Uncategorized

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

 رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد
رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

خدت الصاله جري وعيونها مركزه ع التلفون اللي نازل رن دي عادتهم من وهما صغيرين هي واخواتها اول ما يسمعوا صوته يتسابقوا عليه مع إنهم كبروا علي الحركه دي بس بيحسوا بمتعه فيها
رفعت السماعه:آلــــو
غمضت عيونها بتكشيرة قرف اول ما سمعت صوته اللي بتكرهه:ازيك ريامـــي
ردت ببرود:نعم
سمعته بثقة:أكيد عرفتيني
كشرت بعناد:لا
رد بخيبه:اخص عليكي أنا عبدالله….عامله ايه
ببرود:تمام……
عبدالله:…..أناتمام الحمد لله
“يا رخامتك”:سوري عايز ايه
عبدالله:عادل موجود
ريم:أيوه بس نايم
عبدالله:طيب صحيه بسرعه وخليه يرد ع تلفونه عايزه ضروري
“ويتأمر كمان خلاص مش قلت لك نايم خلاص أفففففف مش بيفهم”:أوكيه
قفلت معاه وحطت السماعه وكشت بإيدها ع التلفون بقرف
شافتها لميس داخله للصاله وضحكت: هههههههه مالك إنهبلتي
كشرت بضيق:أيوه بنهبل من السفيه عبدالله أففف مش بيفهم اقوله عادل نايم يقولي صحيه ضربه في بطنه
لميس بضحكه:طيب روحي صحيه بسرعه
ريم بعند:لا ا ا ا ا ا ا ا ا يتنيل يستني والله منا مصحياه خليه يرن لحد ما يطق ويموت
ضحكت لميس وسحبتها ريم معاها طالعوا للجنينه
وقفوا وشهقوا بفرحه لما شافوه واقف قدامهم جريوا عليه وضموه
إبتسم يضمهم:اهلا اهلا ببناتي الحلويات
سلموا عليه باسه راسه وإيده:الحمد لله ع السلامه
لف إيديه حوالين كتافهم ومشاهم معاه للصاله وقعدهم جنبه:عاملين ايه كويسين
لميس وريم:الحمد لله تمام
التفت للميس:ازيك لميس إن شاءالله مرتاحه عجبتك اوضتك ولا أغيرها لك
لميس بحب وإمتنان باست راسه: merci ياعمي ربنا يطولي في عمرك
دخلت بفرحه تجري وضمته:بابي حبيبي امتي جيت
ضحك: من شوي
رنا بزعل:ليه ماقلتليش(وبصت للميس بحقد)ولا من شاف أحبابه نسى أصحابه
الجوهري: مين قال إنتي رنو بنتي
رنا بزعل:أيوه كويس إنك فاكر إني بنتك اصل من ساعة ماشرفت بسلامتها لميس هنا وإنت ناسيني كئنها هي بنتك مش أنا
سكتت لميس ونزلت راسها
الجوهري:كلكم بناتي
رنا كانت بتتكلم بس سكتها ابوها لماقام:أنا طالع ارتاح أمكم موجوده
ريم:أيوه فوق في اوضتها
طلع من الصاله ووراه رنا بعد ما رمت لميس بنظرات كره وحقد
*****
ضحك وهو بيحرك صوابعه داخل شعره الأسود الكثيف الواصل لنهاية رقبته وهو بيسمع صوتها الناعم تعاتبه لإنقطاعه عنها بالإمس:خلاص ياقلبي أنا قلتك إني إنشغلت شوي تعرفي دي آخر سنه ليا في الجامعه ولازم أشد حيلي
هي بعتاب :ولو المفروض ماتنسانيش ولو حتى بمسج بس إنت شكلك مش مهتم
ضحك وهو يمدد رجوله ع السرير :حياتي ازاي بس مش مهتم إنتي حبيبتي
خلاص يا عمري أوعدك مش هتتكررتاني خلاص فروحـــــــه
فرح إبتسمت لماسمعته يتغزل فيها بدلع:توعدنــــي
إبتسم لماعرف إنها رضت عنه:أوعدك ياروحــي
قطع كلامه دخولها المفاجئ لغرفته كالعاده بدون إستئذان:رووودي
شاور لها تطلع بسرعه بس عاندت وقعدت ع الكرسي بعند
وحطت رجل ع رجل
ٱتغاظ وكمل كلامه ل فرح:أوك هكلمك بكره أوكيه باي
قفل فونه ونزل من سريره وراح لها بعصبيه:أمـــل أنا كم مره قلتلك ماتدخليش كدا فجأه إستئذني الاول
ردت بلا مبالاه:نسيت
قعد قريب منها:خير كنتي عايزة ايه
عدلت قعدتها بملل:مليــــت زهقت قاعدة لوحدي وساره واكله كتابها كان مفيش حد بيدرس في الجامعه غيرها أنا معرفش مين لعب عليها وقال لها ادرسي في الصيف وانت مش بتخرج من اوضتك غير وانت خارج
رائد نفخ :طيب اعملك ايه انا يعني
قالت بحماس:نطلع ونتمشى
بص في ساعته:قولي لخالد
هزت راسها بنفي بستعطاف:خالد فالمستشفي ..رائد الله يخليك خرجني
سكت شوي بعدين قال:أوك ساعه بس اصـــــ….
