Uncategorized

رواية احببت مصيبة الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا احمد

شخصين في الفندق وقفين قدام الاوضتين 
شخص :يلا هي دي الأوضه اللي الهوس كيبنج اللي قالت عليها 
شخص ٢: لا يا عم التانيه 
شخص ١ : انت غبي يلا تعال نجيب البت انا اخدت المفتوح بتاع الأوضه 
شخص ٢: يعني انت معاك المفتوح وبتتعازم يلا افتح يا عم خلصنا قبل ما حد يشوفنا 
وبيفتحوا  الباب 
الشخصين بصدمه ???? 
شخص ٢: الحقي دول متغطيين تعالي شيال معايا 
شخص ١: انت غبي يلا المفروض هنخطف واحده بس 
شخص ٢: طيب ما هم مغطيين وشهم 
شخص ١: شيل الغطه من عليهم يا غبي وروش علي وشهم المخدر 
شخص ٢: طيب شوف انت هاخد انهي وتعالي يلا 
وفجاه ظهر ادهم واياد وقعدوا يضرابوا فيهم بس 
واحد فيهم زق اياد وجري واياد جري وراه بس ملحقهوش 
وادهم: ماسك واحد و هري ضرب 
ادهم :بقا عايزين تخطفهم يا ولاد الك.ل.ب يا ………
اياد: رجع لادهم
اياد: حاش الرجل من تحت ايدو بالعافيه و مسكوا اهداء كده عشان نعرف مين اللي بعتهم 
ادهم: ايواا صح 
راح اياد جايب الملايه ورابطو هو وادهم 
ادهم :جاب الكورسي وقعد قدامه 
اياد: اتكلم ياض قول انت تباع مين احسلك 
الشخص : والله يا باشا انا مليش دعوه ده انا اول مره اطلع اصلا منك لله يا حمدي 
ادهم :بطل ياض الشويتين دول قول انت مين  ومين اللي بعتك بدل ما اطلب البوليس 
الشخص :الا البوليس يا باشا انا والله ما اعرف حاجه كل اللي اعرفوا أن جاي اخطف واحده اسمها مريم وواحد باشا طلب مننا كده واحنا والله غلابه يا باشا 
ادهم بصدمه وغضب :مريم جايين تخطفوا اختي يا ولاد الك .ل.ب ونزل ضرب في الرجل 
اياد حاول يحوشوا بالعافيه 
اياد ماسك ادهم خلاص يا ادهم كفايه لمه  نشوف مين اللي باعتوا 
ادهم بغضب مين اللي باعتك ياض انطق 
الشخص : يا باشا قولت اللي اعرفوا وارحمني انا عندي عيال 
اياد بغضب مكتوم : وانت مفكرتش في عيالك ليه وانت جاي تخطف واحده 
الشخص: الحواجه وحشه يا باشا انت متعرفش ظروفي عامله ازي 
اياد :مهما كانت ظروفك مش دافع انك تخطف شخص 
الشخص : انت عندك حق بس لمه تعرف الظروف بتاعتي هتلاقي انك ممكن تموت عشان ولادك يعيشوا لمه تبقا اب وعندك تلات عيال مش قادر توكلهم ويقعدوا يومين من غير اكل اي احساسك لمه ابنك يكون عندو سخونيه ومش قادر توديه المستشفي ومفيش مستشفى عايزه تقبله لان حالتوا صعبه ايه احساسك وكل ده وهو بيعيط 
اياد صعب عليه بردو الرجل : بس ده بردو مش دافع تخطف أو تسرق 
ادهم : رفقا لحالتك قولي مين اللي بعتكم وان هسيبك ومش هبلغ البوليس 
الشخص انا معرفهوش يا باشا كل اللي اعرفوا أن اسمو الشبح بس
ادهم هنرجع تستعيط تاني اهو وقايم يضرابوا 
الشخص اه افتكرت : بص يا باشا في مره حمدي خدني في شركه عند واحد بس سبني تحت وهو اللي  طلع و لمه سالتلو بتاعت مين الشركه دي قالي بتاعت الباشا اللي هنشتغل معه 
اياد حلو اوي اسمها ايه بقا 
الشخص مش فاكر بس كانت حاجه المهدي 
اياد وادهم بصدمه ????  ايه المهدي 
/////////////////////////////&///////////////////////////
في اليوم التالي 
علي الساعه 11 صباحا 
نور: مريم اصحي يا مريم
مريم: يوووه سبيني بقا يا ماما نايمه 
نور :ماما هي البت دي مفكره نفسها في البيت ولا ايه 
نور جات في دمغها فكره مجنونه وابتسمت بخبث 
جابت قلم روچ و راحت رسمه علي وش مريم 
وجابت زجاجه مياه و راحت كبها علي مريم 
مريم بغرق بغرق الحقيني يا ماما الحقني يا ادهم وقامت 
نور مسكه الفون وبتصور وهتموت علي نفسها من الضحك 
نور :ههههههههههه مش قدره الله يخربيتك 
مريم بغضب????:بقا كده انا تغرقيني مياه وطلعت تجري وراها 
ونور بتحري وبتفتح الباب خبطت في حد 
والحد ده كان ادهم 
نور :يا نهار اسود هو انا خبط في الحيطه ولا ايه 
ادهم :حيطه لمه تلهفك 
نور : ينهار هو انت 
ادهم :بظبط كده 
نور: طيب يا عم الحيطه دريني من اختك وراحت استخبت وراه 
ادهم : اختي هي فين دي وبيدور 
وادهم بيبص يانهار اسود ايه ده وقعد يضحك ????????
مريم :انت بتضحك علي ايه 
ادهم: ههههههههههه مش قادر 
نور: هي كمان عمله تضحك 
مريم :في ايه اوع يكون اللي في بالي 
و جريت تبص في المرايا  وراحت مصرخه نوووررررررر
ادهم : قال لنور الله يرحمك بقا وضحك وسبها ومشي وراح عند الباب 
نور : يا كابتن مش هي دي الرجوله علي فكره 
ادهم: مع نفسك يا قطه وراح قفل الباب شويه وفتح تاني 
ادهم :اه نسيت اقولكم بضبط ١٠ دقائق وتكونوا جاهزين عشان نروح نشتري فساتين عشان الحفله 
نور: متشكره عندي 
ادهم رجع تاني وقرب منها لا ازعل محدش يقول لخطيبو لا وثانيا مش بمزاجك وأبتسم باستفزاز
نور بصدمه وفتحت بوقها:  قولت ايه 
ادهم ابتسم :اولا اقفلي بوقك  ده ثانيا قدام اللجنه هتبقي خطيبتي وبذات قدام مايكل ومريم نفس الكلام مع اياد وياريت تقولي لها مفهوم 
نور بتستوعب 
ادهم :وعلي فكره شعرك باين من تحت طرحه  الاذدال وانا مسمحش لمراتي حد يشوفها كده فاهمه 
ونور ماذالت متنحه 
ادهم ابتسم :وراح ماشي وقالها قبل ما يقفل الباب باي يا خطيبتي 
مريم :طلعت من الحمام 
وريحه عند نور بشر ????
