Uncategorized

رواية حورية في حضن الجبل الفصل العاشر 10 بقلم صابرين علاء

 رواية حورية في حضن الجبل الفصل العاشر 10 بقلم صابرين علاء
رواية حورية في حضن الجبل الفصل العاشر 10 بقلم صابرين علاء

رواية حورية في حضن الجبل الفصل العاشر 10 بقلم صابرين علاء

ندي اتصدمت اول ماشافت ليالي مقربه اوي من جوزها عابد وقالتله
عابد،،،،، اي دا انت بتعمل ايه؟؟!! 
عابد كان ف ايده مفك  حديد ف ايده واول ماشاف ندي راح وقع منه غصب عنه 
ليالي صرخت وقالت ااااااه يارجلي مش تفتح يا اعمي،،،،،، 
عابد قالها انا اسف مكنتش اقصد 
ليالي بصت علي ندي وقالتلها وانتي ياختي حبكت تيجي دلوقتي اخوكي وحشك اوي ياسنيوره،،،،،، منك لله ضيعني السجارتين اللي كنت مضبطه دماغي بيهم 
وبعدين بصت ل عابد وقالتله بغزل 
وانت،،،،،،،،، شوف اختك عايزه ايه وتعلالي 
علشان عايزاك ف شغل مهم اووووي 
عابد قالها تحت امرك ياست الكل اسبقيني انتي 
ليالي مشيت وعابد قرب من ندي ومسك دراعها ودخلها علي جوا بالعافيه 
ندي قالتله اوعي سيب دراعي،،،،،، 
ايه اللي انا شوفته دا،،،،، 
عابد قالها شوفتي ايه انا كنت شغال ف حالي وهي اللي جتلي وقربت مني كدا 
ندي قالتله الست دي باين غرضها اوي 
من ناحيتك ياعابد،،،،،،، وشكلها بتعمل كدا عالطول،،،،،، وانت غلطت لما قولتلها اننا اخوات،،،،،كان لازم تقولها اننا متجوزين  كانت عرفت حدها كويس،،،، ـ
عابد حط ايده علي بؤها وقالها هشششش
وطي صوتك لاتسمعنا 
ندي قالت ماتسمع  ،،،،، اللي بيزمر مبيخبيش دقنه ياعابد وانت جوزي وغصب عن الكل،،،،،،، غصب عنك انت نفسك 
عابد قالها برقه  طبعا غصب عني وعنك انتي كمان  
وبدأ يقرب منها ويهمس في ودنها بأحلي كلام 
ندي انتي حلم حياتي،،،،،،،، انتي روحي 
انا عمري ماتمنيت غيرك تكون زوجتي وحببتي 
ندي قالتله طيب خلاص روح قولها اننا متجوزين علشان تبعد عنك ومتفكرش تقرب منك تاني 
عابد قالها مش هينفع يا ندي،،،،،،،، 
دا المكان الوحيد اللي نقدر نقعد فيه شويه
لحد ما الامور تتظبط شويه والظروف تبقي ف صالحنا،،،،، علشان خاطري اصبري شويه 
وسيبك منها انا عمري ما افكر ابوصلها 
دا انا معايا الحته 
ندي قالتله حته 
عابد غازلها وقالها حته من قلبي،،،،،،، 
يابت بحبك يابت،،،،،، 
ندي قالتله وانا كمان ياعابد،،،،،، انا مش بس بحبك انا كمان بعشقك يمكن عشق دي قليله علي اللي بحسه من ناحيتك 
انا احساسي بيك كبييير  ،،،،،، وصعب يتوصف 
عابد قالها بس انا بقي  اعرف اوصفه بإحساسي 
وقرب منها ودخلو سوا علي دنيا تانيه 
كلها حب ودلع وحنان 
♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♡♡
اما ف بيت جبل المنفلوطي 
دنيا كانت ف اوضتها بتكلم ابوها فؤاد 
قالها ها عملتي ايه يا دنيتي،،،،، 
قدرتي توصلي لمعومات بخصوص الصفقه اللي داخل عليها جبل 
دنيا قالتله لا يابابي مقدرش اعرف حاجه 
فؤاد قالها انتي اتجننتي مابقالك شهرين متجوزه من جبل ازاي مقدرتيش تعرفي حاجه 
دنيا قالتله جبل صعب اوي يابابا صعب يثق ف حد،،،،،، دا حتي مش بيثق ف امه 
بس ليه نقطه ضعف واحنا نقدر نمسكه بيها. 
