Uncategorized

رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثالث 3 والأخير بقلم شيماء كمال

  رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثالث 3 بقلم شيماء كمال

رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثالث 3 بقلم شيماء كمال

رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثالث 3 والأخير بقلم شيماء كمال

قاطع حديثهم رن جرس البيت
رغد:خليكي ي طنط وانا هشوف مين
رغد بتفتح الباب شافت ست  كبيره في العمر بس مش اووي
رغد:اهلا ي طنط مين حضرتك
 والدة حور:مين ي رغد…اي ده ام خالد اتفضلي تعالي
أم خالد: ازيك ي ام حور معلشي جيتلك من غير ميعاد بقى
والدة حور:اي اللى بتقوليه ده البيت بيتك طبعا اتفضلي
______
أم خالد و ووالدة حور دخلوا الصالون ويتكلموا
ورغد وحور في الاوضه
حور:تخيلى طنط ام خالد عاوزه ماما لي 
رغد: عادي يبنتي فيها اي يعني جارتكم وجايه عندكم
حور:بس بقالها كتير اووي مش بتيجي
رغد: حور انا ماشيه وبطلى تفكير شويه
حور:طيب يختي مع السلامه
______
رائب: ازيك ي ست الكل عامله ايه
فاطمه (والدة رائب) :الحمد لله يحبيبي جاي بدرى لي انهارده
رائب:خلصت شغل بدرى وسيبت الموظفين في الشركه يخلصوا شويه حجات كده
فاطمه:شكلك كده عاوز تقول حاجه
رائب: دايما كشفاني كده
فاطمه:الله مش انا امك بردو
رائب: عاوز اخطب
فاطمه بفرحه :انت بتتكلم بجد والله
رائب:اي مش باين عليا اني اقدر اشيل مسؤوليه ولا اي
فاطمه:لا ي حبيبي مش كده بس بقالي فتره بتحايل عليك علشان الموضوع ده وانت رافضه تماما
رائب: واهو جه الوقت اللى غيرت فيه تفكيرى يست الكل
فاطمه:مين المحظوظه بقى اللى خطفت قلب ابني
رائب: واحده بيتها قريب من هنا شويه بس مش هتعرفيها علشان مش ساكنه هنا على طول وكمان انتي لسه جايه المنطقه دي قريب
فاطمه:طيب عرفتها ازاي أو مين قالك عليها فهمني
رائب:هحكيلك على كل حاجه دلوقتي
___
حور:قوليها مش موافقه ي ماما 
والدة حور:هو خالد وحش يبنتي
حور:هو انا اعرفه اصلا!
والدة حور:هو محاسب في بنك ومحترم وجاهز مفيش سبب ان احنا نرفضه عليه
حور:ي ماما انا عاوزه واحد اكون بحبه مش عاوز واحد معرفهوش خالص طب على الاقل اكون شوفته او شوفت اسلوبه
والدة حور:بصي انا مش هضغط عليكي بس القرار قرارك انتي وبس انا دلوقتي امك وابوكي في نفس الوقت ابوكي لو كان عايش مكانش هو كمان ضغط عليكي وكنا هنسيبك تاخدي قرارك المناسب
حور: ربنا يرحمه ياارب
__________
رائب:فاضي بكره
عمرو: اها عادي في اي
رائب:عاوزك انت وحج محمد تيجوا معايا بكره مشوار ضرورى
عمرو:حج محمد بتاع السوبر ماركت
رائب:ايوه
عمرو:متعارك مع حد ولا اي يبني
رائب: اها عاوزكم تيجوا تتعاركوا معايا..انت هتهزر ي عمرو..حكيت لست الكل عن حور وان شاء الله هنروح نتقدم بكره
عمرو: بتهزر انت صح
رائب:هو ده في هزار
عمرو:اصل انت لسه عارفها يبني
رائب:يعني استني لحد م حد تاني ياخدها مثلا ولا اكلمها بالسنه والسنتين في الفون ونحب في بعض ولا اروح البيت من بابه وابقى كده كبير في نظرها ونظر نفسي واهلى ويبقى ربنا راضي عليا.ولا اي ي عمرو
عمرو:عندك حق.اتوكل على الله وان شاء الله اللى فيه الخير ربنا يقدمهولك