وراحت ماسكه المخده وعمله تضرب فيها ومش لاقيه اي رد فعل من نور 
مريم اتخضت ومسكت نور بحنان 
مريم : نور مالك في ايه حد حصلوا حاجه انتي مش بتردي ليه 
نور مريم اقرصيني بسرعه بسرعه 
مريم حاضر وراحت قرصها جامد 
نور اه ايه يا بت الغوشميه دي 
مريم مش انتي اللي قولتي في ايه بقا 
نور : ادهم قالي اني خطيبته وانتي خطيبة  اياد 
مريم  بصدمه :نعم وده ازي احكي قالك ايه 
نور  :ماشي هحكيلك ………………….  ……………………
ونقفل هنا بقا 
//////////////بقلم دنيا احمد////////////////////////////
 عند بيت مازن 
الام : انت يا واد يا مازن قوم يلا  عشان الدرس 
مازن يا امي سبيني انام شويه 
الام: قوم يلا يوسف مستنيك تحت عمال يجعر زي الحمار تحت 
مازن :يوسف ده رمه خليه مستني تحت 
الام طيب انا ريحه عند خالتك أم إياد وعلي فكره يوسف طالع لان حضرتك مش بترد علي التلفون 
مازن :اول ما سمع سيرت أم إياد قام اتنفض من علي السرير عشان افتكر تالين 
الام : مالك يا واد قومت اتنفضت كده ليه 
مازن :لا ده انا افتكرت أن في امتحان انهارده 
الام: وانت من أمته بتجري علي الامتحان ده انت بتتعمد تروح متاخر انت ويوسف كتكم خيبه ???? 
مازن: يعني انتي مش عجبك كده ولا كده 
الام: لا يارب تفلح يا حبيبي وربنا معاك ويوفقك 
مازن: ايوا كده يا نبع الحنان صباح فل يا قشطه انتي ودخل الحمام 
الام : ربنا يهديك يا حبيبي ويسترها عليك وعلي اخواتك  يا رب ومشيت راحت تفتح الباب 
يوسف بنت حلال كونت لسه هخبط بس عامله ايه يا نونا وحشتيني 
الام اختشي يا واد بدل ما اقول لحشمت تربيك 
يوسف كده يا نونا ده انا حته بحبك تعرفي لو انتي مكنتيش خالتي كونت طلبتك من عيالك دول 
الام :ههههههههههه جتاك ايه يا واد يا يوسف وراحت مسكه من ودانه بقا كده  بقا عمال تجعر زي الحمار وفي الاخر بتطلع اطلع بقا من سوكات بعد كده 
يوسف اه ما خلاص يا نونا بقا ده انا بصحي الناس ده جازاتي وغمز 
مازن :ماهو ده اللي انت فالح فيه بتثبتها بس 
يوسف بصدمه: يانهارك اسود انت لسه مخلصتش لبس 
مازن :اي ده هو انت مصدوم اكنها اول مره يعني وقال بصوت انوثي مش عجبك طلقني هههههه 
يوسف :سافله وغمز 
مازن :ما تسترجل يلا بتبص كده ليه 
يوسف لا اطمني يا سوسن  واخلصي البسي بقا عقبال ما اشوف المطبخ في ايه يتاكل 
مازن حش حش يا خويه ده اللي فالح في ودخل 
 ونقفل هنا شويه 
/////////////////////بقلم دنيا احمد/////////////////////
عند ادم 
في التلفون 
ادم : يا صباح الهنا علي حبيبتي انا 
كارما : ده ايه الحنيه دي كلها يا حبيبي 
ادم : ليه مفيش حد يدلع مراتو حبيبتو بردو 
كارما : لسه خطيبتك يا دومي 
ادم : خلاص يا قلبي كلها يومين واخدك للابد تبقي حرم ادم المرشدي 
كارما : لدرجادي بتحبني يا دومي 
ادم : ده انا بعشقك يا قلب دومي بس ياريت متقوليش يا دومي تاني بقا زي ما قولتلك في الكافيه 
كارما :ههههههههههه متفكرنيش بل حصل 
ادم : اه يا حبيبتي يا غيوره انتي بقا بتغيري من يوسف و مازن دول مشكله 
كارما : المشكله اني مشوفتهمش ولقيت مره واحد صوت زي الست وبيقولك وحشتني يا دومي عايزني اعمل ايه بس دمهم خفيف اوي وقمرات 
ادم: بغيره لا والله دمهم خفيف اوي و قمرات وبيقلد صوتها 
كارما :حبيبي الغيور بس عايز اقولك انك وحشتني 
ادم  بجد 
كارما :اه وعايزه اشوفك ناو 
ادم :بسيطه بصي كده من البلكونه 
كارما : ابص ليه 
ادم :مش انتي عايزه تشوفيني 
كارما: اه اوع تقول انك تحت 
ادم :بظبط كده بصي 
كارما: بصت في المرايا قبل ما تطلع  بعدين طلعت لقيت ادم ساند علي العربيه ومسك ورد ولبس النظاره لبس كچول وشكلو واو روعه جدا 
ادم :علي فكره زي القمر وبعتها بوسه 
في الهواء 
كارما :بحبك يا مجنون 
ادم :يلا مستنيكي البسي بسرعه قبل ما الورد يدبل 
كارما :خمس دقائق وابقا عندك 
ادم :عارف انا الخمس دقائق دول وضحك 
ونقفل بقا هنا …..لحد ما كارما تخد خمس ساعات لبس ???? 