ملحقش يكمل إلا أمل منطلقه لغرفتها أخدت شنطتها ونزلت تنتظره تحت
شافت ياسر قاعد بيلعب بلاي ستيشن
بصلها باستغراب:رايحه فين
جاوبته امل:طالعه مع رودي
ساب اللي في إيده وقام جري لفوق بحماس:هر و و و و و و وح معاكم
************
شافت شكلها في المرايه الطويله المثبته ع الجدار
بفستانها النيلي الملتف بنعومه ع قوامها الرشيق
وشعرها الكيرلي المنسدل ع كتافها بدلع
ومكياجها الهادي الناعم اللي زادها جمال ورقه
لبست ساعتها الألماس ورمت نظره أخيره ع نفسها واخدت شنطتها وموبيلها وطلعت
قابلت ريم بفستانها الوردي في طريقها طالعه من غرفتها ونزلوا مع بعض
كانوا رايحين لحفلة رجوع رهف اللي انبسطت لماشافتهم
كانوا قاعدين بجهه بعيد عن الحريم يتكلموا براحتهم
دخلت عليهم ماشيه بغنج بفستانها الواصل لفوق ركبتها بفتحه توصل لنص الفخد
وضهرها كله مكشوف
رافعه شعرها الأسود بتسريحه
وبتسلم ع كل الموجودين اللي انصدموا من لبسها ماكنش فيه حد في خلاعتها
سميه همست للبنات بتريقه:شكلها غلطانه بدل ماتشتري فستان اشترت قميص نوم
البنات كتموا ضحكتهم و ضربتها نسرين ع ضهرها ووشها احمر بخجل:سميـيـييـه
سميه حطت إيدها ع مكان الضربه:آآآآه والله انا بتكلم بجد شوفي مفيش حاجة مش طالعه منها كله طالع ع عينك ياتاجر
سكتوا البنات لماوقفت عندهم بدلع:هــــــاي بنات ازيكم
رنا قامت لها:دلوووول …سلمت عليها وقعدت جنبها
غمت سميه عيونها بشكل مضحك لما قعدت رنا قدامها وحطت رجل ع رجل وإنكشف فخدها
البنات ضحكوا ونسرين قرصتها ووشها أحمر البنت دي دمها حامي حيويه ويبان انفعالاتها ع وشها
سميه كشرت ولفت وشها للبنات
أما دلال مش منتبهلهم بتتكلم مع رنا
ريم بنفعال:اللي قاهرني إنها خطيبة أخوي والله ماتستاهله
إبتسمت لميس بسخريه”أحسن خليه يبتلي بيها نبقي نشوف اذا بيربيها ولا هي الي هتربيه”
دخلوا أعمامهم يسلموا ع رهف
وانقلبت وششهم لماشافوا دلال اللي كانت حاطه الطرحه ع شعرها باهمال والجسم كله عريان
واضطروا يطلعوا وهي ولا كان هامها حد أبدا رافعه انفها بغرور
كوثر بضيق:سناء ايه الي بنتك عملاه في نفسها ده ايه الفستان ده
سناء اخت كوثر بلا مبالاه:ماله الفستان
كوثر:ماله ده كاشف جسمها كله ربنا يهديها
سناء:عادي هي كانت راحت قعدت مع الرجاله كلهم حريم والبنات ده لبسهم الايام دي <<<عذر أقبح من ذنب
كوثر ماردتش عليها لأنها قامت تسلم ع الحريم اللي دخلوا
وهي متضايقه
بعد العزومــــــــــه
دخلوا الشباب يسلموا
دلال مانزلتش عينها عن امير أبدآ
اللي مش معاها اصلا بيتكلم مع أمه فالرضاعه زبيده ام ماجد
مروان لمح أمل إبتسم لها ولف يرغي معاهم
دق قلبها من إبتسامته اللي ماعرفتش ايه قصده منها أوايه مناسبتها فضلت بصاله وهو مركز معاها
بعدها لفت لداليا اللي كانت بتكلمها
طلعوا الشباب وفضل امير سلم عليهم ووعد زبيده إنه يزورها قريب لأنها فضلت تعاتبه ع إنقطاعه عنهم الأيام الي فاتت
لف عشان يمشى وسمع صوتها بتناديه بدلع لف وشافها واقفه بابتسامة دلع
عقد حواجبه بضيق مكبوت من لبسها
دلال ماقدرتش تمنع نفسها من إنها تلحقه وتخليه يشوفها كانت متوقعه إنه بيجري عليها
