Uncategorized

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

 رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الأول 1 بقلم منة محمد
رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

طلعت من المستشفى بعد شهر من العزا دخلت غرفتها
وارتمت على سريرها وهي تبكي
انفتح باب الغرفه بقـووه فزعتها كانت زوجة أبوها تصرخ فيها: لميـيـيــس يا زبااااله قوومي ياللاااا بلا دلع ووفزي اعملي الغداء وماتعمليش نفسك تعبانه أوحزينه خلاص اظن فرغتي اللي فيكي في المستشفى،،أنا ماعنديش دلع دلعك راح مع أهلك ياللااا قومي.
لميس خايفه:ب..بس أنا ما..أعرفش
نبيله بصريخ:نعـم نعم ازاي ماتعرفيش (وبحقد)طبعا هتعرفي منين مش انتي عايشه في بيت كله خدم وأنا أبوكي ماكلفش حتي نفسه وجابلي خدامه
(وبصريخ)قومـي ياللا وهتعمليه غصب عنك فاهمه لأنك يامحروسه هتبقي هنا الخدامه اللي أبوكي ماجابهليش (وباستهزاء)وببلاش كمان
طلعت من الغرفه بعد مارمت كلامها عليها غمضت عيونها وشهقت” آآآآآآه يا ماما ليه سبتيني اعاني ليه ما اخدتنيش معاكي وريحتيني لييييييه”
دفنــت وشها في المخده وهي بتبكي وتترعش وكل شئ مر وكانه لسه حالا بيحصل تاني قدامها…حريق…دخان…جثث…صر يخ…”آآآآآآآه(حطت إيديها على ودانها رافضه تسمع الأصوات اللي بتتردد في دماغها)”
دخلت عليها هدى بنت مرات أبوها من زواجها الأول
هدى: لميس يا نيله
رفعت لميس راسها وهي تمسح دموعها وتبصلها:نعم
هدى بصتلها بدون نفس:قومي اعملي المحروق الغداء أنا جعانه.
لميس :أوكيه
هدى من تحت درسها :ياللا بسرعه
لميس تأففت ودخلت للحمام ووقفت قدام الحوض وغسلت وشها وبصت علي وشها في المرايا كان وشها اصفر وعيونها الزرقا ورامه من العياط ودبلانه وشعرها متبهدل اتجمعت الدموع في عيونها وهي بتشوف شكلها المتغير وسمعت صوت مرات ابوها تانديها غسلت وشها بسرعة
تعريف البطله الضحيه
(لميس بنت جميله جمالها هادي
شعرها كستنائي يوصل لكتفها نااعم من نعومته كأنه خيوط وعيونها كبار وزرقاء وبشرتها بيضه وبؤها صغير
طبعا واخده جمالها من أمهاالبريطانيه(ميسون) اتجوزها أبوها لماكان في بريطانيا وكانت مسلمه أخدها لأهله لكن أهله بحكم عاداتهم رفضوا يتجوزها وأبوه طرده من البيت رجع لبريطانيا لان مراته كانت حامل وبعد ماولدت وجابت ولد سماه رامي بعده بأربع سنين جابت بنت “لميس”وبعد سنين طويله رجع للقاهره وساب مراته وعياله في بريطانيا وحاول يرضي ابوه ولما طلب منه إنه يطلقها رفض لأنه بيحبها وعلشان عياله واضطر إنه يوهم أبوه إنه طلقها لكن أبوه غصبه إنه يتجوز بنت صديقه “نبيله “وكانت متجوزه قبله وعندها بنت”هدى” .اتجوزها لكن كان ماكنش بيقعد معاهاكتير لأنه كان بيحب ميسون البريطانيه ومش عايزها تزعل فكان يسافر لبريطانيا لهاعلى إنه مسافر لعمله ويقعد عندها أسابيع ويرجع تاني للقاهره لكن في الأخير إنتقل للقاهره مع نبيله مراته التانيه وطبعا ابو مراته اكتشف انه متجوز التانيه وطبعا فض الشراكه بينه وبين ابوه… ابوها حاول يطلق بنته منه لكنهارفضت لأنها خافت من كلام الناس بطلاقهاالتاني. أماأبوه غضب عليه وطرده ومراته الثانيه كرهت وحقدت على مراته الأولى وعيالها لانه بيحبهم ويفضلهم عليهابعد ماتوفى بشهرين رامي أخد أمه وأخته لبريطانيا وعاشو فيها بعد ثلاث سنين رجعوا للقاهره وفي آخر السنه كانت لميس في المدرسه لمااتحرق البيت على أمهاوأخوهاورجعت لقت سيارات الشرطه والإسعاف والإطفاء ماليه الشارع وشافت الحريق طالع من الشبابيك اتجنت وحاولت تدخل للبيت علشان أمها وأخوها لكن الشرطه كانو ماسكينهاحاولت تفلت منهم وهي تصرخ وتسمع صرخات أمها وأخوهاوهما بيتحرقوا وماتوا ولاقدروا ينقذوهم
دخلت للمستشفى من الصدمه والإنهيار اللي أثر فيها بشده ولماطلعت أخدتها مرات ابوها لأن أعمامها ماكانوش يعرفوا بوجودهم فأخدتها علشان تنتقم من أبوهاوأمها وتذلها)
نزلت لميس للمطبح محتاره ماتعرفش تعمل ايه هي مش بتعرف تطبخ ولاعمرها دخلت للمطبخ كانت خايفه من مرات أبوها
اترعبت لماسمعت صوتها وراها
نبيله:ليه واقفه ياله اعملي الطفح
لميس بخوف:و..الله مش بعرف
نبيله شدت شعر لميس :ده اللي إستفدتيه من الخدم والحشم بس أنا هربيكي من أول وجديد
زقتها بكل قوتها علي الفرن وأخدت كتاب طبخ ورمته عليها:شوفي الكتاب ده واتعلمي منه
طلعت من المطبخ وسابت لميس تبكي وهي بتعمل الغداء حاولت تقلد الكتاب لماخلصت كانت ماسكه قلبها خايفه مايعجبش نبيله وتضربها
قعدت نبيله علي طربيزه الاكل مع بنتها وقدمت لميس الأكل وكان شكله ميئهلش انه يتاكل ابداااا
طبعا ماعجبش نبيله وبنتها وضربت لميس ولا إستجابت لتوسلاتها ودموعها
دخلت لميس غرفتهابعد ماأجبرتها نبيله تنظف المطبخ والبيت
نامت على سريرها كانت هتموت بتعب وإرهاق وجسمها متكسر من الضرب و الشغل بكت لحد ما تعبت نامت
هدى قاعده تتابع مسلسل قعدت مع أمها نبيله:الله امال فين العله.
هدي بدون نفس: متلقحه في اوضتها
نبيله بحقد:أف منها ومن دلعها والله لخليها تنسى الدلع
هدى بقهر: ماما ارميها في الشارع انا مش عايزها بكرهها وبكره جمالها ومش عايزة اشوف خلقتها في البيت
نبيله بشرقاسي:لا مش هرميها هخليها خدامه في البيت وماتدوقش طعم الراحه هعذبها زي ما عذبني ابوها وامها العقربه
هدي بحقد: يارتها ماتت مع اخوها وامها وغارت في ستين داهيه
رن التلفون وردت نبيله
نبيله:ألو
…….:اهلا يا نبيله اخبارك؟
نبيله:اهلا ياماجده ازيك انتي؟
ماجده :بخير.البت هدى عامله ايه وبنت جوزك اممم اسمها ايه لميس صح
نبيله بعصبيه: اسمها زفته
ماجده: ههههه مالك ايه الي حصل؟
نبيله بغل: هتقتلني يا ماجده بدلعها ونفسي ادبحها كل ما بشوفها افتكر امها
ماجده: اه صح بيقولوا إنهاحلوه طالعه ل أمها.
نبيله بغيره:وععع من جمالها…
ماجده:ههه وياتري بتبرطم إنجليزي.
نبيله بقرف:لا بتبرطم عربي أحسن مني ومنك بس لازم ترطن لها كلمه من هرج أمها.
ماجده: يبقي كويس
نبيله:آخ ياناري لو ادبحها واخلص منها.
ماجده: ههههه الله يعينك أنا لو منك كنت خليتها خدامه عندي.
نبيله: ده الي حصل ياروحي
***************
صحت لميس من النوم وهي حاسه بصداع قامت وشافت الساعه 8 قامت بسرعه وهي خايفه من مرات أبوها تدبحها الانها مانضفتش البيت دخلت للحمام وأخدت شورسريع ولبست بيجامه سماويه قطن مريحه وربطت شعرها ذيل حصان ونزلت في الصاله اتفاجأت لمامالقتش حد “شكلهم
خرجو أحسن “
دخلت للمطبخ وهي حاسه بجوع فظيع فتحت الثلاجه وعملت لها ساندويش جبنه وقعدت على الطربيزه تاكله
سمعت صوت الباب وعلطول قامت وشالت أكلها ودخلته في الثلاجه وهي ماأكلتش منه إلاشوي وغسلت وشها لأنها لوشافتها بتاكل بتضربها.
نبيله قلعت عبايتها:لميييس،،،يا بنت الوسـ،،،،
طلعت لميس بسرعه:نعم
لميس خافت من نظراتها وهي بترمي عليها عبايتها:خدي وغسليها واغسلي فساتين هدى كمان.
مشت نبيله للسلم ووقفت ولفت لها: انتي يا بت عملتي العشا؟
خافـت وارتبكت لأنها ماجهزتش قربت نبيله منها وهي تعيد كلامها:عملتي العشا.
لميس بصوت واطي: لا.
قربت منها نبيله ومسكت شعرها بقـــــوه وشدته صرخت لميس من الالم وحاولت تفك إيدها منها.
نبيله وهي شاده شعر لميس:ليه ما عملتيش العشا ..أنا كام مره قلت لك لو عوزت العشا ألقاه جاهز…
لميس بعياط والم:بس لسه بدري علي العشا الساعه 8 آ آ آه
نبيله سحباهامن شعرها للمطبخ: كيــفي أنا عايزاه دلوقت يا بنت الجزمه .
رمــت لميس على الطربيزه وضربت جنبها بقوه لميس صرخت من الألم وووقعت ع الأرض
نبيله صرخت فيها:حالا العشا يكون جاهز والا اقسم بالله ادفنك هنا ساااامعه.
طلعت نبيله من المطبخ وسابت لميس ع الأرض ماسكه جنبها وملتويه ع نفسها من الألم وتبكي”آه ياماما ،، آآآآآآآآه رامـــــي
فينكم”
شهقت لما حست بميه متلجه نزلت على راسها رفعت راسها شافت نبيله واقفه ومعها كوبايه ميه وعماله تبصلها بابتسامه سخريه:يمكن تتنشطي وتصحصحي وتفوقي وتعرفي انك هنا خــدامه وحقيـره وتنفذي المطلوب منك بسرعه.
رمت الكوبايه ع كتف لميس وطلعت تضحك
لميس حست بالقهر ونفسها تقوم تدبحها بإيدها لكن للاسف عرفت إنها لوفضلت تتمنى مستحيل تقدر تعملها
################
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!