//////////////////////بقلم دنيا احمد///////////////////
عند ادهم واياد ومريم ونور 
في احد اتليهات الفخامه
اياد لادهم هتعمل ايه احنا مينفعش نسبهم لوحدهم خالص عشان اللي حصل امبارح 
ادهم : هنقولهم هنقي ليكم عشان الحفله ليها لبس معين وبعدين تيجوا تنقوا معانا متقلقش هضبط الدنيا 
اياد تمام 
مريم لنور هم مالهم عملين يتوشوشه ليه 
نور  والله ما انا عارفه يختي 
ادهم يلا خشوا ننقي الفساتين 
نور ومريم هو انتو هتيجوا معانا 
ادهم واياد ايوا في مانع 
نور اه طبعا احنا داخلين بنات وهنقيس انتو هتدخلوا تعملوا ايه 
ادهم اولا عادي مش خطيبتي ولا ايه وغمز لها 
اياد وانا كمان وغمز لمريم 
ادهم اتلم ياض متنساش أنها اختي 
اياد احنا اسفين يا برنس 
ادهم : يلا ادخلوا اختاروا 
نور ومريم دخلوا انبهاروا بالفساتين 
مريم الله ايه الجمال ده 
نور الفساتين حلوه اوي 
اياد خلصتوا انبهار ولا لسه متخلصونا عشان هنروح نجيب احنا كمان بدال 
ادهم عنيه جه علي فستان جميل جدا لونه فضي شكل شيك جدا وتخيل في نور  
ادهم جه جنب نور وقالها الفستان الفضي ده هيبقى جميل عليكي يا خطيبتي وغمز لها 
نور بتبص علي الفستان بنبهار لان فعلا جميل جدا 
وراحت نحيتو 
ادهم: انبسط جدا أنها سمعت كلامه 
بس نور لمه شافتو كده راحت خدت الفستان اللي جانبه وبصتلوا بتحدي 
ادهم: بصلها كده ????
نور: ضحكة باستفزار 
اياد :هو كمان لقي فستان حلو جدا لونه اسود بس ايه في الجمال ♥️ وتخيل مريم لبسه 
اياد راح عند مريم 
اياد :علي فكره الفستان الاسود جميل جدا ياريت تلبسيه هتبقي ملكه وأبتسم 
مريم :راحت عند الفستان واخدته دخلت البروڤه تقيس
ادهم :راح لنور بغضب قولتلك خدي ده ومسك ادهم الفستان 
نور: وانت مالك هو انت صدقت انك خطيبي بجد ولا ايه 
ادهم بغضب : اسمعي الكلام يا نور احسنلك 
نور خافت : حاضر واخدت الفستان وجريت من قدمه ودخلت البرڤه تقيس 
اياد وادهم منتظرنهم  
وفجاه الاتنين طلعوا 
ادهم اي ده اومال فيس الفساتين هو  انتو ما قساتهمش ولا ايه 
نور ومريم قياسنهم 
ادهم طيب ماورتناش ليه وبيبص لنور 
مريم ونور مفاجاه لمه نروح الحفله ????