دلال بدلع:امير عامل ايه
امير:تمام وإنتي
دلال إبتسمت:بقيت تمام اول ما شوفتك
لاحظت نظرات امير المركزه وراها مش عليها
عقدت حواجبها ولفت راسها تشوف مين
عضت شفايفها بقهر لما شافت لميس طالعه مع ريم من البيت
لفت وشها له مقهوره وقالت بدلع عايزة تلفت إنتباهه ليها:امير ايه رايك في لون شعري
امير مستغرب ايه دخله هو في لون شعرها بس إبتسم مجامله:حلو
طارعقلها من إبتسامته مش مصدقه إنه يبتسم لها
بس إتخنقت لماسمعت صوت ريم وراها وأكيد لميس معاها
ريم: امير
رفع عيونه لها: نعم ريمو
لميس بنظرات احتقار واقف معاها وهي عريانه كدا
ريم بصت لدلال باحتقار ممزوج بعصبيه: إنتــــي مش بتتكسفي ع دمك واستري نفسك امير ابن خالتك مش جوزك عريانه كدا قدامه
دلال إنقلب وشها وإنقهرت من ريم نفسها تدبحها وتقطعها بتكرهها مووت
لفت ومشت بغضب وغيظ
امير كبح إبتسامته من أخته اللي ماهمهاش حد ترمي الكلام وتدوسه عليه
رنا بعصبيه لأنهاسمعت كلامها:هييييي إنتــي ليــــه تحرجــــي دلال كدا
إنتي ما اااااالك بيها هي حره
ريم كشرت:والله خليها تستر نفسها وإلا تضرب راسها في الحيط
رنا :شوفي الي جنبك بعدين اتكلمي
سابتهم تلحق دلال ولميس ولعت من امير اللي بصصلها وهو رافع حواجبه
قابلت نظراته ببرود ورجعت لبيت رهف
دلال مقهوره:الحمــــاره ريم حرقت دمي قدام أخوكي والزفته لميس
رنا:المهم إنك خلتيه يشوفك عن قرب وتعجبيه
ردت بقهر: اه شافني أخوكي مشغول ياختي بالحقيــــره الفاجره
وشكله ميت عليها
رنا:أصلا امير شكله مش بيطقها لانه دايما يتخانق معاها
دلال افتكرت إبتسامة امير ليها وإبتسمت بخبث:أنا هخليه يمووووت فيا لأنه ليا أنا وبس
*************
في القصر الحزين
كانت حاطه إيدها ع بؤها بصدمه وفجأه حست بقرف وغثيان من اللي شيفاه قدامها
إختها قاعده في حضن ابن عمتها ريان في وضع مثير للإشمئزاز
وفي الجنينه ومش هامهم حد ولاهاممها أبوها يدخل البيت فجاه ويشوفهم كدا
شهقت وبعدت عن الشباك لماشافت ريان رفع راسه للشباك وإبتسم لأنه شافها
جريت للسرير وقعدت وضمت لحافها بخوف وهلع خافت يقول لإختها تدفنها مكانها
زاد رعبها لما افتكرت ضربها الهمجي ليها لما شافتهم في الاوضه مع بعض
غمضت عيونها بخوف وحست بجسمها يآلمها كل ما تفتكر ضربها ليها ووحشيتها معها
سمعت باب غرفتها ينفتح غمضت عيونها بخوف وجسمها ارتجف
حست بخطوات إختها بتقرب منها
غمضت عيونها بقوه منتظره إيد إختها تبدء بالضرب ولسانها يبدء بالسب
بس جمدت مكانها لما حست بإيد خشنه تتخلل شعرها والإيد التانيه تبعد الغطا عنها
رفعت راسها بخوف وشهقت وهي تبعد إيده عنها بهلع وترجع بجسمها عنه
قرب منها وسحبها لصدره وأنفاسه القذره تلفح وشها
بص لجسمها بوقاحه:والله قمر وغزال كمان شويه عليكي
حاولت تبعده عنها وكل خليه في جسمها ترتجف ولسانها بقي تقيل من الخوف وماقدرتش حتي تصرخ
طلع صوتها بصعوبه وإيدها الصغيره تدفع صدره عنها:ابــ ـ ـ ـ ـعــد عنــ ـ ـي
ضحك ومد إيده يلمس علي خدها الناعم:لا لا لا كدا أزعل منك
توليـــن وإنتي عارفاني مش بحب أزعل منك ياقمر خليكي معاي كووول
علشــ….