فؤاد  قالها هههههههه جبل ليه نقطه ضعف 
دا اسم علي مسمي يابنتي قلبه قوي ومابيهموش حد،،،،،، دا من اقوي التجار المنطقه،،،،،،، دا اقوي مني انا شخصيا،،،،، اومال انا جوزتهولك ليه 
دنيا قالتله يعني انت جوزتني جبل علشان 
مصالحك يابابا 
فؤاد غير كلامه وقالها لا لا ياحببتي مقصدش انا بس عايز ابقي اقوي منه علشان ديما يخاف منك ويعملك الف حساب،،،،،،، دا غير اني هاجبره انه يطلق 
مراته حوريه 
دنيا قالتله طب واللي يقولك علي فكرا 
تقدر تاخد بيها الصفقه منه وهو كمان اللي يسبهالك غصب عنه 
فؤاد قالها فكرا ايه الحقيني بيها يابنتي 
فجأه دخلت عليها حوريه وقعدت تسأف 
دنيا قامت من مكانها واتخضت لدرجه ان تلفونها وقع منها 
حوريه قالت برافو،،،،،،،، طلعتي مش ساهله 
ابدا يادنيا انتي وابوكي 
دنيا قالتلها اي دا انتي بتقولي ايه 
حوريه قالت بقول ايه؟؟!!!  هو انا لسه قولت حاجه دا انا لسه هاقول واقول 
دنيا قالت مهما قولتي محدش هايصدقك 
اطلعي برا والعبي غيرها ياشاطره 
حوريه قالت امممم ف الاول تخلي اخوكي 
يخطفني ويبعت رساله ل جبل ويقوله 
فيها اني خونته ودا محصلش وبعد كدا تطلعي متفقه مع ابوكي تدخلي البيت 
وتنفذي غرضه وتوقعي صفقاته مش كدة 
دنيا قالت وانتي بقا عايزه ايه دلوقتي 
اكيد مش جايه تعرفيني انك عرفتي 
لانك اظن بقيتي  عارفه كويس انتي بتتعاملي مع مين،،،،، واقدر اعمل فيكي ايه 
انا ممكن اقتلك قبل ماتخطي خطه تانيه من مكانك 
حوريه قالتلها واااو طلعتي كمان قتاله قتله كمان،،،،، طب انا مين انا علشان تقتليني 
وتحطي نفسك ف السين والجيم وتهربي 
وتهلي ابوكي يشوفلك مخرج 
اما ممكن تفكري بذكاء اكبر وتعرفي ازاي 
تستفيدي مني 
دنيا عقدت حواجبها واستغربت وقالت 
استفيد منك،،،،،، ههه انتي عايزه تفهميني 
انك ممكن توقفي جمبي ضد جبل 
حوريه قالت وليه لا،،،،، بيقولو عدو عدوي 
بيكون صديقي واللي بيني بين جبل مش بس عداوه دا دم وطار ونار بقالها سنين 
قايده ومش راضيه تنطفي 
جبل انا بسببه دلوقتي عايشه ف ذل 
دمر سعادتي وحياتي من ساعت ماجيت 
البيت دا،،،،، اخوه قتل ابن عمي 
واخويه هربان بسببه،،،،،،، دا غير انه 
قتلي ابني اللي كان ف بطني ولسه مجاش 
علي الدنيا 
اللي بيني وبين جبل دم وكره وعمره ماهيبقى حب ف يوم من الايام 
وزي مابيقولو اتغدي بيه قبل مايتعشي بيا 
احنا طريقنا واحد يا دينا وعندنا نفس الهدف،،،،،، وهو قتل جبل وهو عايش 
دنيا سمعت منها كل دا وقالت يااااه ياحوريه دا انتي شايله مني اوي، 
كل الكلام دا جميل ومرصوص حلو اوي 
بس بردو دا مش دليل كافي لاخلاصك 
ووفائك ليا،،،،،،،، انا عايزه اثبات اككبر من كدا 
حوريه قالت اثبات ايه،،،،،، بقولك بينا طارات ودم وتقوليلي اثبات 
دنيا قالت اهدي بس ياحوريه،،،،، 
دي حاجه بسيطه هاتعمليها وف صالحنا بردو 
حوريه قالت طالما ف صالحنا معنديش مانع 
دنيا مشيت خطوتين وفتحت الدرج وجابت ورقه فاضيه ،،،،،، وقالت لحوريه 
تخلي جبل يمضي علي الورقه دي بأي طريقه،،،،،، وبعدها هاصدقك وهاحط ايدي ف ايدك 
حوريه قالت ايوه بس دي ورقه فاضيه 
دنيا قالت مش شغلك دا بقي،،،،،،، 
انا عايزاه يمضي عليها وبس وبعدها 
نقدر نقول بقينا اصدقاء، 
حوريه قالت ماشي يادنيا 
وخدت الورقه وطلعت علي برا 
♡♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♡
اما ف بيت مالك عزيز 
كان مالك قاعد مع نسمه ومعاهم مصطفي 
قاعد ف وسطيهم 
نسمه قالت الحمد لله ياحبيبي انك رجعتلنا تاني وربنا طمنا عليك،،،،،،، 
مصطفي الصغير قال انا بحبك انت يابابا بحبك انت وماما  نسمه ومش عايز اروح ل ماما خديجه تاني هي وحشه وكانت بتضربني وتحبسني ف اوضه ضلمه 
مالك حضنه وقاله متخافش ياحبيبي 
ماما خديجه خلاص مشيت ومش هاتيجي تاني 
وحضنه جامد 
وبدأ يفتكر اللي حصل امبارح قبل مايروح 
المحكمه بساعات 
flash back 
مالك كان قاعد ومش عارف يعمل ايه 
نسمه قالتله متقلقش يامالك ان شاء الله هنلاقي مصطفي ومش هيقدرو يإذوه 
مالك قالها ازاي بس دا يانسمه دول اتصلو بخديجه وقالو عايزين 2 مليون جنيه 
وهو انا هاجيب مبلغ زي دا منين 
دخل عليهم عزيز وقاله طب ماتبيع حته 
الارض بتاعتك يا ابني هي تجيب اكتر 
من كدا كمان 
مالك قاله ابعيها ازاي بس يابا وهلاقي مشتري منين دلوقتي 
نسمه قالتله مالك استنى انا افتكرت حاجه 
مهمه،،،،،، ممكن تساعدنا نلاقي مصطفي 
مالك قالها ايه افتكرتي ايه 
نسمه قالت الصبح وهما بيشدو مني مصطفي تلفوني النوكيا وقع غصب عني ف الشنطه،،،،،،،
مالك قالها طيب كويس جدا انا هاكلم 
المقدم احمد واكيد هيساعدنا ف الموضوع دا 
مالك اتصل با احمد صاحبه وقاله 
احمد الحقني ارجوك انا محتاجلك اوي
احمد قاله اهدي بس يا مالك في ايه ايه اللي حصل 
وبدأ مالك يحكيله اللي حصل وقاله 
كمان علي التلفون 
احمد قاله بجد طب كويس جدا هات الرقم 
مالك ملاه الرقم واحمد طمنه وقاله متقلقش يامالك ان شاء الله خير انا لو وصلت لاي حاجه هابلغك 
مالك قاله بسرعه ارجوك يا احمد وطمني 
ارجوك انا مش عايز اخسر ابني 
وبعدها بحوالي ساعتين المقدم احمد اتصل 
وقاله ايوا يامالك،،،، انت عندك محكمه دلوقتي صح 
مالك قاله ايوا عرفت منين 
احمد قاله مس مهم  اسبقني عالمحكمه دلوقتي وهناك هاتفهم كل حاجه 
ومتقلقش الولد معايا وهايكون هنالك 
هو كمان 
مالك خد نفسه ومكنش مصدق قال لنسمه 
الحمد لله لقو مصطفي 
نسمه قالتله بجد طب يالا نروح نروح نجيبه 
مالك قالها احمد قالي اني لازم اروح 
الجلسه دلوقتى وهناك هياخد مالك 
وقالي مهم اوي احضر،،،،،،، 
بصي خاليكي انتي هنا وانا مش هتأخر 
نسمه قالتله لا مش هاسيبك يامالك 
هاجي معاك 
بقلمى صابرين علاء. 
