Uncategorized

رواية أمر واقع الفصل الخامس 5 بقلم أمنية حاتم

  رواية أمر واقع الفصل الخامس 5 بقلم أمنية حاتم

رواية أمر واقع الفصل الخامس 5 بقلم أمنية حاتم

رواية أمر واقع الفصل الخامس 5 بقلم أمنية حاتم

كارمي: ده مش بمزاجك…ده أمر واقع عليك
تتحبس هنا ولا تسيبها وترجع بلدك 
عبدالرحمن: هسيبها وارجع بلدي 
كارمي: انت كده صح.. ركز في مستقبلك ونفسك احسن
عبدالرحمن: ايوه لازم افكر في نفسي 
كارمي: بس لسه فيه شرط 
عبدالرحمن: شرط إيه؟؟ 
كارمي:  تكتبلها رساله تقولها إنك هترجع مصر وهتسيبها 
عبدالرحمن: علشان تكر’هني وتستسلم للأمر الواقع صح؟ 
كارمي: بالظبط كده 
يلا اكتب الرساله دلوقتي 
عبدالرحمن:  مين اللي هيوصل الرساله؟ 
كارمي: ابيل…. يلا انجز مفيش وقت 
اخدت ورقه وقلم وكتبت: 
مفيش اغلي من حياتي ومستقلبي 
انا لازم اضحي بيكي علشان اعيش أنا 
هما هنا هيحبوكي علشان هتعالجيهم وتخففي ألمهم لكن انا مليش منفعه ليهم هنا 
اقبلي بالأمر الواقع يا نورهان مفيش اختيارات……
كارمي: حلو اوي كده
هبعتلك ابيل تديلها الورقه دي 
ابيل: خلاص قررت تنقذ نفسك
عبدالرحمن: قررت استغل الموقف
بس ليا عندك طلب 
ابيل: اطلب
عبدالرحمن………………..
ابيل: بس دي مخاطره كبيره ونتيجتها مش مضمونه
عبدالرحمن: علي الأقل فيه أمل….ارجوكي نفذيلي الطلب ده 
ابيل: حاضر…انا لازم امشي دلوقتي علشان اديلها الورقه دي
______________________________
نورهان بدموع: يعني بقيت لوحدي
حتي اماني بقا مش موجود!!!! 
ابيل: خليكي قويه 
نورهان: لما ميكونش فيه سبب وشغف ل حاجه هنوصلها يبقا صعب اكون اكون قويه 
ابيل سابتني ومشيت لوحدي مع افكاري وخوفي وحيرتي 
كارمي: انا معاكي ومش هسيبك لوحدك
نورهان: ارجوك متسبنيش لوحدي انا مش هعرف اتصرف وبخاف من الناس اللى واقفه بره دي
كارمي: انا هفضل موجود معاكي 
وكمان همشيلك الحراس علشان تكوني مطمنه 
نورهان بإبتسامة: شكرا يا كارمي
مش عارفه منغيرك كنت هعمل إيه 
كارمي: ما انا مش هسيبك 
ارتاحي دلوقتي ونتكلم بكرا 
نورهان: تمام…هستناك الصبح 
استنيت لما مشي واخد كل الحراس معاه وعملت كام إزازه من المواد السامه واللي بتخنق وجهزت هدوم وأكل وخرجت برا الخيمه 
جسمي بيرتجف من الخو’ف ومش عارفه نتيجه اللي هعمله ده إيه 
وفضلت امشي واركز في الطريق  علشان اوصل للشط اللي كنا عنده بعد ما نجينا من الغرق 
قعدت في تحت شجره استريح شويه وسمعت صوت خطوات حد جاي من ورايا 
قومت وجريت لحد ما وصلت للشط 
عبدالرحمن: يابنت الاعيبه انتي جيتي بسرعه أهو 
نورهان: إيه ده انت هربت منهم إزاي؟؟
عبدالرحمن: لأ دي حكايه طويله يلا بسرعه مفيش وقت 
نورهان: هنروح فين 
عبدالرحمن: هنرجع بلدنا 
نورهان: ازاي؟؟؟
عبدالرحمن: هي دي المفاجأه اللي قولتلك عليها 
بس هناك كده
بصيت ليقت مركب كبيره وعليها ناس كتير 
نورهان: مين الناس دي؟؟ 
عبدالرحمن: اسئلتك كتير 
دول يا ستي الناس اللى عرفو ينجو من الغرق 
نورهان: إيه ده انا افتكرت أن كلهم ماتو!!
عبدالرحمن: ليه كده يا بلوه 
يعني انا وانتي بس اللي بنعرف نعوم؟؟؟
نورهان: طب المركب دي جت منين 
عبدالرحمن: من جيبي
ياستي يلا نروح نركب وبعد كده هفهمك كل حاجه
المركب كانت قريبه اووي مننا روحنا وركبنا وانا مش مصدقه اني هرجع بلدي ومش فاهمه حاجه أصلا 
# اهلاً بيكم وحمدلله علي سلامتكم
احنا لسه قدامنا يومين لحد ما نوصل الحدود المصريه…توصلو بالسلامه
نورهان: فهمني بقا عشان دماغي وجعتني 
عبدالرحمن: فاكره اليوم اللي رجعت بيه بهدوم وادوات نجاره 
نورهان: اه فاكره 
عبدالرحمن: اليوم ده انا جيت هنا علشان اشوف حد من الناس اللي كانو معانا علي الطياره 
وفعلا ليقت الناس دي هنا وكان معاهم الطيار 
نورهان: طيب مدخلوش الجزيره ليه؟؟
عبدالرحمن: علشان الطيار عارف انه لو دخل الجزيرة هيبقا تحت القوانين والعادات بتاعتهم 
نورهان: طيب المركب دي جت ازاي؟ 
عبدالرحمن: الطياره قبل ما توقع الكابتن قال انه علي قرب من الجزيزه دي في اوغندا 
وطبعا الصندوق الأسود اللي بيكون موجود في الطياره بيسجل كل الكلام ده 
نورهان: يعني هما لقو الصندوق الأسود وعرفو المكان 
عبدالرحمن: بالظبط كده 
بعتو مركب صغيره وعرفو العدد وسابو جهاز لاسيلكي مع الطيار علشان يتواصل معاهم 
نورهان: طيب انت عملت إيه مع كارمي 
عبدالرحمن: يابنتي انا لو قاعد مع وكيل نيابه مش هيسألني كل ده 
نورهان: طيب انا بخاف من البحر 
عبدالرحمن: متخافيش انا معاكي 
نورهان: طيب افرض طلع علينا قناصره البحر ولا قرش كبير هنعمل إيه 
عبدالرحمن: حرام عليكي ارحمي أمي العيانه من تشائومك ده 
نورهان: يعني انا غلطانه اني بفكر معاك بصوت عالي
عبدالرحمن: اه غلطانه و…….
ياااادي النيله والوقعه السودا
نورهان: فيه إيه؟؟؟
عبدالرحمن: بصي يا هناك يافقر……..
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد