روايات

رواية أرض العشق الفصل الرابع 4 بقلم منار همام

 رواية أرض العشق الفصل الرابع 4 بقلم منار همام

رواية أرض العشق البارت الرابع

رواية أرض العشق الجزء الرابع

رواية أرض العشق الحلقة الرابعة

ياسين واقف قدم المريه بيظبط نفسه يدخل عليه ابرهيم وي هو بيبص وره علي الخدمه الي گانت طالعه وي وشه كله احمر
ابراهيم بضحك: الله يسلمك يعم حد يرفض النعمه برجليه
ياسين وي هو بيبص في المريه بيضبط شعره
_انتا مش مكفيك انك فس”ت عز جاي تقلب عليه
ابراهيم: لسماح الله يا ياسين باشا انتا تقلب الناس كله بس محدش يقدر يقلب عليك……
ياسين: طاب كويس انك عارف وبعدين ياض انتا انا مش لسه سيبك في الشركه وقلتلك خد بالك منه
ابرهيم: يعم يعن هي هتتسرق جاي اطمن علي عز هو عامل اي.. وبعدين بقالك ساعه تضبط في شعرك خلاص يعم عرفنا عندك شعر
ياسين بضحك: انتا غيرا من شعراتي ياض.. بيكمل وهو بيلبس الساعه الفضيه بتاعته…. انا نزل افطر تعاله افطر معاي
ابراهيم: لا انا هروح اطمن علي عز بصحيح هو تعبان من اي…
رايكم في الرويه يهمني منار همام
ياسين: جاي مش قادر يسند طوله وعامله يرجع اظهر ان هو تقل في الشرب…. بقلم Manar hmam…
ابراهيم: انا هروح اطمن عليه
ابراهيم طلع من اوضه ياسين وي هو ماشي في المامر افتكرها وفتكر برئته وبتسم
_*منذ أول ضحكة رأيتها على وجهك همس لي قلبي نحن على وشك الحياة????????”????*_
….. عند مليكه……
مليكه مسكه قمشه قديمه وي نزله مسيح في لارض وي مرات ابراهيم التانيه (هسميه بريزه فكه.. وخلاص????المهم) بريزه قعده علي الكنبة  تتفرج علي مسلسل وبتكل لب وترمي في لارض بل عاني علشان تتعب مليكه خدت باله من التليفون الي بيرن ومكنش غير ابراهيم سحبت التليفون بسرعه وخوف من علي التربيزه ورتد بصوت مرتبك
_احم خير يا ابراهيم
ابرهيم بجموده: مليكه بتعمل اي
بريزه تبص بحقد وقرف ل مليكه لي بتمسح لارض
_مبتعملش يخوي من الصبح في اوضته متلقلقش
*طاب تمام ملقيش صالح بيه انتي وي لو بابا طلع اتكلم معاه قليلي
.. ويقفل الفون….. ويكمل طريقه عند عز
*أفـعـل مـا يُحبــہ اللــّہ .. فيعطيك اللــّہ مـا تُـحـب ????????…*
ياسين وي هو نازل السالم جري بكل نشاط وحيويه
يقعد علي السفره وقفه فقيه داده منال كبيرت الخدم.
ياسين وي هو بياكل
_داده منال ابراهيم عند عز فوق نص ساعه وطلعي ليهم الفطار
ترد منال بصوت بين عليه الزعل وبرغبه في العياط
_حاضر يا ياسين باشا
ياسين حس من صوته ان هي زعلانه رفع وشه ليه
_اي ده يا داده انتي بتعيطي  في اي مالك حد زعلك
منال بعد متجمعت الدموع في عنيه تاني بتمسحهم بطرف ايده
_مفيش يا ياسين باشا
ياسين بيمسك ايده ويقعده علي الكرسي الي قصده
_داده انا بعتبرك زي امي وعتبريني ابنك قليلي بقا مين مزعلك
_هحيلك يبني يمكن ارتاح شويه من الضغط ده
ياسين بيصله بتركيز بيشجعه تكمل
_بنتي شهد
ياسين يبص بستغراب
_هو انتي عندك بنت
منال: اه شهد19سنه في اوله هندسه
ياسين: مشاء الله.. ماله بنتك دي يا داده
منال بدات تحكي لي ياسين عن الراجل السكير الي اتجوزته وحملت منه ولمه عرف انه حامل في بنت  طالقه لنه كان عايز والد وي رمها بر”ه البيت في الوقت ده مكنش هتلاقي مكان تاكل منه عيش غير انه تشتغل في البيو”ت وي اول بيت اشتغلت فيه كان بيت ابو ياسين يومه ياسين كان عنده6سنين وبعد مده لمه استقرت في الشغل وخدت مرتب حلو وي ولدت شهد جوزها عرف ان هي شغال وي بتخد مرتب حلو ملقيش حل غير ان يخد منه شهد علشان ابعتله كل الفلوس الي بخده من الشغل وحيان كان بيهددني بيها علشان اجبله فلوس زياده ساعته كنت بخد سلفه من ابوك
ياسين بستغراب: طاب هي بنتك دي مبتجيش عندك انا وله مره شفته
منال: هي كانت بتاجي بس وحضرتك في الشغل علشان بتخاف تعملي مشاكل.. وكملت بدموع…. ب.. بس… بقاله اكتر من سبوع مجتش
ياسين وي هو بيتبط علي منال: متزعليش يا داده وانا هحول بكل الطرق اجبلك بنتك ونشاء الله بنتك ترجعلك
منال: بجد يا يسين بيه هتجيبها
ياسين وي هو بيخد حاجه من علي التربيزه: النهارده بليل بنتك هتكون في حضنك
…..عند عز وبراهيم……..
ابراهيم: ها قلي ياض عملت اي امبارح
عز: يلهوي كانت لي”له ول الف ليه
ابرهيم بضحك: يبختك
عز: يعم احنا هنضحك علي بعض منتا كنت مق”ضيه مع اتنين
ابرهيم: اسكت مش وحده منه طفله وتانيه
عز بفضول: وتانيه اي
ابراهيم: رقص”ه
عز: يبن العيبه متجوز رقصه
ابراهيم: امال عايزني اجيب منين وحده اقله الفرح بكره وتوفق علطول بل عقل كده
عز: بس تسلم ايدك ولله ياض يا ابرهيم
ابرهيم بضحك قايم علشان يمشي: بس اخوك كان هيكولني
عز: علي فين يا عم متخليك قاعد شويه
ابرهيم وي هو بيقفل الباب: لا لزم ارجع البيت
بعد وقت ابراهيم وصل قدم باب الشقه بتاعته بس، سمع صوت
بريزه: انتي حيو”ا”نه يا بت مش تخدي بالك كسرتيها ازي
مليكه بدموع: ولله مكان قصدي يست بس متقليش لي ابراهيم علشان ميقلش لي بابا وبابا يضربني
بريزه: ده انا الي هضر”بك يا بنت الوس”خه.. ولسه هترفع الشبشب علشان تضر”ب مليكه
_ده انا الي هطي”ن عيشتك يروح” “ا” مك
ده كان صوت ابراهيم بعد ما فتح الباب بكل عنف
بريزه بتوتر: ا..برا…. هيم انتا فا… همه غلط انا كنت كنت
ابراهيم وي هو بيمسكه من شعره: فاهم اي يا زبل’ه ومين دي الي بنت وسخ’ه انتي نسيتي نفسك ان جيبك منين يا ز”بله دي احسن منك ومن الف زيك
بريزه بدموع:مش هتتكرر تاني يا ابراهيم بيه ونبي
ابرهيم: وانا لسه هستنا لمه تتكريلا…وساب شعرها.. بو”سي ايدها وعتذري منها
بريزه قربت من مليكه بغل وكر”ه وباست ايدها وعتذرت منه
ابراهيم بصوت عالي: يلاااا كل وحده منكم علي اوضتها مش عايز اشوف وش وحده فيكم
مليكه: بس انا مكنش ا…
ابراهيم: قلت علي اوضتك
مليكه تدخل لاوضه بر”عب وخوف من صوته العالي
ابراهيم راح وقف في البلكونة وطلع سجاره وفضل يشرب وكل ما يخلص وحده يطلع تانيه
مليكه فضلت خيفه تروح تتكلم مع ابراهيم علشان ميقلش لبوها ويضربها وخايفه برضو من ابراهيم يزعق فيه بس خوفه من ابوه كان اكبر
 طلعت ولسه راحه البكونه الي فيه ابراهيم
ابراهيم من البلكونة اول ما لمح مليكه جايه عليه
: شعرك يا مليكه
مليكه اظبط الحجابه كويس وتروح عن ابراهيم
مليكه ببرئه: انتا مش هتقول لي بابا كسرت التحفه علشان مميضربنيش
ابراهيم بيبص بي طرف عينه لي مليكه وي هو بيشرب السجاره:  هي خلتك تعملي اي وانا مش هنا
مليكه: مسحت الشقه وي نضفت البيت كله وعملت اكل علشان متضربنيش
ابراهيم اخد نفس ﻤن السجاره وي رمها  دوس عليه برجله وفجاء سحب مليكه الي كانت وقفه قدمه زي القطه بنظرته لحد بقي وشه قصد وشه
_وهي قلتلك انك لو عملتي كده انا مش هضربك
_اه… انتا مش هتضربني ول تقول لي بابا انا عملت كل حاجه
_مش هضربك بس بشرطين لاول متيمعيش كلام حد غيري ابداااا التاني بقا…. وبصله بخبث…. وقرب وشه من وشه.عايز بو”سه
مليكه طبعت بو”سه علي راسه
_اهو كده مش هتقول لي بابا
_اممم وهي دي بو”سه
تبصله بستغراب: امال ازي
بيقرب عليه ويخد بو”سه خفيفه من شفيف*ه
_هي دي البو”سه
مليكه بكسوف وشه كله بقا حمر وي وشه في لارض
_لا دي عيب شهد قتلي أن ال بيعمل كده بيروح النار
ابراهيم بيبعد عنه: بيروح النار طاب يلا ادخلي قبل محد يشوفك
ياسين ماشي في الشوارع ووبفكر هيعمل اي علشان يجيب شهد دي لي داده منال وقف العربيه فجاء لمه كان هيخبك في بنت هدومه مقطعه بتجري و بيجري وره شب..
يتبع…
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أرض العشق)

تعليق واحد

اترك رد