Uncategorized

رواية لعنة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم نهلة سعودي

 رواية لعنة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم نهلة سعودي
رواية لعنة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم نهلة سعودي

رواية لعنة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم نهلة سعودي

باسل:بس بشرط
سدن بترقب: شرط ايه؟
باسل:هتشتغلي معانا
سدن:نععععععم اشتغل اييييه هو انت فاااكرنيييي اييييييه لا مسمحللللكششششش انا متربييييييييية
باسل بعصبية:باااس بسسسس ايييييه بلااااعة فيه اييييييه وانا قولتلك اتحز*مي وار*قصي
ما تخرسي وتفهمي بقي متبقيش غبية
نظرت له سدن تنتظر ان يتكلم 
تنهد باسل: يخربيتك يا شيخة.. انتي هتدخلي معانا مهمة مقابلها هيتوفرلك كل سبل الراحة
سدن بخ*وف:مهمة ايه ديه
باسل:القبض على اكبر تجارة اعض*اء ومخدر*ات 
سدن بخ*وف: اايه!.. مس مستحيل
باسل:يعني ايه
سدن: يعني انا مش موافقة ومش عايزة حاجة
باسل ببرود:براحتك
لم ينتظر ردها وادار محرك السيارة وانطلق ليُكمل طريقه
التفتت سدن لتطمئن علي صغيرتها فوجدتها نائمة كالملائكة
فظلت سدن تُفكر ما ذنب تلك الصغيرة في هذه الحياة المليئة بالو*حوش وعديمين الضمير فهي لم تنعم بتلك الحياة المعتادة للاطفال 
فاقت علي صوت ذلك الشئ التي لا تعلم من اين جاءها؟
مهلاً! سؤال جديد يطرحه عقلها من اين جاءها! من اخبره بمكانها
لم تستطع التفكير اكثر لأنه لم يسمح لها بالتفكير اكثر مقاطعا…
باسل:انتيييي
رهف بأنتفاضة:اايوة
باسل بعصبية:كللل ده بكلمك ايييه 
سدن بزعيق:انت بتزعق ليه انت
باسل:بقولك ايه اقسم بالله اسيبك هنا مكانك يجوا ياخدوكي… اخر مرة تعليييي صووووتك انتييي فااااهمه
سدن بدموع:فاهمه فاهمه
اكمل الطريق ووصل الي بيتها
سدن:شكر..ايه ده ثواني! حضرتك عرفت بيتي ازاى؟؟؟
باسل بأبتسامه مستفزة:انزلي يا سدن انزلي
نظرت له سدن بعدم فهم لتلك الشخصية التي امامها
نزلت من السيارة وحملت خديجة النائمة على يديها 
اما هو فانتظر حتي اطمئن عليها وتحرك بسيارته
في اليوم التالي
قامت سدن بنعاس لتذهب لعملها وايقظت خديجة لكن ليست لذهابها المدرسة…
خديجة بنوم من ارهاق ليلة امس:ماما حضرتك ليه ملبستنيش اليونيفورم؟
سدن بابتسامه حتي لا تقلقها:عشان مش رايحين المدرسة يا ديچا
خديجة باستغراب:اومال ايه يا ماما
سدن: هنروح لطنط منى هتقعدي عندها عشان اتطمن عليكي لحد ماجي
“مني جارة سدن وتعتبرها سدن في مقام امها فهي سيدة بالعقد الخامس من عمرها وتتصف بالطيبة والحنان تعيش وحدها لم يرزقها الله الزوج الصالح”
خديجة:هتتاخري يماما؟
سدن:مقدرش يقلب ماما بس تقعدي بأدب يا ديجا عشان اجبلك حاجات حلوة كتير
خديجة بفرحة طفولية:حاضر يماما
سدن بابتسامة وهي تربط عقدة الشعر وتقبلها:يا قلب ماما انتي
ذهبت سدن وصغيرتها الي منى ودقت الباب دق..دقتين 
فتحت منى على وجهها شرائح الخيار ويصدر من الداخل اغاني بصوت عالٍ 
منى ببهجة:سيدوووو وحشااني ايه ده وديچا معاكي كمان
سدن بابتسامه:ازيك يا طنط مني
منى بعبوس:ايه طنط ديه مش قولتلك منون
سدن: حاضر يا منون..معلش هتقل عليكي لو تاخدي ديچا عندك بس لحد مارجع م…
تفاجئت سدن بدخول منى وهي تسحب معها خديجة وقفلت الباب بوجهها
سدن من خلف الباب:شكرا يا منون مش عارفة اقولك ايه والله
حدثت نفسها:حسبي الله ونعم الوكيل
ذهبت الي عملها ولكن اوقفها المدير
مدحت:علي فين يا سدن
سدن باستغراب:ايه حضرتك على شغلي اظن جاية بدري اهوه
مدحت:انتي فعلا جاية بدري بس انا اسف انتي مش هينفع تروحي لشغلك
سدن:وده ليه بقي ان شاء الله
مدحت ببرود:عشان استغنينا عن خدماتك
سدن بعصبية:يعنيي ايييه دده ازاي وليه
مدحت بعصبية مماثلة:بقولك ايه يبت انتي انا مش عايز عوء اطلعي برة مشوفش وشك تاني
سدن بدموع:طب انا عملت ايه عشان حضرتك تمشيني
مدحت:معملتيش وانا مزاجي امشيكي
سدن بعصبية:مااشي مشيني انت فاكر بشتغل في ستار باكس يعني ده هو حتت مطعم مع*فن ده انتوا ناس عر*ر يا 
مدحت بزعيق:اطلعي بررة
سدن:ياناااس يا ع*ررررة
مدحت:بررررة
مشت سدن وهي تجر ورائها خيبة امل فماذا ستفعل وكان يتبقي لها هذا العمل فقط ولكن تركتها على ربها فهو معينها
ذهبت الى خديجة ليعودوا الي المنزل وهي حزينة
احضرت لخديجة الطعام وجلست بجانبها يتملكها الحزن وهي تفكر في المستقبل
خديجة:ماما مالك ومش بتاكلي ليه
حركت يدها على راسها بحب:مفيش يا روحي انا كلت كلي انتي
مرت ايام كلما كانت تجد سدن عمل وتسعي على التوظف فيه تذهب اليوم التالي فيخبروها بأن توظف اخر او لم يقبلوها 
كانت تمشي بخيبة بعد ان سمعت ذات الاسطوانة مرة أخرى ولكن اوقفها صوت من خلفها
:على فكرة انا عارف مين اللي قالهم ميوافقوش عليكي….
في مكان اخر
ممرضة:الحق يا دكتور المريض اللي كان في غيبوبة فاق
الدكتور:انا جاي حالا
ذهب الطبيب لغرفة المريض..
الدكتور:حمدلله على السلامة اخيرا فوقت
المريض:انا انا فين
الدكتور:انت في غيبوبة بقالك تلت سنين تقريبا وللاسف منعرفش اي معلومات عنك 
المريض:م مروة.. خديجة
ياتري ايه سبب عدم موافقة تعيين سدن؟؟؟
ومين المريض! وايه علاقته بخديجة؟ ومين مروة؟!
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد