Uncategorized

رواية أنت في كل مكان الفصل الثامن 8 بقلم منى

 رواية أنت في كل مكان الفصل الثامن 8 بقلم منى
رواية أنت في كل مكان الفصل الثامن 8 بقلم منى

رواية أنت في كل مكان الفصل الثامن 8 بقلم منى

كأن حد مسك قلبي وقطعه كذا جزء ما بمجرد ما قالي أني مقضيها مع الكل ! كانت غلطتي أما فكرت أن في حد ممكن يحبني بجد ويفهمني 
اتكلمت بعياط اللي انت بتقول عليها مقضيها مع كل واحد شويه دا شغلي .. برغم اني مش مجبره ابرر ليك أو للكل حاجه اصلا  .. انا كنت دكتوره في مصحه للمخدرات ف امريكا وكل الصور دي مع المرضي بتوعي اللي خفوا 
– ايي !!
 اتكلمت بصدمه معقول انا فكرت فيها كد  !
 – مسحت دموعي اللي كانت مغرقه  وشي ، انت ماتعرفش حاجه عني بانهي حق تقولي كده انت متعرفش اي حاجه عن حياتي من الاساس 
– انا اسف .. انا اما شفت الصور فكررت ..
– مش عاوزه اسمع حاجه ابعد عني محدش ليه دعوه بيا محدش من حقو يحاسبني علي حاجه 
مشيت من قصاد الكل وهما في  حاله صدمه .. 
ليان خدتني الخيمه بتاعتنا وفضلت تهدي فيا
– خدي اشربي واهدي 
– مش عاوزه حاجه 
– حقك عليا انا عارفه أن اللي اتقال كلام ماحدش يستحمله ، بس هو طبيبعي يعني شاف الصور ف فكر كده
-متجبليش سيرتوا الله يخليكي 
قمت وبدءت الم هدومي وحاجتي 
-رايحه فين دلوقتي 
– ماشيه مش هقعد هنا ثانيه واحده تاني 
– لواحدك ازاي استني بس 
مردتش عليها وكملت لم هدومي
– طب استني هاجي معاكي انا مش هسيبك تمشي لواحدك 
– ملوش لازم انا هبقا كويسه متقلقيش 
– لا استني ثواني بس 
– طيب انا مستنياكي برا 
بعد ثواني ليان طلعت انا وهي ومشين سوا 
جيه صوت كابتن فريد ووقفنا 
– رايحين فين ! 
– حضرتك انا لازم امشي حالا 
– حصل اي 
– محصلش بس اختي تعبانه ولازم ارجع حالا 
” ليان بصت لها ” 
– ونا ماشيه معاها مش هسيبها لواحدها 
– لا طبعا ما ينفعش انتو بنات لواحدكم عالاقل حد من الشباب يتطوع ويوصلكم 
– انا هوصلهم متقلقش حضرتك 
– تمام ي أسر خالي بالك منهم ها 
– حاضر 
بصت ميرا ل اسر وبعدها مشت قدامهم 
– هي كويسه دلوقتي !