زقته عنها وهي بتصرخ فيه بصوت مرتجف:ريــ ــ ــ ـان سـسـسب..بني الله يخلـ ـ يـك
ماسكها من كتفها ورماها ع السرير بقوه
وعيونه مركزه ع جسمها بوقاحه قرب منها بس تراجع بسرعه
لماسمع صوت مرام بتناديه بدلع طلع من الغرفه بسرعه قبل تشوفه
وراح لها
أما تولين ماقدرتش تتحرك من مكانها جسمها ارتعش برعب وقلبها دق بعنف
دموعها سالت ع خدها بلا توقف كان شرفها بيضيع ع إيده
وحياتها كلها هتتدمر نهائي زياده ع دمارها
سحبت نفسها سحب للباب وقفلته أكتر من قفل
إنهارت ع الأرض تبكي بقوه وصوتها يعلى
كانت مرعووووبه ومش مصدقه إنها فلتت من إيده
***********
نرجع لبيت زبيده ام امير فالرضاعه
فتحت عيونها ببطئ حست بصداع في راسها
شافت الساعه اللي ع الكومدينو
وقامت بكسل:أفففف أكيد بصدع وأنا مطوله في النوم
قامت وأخدت لها شور ينشطها ولبست هدومها ونزلت
دخلت شافت امها قاعدة
وقدامها قهوه وشاي ع الطربيزه
وطبعا أمها ماسبتهاش هزأتها لأنها نامت النهار كله وعطتها محاضره طويله
نسرين شربت من القهوه وهي بتقول:خلاص بقي ياماما حاضر مش هعدها تاني أصلا راسي صدع من النوم
ردت عليها بعصبيه:شفتي ازاي وانا معرفش والله انتي هتتجوزي ازاي وده نومك
قطع عليهم المحاضره دخوله :السلام
وكمل بتريقه لماشافها صاحيه:أو و و و و و و و و وه صح النوم صحيتي
أعوذ بالله ايه النوم ده كله كفاااااايه اديني نصه ياشيخة
ردت امه باستنكار:اسم الله عليك عايزة منه ايه مش كفايه إختك
باس راس أمه ووبص لاخته الي نغزته بعيونها متغاظه من تريقته عليها
ماجد :صبي لي فنجان شاي
طنشته:إخدم نفسك وإلامش شاطر إلا في التريقه
حرك حواجبه لها بيغيظها وعلى شفايفه ابتسامه
أخدت أمه البراد وصبت له
أخدها من إيدها:مايحرمنيش منك ياعسل
دخلت معاها لعبتها وفتحت عيونها بفجعه:صحيتـــي يانوامــــه
تأففت بملل:كملت
ضحك ومد إيد لها:ههههه تعالي تعالي
بصتله بنص عين وكملت طريقها لجدتها وقعدت في حضنها
ضمتها أمه ليها:اهلا بشهــــوده الحلوه
شهد بدلع:عارفه إني حلوه
ماجد كشر:حلوه منين وانتي شبه بياعه العيش الي ورا
بصت له أمه بنظره:ماجد
كشر في وش شهد ولف للتلفزيون
ماجد:إلا فين مي ماشفتهاش من ساعه مارجعت من السفر
شهد :ماما عند بابا في الصالون
ماجد قام: تمام هروح أشوفها
طلع من عندهم وراح للصالون
(مي أختهم الكبيره بعد ماجد متزوجه (صالح) وكانوا ساكنين في اسكندريه بعدها نقلوا للقاهره واستقروا فيها )
دخلت سميه معها كاس عصير:هــــاي
شهد كشرت:ايه هاي دي قولي السلام عليكم
سميه ضحكت: والله مبقاش الا العيال يعلموني الكلام
شهد اتخصرت:العيال الي مش عجبينك بيفهوا احسن منك
قعدت سميه وطلعت لسانها تقهرها ولفت وشها
شهد بقرف:و و و و وع انتي وحشه وعيب تطلعي لسانك ياو******خه
كانت هتقوم لها سميه بس شهد جريت بره
زبيده:سبيها هتحطي عقلك بعقل عيله
سميه: البنت دي وليه صغيره مش عيله دي تقهر بلد دي من صغرها ولسانها اطول منها
***************
علي النيل
كانوا قاعدين قدام النيل ومبسوطين
أمل عجبتها هند اوي وحبتها
لأن هند حبوبه وتنحب
شافوه من بعيد جاي عليهم لابس بنطلون جينز فاتح وقميص ابيض نص كم
إبتسمت لميس ولفت لأمل اللي تتامل النيل بشرود
لميس حركت إيدها بشكل دائري قدام وشها:أمــــو و ول
انتبة لها:أيوه
همست لها: ده رائد وصل
وقف قدامهم بابتسامه:السلام عليكم
قاموا واقفين:وعليكم السلام
رائد:ازيكم
الكل :تمام
أمل:يالله رودي نمشي
رائد باستهبال:ياللا أمولي
إبتسموا البنات ومشت امل ورائد
هند رن موبيلها وردت
بعد ماقفلت: ده بدر جاي
بدر:السلام عليكم
همسوا:وعليكم السلام
بدر وعيونه ع لميس بيدوب من عيونها الزرقا الجميله: ازيكم يا بنات
همسوا:تمام
بدر إبتسم ولف لهند:سوري هنوده اتأخرت عليكي
ريم همست للميس وفيها الضحكه:مالهم الشباب النهارده كلهم قاعدين يدلعوا في اخواتهم
مسكت لميس ضحكتها بس إختفت فجأه لما شافته جاي لهم وعيونه مضيقها بعصبيه .
وقف عندهم:السلام عليكم
الكل :وعليكم السلام
لميس بتعارف :ده بدر أخو صاحبتي
ده امير ابن عمي
مد إيده بدر ببتسامه:اهلا امير
مد إيده وسلم ببرود:اهلا
بدر حس من صوته إنه مش متقبله فانسحب :ياللا فرصه سعيده
هند للميس:لميس اوعي تنسي لازم تزوريني مع ريم
إبتسمت:إن شاءالله
راحوا وامير لف يمشي ومنغير نفس:ياللا هوصلكم للبيت
مشت لميس مكرهه مش عايزه تروح معاه
في العربيه
 الهـــــدوء عم المكان الكل ساكت وغارقان في تفكيره
لميس بتفكر في امير ليه شكله اتعصب ده غير أسلوبه البارد والجاف مع بدر ماعجبهاش واحرجها
إبتسمت لما افتكرت بدر مش عارفه افتكرت ليه نظراته ليها وصوته الحنون مع هند
قطعت تفكيرها لما حست إن الهدوء غريب في العربيه
بصت علي ريم مستغربه ليه ساكته مش بترغي غريبه معروف إنها بتحب الكلام مع امير وترغي معاه وتستغل أي فرصه يكون موجود لأن كل وقته مشغول ومش بيقعد كتير مع اهله
غصب عنها لفت نظرها لامير بس ماكانتش شيفاه كويس لانه لابس نضاره سوده مغطيه نص ملامح وشه لمحت إيديه اللي شاده ع الدركسون بقوه وعروق إيده واضحه من قوة شدته
إستغربت حست إنه متعصب بس ليه متعرفش
كشرت فجأه ولفت نظرها للشباك”وأنا مالي انشاء الله يتحرق”
*************
طلعت من الحمام بعد ماأخدت لها شور كانت لابسه قميص حرير وردي بأكمام قصيره ولنص الركبه وشعرها الكستائي المبلول منثور ع
كتافها كان شكلها كيوت
اتفاجأت لما شافت ريم قاعدة ع طرف سريرها وعليها بجامتها الحرير الحمرا
إبتسمت لماعرفت إنها أكيد بتنام عندها وبتصر إصرار
لكن إختفـــت إبتسامتها لماسمعتها تتنهد بضيق وشكلها متضايقه
خافت وقربت منها :‎ Reem Are you Ok
اتنهدت ريم وواضح إنها بتفكر:أيوه
قعدت جنبها لميس تبصلها بتفحص:Then Whay you are Look Sad
همست ريم بضيق:امير
رفعت لميس حاجبها: امير ماله
رفعت نظراتها ريم بضيق: مش عارفه بس حساه متغير كتييير
يعني دايما أشوفه متضايق متنرفز سرحان ساكت مش بيتكلم الا اذا كلمته متغير خالص
قامت لميس بلا مبالاه وراحت للتسريحه تمشط شعرها:عادي your brother ‎راجع من بلد غريبه وعايش فيها لوحده سنين of Course he will change
وبعدين أنامن ساعه ما جيت مش بشوفه غير يا متنرفز او متضايق
حركت ريم راسها بنفي:لا هو بيسافر كتير بس بيرجع زي ماهو زي العسل صحيح انه مش زي مروان وعادل بيهز كتير معانا هو تقيل جدا بس برضه بيضحك ويتكلم معانا ولا مرة شفته متضايق كدا وعارفه انه عصبي موووت واحيانا يتنرفز بس مش كدا دايما مضايق يا ساكت
سابت لميس اللي في ايدها وسرحت وبصت لنفسها في المرايه هي من اول ماجت تعيش هنا وهي شيفاه شخص عصبي ومتضايق وساكت لكن في جرحها يحكي زي البغبغان ونغزاته ونظرات الإحتقار منه معقول تكون هي السبب
قطعت أفكارها ريم لماقامت :لموس هنام عندك الليله بصراحه بزهق وأنا نايمه لوحدي
إبتسمت لميس غصب عنها:ازاي يعني بتزهقي وإنتي نايمه(وكملت بمزح)لايكون بتلعبي وإنتي نايمه
ضحكت ريم ورمتها بالمخده بس لميس تفادتها قبل ماتيجي في وشها وهي بتضحك ع ريم
***********
علــــــت صرختهــــــا الحاده وهـــــزت أركــان البيــــت:شهــهــهــهــهــهـــــدوو و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و ه
خدتها أصوات صريخ وجري علي السلم
قامت من مكانها مفزوعه:ايييه مالكم
إندفعــــت شهد داخله بسرعه البرق ع الصاله وهي بتصرخ وتتخبى وراه أمها:مـا مـا شوفــي إختك بتضربنـي
دخلـــت للصاله بنفس إندفاع شهد وفي ايدها جزمه كعب ووشها احمر مطلع نار ودخان غضب:هي فين هدبحها هشنقها الحمـــــــــــــاااارةةة