رائب :خلاص اعمل حسابك بكره الساعه 5 
عمرو:تمام
_______________
في اليوم التالي
حج محمد: السلام عليكم ي ام حور
والدة حور:حج محمد اتفضل اتفضل .مين معاك دول
حج محمد: ندخل طبعا واعرفك عليهم
_____
حج محمد:طبعا لازم نعتذر ان احنا جينا من غير ميعاد
والدة حور:ولا يهمك طبعاا
فاطمة:انا ام رائب وده صاحبه عمرو وده رائب ابني
رائب: بنعيد اعتذارنا ان احنا جينا من غير ميعاد والله .طبعا احنا هنجيب من الاخر ونفتح الموضوع
والدة حور: هو انت رجائي اللى ساعدت بنتي امبارح
حج محمد:ايوه هو هي حور قالتلك
والدة حور:ايوه طبعا قالتلى بجد انا مش عارفه اقولكم اي.طب لو جايين تشوفوا حور اقوم انادي عليها هي قاعده في أوضتها هي وصاحبتها
رائب:لا لا سيبيها ترتاح احنا بس جايين علشان………….
_______
رغد:انتي بتتكلمي بجد ي طنط ده يوم حبك اجمل صدفه بجد
حور:قالك اي تاني قالك اي والنبي
والدة حور:في اي ي يبناات م تتظبطوا شويه كده
رغد: حور قالتلى على طنط اللى جات امبارح ودلوقتي رائب يبقى هتفكر ازاي بقى
والدة حور:قرار صعب  ولازم تفكري فيه كويس ي حور
حور: ماما انتي شوفتي رائب صح!اي رايك في اسلوبه وهو بيتكلم 
والدة حور:هو باين عليه محترم يبنتي بس مش بنحكم على الشخص من اول مره
حور:بس انا مش موافقه على خالد ده خالص انا ولا شوفته ولا اعرفه
رغد:’طب ورائي
حور:على الاقل شوفته وشوفت تعامله مع الناس ازاي 
رغد:اااه يعني موافقه على رائب
حور:…..   …
رغد: بنتك شكلها كده موافقه عليه
والدة حور:الكلام ده محتاج تفكير يبنتي
حور: انا بصراحه اول مره شوفته فيها كان رخم معايا ومحترم في نفس الوقت وبعدين ساعدني وبعدين جه اتقدملى مش يمكن ربنا خلى كل ده يحصل علشان في سبب
رغد:ايوه ي عم يعني موافقه
والدة حور:طيب خلاص يومين وهرد عليهم واقولهم ان لازم تقعدوا مع بعض وتتكلموا الاول
_________
عمرو: تفتكر هتوافق
رائب:المفروض انا اللى اسال
عمرو:طب اسال
رائب :تفتكر هتوافق؟
عمرو بضحك:ايوه هتوافق باذن الله متقلقش
رائب: ياارب
______
والدة حور  قالت لحج محمد يقول لرائب انه يقعد مع حور بكره 
رائب راح يقابل حور في البيت ومعاه عمرو وحج محمد ووالدته مجاتش معاهم
____
حور:رغد اول م يجي اوعي تمشي وتسيبني اقعدي معانا
رغد: بضحك :انا كده كده معاكم في اي حاجه حد يسيبب البيست بتاعته في موقف زي ده بردو
والدة حور:جه برا يبنتي يلا اطلعي 
حور:قومي ي رغد قومي معايا
رغد:حاضر حاضر 
_________
عمرو:بص انا هقف في البلكونه هنا على م تخلصوا كلام 
حج محمد:وانا اروح فين
عمرو: تعالي معايا ي حج محمد
رائب: ماشي بس كل شويه اطمنوا علياا علشان هي مجنونه وممكن تعمل اي حاجه
حج محمد:يبني مش للدرجه دي مهي المجنونه دي اللى هتبقى مراتك
عمرو:اهي جت اهي .بس هي مين فيهم انا مشوفتهاش خالص
رائب بصوت منخفض:هي اللى في اتجاه اليمين
عمرو: صاحبتها دي!!
رائب :ايوه
عمرو:شكلنا كده وقعنا انا وانت في نفس المصيبه
والدة حور:اتفضلي يبنتي اقعدوا مع بعض هنا في الصالون واتكلموا
عمرو:وانا والحج محمد هنقف في البلكونه هنا علشان الجو حر جوه
رغد:وطبعا انا هقعد معاكي ي حور
عمرو بصوت منخفض:اي الرخامه دي هي البنت دي مجنونه ولا اي المفروض تسيبهم لوحدهم