– انت شايف اي يعني 
– صحبك دا حقير 
– وهو يعرف منين أنها دكتوره بس 
– يبقا مكنش يحلل اي حاجه قصاده من غير ما يفهم 
بصيت له بعصبيه وبعدين رحت مشيت جمب ميرا ، اه اسر ملهوش ذنب بس هو صحبه وانا مضايقه علي وضع صحبتي اللي بقت فيه بسبب صحبه يستحمل بقا
ركبنا اتوبيس مع اسر طول الطريق كنا سكتين 
من جهه ميرا وحياتها المتلغطبه من كل جهه
 وانا وضعي مع اسر معرفش ازاي كلمته بعصبيه كده بس كان غصب عني 
محستش بالوقت وكنا وصلنا القاهره 
– وصلنا يلا انزلوا 
– معلش انا تعبتكم معايا اوي 
– متقوليش كده ي هبله دا انتي اختي 
– تحبي نوصلك للبيت لو عاوزه 
– لا لا شكرا انا تمام كده هتصل دلوقتي يبعتولي عربيتي خالي بالك من ليان 
– اول ما توصلي كلميني هاا 
– حاضر يلا  سلام 
مشيت انا واسر شويه وبعد صمت كتير ما بنا 
– اسفه 
– قولتي حاجه ؟
 – اه بقول اسفه 
– علي اي بقا عصبيتكم ليا ولا كلامك اللي بقرف معايا من اول ما ركبنا 
– ليان متخلطيش علاقتنا بعلاقه صحبتك عشان أنا مش مستعد نخسر بعض عشان مشاكل غيرنا
– اتكلمت بندم  .. انا اسفه انت معاك حق بس هي صحبتي واكتر من اختي كمان راعي اني اكيد هبقا مضايقه عشانها 
– ماشي بس مايبقاش علي حسابي
– خلاص بقا مش هتسامح لولو حببتك طيب ومسكت ايده 
– لا 
– والله لو ما اتصالحت حالا لقول انك خطفي والم الناس عليك 
– تعالي ي آخره صبري انا مابقدرش ازعل منك اصلا 
– بحبك 
– ونا بموت فيكي والله 
– مش يلا نمشي انا قايله لماما من بدري اني وصلت 
– تعالي يلا
عند مرام و حازم بليل ف بار
 اغاني شغاله حواليهم ناس كتير بلبس غير لائق ابدا 
– خدي اشربي 
– اي ده
– اتكلم وهو سكران ..  كاس هيوفقك جاامد 
– خدت مرام منه الكاس وشربته وبدءت تسكر
حازم قرب منها وبدء يرقص معاها ويحسس علي مناطق في جسمها 
– ماتجي نطلع فوق احلا 
– اتكلمت وهي مدروخه .. لا لا خلينا نرقص يلا ومسكت ايده تكمل رقص 
– اسمعي بس مش هنطول  نص ساعه بس يلا بقا ي ميمي 
-شووف .. ما بقدرش ارفضلك طلب يلا 
طلعو ودخل بيها اوضه وقفل الباب 
– مش عاوزه أتاخر ماصدقت نزلت اول ما بابا نام 
– مش هنتاخر 
– وبدء يقلعها هدومها **
عند ميرا 
دخلت البيت وحقيقي كنت مشتاقه له اوي خدت نفس عميق  ورسمت ابتسامه مزيفه علي وشي 
– ي داده بطه 
– ايدا انتي جيتي ي بنتي حمدالله علي السلامه 
– بوستها من خدها الله يسلامك ي حياتي ( داده بطه بعتبرها زي جدتي واكتر مش بحس انها شغاله عندنا اصلا من يوم ما اتولدنا وهي ديما عندنا ) 
– مش تقولي انك جايه كنت حضرتلك  الأكل اللي بتحبيه 
– لا يحببتي مش مشكله .. اومال بابا فين 
– دا اخد الدوا من بدري واكل ونام 
– اه طب ومرام 
لقيت نظرات داده بطه مش مريحه 
– مش هنا طبعا صح 
– الصراحه ي بنتي اول ما ابوكي نام هي طلعت من الجنينه وشاب جيه احم واخده معاه ف عربيته 
– حاولت اكتم عصبيتي لأن داده بطه ملهاش ذنب .. عمرها ماكانت هتمسع كلامها حتي لو وقفتها 
– خلاص روحي انتي 
– تمام 
طلعت فتح بابا اوضه بابا وقربت نحيته 
– وحشتيني اوي ي دادي ومسكت ايده براحه بستها وطلعت وقفلت الباب بشويش 
طلعت ميرا وغيرت هدومها ومسكت الفون بتاعها
– الو اديني وصلت ي ستي وغيرت هدومي واول حاجه عملتها كلمتك 
– هديتي شويه 
– لا انا بس كل حاجه جت في بعض عندي .. حتي الصور اللي نور طلعتها دي انا جبتها معايا بالغلط اصلا 
– انتي رجعتي امتي من امريكا 
– ياه دا حوار كبير اوي .. رجعت من سنه ونص تقريبا كنت شغاله هناك