مي مدت إيديها وراها تحمي بنتها منها وفاتحه عيونهابصدمه:مجنونــــــه بتضربيها بالكعب بتخرمي راسها إنتي إبعـــدي عن بنتـــي أحســـن لك
لوحت بالجزمه بإيدها وهي تتقدم لهم قاصده شهد بغضب:لا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا انا هخلي راسها تبقي منخول مش هسكت لها
زبيده رفعت صوبع إيدها لها بتهديد:واللـــه ياسميه إذا مديتي إيدك عليها لا انا أمك ولاتعرفيني
شهقت سميه وهي هتعيط من الغيظ:حرا ا ا ا ام عليكم يعني أخليها تسرح وتمرح في اوضتي وتلعب في حاجاتي واقعد اتفرج عليها
زبيده بعصبيه:لا إكسري ضهرها وإلا إخرمي راسها بالكعب اللي في ايدك
(وعلت صوتها تكمل)ماحدش قال لك سيبي اوضتك مفتوحه وإرمي الاب توب في كل مكان فيها وتعالي
صرخت سميه من الغيظ من شهد الي بتبصلها بقوة عين بانتصار ولا كأنها عملت حاجة
سميه :واللــــــــــــه يا زفتــــــــــــه لو أشوفك معتبه باب اوضتي لا أكســــــر راســــــك كســــــر يا حمــــــاا ا ا ا ا ا ا ره
رمت الجزمه بقوه بغضب وطلعت من الصاله بسرعه البرق
مالت مي بجسمها وبعدت بنتها بسرعه عن الجزمه اللي ضربت في الجدار جنبها وكانت بتضرب في وشها
زبيده لفت لشهد:وإنتي ايه الي دخلك اوضتها
قامت شهد وحطت إيدها في وسطها وصوابعها جانب راسها وهي تمط كلماتها:كيـيـيـيـيـيـيـفـي اعــمل الللللي عـــــايـزه مااااااااحدش قالها تتعنظز وتطردني من الاوضه
شهقت أمها:بنـــت اتكلمي مع جدتك كويس واعدلي وقفتك
تأفففت شهد ولفت طالعه من الصاله تتمخطر
زبيده :الله يهديها
******************
طلعت من غرفتها بعد مابدلت بجامتها ولبست بنطلون جينز أسود عليه بلوزه رمادي فاتح ساده وحزام متوسط أسود ع الخصر
لمت نص شعرها بميك توك
وحطت روج شفاف
طلعت من غرفتها ومرت لغرفة ريم إستغربت لماحست بالبروده من تحت الباب وعرفت إنها لسه نايمه
فتحت الباب ودخلت إرتعش جسمها من البروده وفتحت الأنوار شافت ريم نايمه ع بطنها وضامه اللحاف وغارقانه في النوم للدرجة أنهاماحستش بالنور والصوت
دورت بعيونهاع ريموت التكييف ولقته مرمي ع الأرض جنب السرير رفعته وقفلت التكييف
حطته ع الكومدينو وهي بتنادي ع ريم:ريم….ريــــــم
هزتها لماماشافتش منها إستجابه وهي تعلي صوتها:رييـيـيـيـيـيـيـيـيـيــيـم
Waaaaaaaaaaaaaaaaeeeeeeke Uuuuuuup
إنقلبت للناحيه التانيه عطت للميس ضهرها بعد مافتحت عين وحده وقالت بصوت كسول :ها ايييه
هزتهالميس أقوى :إصحــــــي
غطت وشها ولفت نفسها بالغطا كلها :غوووووووري بررررره
إبتسمت لميس لأنهاعارفه إن ريم بتفسد أخلاقها لما حد يصحيهامن النوم
بعدت اللحاف عنها وسحبته شوي وهي بتصرخ فيها:رييييييييييييييييييييييم إصحييييييييييييي يا Laaaaaaaaazy
عقدت حواجبها بضيق وسحبت اللحاف منها وهي مطنننننشها
راحت لميس للبلكونه وفتحت الستاير وبابها ودخلت أشعةالشمس داخل الغرفه واضايقت ريم
فتحت عيونها ورجعت غمضتها وهي بتغطيها بإيدها عن الشمس بضيق :خلا ا ا ا اص اقفلي البلكونه صحييييييت
إبتسمت بنصر لأنها طيرت النوم من عيونها و طلعت من الغرفه مطنشه ريم ونزلت تحت
*‏************
دخلت الليفنج وابتسمت لماشافته قاعد ع الكنبه وشكله لسه صاحي من النوم ومسترخي بقعدته
لميس:.صباح الخير
إبتسم وعدل قعدته:.صباح الورد
قعدت ع كنبه مفرده وبادرها بسؤاله:ريم ماصحيتش
إبتسمت:إلا صحيتها
افتكرت فجأه إنها نست تشكره:OOOOOOOOOH
Thanks fore the Book
إبتسم عادل:you welcome‏ عجبك
لميس:أيوه حلو بس لسه ماخلصتوش
