد …يلا بينا …….
بعد مرور ساعه من إشاعات لي لتحليل …شمس كنت بتعيط ومفيش حد عارف يسكتها حتي حسام …
يونس واصل العياده وسمع صوت عيط في اوضه الكشف جري بسرعه وفتح الباب علي طول …وحاس قلبو هيقف من الخوف علي شمس …
يونس …مالك يا شمس …
شمس اول لما سمعت صوت يونس جريت عليه وحضنته وصوت عيطها زاد ويونس فضل يطبط عليه ويقوله مالك يا شمس حصل ايه ..
يونس …في ايه يا حسام شمس بتعيط كده ليه …
حسام .. والله ولا حاجه هي اللي كنت خايفه من الاشعه ولما عملت تحليل عيطت اكتر ..
شمس …حسام وحش يا عمو …
حسام….بقي انا وحش انا زعلان منك …
شمس …لا حسام حلو متزعلش من شمس …
يونس …بس انتو الاتنين …وبعدين اشمعنا هو حسام وانا عمو هااا نفسي افهم هو انا عجوز قدمك …
شمس …لا انت مش عجوز انت حلو اوي يا عمو …
يونس …بلاش عمو …قولي يونس …
شمس …يونس حلو ….
يونس …ولاه يا حسام اول مره اعرف ان اسمي حلو اوي كده ????…
حسام …وانا اول مره اعرف انك رومانسي ????????….
يونس …اخرس يا زف*ت …
حسام. ..حاضر يا باشا …صحيح هنا عامله ايه …
يونس …بتسال علي اختي ليه يا زفت …
حسام …سبحان الله من دكتور لز*فت …بسال علشان بنت خالتي …ولا مينفعش …
يونس …كويسه …صحيح قولي نتيجه التحليل ايه والاشاعات طمني …
حسام …شمس ممكن تطلعي تقعدي مع طنط اللي بره لحد مخلص كلام مع يونس …
شمس بصيت علي يونس بمعني اروح …ويونس بصله انها تروح …خرجت شمس وفضل يونس وحسام بس …
يونس …اتكلم …
حسام …شمس معندهش اي حاجه في الإشاعات ولا التحليل بس اللي عندها ده نفسي بسبب عدم الاختلاط والحبسه في البيت دايما ..ده نوع من أنواع التواحد بس اول مراحله اللي هو السمات التواحد …يعني علاجها سهل …
يونس …يعني ايه يا حسام …
حسام …بص يا يونس كلنا عندنا نسبه تواحد بتتزايد من الاكتئاب والوحدة وبيميل الشخص اللي النسبه دي عندو أزيد للواحده والعزله بس في حاله شمس دي سمات يعني مش تواحد شديد ولا طيف تواحد …يعني تحمدربنا أنها لسه في الاول …وكمان مشفتش العالم الخارجي يعني لسه طفله بكل معني الكلمه …بس مع الجلسات هتكون افضل ولو الاستجابة سريعه هتحسن بسرعه ….وممكن نبدا الجلسات في اسرع وقت …
يونس …بجد يا حسام هتكون زي اللي في سنها …
حسام …اكيد هتكون كامله من كلو ….صحيح هي هتفضل معكم في البيت …
يونس ….مش عارف بس وانا جاي شوفت دار رعايه ولو كده هدخلها…
حسام …ممكن ده ياثر علي حالته …بس اللي يريحك …
يونس …متخفش انا هتكفل بكل مصاريفها …
حسام …مش ده قصدي وياعم انا مش عايز منك فلوس مقابل الجلسات …بس قصدي علي نفسيتها …لازم تفضل مبسوطه ونفسيته احسن …
يونس …هشوف …همشي انا يا حسام …ابقي تعال اتغدا معنا بكره …
حسام …طيب هكون عندكم بكره …
يونس …ماشي في انتظارك سلام …
حسام … سلام …
خرج يونس لشمس واخدها وخرجوا …وركبوا العربيه ..
ويونس بيفكر في كلام حسام مش عارف يخليها معا ولا يدخله دار الرعايه …في يفكر كتير وفي قرر يدخلها …
بعد نص ساعه واصل عند دار الرعايه …وداخل واتكلم مع المديره أنها تاخد بالها من شمس …وخلاص وقت الوداع بنسبه ليونس وشمس …
يونس …خدي بالك من نفسك يا شمس وخليكي شاطره واسمعي كلام طنط …
شمس …ليه يونس رايح فين وسيب شمس ….
يونس …هروح وانتي ده بقاا بيتك من دلوقتي …
شمس ابتدأت تعيط …انا عايزه بيتي يكون بيت يونس …مش هنا …
يونس …مينفعش …لازم امشي …..
شمس بصوت مخنوق من العيط…خدني معك شمس عايزه تفضل مع يونس …
يونس حاس أنه مخنوق وعايز يعيط ومش عارف يتصرف ازاي وقلبو وجعوا علي شمس …وانا كمان يا شمس مش عايز اسيبك بس مينفعش …
شمس بعيط… مينفعش ليه يا حسام شمس بتحبك ….علشان انت حلو …خليك معايا …
يونس حاس قلبو هيقف من كتر الدق والفرحه لما قالت إنها بتحبه بس افتكر أنه مش فاهمه الحب ولسه عقله صغير …مينفعش يا شمس انا همشي …
شمس زاد عيطها …خليك شمس عايزه تفضل معك  …
يونس عايز ياخدها في حضنه وقلبو وجعوا من عيطها…مينفعش …اخدك… مينفعش……
ومشي بسرعه من قدامه وهي مسكت قميصه من وراه وهو واقف …
شمس بتتكلم بعيط…شمس بتحبك ومعنديش حد احبه غيرك …خليك مع شمس …لو مشيت شمس هتفضل لوحدها ..لحد متروح عند ربنا شمس عايزك معها …مليش غيرك …
يونس …
حاسه اني زعلانه البارت ده لان يونس عايز يسيب شمس …قلبي وجعني علي شمس …
عايزه اعرف رايكم في الروايه رايكم يهمني وبيفرحني …
وحابه اعرف توقعاتكم للبارت الجاي ..
يونس هيعمل ايه …وشمس هتعمل ايه …وحسام بيحب هنا ولا ايه. …وهنا بتحبه …وشوشو هتظهر تاني ولا خلاص تدوره انتها ..ومامت شمس الحقيقه هتظهر مع الوقت …
الحكايه لسه في أوله …
واللي جاي اقوي بكتير من اللي فات ..
يتبع……
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!