Uncategorized

رواية حياة فهد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نسمة سيد

             رواية حياة فهد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نسمة سيد

داده عزه:  فهد يابني في واحد تحت عايزك
فهد:  مين دا يا دادا
داده عزه:  مقالش اسمه هو قال ان الموضوع مهم
فهد:  طيب شفيه عايز يشرب ايه وانا هنزل وراكي
فهد نزل واول ما شافه اتعصب 
فهد:  انت بتعمل ايه هناا!! 
اياد:  اسمعني للاخر لان الموضوع يهمك اوي انا مقدرش انكر اني غلط جامد بس الحمد لله ربنا بعتلي الي تفوقني وصحت ضميري 
فهد: طيب مبروك انا مالى بلكلام دا 
اياد:  صبري و ناني هما ورا حوار طلاقك من حياه ماهر دا شغال عند صبري من زمان وحياه كانت تعرفه وهما الى اتفقو انها لما تروحلو يصورها و يبعتولك عشان تشك فيها والمره الى بعدها طلقتها وانت لو كنت فكرت حبه كنت هتعرف ان دي لعبه عليكم
فهد كان مصدوم وفضل يفتكر كل الى حصل وقد ايه هو كسرها وانه فعلا لو كان فكر شويه كان هيقدر يكتشف كل حاجه من غير ما يحصل كل دا وفي ثانيه افتكر انها سافرت 
فهد مسك اياد وزعق:  وانت جي تتكلم دلوقتي بعد ما سافرت مجتش من بدري ليييه عاايز تبعدها عني صح 
اياد بخوف:  انا كنت في المستشفى ولسه خارج انهارده وجتلك
انس و عمر دخلو ومستغربين من الى بيحصل 
انس:  هو في ايه 
عمر:  اياد بيعمل ايه هنا 
فهد:  حياه فين 
انس:  سافرت من بدري وحتي كلمت هدير و قالتلها انها وصلت كمان 
  فهد بغضب:  والله ما ههنيكم والله لندمكم على اليوم الى فكرتو تعملو في كدا.. اياد انت تحكيلي كل حاجه من اولها واياك تخبي حاجه 
اياد:  ناني عايزه تتجوزك عشان فلوسك وصابر عايز ياخد حياه عشان عجباه 
فهد:  عجباه ازاي يعني دي بنته 
اياد:  اسال طنط نهال او طنط سماح وهي تفهمك
فهد: طب ايه الى جاب حياه للزفت الى كان في الصور
اياد:  حياه هي الوحيده الى تقدر تفهمك
اياد في نفسه: لاني مقدرش اقولك السبب 
اياد:  انا لازم امشي عشان ارتاح ونسيت اقولك خالي بالك لان في حد عندك في البيت هنا بينقل كل حاجه لصبري خالي بالك كويس اوي يلا سلام 
بعد ما اياد مشي فهد قعد وحط ايده على راسه
عمر:  هتعمل ايه 
انس:  الدنيا اتقلبت جامد على دماغ فهد
فهد:  انا مبقتش عارف حاجه خالص في حاجات كتير لازم افهمها… حد فيكم يعرف هي سافرت فين
انس: لا مقالتش لاي حد خالص 
عمر:  اسال مي يا فهد هي كانت عندها انت نسيت
فهد:  طب روحو انتو وانا هشوف واكلمكم
………….. 
فهد طلع لمي 
مي:  خير يا ابيه في حاجه؟ 
فهد:  حياه فين يا مي
مي:  سفرت يا ابيه انن نسيت
فهد: عارف انها سافرت راحت فين بقي
مي:معرفش هي مكنتش عايزه حد يعرف مفيش غير. خطيبها بس الى يعرف 
فهد بيحاول ميبينش غضبه:  واشمعنا هو 
مي:  لانه سافر معاها اساسا رايحين يشتغلو 
فهد:  طيب ماشي يا مي بس لو عرفتي مكانها قوليلى 
مي:  هو في حاجه يا ابيه
فهد:  في حاجات كتير لازم افهمها انا نازل دلوقتي  ذاكري وبعدين نامي  
………….     