ادهم تمام يلا نحاسب وكده انتو عايزين الحجاب والسندل يلا نجبهم وبعدين نروح نجيب البدال  وعلي فكره الحفله الساعه ٤ مش بليل يلا عشان نلحق 
وفعلا لفوا جابوا الحاجات اللي نقصهم  وجم يجيبوا البدال 
دخلوه القسم الرجلي 
مريم كانت مستنيه اياد يختار بدله ونور نفس النظام 
اياد اختار بدله شكلها جميل جدا سوده بردو زي فستان مريم 
وادهم اختار بدله رمادي حلوه اوي  زي فستان نور 
ودخلوا قاسوا البدال وعملوا زي مريم ونور 
مريم ونور برفع حاجب ???? لا والله 
ادهم واياد مفاجاه وراحوا ضحكين 
وحاسبوا ومشيوا 
/////////////////////&////////////////////////////////
عده ساعتين 
واياد وادهم بيجاهزوا والبنات في اوضتهم بيجاهزوا 
مريم : الله الفستان جميل اوي يا نور بس ايه يا بت الجامدان ده 
نور : طول عمري بس علي فكره ده تنقيت ادهم 
مريم بتصفر اوع بقا ده اخويا طلع ذوقه جامد 
مريم بتلبس الفستان
نور  اوع بقا بقا بتقولي انا اللي جامده شوفي القمر اللي نزل من السماء وغمزتلها 
مريم بكسوف :تنقيت اياد 
نور :اوع بقا الواد شكلوا واقع 
مريم :تفتكري بيحبني 
نور: افتكر ونص وتلات تربع كمان بس الواد اياد طلع ذوق والله عقبال فستان الفرح بقا وغمزت 
مريم :يارب يا اوختي انا وانتي ونعملهم في يوم واحد 
نور :يارب يا مريومتي 
مريم يلا نخلص لان ادهم عمال يرن عليا 
نور ردي قوليلو فاضل حاجات بسيطه 
مريم اوك وكملوا لبس 
بعد نص ساعه 
ادهم بيخبط علي الباب 
مريم نور افتحي الباب 
نور بتفتح 
ادهم متنح ???? زي ما تخيلتوا فيكي بظبط يا نور حياتي 
نور كمان متنحه اي ده شكلك حلو اوي يا ادهم هو انا بحبك من قليل في سرها يا جماعه ما تفهموش صح ????
مريم جت احم احم مش يلا ولا ايه 
ادهم يلا يلا 
ادهم اخدهم ونزلوا لقيوا اياد مستنيهم في العربيه 
اياد اول ما شاف مريم تنح ???? 
اياد هو معقول في قمر علي الارض ولا ايه 
ادهم اياد اياد 
اياد ها بتقول حاجه 
ادهم مالك يا ابني متنحه ليه 
اياد ها لا مفيش حاجه يلا عشان نلحق نوصل 
وفعلا ركبوا وراحوا الحفله 
////////////////////بقلم دنيا احمد//////////////
المجهول 
الباشا :جاهزت المشروع يا حمدي 
حمدي : جاهز يا باشا
الباشا : انهارده كل الاوراق هتكشف وهنلعب علي المكشوف 
حمدي : يعني هتظهر يا باشا 
الباشا : ماهو بعد غباءكم لازم أظهر 
حمدي: كان غصب عني يا باشا الزفته الهوس زفت قالت هي دي الاوضه 
الباشا : انا اللي مشغل معايا عيال يلا عشان اللجنه 
/////////////////////////////////////////////////////////
ادهم و هم دخلين الحفله زي ما فهمتكم كلامي مفهوم 
يلا يا اياد خد مريم وانا همشي مع نور و خالي بالك منها يا صاحبي 
اياد: متقلقش يا صاحبي في عنيه يلا يا مريم 
ودخلوا الحفله 
لقي يمان  و چولي في انتظارهم 
يمان :مرحبا مستر ادهم وانت ايضا مستر اياد المكان نور زي ما بتقوله بالمصري 
ادهم واياد المكان منور بيكم مستر يمان انت و سنيوريتا چولي 
چولي : انتي very beautiful سنيوريتا مريم وانتي أيضا سنيوريتا نور وانتم ايضا مستر ادهم ومستر اياد You are so handsome
مريم ونور : ميرسي سنيوريتا چولي وانتي كمان  جميله جدا ????
