روايات

رواية أسيرة جلادي الفصل السابع 7 بقلم مريم حسني

  رواية أسيرة جلادي الفصل السابع 7 بقلم مريم حسني

رواية أسيرة جلادي البارت السابع

رواية أسيرة جلادي الجزء السابع

رواية أسيرة جلادي الحلقة السابعة

شريف بص علي الصوره وفضل متامل فيها معقول دي هي وكمان التقرير بتعها ازاي كل ده يحصلها ازاي ملاك زي دي تبقي مع بني ادم بشع زي ده دي شكلها برئ اوي ليه بس بيحصل فيها كل ده وياتري ايه كل حكايتها
…………..
بعد شهر
…..
ندي قعت تكتب في مذكرتها وتعيط ليه انا اللي بيحصل معايا كده اشمعنا انا اللي كل الناس بتكرهني كده انا عمر ما حد حبني وقعدت تفتكر اللي جوز امها عمله فيها
…………
من اول ما سافروا و ندي بدات تكبر من وهي عندها ١٢ سنة
صابر دخل الاوضه علي ندي وهي نايمه وشال الغطا من عليها وكان بيمد ايده عليها وهي مكنتش فاهمه ايه اللي بيحصل
لما كبرت شويه و فهمه اللي هو بيعمله وحكت لمامتها ماجده مصدقتهاش
وفضلت طول الوقت خايفه من صابر وهو كل شويه يحاول معها وعشان كده ندي كانت بتبقي خايفه من الجواز وده سبب الصدمه اللي حصلتها لما اتجوزت فادي طول عمرها ماجده بتكرها وصابر ودلوقتي بقي فادي هي مش عارفه الغلطه فيها ولا في مين ايه ذنبها ان كل اللي حوليها مبيحبوهاش
…………….
فادي قاعد مع ريم
ريم مسكت ايد فادي ايه يا فادي مالك
فادي مش عارف يا ريم مضايق
ريم طب قل لي متضايق من ايه نتكلم ما احنا طول عمرنا بنتكلم وطول عمرك بتلاقي حل مشكلك عندي
فادي ما اعرفش يا ريم بس حاسه اللي انا باعمله غلط ندى انسانه رقيقه خالص بتخاف مني بشكل غريب استحاله كل ده  تبقى تمثل
ريم بغيره بصي يا فادي وانا شفت شندي وما اعرفش في ايه قولي انت حاسس قوي ورقيقه وغلبانه كانت لنا كنت داخله عليك نفس الدور يا ابني البنات انا عارف هم كويس جدا اسمع نصيحتي بس
فادي اسمع نصحتك في ايه في اني اضربها  واخدها بالعافيه دي نصيحه اللي تقدمها لي
ريم ايوه عشان انا عارفه انا باقول لك ايه
فادي انا مش مقتنع ايه اللي يخلي اي بني ادم يميل  للعنف مش طبيعه البني ادم دي حاجه مش طبيعيه زيك كده ازاي انتي بتحبي انك تتلقي العنف
ريم بستنكار لا والله ده علي اساس ايه انك مبتحبش العنف خيالك يعني اللي بيحبه
فادي انا مبحبوش انا لقيتك قدامي استفزتيني وكنت عاوز ائذيكي وخلاص ولقيتك مش ممانعه اللي انا بعمله وشجعتيني عليه بس مش معني كده ان كل الناس زيك
ريم بغيظ وطبعا ندي هانم هي اللي مختلفه ومش زيي
فادي اكيد ندي احسن بكتر
ريم  بنرفزه بجد
فادي بستفزاز الا قوليلي يا ريم هو انتي ايه العقده اللي عندك يعني بتحبي الضرب ليه ايه كيفك فيه
ريم بستفزاز اكتر اقولك اسال مراتك الاول اذا كان في حد في حياتها ولا لا اظن واحده عاشت في لندن اكيد كان عنده love story ولا ايه ويمكن تكون لسه متعلقه بيها عشان كده بترفض وخايفه منك