فهد راح على مكتبه 
فهد:  نعممه…. يا نعمممه
نعمه:  نعم يا بيه تأمرني بحاجه 
فهد:  اعمليلي قهوه ساده بسرعه 
نعمه بمياعه: بس القهوه غلط عليك كتير كدا اعملك عصير احسن ومفيد ليك اكتر 
فهد بحده مخيفه:  نعممممه الى اقول عليه يتنفذ من غير ما تتكلمي كتير  فاااااهمه
نعمه بخوف:  فاهمه يا بيه حالا القهوه تبقي هنا
فضل يفكر كتير و هيتصرف ازاي لازم يعرف الحقيقه ولازم يعرف مكان حياه ولازم يعمل اي حاجه عشان تسامحه وقرر انه هيكلم مامته اول حاجه 
………. 
«تاني يوم» 
سماح:  يعني انتي متعرفيش هو حصل ايه عشان يسالك كل الاساله دي 
مي:  والله يا ماما معرفش حصل ايه 
سماح:  هبقي اساله واشوف 
فهد:  صباح الخير 
سماح:  صباح النور يا بني 
مي:  صباح النور يا ابيه
قطع كلامهم تلفون مي وهو بيرن
مي بفرحه:  الله دي حياه عن اذنكم هطلع اكلمها. وانزل تاني 
فهد:  استني كلميها هنا بس متعرفهاش اننا قعدين 
مي و سماح بصو لبعض ابتسمو لبعض ومي ردت 
حياه: كنتي نايمه ولا ايه يا قلبي
مي:  لا يا روحي تلفوني كان بعيد طمنيني بس عامله ايه 
حياه:  الحمد لله الجو حلو هنا وحسام مش سيبني لحظه 
مي: طبعا مش خطيبك بس انتي لسه مصممه متقوليش سفرتي فين 
حياه:  معلش يا روحي كام يوم بس وهقولكم 
قطعهم خبط الباب عند حياه
حياه:  طيب هقفل بقي يا قلبي عشان حسام جيه هكلمك بليل انتي و البنات 
مي:  ماشي هستناكي خالي بالك من نفسك سلام 
فهد:  ماما عايز اسالك على كام حاجه 
سماح: خير يا حبيبي في ايه
فهد:  لا تعالى نروح النادي نتكلم هناك اطلعو يلا غيرو هدومكم وانا هعمل مكلمه و استناكم في العربيه 
……….. 
عند حياه 
حسام:   جاهزه يا حاجه للشغل 
حياه:  جاهزه يابني جاك صاروخ في معاميعك 
حسام: طب يلا قدامي عشان همد ايدي عليكي قريب
ركبو العربيه وحسام شغل الراديو واشتغلت اغنيه عمرو دياب 
«أنا قلت أللى محدش قاله 
وعملت اللى محدش عمله 
يفارقنى أنا راضى وماله 
بكرة هيعرف غلطة عمره 
هيعيش يفتكرنى 
وكل ما يقابل فى بعدى هيفتكرنى 
بتمنى بس انه يقابلنى 
هيعيش يفتكرني 
وكل ما يقابل في بعدي هيفتكرني» 
حسام قفله لما شافها بتدمع وحب يغير مودها 
حسام:  بصي يا بنتي هنا بقي موزز كتييير اوووي يعني متحرميش نفسك من حاجه 
حياه:  وانا بقول مصمم على تركيا ليه طلع عشان المزز
حسام:  يعني شغل من غير مزز 
حياه ضحكت لانها اساسا فهمه هو بيعمل كدا ليه 
وصلو. الشركه 
حياه:  فين مكتب المدير
حسام:  ليه
حياه:  مش لازم اطلع عشان يشوفني 
حسام:  لا مش مهم هو صحبي وانا كلمته تعالى معايا بس 
وصلو عند السكرتيره 
السكرتيره:  صباح الخير يا مستر حسام 
حياه بصوت واطي ميسمعهوش غير حسام: هو مش المفروض دي تركيا 
حسام بنفس الصوت:  اه بس اتعلمت مصري 
حسام:  عائشه خدي حياه وريها شغلها 
عائشه:  حاضر مستر حسام 
حياه:  بقولك ايه عايزه اشوف مدير الشركه 
عائشه:  تشوفيه ازاي يعني 
حياه:  عايزه اقبلو 
عائشه:  ما انتي لسه كنتي معاه عايزاه تاني ليه لو في حاجه قوليلى انا 
حياه بأستغراب:  هو معلش يعني هو حسام هو مدير الشغل؟ 
عائشه:  اه هو في حاجه ولا ايه
حياه: ها لا مفيش 
عائشه:  طب يلا اوريكي شغلك واعلمك كام حاجه كدا
(نسبها بقي تتعلم الشغل) 
…………. 
سماح: في يا بني بقي وصلنا اهو وطلبنا عصير كمان ممكن تفهمني في ايه وليه متكلمناش في البيت 
فهد:  متكلمناش في البيت عشان في حد بيرقبنا و بيوصل الكلام لصبري
مي:  صبري مين
فهد:  ابو هدير و شهد… ماما انتي تعرفي حاجه عن موضوعهم وانا معرفهاش 
سماح بتوتر:  وانا هعرف ايه يعني 
فهد بخبث:  اصل عرفت ان صبري عايز يتجوز حياه بعد ما اطلقنا 
سماح بخوف:  لا ونبي يا فهد متسبهوش يعمل كدا
فهد:  في ايه يا ماما هو في اب يتجوز بنته 
سماح اتوترت فهد اتكلم: ماما ارجوكي قولى في ايه عشان اقدر اتصرف لان وانا مش فاهم مش هعرف اتصرف
سماح: انا هحكيلك يا بني 
…………… 
حسام:  هاا خلصتي شغل؟ 
حياه ببرود:  اه
حسام:  مالك حد ضيقك
حياه بنفس البرود:  لا مفيش حاجه 
حسام:  مالك يا حياه في ايه 
حياه:  عايزه اروح البيت انا تعبانه 
حسام:  ماشي يلا 
وهما ماشين 
عائشه:  مستر حسام انا خلصت شغلى امشي ولا حضرتك عايز حاجه 
حسام:  لا امشي
…………….. 
هدير:  انت بتتصل ليه ياض انت
انس:  بحب اسمع صوتك
هدير:  بطل تلزيق عشان بجد بتبقي سمج اوي 
انس:  في واحده تقول لقره عينها سمج 
هدير:  لا ومش بس كدا و بتقفل في وشه كمان 
قفلت هدير في وشه وفضلت تضحك وفجاه جتلها مسج فتحتها
انس:  هعتبر ان الحصل دا موافقه اني اكون قره عينك 
هدير لنفسها:  لا دا مجنون بجد حبيته ازاي دا ياربي
………….. 
عمر:  عايز اشوفك ضروري يا شهد
شهد:  في حاجه ولا ايه 
عمر:  هتعرفي لما اشوفك 
شهد:  طيب امتي 
عمر:  بكرا الساعه ٦ هاجي اخدك 
شهد:  لا قولى المكان وهاجي انا و هدير
عمر:  طيب ماشي هستناكي متتاخريش 
شهد:  حاضر تصبح على خير 
عمر:  وانتي من اهلى 
شهد اتكسفت و قفلت
………….. 
فهد راح الشركه عشان  في حاجات مهمه 
فهد:  نااااني انتي يا زفته
ناني:  في يا فهد بتزعق كدا ليه
فهد بعصبيه:  اسمي مستر فهد احنا هنا في الشغل
ناني:  سوري يا مستر فهد 
فهد:  فين القلم الى كان هنا اغيب كام يوم ارجع الاقي الدنيا باظت
ناني:  الدنيا مبظتش عشان قلم انا ممكن اروح اجبلك قلم تاني 
فهد: انتي متعرفيش حاجه روحي على شغلك يلا
ناني خرجت قالت في سرها:  ياربي حياه كانت مستحملاك ازاي دا ربنا بيحبها انها بعدت عنك اصلا
……………. 
حسام:  احنا وصلنا اهو مالك بقي في ايه 
حياه:  كدبت عليا ليه 
حسام:  عشان عارفك هترخمي و تعندي 
حياه:  انا مبحبش الكدب يا حسام 
حسام: كدبه بيضه يا قمر متزعليش بقي
حياه:  طب يلا امشي على شقتك بقي 
حسام:  ايه دا لا انا هقعد ارغي معاكي شويه 
حياه:  طب نرتاح حبه طيب ونقعد براحتنا
حسام:  ماشي يا ست البنات 
…………… 
فهد اتصل علي ناني
ناني:  نعم مستر فهد
فهد:  تقولى لعمر و انس يجو حالا فاهمه 
ناني:  حاضر
بعد ٥ دقايق دخلو
انس: ايه يا برنس مالك
عمر:  بقي في مدير شركه يقول برنس 
انس:  اه انا 
فهد: اسكتو بقي واسمعووني.. انا عرفت كل حاجه من ماما وفي خطه لازم نعملها عشان نحل كل المشاكل 
عمر:  طب احكلنا الاول عرفت ايه 
فهد:  اسمعو…… 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!