عمرو:م تيجي معانا في البلكوونه 
رغد:لا هخليني معاهم هنا
والدة حور: اتفضلوا   اقعدوا في اي مكان يعجبكم
________
رائب: هتفضلي باصه في الارض كده ومش هتتكلمي
رغد بمزح: الله مكسوفه بقى وكده طب بص انا هتكلم بدالها
رغد:بتشتغل اي
رغد’وعندك كام سنه وعايش ازاي وفين ومع مين
رائب:اي ده في اي اهدي شويه..حور هي اللى تسال
حور:انا وهي واحد جاوب على الاسئله دي هي
رائب:يارب صبرني.. دلوقتي اتلكمتي يعني.ماشي انا والدى متوفي وعايش انا ووالدتي وقولت لوالدتك ان انا عندي ٢٦ سنه عندي مجموعه شركات في بلاد مختلفه خاصة بالاستثمار وكده
رغد: اي اللى خلاك تختار حور بالذات
رائب:نصيبي يست نصيبي بقى 
حور:اي ده يعني مش علشان اعجبت بياا… اي اللى بقوله ده اقصد يعني مش علشان انا
رائب: اي اي متكمليش انا فاهم قصدك 
حور:لا بالله اعمل نفسك مفهمتش
رائب بصوت منخفض:يارب طلعني سليم من البيت ده 
حور: بتقول اي
رائب:لا مبقولش خاالص
حور’:طيب عاوز تسالني على حاجه
رائب: هو سؤال واحد بس
حور: اتفضل 
رائب: موافقه عليااا
حور: اه اطبعا..نهار اسود اقصد افكر
رغد:مدلوقه هانم 
حور:اتلمي انا بس معرفتش انا بقول اي
________
عمرو:اي قالتلك اي
رائب :يعتبر متكلمتش اصلا
عمرو’:اومال اي
رائب: صاحبتها دي اللى قعدت تسالني ومبطلتش كلام
عمرو: انا حسيت كده برضو انها لو قعدت معاكم في حاجه هتحصل هما كل الاصحاب كده في المواقف دي
رائب:عقبال موقفك
عمرو:قريبا
رائب:نعم!!
عمرو:اي اي بهزر
رائب:لا اكيد في حد في دماغك
عمرو: ابدا والله بس صاحبتها اللمضه دي مش عارف عجبتني
رائب’انت لحقت يبني ده انت شوفتها دقيقه واحده
عمرو:مش فارقه المهم ان اول م شوفتها دخلت قلبي مع انها رخمه كده
رائب :’كنت بتتريق علياا من يومين
عمرو:المهم هيردوا بالموافقه امته
رائب:لسه مش عارف
____
رغد:اي رايك 
حور:هو كويس وبصراحه كده ارتاحتله
رغد:انتي اصلا عينك عليه من الاو
حور:لمي لسانك ده شويه
والدة حور:في اي ي بنات
حور: ردي عليهم بالموافقه ي ماما
والدة حور:انتي لحقتي تفكرى يبنتيحور: طالما ارتاحتله خلاص
_______
بعد اسبوع حدوووا ميعاد الخطوبه وتمت  وعمرو شاف رغد وقتها واعجب بيهاا اكتر  قال خلاص هي دي في فترة الخطوبة اكيد حصل مشاكل كتير بينهم بس حبهم لبعض اتغلب عليهاا
___
حور:ست شهور عدوا بسرعه اووي فاكر اول يوم مكنتش طايقاك فيه وبعدها بقيناا قريبين من بعض ودلوقتي باقي علينا اسبوع ونكتب الكتاب
رائب:بصراحه مكنتش متخيل ان انا هتجوز واحده حبيتها من اول م اشوفها ولا كنت متخيل اصلا ان انا هتجوز واحده مجنونه زيك
حور: انا مجنونه!! لاحظ ان كلامك جارح
رائب: مجنونه اه بس ده ميمنعش ان انا حبيتك
حور: وانا على فكره
رائب:انتي اي!
حور:معرفش
رائب:هيجي يوم وتقوليها بردو
حور:انت بتحلم
رائب:هتشوووفي وانا واثق من كده
حور بابتسامه: ماشي
_________
رغد:حور هو مش هيجي تاني هنا
حور:هو مين
رغد:صاحب رائب
حور:قصدك عمرو؟
رغد:ايوه هو
حور:وبتسالي عليه لي يختي
رغد:م انتي عارفه ي حور
حور:بطلى تبقى مدلوقه كده هو كان بيجي هنا هو ووالدة رائب ورائي وكان بيشوفك معايا هنا ف اكيد لو عاوزك هيتقدملك
رغد:تفتكرى هيتقدملى
حور:مش عارفه الصراحه بس حاسه انه معجب بيكي يبت لما بنقعد كلنا سوا وانتي قاعده بيقعد يبصلك كده وبيبقى سرحان فيكي مش عارفه الاحساس اللى عندي ده صح ولا انا ظلماه
رغد:لا ظلماه اي اكيد صح.وبعدين انتي بتقعدي تبصي على نظرات الناس!!
حور:والله صدفه مش قصدي
رغد:طيب يختي اما نشوف اخرتها اي
______
بعد اسبوع:
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
البيت بقى كله فرح وزغاريط وبهجه كبيره اووي
رائب اول م سمع الجمله :عينه كانت بدأت تدمع (مهو بردو حبها من اول نظره )
رغد كانت قاعده جمب حور بتقولها:اي يعروسه بقيتي مدام بقى وهتتكبرى عليناا
حور: دورك جااي متقلقيش يعني 
عمرو نظراته كلها كانت على رغد وعلى ملامحها وطريقة كلامها وضحكتهاا لقي نفسه بشكل تلقائي رايح اتجاها
عمرو:احم مبروك ي عروسه
حور:الله يبارك فيك ي عمرو
عمرو وهو بينظر لرغد:عقبالك
رغد مسكت ايد حور وبتهمس في ودنها بتقولها
رغد:الحقي الحقي ده بيقولي عقبالك
حور: اتظبطي كده يبنتي في اي اللى حصلك
عمرو:بعد ازنك ي حور ممكن اخد منك صاحبتك خمس دقايق بس اقولها حاجه
حور وهي بتغمز لرغد: شوفيه ي رغد عاوز اي
والدة حور:حور يبنتي واقفه بعيد ليه كده تعالي اقعدي انتي وعريسك لوحدكم شويه وكلنا هنطلغ برا
________
حور ورائب مع بعض في الصالون وعمرو خد رغد ووقفوا في البلكونه
عمرو: ازيك
رغد: الحمد لله
عمرو وهو متلبك:ااه والدك  ووالدتك عامله ايه
رغد وهي بتحكي مع نفسها:هو يعرف ماما وبابا منين علشان يسال عليهم
رغد:كويسين الحمد لله
عمرو:بقولك اي انا ماليش في اللف والدوران وشكلك كده هتغلبيني معاكي ف انا مش ناقص 
رغد بخوف:اي ده في اي لف ودوران اي انا والله معملتش حاجه
عمرو:تتجوزيني 
رغد وهي مش مستوعبه:نعم!!
عمرو:بقولك تتجوزيني
رغد بصوت عالي وبفرحه:حوررر الحقينييي بيقولي تتجوزينييي
___
حور:مالهم دول بيتخانقوا ولا اي ورغد صوتها عالي لي كده
رائب’انتي عارفه صاحبتك تلاقيها اتعاركت مع عمرو بسبب اي حاجه تافهه
حور:انا سمعت تتجوزيني
رائب بضحك: شكله كده اعترفلها
حور:اي ده اعترفلها علي اي
رائب:عمرو بيحب صاحبتك يستي وتلاقيه دلوقتي قالها
حور بفرحه: اخيرااااا ي اخي البنت كانت هتموت عليه
رائب:اي ده هي كمان…  
حور بفرحة شديده: ايوه بتحبببببه
رائب:طب وانااا بقى
حور بدون استيعاب وبحركات طفوليه ممزوجه بفرحه:انا بحبككككك بردووو اووووي (لقت نفسها بتحضنه وبتقوله كده
رائب:اي ده هو ده انتي بجد انا مش مصدق
حور: ايوه انا بحبك من اول م شوفتك
رائب :ياريتك يبني جيت واعترفت لصاحبتها انك بتحبها من زمان
____
عمرو:هشششش في اي فضحتينااا
رغد وهي متلبكه’ان انت بجد قولت انك عاوز تتجوزني
عمرو:ايوه والله قولتلك كده..انتي موافقه!
رغد:طبعاا موافقه موافقه
_______
رائب: بحمد ربنا ان جمعني بيكي لأن فعلا اي حاجه بنفكرها صدفة بتبقى مكتوبه لينا اصلا عند ربناا
حور:اهم حاجه اوعي تفهمتي غلط من التصرف الغبي اللى انا عملته ده
رائب بمزح:طب م تعيدي الموقف ده تاني
حور:بس علشان مزعلش منك
رائب:بحبك
حور بتعبيرات طفوليه:وانا كمان اووي اووي اووي 
عارف لو جيت في يوم ومليت مني وقلبك ينساني؟!
رائب:من يسكــن الروح… كيف للقلب أن ينساه♥️
تمت

اترك رد

error: Content is protected !!