……….
فادي روح البيت لندي لقها نايمه عل الارض رعد ما خلصت صلاه شالها وحطها في السرير بس اول ما فادي شالها ندي فاقت وبصتله بخوف وحاولت تزقه
فادي اهدي اهدي مش هعملك حاجه متخافيش ماشي نامي بس
ندي هزت راسها بموافقة
فادي قعد عل طرف السرير عاوز اتكلم معاكي شويه
ندي بصتله بتركيز
فادي انتي كنتي بتحبي حد وانتي في لندن
ندي هزت راسها بلا
فادي بحده متكدبيش اوعي تكدبي فاهمه
ندي عيط*ت وشاورت بلا
فادي شد*ها من شعرها امال كل ما المسك بتتنفضي كده ليه ها ومش قبلني ها
ندي خافت اكتر وبقت تعي*ط اكتر
فادي هزها من شع٥ بعن*ف متتهببيش تعيطي
ندي حركت شفايفها بحاضر
فادي زقها قومي قومي اعمليلي حاجه اطفحها يلا
ندي قامت بسرعه ونزلت تحت
بس وهي نازله اتكعبلت ووقعت من علي السلم واغم*ي عليها
فادي نزل بسرعه لما سمع الصوت لقي ندي مرميه علي الارض ودماغها مفتوحة وبتجيب د*م واللي خضه اكتر وخوفه بزيادة انو لقي هدمها كلهاد،م وبتنزف  شالها وجري بيها علي المستشفى
……………..
في الجامعة شريف بيدي محاضره
شريف ولان كل بني ادم في الدنيا عنده نسبه عنف وعلي حسب كل انسان ممكن ظروفه من العنف اللي بيتلقه تزيد عنه ويبقي عاوز ؤيتلقي العنف ده علي طول وممكن يحصله عقده منه ويكره ويكره انو يحصل مع اي حد الحكايه كلها نسبه يعني مثلا واحد عاش طفولته كلهاا يتعرض لضرب والإهانة لما يكبر بيكون حاجه من دول يا يفرغ العنف ده علي حد يا بيحب العنف ويحب يتلقه يا بيبقي متعقد ومش عاوز يعمل كده في اي حد او يحصل لاي حد ميقدرش ياذي ولاده مثلا
حد من الطلاب طب يا دكتور النسبه الاكتر ايه وبتعتمد علي ايه
شريف الاغلبيه بيميل لتفريغ العنف عل غيره وبتعتمد علي طبع الانسان ومعدنه نفسه
احد ثاني من الطلاب وتفتكري يا دكتور في احد ممكن يبقى بيكره انه يئذي اي حد وميحبش اللي حصله يحصل لحد اظن ده مستحيل
شريف ابتسم طبعا اظن والدليل انا واحد منهم وقف قدامكم وبيدرس لكم وكمان المحاضره انتهت اتفضلوا
بعد المحاضره كل الطلبه راحوا لريف يسالوا علي حاجات وفضلت واحده بس مستنيه كلهم يمشوا
هند ايه يا دكتور المحاضره الروعه دي
شريف  متشكر يا هند عاوزه تسالي علي حاجه
هند بابتسامة عليك
شريف انت احنا هنا انا الدكتور وانت طريقتها مش في بيت خاله انت هنا مش بنت خالتي ولا مش ابن خالتك فياريت  تشوفي انت رايحه فين عشان انا ورايا مستشفى
هند بحرج اه طبعا اسفه يا دكتور عن اذنك
شريف منزعليش يا هند بس انا فهمتك الموضوع ده قبل كده ١٠٠ مره وقولتلك ان ممكن اي حد يتكلم صح
هند صح عن اذن حضرتك
شريف ركب العربية وهو بيفكر في ندي وبيبتسم
………..
يتبع…
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أسيرة جلادي)

اترك رد

error: Content is protected !!