دخلت ونصها نوم ورمت نفسها ع الكنبه
رفع حاجبه:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بصتله بطرف عينها وطنشته
لميس ماسكه ضحكتها ع شكلها:لحد دلوقت ماشبعتيش نوم
ريم بنظرات حقد:فيه حد ينام وإنتي فوق راسه إنتي هنا مش في بريطانيا بتحسبي الناس تقوم من صباح الله
إبتسمت لميس بدلع:وأهون عليكي أصحى لوحدي وافطر لوحدي من غيرك
إبتسمت وعدلت قعدتها:طبعا ماتقدريش تستغني عني عارفه
كشر من غرورها:ياواثقه هي اكيد بتهز معاكي ماتاخديش في نفسك مقلب
طنشته بعد مارمته بنظره حاده
ورفعت التلفون وكلمت المطبخ:آلو جيبي تلاته كابتشينوا وتلاته كروسان بسرعه
فتح عيونه يمثل الصدمه:بتاكليهـا كلها
تأففت:عدول انا بجد مش فيقالك ع الصبح نقطني بسكات احسن لك
عادل:نعم ست ريش قلتي ايه
ريم: ريش اشكر ربك اللي طلبت لك معانا ولا طنشتك
عادل رفع حاجبه:غريييييييبه في العاده مش بتفتكري غير نفسك بس
كشرت كانت عارفه إنه عايز يرفع ضغطها كالعاده لماتصحى من النوم وطنشته
ردت ع التلفون بعد مارن وطلعت زبيده بتبلغهم عن وصول مي من الاسكندريه
وعزماهم عندها
قفلت ولفت ع لميس وعادل اللي بيتكلموا
دخلت الخدامه وحطت الفطار وطلعت
ريم بفرحه:مي بنت طنط زبيده ام خالد رجعت من اسكندريه
عادل لف لها:والله
لميس بحيره:مين مي هي طنط زبيده عندها بنت غير سميه ونسرين
ريم:أيوه بس كانت ساكنه في اسكندريه علشان شغل جوزها ومش بتيجي كثير هنا بس دلوقت رجعت وبتستقر هنا
لميس:آها ماقالوليش إن عندهم إختك متجوزه
ريم:عممللها عزومه يوم الخميس
لميس:ووواو يعني البنات بيجتمعوا
ريم:أيوه
***********
في القصر الكئيب
حاسه بالزهق والملل بيقتلها وزعت نظراتها في الغرفه بملل
لماأستقرت ع الباب فكرت تطلع من الغرفة مدام إختها أكيد مش موجوده خرجت مع ريان
طلعت من الغرفه مشت ببطئ وخوف وكل شوي تلتف خايفه تكون إختها موجوده وتشوفها فرصه تشتمها وتضربها
رجعت لغرفتها ووقفت لماشافت وحده من الخدم متعرفش إسمها نادتها وجت لها وهي مكشره كانت عارفه إن مفيش حد طايقها حتى الخدم
سألتها بتردد:مرام موجوده ولا خرجت
عقدت حواجبهاالخدامه بتكشيره:what
حاولت تفتكر تقولها بلإنجليزيه :آ آ آis maram here or she‎’s out
ردت الخدامه بدون نفس:she‎’s out
مشت وسابتها تأففت من أسلوب الخدامه ونفخت براحه لما عرفت إن إختها مش في القصر
نزلت وطلعت للجنينه أخدت نفس طويل وخرجته براحه كانت محتاجه تغير جو الغرفه اللي خانقها
ماشيه في الجنينه اللي حستها اتغيرت كتير فيها أشياء ماكانتش موجوده لأنها ماكانتش بتنزل للجنيه إلا نادر وبالسرقه كمان وأحيانا تمر شهور ماتنزلهاش
لأن الخوف من إختها وأبوها مخليها ماتقدرش تخطي بره الغرفه خطوه وحده
شافت حوض كبير مليان ورد چوري بألوان مختلفه راحت له بسرعه وقطفت وحده كبيره وشمت ريحتها بتعشق الورد كتير كانت لماتنزل للجنينه تقطف لها أكترمن ورده وتاخدها معاها للغرفه أحيانا تقعد تشتكي لها حالها وتحس ان الورده تسمعها وتحس بمعاناتها خصوصا لماتشوفها دبلانه وميته تحسها دبلت حزن ع حالها كان كدا تفكيرها
حست بحركة وراها اتجمدت مكانها من الخوف
قفلت ايدها علي الورده بقوه وغمضت عيونها بخوف لماحست بأنفاس وراها
شهقت لماقبضت ايد بقوه ع دراعها ولفتها بعنف
فتحت عيونها علي اخرها وشهقت لماشافت اللي قدامها
***************
قاعدين حوالين طربيزه الاكل يتغدوا بهدوء تام مش يقطعه إلاصوت الملاعق والشوك
ريم: ماما البنات جاين النهارده
كوثر:ماشي ياحبيبتي ينوره
رنا:قلتي لدلال تيجي كمان
بصتلها ريم من طرف عينها بقرف:وأنا مالي بدلال إنتي قولي لها
كوثر بصرامه:ريــــــم عيب دي خطيبة أخوكي اللي بتتكلمي عليها
ريم بصت لامير اللي قام من مكانه بهدوء:الحمدلله
كوثر : رايح فين كمل أكلك
امير بص في ساعته:عندي معاد دلوقت ومش عايز أتأخر
كوثر لريم بحده:عاجبك يعني زعلتي أخوكي وضايقتيه
ريم:وليه إن شاءالله
رنا باحتقار:يعني تتتكلمي عن خطيبته بالطريقه دي ومش عايزاه يضايق
ريم قامت :يو و و و وه قال يعني بيموت فيها
كوثر بعصبيه:ريــــــم
طلعت ريم من الغرفه علي اخرها
مروان بيغيرالموضوع:الشباب كمان هيتجمعواعندنا
رنا باحتقار:وليه إن شاءالله
مروان بنظرات حاده: مالكيش دعوه ولا هتستلميني
كوثر:خلاص بقي شمتو فينا الغريب
رفعت راسها لميس مصدومه وقامت بهدوء وطلعت
دخلت ع ريم في غرفتها ولقتها قاعده ومعها فونها
لميس:بتكلمي مين
ريم بابتسامه: مني عزمتها تيجي كمان
ضحكت لميس: اه طبعا مني بقت العمده
رمتها ريم بالمخده وهي بتضحك
*************
في القصر الحزين
شهقت برعب:عـ….عمتي
عمتها بعصبيه:اتعمت عينــــــك إن شاءالله أنا لاعمتك ولايشرفني اكون
حاولت تسحب إيدها من إيد عمتها اللي ضاغطه عليها بقوه آلمتها وهي منزله راسها
عمتها بعصبيه: ايه الي مطلعك من اوضتك ها انا مش قلتلك مش عايزة اشوف خلقتك طالعه من الاوضه
تولين بضعف:الله يخليكي إيدي وجعتني سبيها
عمتها: سابوا رقبتك إن شاءالله عاجلا مش اجلا
اسمعيني كويس إن شفتك طالعه من الاوضه هكسر رجلك كسر سامعه
رمتهاع الأرض:غوري من قدامي
قامت تولين بسرعه وهي بتحارب دموعها ودخلت جوه القصر صدمت في جسم عريض وكانت هتقع بس إيدين قويه لفت حواليها ورفعتها
رفعت راسها بصدمه لماسمعت صوت رجولي: مرام مطيــ…..
إتسعت عيونه بصدمه لماشاف وشها الطفولي وهمس:تولين
شهقت وبعدت عنه وعدت من جنبه جري بس إيده وقفتها وسحبها له رفع راسها بهمس‎ ‎وعيونه تتأمل ملامح وشها:تولين إنتي تولين
مد إيده ومسح دموعها بحنان:ليه الدموع
إتسعت عيونها بخوف لماحست بصوابعه الدافيه ع خدها بعدت عنه:سبني
وراحت تجري بخوف
طلع للجنينه وفكره عندها
عمتها:زياد تعال جنبي شكل خالك مش موجود
مشى لعندها ولسه بيتكلم إلا مرام وريان داخلين
ريان:أوووو الدكتور زياد هنا
تولين طلعت اوضتها ووقفت عند الشباك عيونها عليه وهو واقف مع أخوه وأمه وإختها في الجنينه
كان لابس بنطلون جينزفاتح وتيشيرت أخضر بكتابات بيضه عريضه
نفس الطول ونفس الجسم العريض اللي كان بيديها الأمان لماتشوفه
افتكرته لماكانت طفله تفتكر ملامحه الخشنه وكان فيها وسامه تجذبها
افتكرت إيده السمرا الخشنه اللي كانت بتمسح دموعها لمايشوفها تبكي ويحاول يهديها
افتكرت صوته الخشن المبحوح لمايعاتب أمه ع تعذيبها ليها
ولما يزعق ع إختها إذاشافها بتضربها ويدافع عنها
وده اللي زاد كره إختها ليها لأنها كانت بتحبه وعايزاه وبتحاول تجذبه ناحيتها بس كان مطنشها ولا يعبرها وده الي الي كان يقهرها لماتشوفه واقف مع تولين ويدافع عنها
اتنهدت بحزن لما افتكرت لما جه يودعها لأنه مسافر يدرس طب في الخارج
كانت اتعلقت بيه وهي تعيط انه ما يسبهاش ويسافر
ولما غاب وسافر زاد عذابها لأن إختها كانت مقهوره لأنه جه يودعها ولا ودعها
حبستها في غرفتها ولا رضت تطلعها منها
وفاتت السنين والشهور لحد ما كبرت وهي تتمنى تشوفه
أحيانا بتحس بكره ناحيته لأنه سابها وسافر
ولاسأل فيها وأحيانا مش تلومه لأنه مش مسئول عنها
قفلت الستاير بسرعه وقلبها رجف لماشافت إختها رفعت راسها ووبصتلها بتهديد وتوعد
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!