 وكملت كلامي بحزن  .. كمان كنت بعالج اختي مرام 
– بصدمه  اي !  اول مره تحكيلي عنها هي مدمنه 
– اه ماكنتش كده بس من ساعه موت ماما وهي اتلمت علي شله ف الجامعه عندها عرفوها علي الزفت المخدرات بكل انواعها .. حاولت معاها كتير لحد ما مره اقتنعت وسافرت انا وهي قولت اغير البيئه اللي حواليها ومتعرفش تكلم حد من اللي تعرفهم في فتره علاجها في امريكا وكانت اتحسنت بس بابا ماكنش يعرف كان يعرف اني بعالج الناس بس إنما مرام لا هو عارف انها طايشه بس مش لدرجه مخدرات  وكان عاوز اننا نرجع فضلنا هناك سنتين انا وهي 
– يااه طب هي دلوقتي كويسه مضايقه ليه بقا 
– لا انتكست تاني اول ما رجعنا مصر
 مابقتش عارفه اعمل اي دي اسوء من الاول بكتير  
– كل دا في قلبك وماتحكليش ليه ي ميرا 
– عشان مش عاوزه اتعبك بمشاكلي دا 
– والله هبله 
– كنت عاوزه اسالك علي حاجه بس من غير ما تضحكي ها 
– بضحك اه ياستي رجع القاهره بعدينا علي طول  
-انا .. انا مش بسال علي كرم اصلا 
– اه طبعا اومال ب اماره اني مقولتش اسمه اصلا ونتي اللي قولتي اسمه 
– مضايقه اوي منه انا حتي مش عاوزه اكلمه تاني 
– طب ما هو ماكنش فاهم برضوا هو كلامه كان جارح اه بس انصدم طبيبعي اي راجل كده 
– نا ماقبلش ابدا اني يقولي كده 
 تعرفي أنه أول مره يقولي أنه حبني كان اما شاف الصور  
– لو ليكو نصيب في بعض هتتقابلو تاني والأمور هتتصلح اكيد 
– مابقتش عارفه واعتقد لا عموما يلا تصبحي ع خير 
– ونتي من اهلو يروحي
“تاني يوم الصبح “
حازم صحا وملقاش مرام جمبه 
– بنعاس .. مرااام 
……
-ي بنتي انتي فين 
قام من علي السرير ولبس هدومه ودخل الحمام يغسل وشه
لقيت مرام واقعه علي الارض وفي أيدها سرنجه 
– ينهار اسووود
مرام قومي 
ماتسبنيش قومي 
……
فضلت الف في الأوضه مش عارف اعمل اي دماغي هتنفجر من التفكير لقيت فونها محطوط علي التربيزه 
فتحته فضلت اقلب مش عارف اتصل بمين اعمل اي ف الكارثه دي وهي بتموت جوا 
– صح اختهاا ميرا  مافيش غيرها 
– بنعااس الو انتي فين ي زفته من امبااارح 
– انا 
– قمت وفوقت اول ما سمعت صوت شب مين معايا .. الووو 
– انا حازم صاحب مرام 
– حسيت أن في حاجه في صوته وكأنه مشعارف يتكلم أو يجمع كلام علي بعض 
– ف عرفت من كده  أنه واحد من صحبها المدمنين زيها 
مرام فين .. في ايي انطقق 
– كانت معايا صحيت من النوم لقتها مغمي عليها ف الحمام وف أيدها الحقنه 
– اييي انت بتقول اييي 
انتو فين 
– في بار ****** 
– وديها علي المستشفي حالا 
– ازاي مش هينفع هناك في 
– بصراخ عااااارفه … عاااارفه وديها مستشفي **** وانا هتصرف في الباقي 
قفلت معاها وشلت مرام ونزلت بيها من غير ما حد يشوفنا كنا الصبح بدري والمكان كله فاضي 
دخلتها العربيه ومشيت بيها علي المستشفي
“اختها ميرا كانت جت “
– بعياط : هي فين 
– في الطوارئ 
فضلت نص ساعه علي اعصابي مهما كانت دي اختي عمري ما استحمل أن يحصل حاجه ليها يارب خليك معاها يارب
“علي الجانب التاني  حازم مسك فونه “
– في اي ع الصبح 
– الحقني وحكي لأخوه اللي حصل 
– ينهار ابوك اسود انا جاي حالا 
بعد نص ساعه معتز صديقي صاحب المستشفي طلع 
– ها طمني ي معتز هي كويسه صح ؟ 
سكت شويه وبعدين اتكلم 
– نجت بمعجزه حرفيا خدت جرعه كبيررره جدا 
– مسحت علي وشي وخدت نفس .. اهم حاجه هي كويسه 
– اه بس في حاجه 
– في اي متقلقنيش
– مرام حامل 
– اي 
– سمعت صوت جيه من ورايا مألوف عليا 
–  انت !
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد