Uncategorized

رواية ما بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ليلى محمود

 رواية ما بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ليلى محمود
رواية ما بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ليلى محمود

رواية ما بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ليلى محمود

الباب كان بيخبط جامد والخدامه فتحت الباب وهشام طلع يشوف في اى 
معتز بصوت عالي :  انت فين يا هشام  
هشام  :  وطي صوتك وانت ف بيتى 
معتز  ~:  عايز بنتى يا هشاام  
هشاام  ضحك بسخريه:  هههههه بنت مين؟؟ 
معتز:  ارجوك يا هشام رجعلى بنتى كفاية اللى حصل قبل كدة مش مستعد اخسر الاتنين ارجوك وانا مستعد ارجع لك الفلوس اللى اديتهالى كلها 
هشاام  :  فلوس اى يا مراد بيه 
وبعدين كمل باستهزاء 
البضاعه المباعه لا ترد ولا تستبدل 
معتز بغضب  :  دى بنتى انت مجنون دى مش بضاااعه 
هشاام  بغضب  :  انا قلت متعليييش صوتك واللى بتقول عليها بنتك دى انت بعتها زى ما بعت اختها قبل كدة فاكر ولا نسيت  
معتز:  عمرى ما نسيت عشان كده بترجاك تسيب  بنتى ف حالها وخد اللى انت عاوزه كله انشاء عمرى بس سيبها ارجوك 
هشام  :  انا معرفش ضميرك صحى فجأة كده ليه????
معتز :  يا ابنى انا اب وحياتي بنتك 
هشاام  بعصبيه:  متجبش سيرة بنتى على لسانك ويلا اتفضل عشان مش فاضي ما انا عريس جديد ????
معتز  :  هشااااااااام????????
هشاام  :  نورت يا معتز بيه اتفضل وخد الباب وراك عن اذنك 
وسابه وطلع اوضته ومعتز مشى وهو مكسور وحزين على بنته اللى بسبب طمعه باعها زى ما باع اختها قبل كدا 
تانى يوم الصبح  ….. 
هشاام صحى بدرى واخد دش ولبس قميص اسود وبنطلون اسود وكان شكله حلو اووى وراح على اوضه ساندى دخل لقا الداده بتغيرلها وهتسرح ليها شعرها هشام بصلها كده انها تمشي سابتهم ومشي 
ساندى بصتله ومكلمتوش 
هشاام قرب منها وقعد وقعدها علي رجله وبص لها 
هشاام  :  زعلان منى ولا اى 
ساندى  :  اه سحلانه ( زعلانه  )   ومس ( مش)  هكلمك تاني وهسيبك وامسي ( امشي)  اروح عند ماما 
هشاام ضمها لحضنه جااامد 
هشام  :  طيب يعني اهون عليكي تسيبينى لوحدي كده طيب خدينى معاكى 
ساندى  :  بث ( بس)  هيا كمان سحلانه ( زعلانه  )  منك 
هشاام  :  طيب انتى زعلانه منى ليه بس ده انا حتى جايب ل ساندى قلبى شيكولاته 
ساندى بفرحه:  الله الله انا بحبك اوى يا بابى انت حبيبى خلاث خلاث ( خلاص  )  انا مس ( مش)  هسيبك متزعلش وباسته ف خده 
هشاام ابتسم بهدوء واخدها ف حضنه  
عند مراد وجميله…… 
كان مراد بيغير هدومه عشان يروح الشركه 
جميله كانت لسه نايمه  
مراد جاله فون 
مراد  :  ايوة 
الشخص  :  ———–
مراد  :  لا هاجي النهارده 
الشخص  :———–
مراد:  ما انت عارف انى كنت مسافر 
الشخص  :  ———-
مراد:  لا تمام جهز كل حاجه وانا جاى في الطريق 
وقفل معاه 
جميله  صحيت:  صباح الخير كنت بتكلم مين علي الصبح كدا؟؟ 
مراد:  أبداً شغل 
جميله لفت ايديها حوالين رقبه مراد 
جميله:  علي الصبح كده 
مراد نزل ايد جميله ببرود واداها ضهره يكمل لبسه 
مراد:  جهزى نفسك النهارده انا حجزت عند دكتور هنروح نشوف 
جميله:  بس انا مش تعبانه يا مراد???????? 
مراد  :  اومال احنا مخلفناش ليه????????
جميله بدموع:  ربناا مش رايد يا مراد ومش لازم كل شوية تحسسنى ان المشكله عندى  حرام عليك مش كفايه انك كل يومين تودينى لدكتور مختلف لحد لما حاسه انى بجد انت بتحاول تقولى ان مفيش منى امل ليه بتحاول تحسسنى بعجزى دايما لييييه
مراد  بغضب:  عشان انا عايز اخلف يا جميله عاوز اجيب ولد بقالنا 3 سنين متجوزين ومفيش اى حاجه حصلت حتى تدينى فيكى امل 
جميله بحزن:  كويس انك فاكر انهم 3 سنين 
مراد  :  اه يا جميله فاكر فاكر كويس اوى فاكر لانى عايز افتكر بس صدقيني لو فضلنا كده كتييير هنساهم ف 3 ثوانى يا جميله 
جميله  :  قصدك ايه ????????
مراد:  قصدى انى عاوز اخلف يا جميله وهعمل المستحيل ومش هيفرق معايا حد 
وسابها ومشي وجميله وقعت علي الارض تعيط مش عارفه اى ذنبها انها مش بتخلف وان جوزها قاسي عليها كدة ليه 
مراد كان خارج متعصب ومش شايف قدامه وخبط ف هشام 
هشاام  :  اى يا عم مالك ماشي تخبط كده ليه 
مراد  بيحاول يخبى غصبه:  معلش يا هشام متزعلش 
هشاام:  مالك يا مراد  
مراد  :  مفيش انا هسبقك علي الشغل 
هشاام كان عارف مراد ماله لانه دايما كان بيتخانق مع جميله 
هشاام  :  ماشى اسبقنى وانا هحصلك 
مراد هز راسه بمعنى تمام وسابه ومشي 
هشاام دخل الأوضة وكانت سيلا لسه نايمه  راح قفل الباب جامد وسيلا قامت مخضوضه
سيلا كان شعرها نازل على وشها ومكنتش شايفه قدامها 
سيلا:  اى ده فى اى 
هشام ببرود:  هتفضلى نايمه كدهة
سيلا رجعت شعرها لورا وبصتله بخوف وعتاب علي اللى عمله معاها 
وهو كان بيبصلها ببروود ووشه مش عليه اى تعابير 
هشاام  قطع الصمت اللى بينهم ده 
هشاام  :  هتفضلى باصه عليا كتير كده
سيلا بصت الناحية التانيه ومردتش عليه 
هشام راح قعد علي الكرسي وحط رجل على رجل وبص. لها بغرور 
سيلا:  انت اتجوزتنى ليه 
هشاام  ببرود:  لا انا اشتريتك ابوكى باعك وانا اشتريتك 
سيلا بصتله وف عينها دموع 
سيلا بتحاول تظهر قويه قامت وراحت عند الشباك بصت منه وبعدين بصت لهشام 
سيلا كانت بتكلم هشاام وهيا بتبص للشباك يعنى كان ضهرها لهشام 
سيلا: واضح ان الكل ليه نفس المصير ابويا باعنى وانت لما بنتك تكبر هتبعها بردو 
هشام قام بسرعه البرق ومسك سيلا من شعرها جاامد لدرجه انه كان هيتقلع في ايدها 
هشاام  :  انا بنتى مش رخيصة زيك انتى هنا خداامه انتى فاهمه ولا لا اوعدك انى هخليكى تندمى على اليوم اللى فكرتى فى انك تقولى كده فااااهمه 
وزقها وقعت راسها خبطت في التربيزة واتجرحت جرح صغير  وعينها دمعت 
هشاام  كان بيكلمها ببرود 
هشاام  :  الخدامين اخدوا اجازة النهاردة  والبيت محتاج تنضيف واكيد الغدا كمان عايز يجهز 
سيلا بصتله بغيظ:  يعني ايه  
هشاام:  يعنى تقومى زى الشاطرة كده تنضفى القصر كله وتعملى غداا
سيلا ببرود وتحدى:  انا مش هعمل حاجه 
هشاام  :  انا رايح الشغل ومفيش حد هنا ولو رجعت وملقتش اللى انا طالبه متلوميش غير نفسك 
سيلا بسخريه:  هتعمل اى يعني اكتر من اللى عملته 
هشاام قرب منها جامد كان وشههم ف وش بعض  وكانوا حاسيين نفس بعض  وبعدين بص ل سيلا وبص على جسمها 
هشام  :  لا انا لسه معملتش حاجه 
وبعدين ابتسم 
سيلا بصتله بدموع:  انت مش بنى ادم  انا بكرهك 
هشاام ضحك بصوت عالي  :  هههههه
وبعدين قال بسخريه  :  لا وانا اللى دايب فى هواكى 
وبعدين باصلها 
هشاام:  يلا قومي علشان تلحقى علشان انا مش هتأخر 
وسابها ومشي 
سيلا قامت بصت لنفسها ف المرايه ودموعها نزلت ومكنتش عارفه ليه بيحصل معاها كدا وليه هشاام اتجوزها بالذات وكأنه قاصد يئذيها ويذلها 
سيلا راحت وفضلت تنضف ف القصر  حوالى 4 ساعات وبعدين مكنتش قادره تتحرك 
قامت تعمل الاكل بس مكنتش عارفه تعمل اى عشان هيا مش بتعرف تطبخ 
وبعدين اخيرا قررت تعمل فراخ ومكرونه 
قعدت حاولت تقطع الخضار مكنتش عارفه تقطعه وكانها كانت بتتخانق مع الخضار وجابت فرخه وحتطها ف الصينيه وحطت الخضار  وبعدين حطتها ف الفرن وولعت الفرن وكانت الفرن عالى جدا وبعدين اخدت المكرونه تعملها ومسكتها وكل ما تغسلها المكرونه تطلع حاجات بيضه كده????????????
سيلا لنفسها  :  هيا المكرونه دي بايظه ولا اى 
وفضلت تغسل فيها لحد ما تقريبا كانت عبارة عن دقيق وعملت سلطه 
الكل رجع وكانو قاعدين على السفره 
هشام  :  سيلاااا 
سيلا  اتخضت من صوته وجريت عليه 
سيلا  :  ايوه نعم 
جميله بصت علي سيلا بصدمه وعلى شكل هدومها ووشها كانت متوسخه جااامد ده غير الدقيق والصلصه بمعنى اصح كانت تخوف 
جميله  :  هيا بقت شبه الزعافه كده ليه دى فضلها شوية عنكبوت????????
ساندى اول ما شافت سيلا نزلت من مكانها على السفرة وجريت عليها وبصتلها 
ساندى  :  والله كنت عارفه انك الثاحرة ( الساحرة)  السريره ( الشريره)  
سيلا بصتلها وبرقتلها 
ساندى خافت من شكل سيلا ورجعت مكانها تانى
هشاام  :  فين الاكل  
سيلا جابت المكرونه والفراخ وحطتهم 
مراد  :  طيب دى فراخ واى ده بقا 
كان بيشاور على المكرونه 
سيلا:  دى مكرونه 
مراد بصلها:  مكرونه اى معلش دى مكرونه ازاى 
سيلا:  ما انا مش عارفه نوعها انا كنت بغسلها فجأة لقيتها كده 
جميله:  انتى غسلتى المكرونه????????
سيلا:  يعنى تاكلوها من غير غسيل 
جميله  :  لا ناكلها كده 
مراد  :  يلا مش مشكله فداكى المكرونه تعالو ناكل الفراخ شكلها حلو اوى 
مراد حاول يقطع الفراخ مكنتش راضيه تتقطع خالص والفرخه كانت نيه من جوه بس كانت متحمرة من برا بس 
مراد:  والله انا كنت جعااان ????????
حرام عليكي يا شيخه 
هشاام كان بيبصلها وعينه بتطلع شرار 
سيلا بدموع:  والله انا مش بعرف اطبخ وقلتله وبتشاور علي هشاام  
هشام بصوت عالى وعصبيه:  على فووووووووق 
سيلا دموعها نزلت وجريت على الاوضه 
هشاام  :  مراد اطلب اكل من برا
وسابهم وطلع الاوضه 
جميله  :  هشاام مش ناوى علي خير 
مراد  :  ربناا يستر 
هشاام طلع الاوضه وفتح الباب ودخل كان بيبص علي سيلا وقفل الباب برجله وبدا يقرب منها…….
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!