مايكل جه عليهم 
مايكل اوووه ما هذا الجمال مرحبا سنيوريتا مريم 
مرحبا سنيوريتا نور 
مريم ونور كانوا لسه هيردو بس ادهم قطعهم 
ادهم بغضب مكتوم : شكرا مستر مايكل بس لو سمحت احنا كا بلد شرقيه معندناش المغزلات بتاعتكم دي ياريت متكلمش مع مريم ونور تاني 
يمان :معذرتنا مستر ادهم  مايكل لا يقصد شي هو فقد يحب يمدح الاشياء  الجميله بس انا سوف  اتكلم معه واخد مايكل وذهب 
چولي : نحن اسفين مستر ادهم نحن في بلدنا كل شي مُبحنا لكن انتو رجال الشرق غرباء مستر ادهم 
اياد :مش غرباء بس احنا مسلمين سنيوريتا چولي والحجاب اللي مريم لبسه أو نور دي علامه الإسلام وفي اصول في الاسلام كتير منها أن الرجل غيور علي عرضه مش سلعه رخيصه للي رايح واللي جاي 
چولي :انحرجت جدا من رد اياد اسفه مستر اياد 
بس حقا واضح أن الإسلام ديناً عظيما 
ادهم: انبسط جدا من رد اياد وبصلوا وأبتسم 
مريم :بصت لاياد وابتسمت ومبسوطه من اياد جدا 
يمان جه عليهم تاني 
يمان :مستر ادهم هيا المشاريع سوف تعرض لان 
 ادهم: تمام يلا يا اياد انت ومريم جاهزين 
اياد: جاهزين متقلقش
بدأوا يقدموا المشاريع في الحفله 
ومريم طلعت علي الاستيچ وبدأت تقدم فكره مشروعها و رجال الأعمال اعجبت بيها جدا وبجمالها والحجاب اللي مزودها جمالا 
واياد اللي هيموت من الغيره عشان الناس بتبص لمريم وعايز يخبيها عن أعين الكل 
شويه وجه معاد نور 
نور طلعت وزي ما حصل مع مريم حصل مع نور وكلوا متفاجين من سنهم الصغير بس عندهم ثقه عاليا جدا في نفسهم وذكائهم 
مما أغضب ادهم هو الآخر من الأعين الذي تلاحق اخته وحبيبته 
مريم لادهم بعد ما قدموا المشروع انا عايزه اروح الحمام 
ادهم حبكت دلوقتي 
مريم اعمل ايه يعني
ادهم  تعالي اوديكي 
نور ريحين فين 
مريم الحمام 
نور بصوت واطي وانا عايزه اروح خديني معاكي وحياه امك 
مريم تعالي وراحت قالت لادهم خلاص يا ادهم هروح انا ونور وانت واياد خليكم هنا عشان النتيجه المنقصه واحنا مش هنتاخر  
اياد وادهم ماشي بس بسرعه وخالو الفون مفتوح لوحصل اي حاجه كلميني 
مريم ماشي وخدت نور ومشيت راحت W.C
بس في عين متابعهم وابتسمت بخبث 
نور ومريم طالعه من الحمام 
شخص: وحشتني الخرابشه اوي 
مريم ونور بصدمه ????…………….
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫3 تعليقات

اترك رد