مالك بصلها جامد ف عنيها وكأنه لاول مره بيشوفها،،،،،،، 
نسمه مسكت ايده وقالتله يلا بينا 
وبعدها بشويه كان مالك ونسمه ف المحكمه وخديجه قاعده وبكل ثقه انها هاتكسب القضيه 
نسمه وشوشت مالك وقالتله هي خديجه ازاي عارفه ان ابنها مخطوف وجت حضرت الحكم وقاعده رايقه اوي كدا 
مالك قالها اصبري ولو طلع اللي ف دماغي صح ياويلها مني 
جه القاضي وبدأو يتكلمو ف الجلسه 
محامي خديجه قال يافندم الام هي اللي احق بالطفل ايا كانت الاسباب،،،،،، 
والاب غير صالح لتربيه الطفل لانه غير امين عليه،،،،،، ودا لان الولد ضاع منه 
ومحدش عارف عنه حاجه 
المقدم احمد جه ف الوقت  دا وقال 
انا اعرف يا حضرت القاضي 
كان معاه مصطفي وجري بسرعه علي مالك ابوه ونسمه 
القاضي قاله تعرف ايه انت مين  وازاي تدخل المحكمه كدا 
احمد قاله انا اسف يافندم انا المقدم احمد العدلي  وجاي علشان اوضح بعض الامور 
القاضي شاف الكارنيه بتاعه وقاله اتفضل عايز تقول ايه 
احمد قاله انا كنت ف مهمه من شويه 
استاذ مالك اتصل بيا وقالي ان ابنه مخطوف،،،، ومن حسن حظنا قدرنا نحدد 
مكان الخاطف ونقدر نوصله 
ولما قبضنا علي العصابه وحققنا مع معاهم
اكتشفنا ان مدام خديجه هي اللي خطفت 
الطفل علشان تثبت قدام سعادتك ان 
ابوه السيد مالك غير امين عليه 
وبالتالي تكسب حضانه الطفل 
القاضي قاله عندك شهود 
احمد قال ايوا يافندم ودخل واحد من العصابه واعترف عليها 
خديجه قالت لا لا متصدقوش يافندم 
انا ماليش دعوه دي اكيد لعبه من مالك 
واتفق مع الظابط انه يقول الكلام دا 
مافيش حد بيخطف ابنه 
القاضي قالها طب والادله والشهود كمان كدب،،،،،،،  انتي عرضتي حياه ابنك للخطر مع المجرمين،،،،،، وكمان ساومتي ابوه 
وكل دا يثبت التهمه عليكي 
مع الاسف انا مطر احبسك. 
خديجه اتجنت وقالت مالك،،، لا يامالك ماتخالهمش يحبسوني،،،،،، 
مالك انا اسفه بس متسبنيش 
مالك ارجوك 
الحلقه بتنزل كل يوم على صفحتي الساعه 
 7.
نسمه شالت الولد وحضنته ومالك خدها ومشيو 
مالك قال لاحمد انا متشكر اوي يا سياده 
المقدم بجد دا جميل عمري ماهنسهولك 
ابدا 
احمد قاله يابني عيب عليك مقدم ايه بس انت نسيت اننا كنا بنلعب مع بعض ف يوم من الايام،،،،،،، وكنا زمايل كمان وياما اتحللت عليك تدخل شرطه بس انت مالكش ف الاكشن،،،،،، احنا هانفضل صحاب مهما حصل ولو احتجت اي حاجه انا تحت امرك اتفقنا 
وحضنو بعض وكل واحد مشي ف طريقه 
♡♡♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♡
اما في بيت جبل المنفلوطي 
جبل رجع البيت بعد يوم شغل متعب 
ودخل علي مكتبه علشان يدرس  كام مشروع 
حوريه خبطت ودخلت وقالت مساء الخير 
جبل استغرب وقال مساء، النور 
حوريه قالتله انا جيبالك فنجان قهوه برازيلي من اللي وصي عليها نعمان 
جبل قالها متشكر،،،،،، حطيها هنا واطلعي برا 
حوريه قالتله ليه ماتخاليني اقعد معاك حبتين تلاته 
جبل قالها حوريه مش وقت استظراف لو سمحتي،،،،،، ادهم صاحبي جاي دلوقتي 
في شغل مهم هيتمضي ومشاريع مهمه 
هاندرسها ف لو سمحتي اطلعي بره 
حوريه قالت طيب ياعم انت ماتزرزش عليا 
احق عليا قولت اجبلك قهوه ترم عضمك 
جبل قالها حوريه انتي اتجننتي،،،،، ايه اللي انتي بتقوليه دا 
يووووه شكلك لازم تتطلعي بالعافيه 
وقام ومسكها من دراعها وبيشدها علي بره 
فجأه كعب جزمتها اتكسر وكانت هاتقع 
جبل مسكها بسرعه 
ووقعت ف حضنه واتلاقو ف نظره طويله 
كلها حب وشجن بس حوريه غيرت الجو 
حوريه قالت شوفت اهي رجلي اتلوت وكونت هاتكاسر ( هاتكسر)  
يرضيك يعني الناس تشاور عليا ف الشارع 
ويقولو المكسوره اهي 
جبل قومها براحه وخرجها برا وقفل الباب 
حوريه قالت هايروح منك ياعين لكن هايروح من قلبي فين 
بس كويس اهو ادهم جاي اقدر اتصرف 
واحطله الورقه مع الورق 
بعدها بشويه ادهم جه وحوريه جريت عليه بسرعه وقالت ازيك يا ادهم 
ادهم قالها اهلا وسهلا يامدام حوريه ازاي حضرتك
حوريه قالتله تسلم وتعيش ياخويه 
الا قولي هي اخبار الياميش ايه السنه ادي 
ادهم قال احمم ياميش ايه يافندم 
حوريه قالتله ياميش رمضان،،،،، الله انتو مش بتوزعو كرتونه رمضان كل سنه عالغلابه،،،،،، بقولك ايه انت لازم تتوصا 
بالزيت احسن الزيت غلي اوي ياخويه 
ولع نار،،،،،، والا الغلابه 
تتابعوني على البيدج الاصليه الكاتبه صابرين علاء. 
ادهم رفع نظارته ولسه هايمشي من قدامها 
وقفته تاني وقالتله ااااااااا الا قولي انت متجوز 
ادهم قالها ايوا وعندي بنت وولد توأم 
حوريه قالتله لا دا طالما توأم يبقي تشرب عصيير بقا 
ياكوثر،،،،،،،، ياكوثر هاتي عصير يوستفندي 
بسرعه 
ادهم قال انا متشكر مبشربش اليوستفندي 
حوريه قالتله طب اجبلك بطيخ 
ادهم برق 
كوثر جابت العصير وحوريه خدته منها 
وقالت لادهم خد بس ياخويه اشرب 
اليوستفندي مفيد خصوصا ان عندك توأم 
ايوا محتاجين صحه وتركيز 
ادهم رفض ياخد منها مره واتنين بس هي كانت مصره وف الاخر وقعته عليه 
حوريه قالت يووه يقطعني.،،،،، مكنتش اقصد انا اسفه،،،  ، بجد اسفه 
ادهم لسه هايمشي علشان يدخل عند جبل 
حوريه قالتله اثبت مكانك وحيات 
الزغاليل ولادك،،،،،،، انت عايز تدخل 
ل جبل وانت كدا،،،،،، وهاتقوله ايه 
المدام هي عملت كدا،،،،، دا كان يبعها 
ادهم قال هي اي دي 
حوريه قالتله الكليه ياخويه،،،،،، 
الهي يسترك الحمام علي ايدك اللي مش بتاكل بيها 
وهات الورق دا انا هامسكهولك عقبال ماترجع 
ادهم قالها انا متشكر اوي اتفضلي 
ومسكت حوريه منه الورق ووحطت الورقه 
البيضا ف النص. من غير ماحد ياخد باله 
ادهم رجع بعد لحظات وقالها 
انا متشكر اوي يا فندم وفرصه سعيده 
حوريه قالتله انا اسعد ربنا معاكم 
جاتلها دنيا ف اللحظه دي بعد مامشي 
ادهم وقالتلها اتاريكي مش سهله ابدا 
يابنت السيوفي،،،،،، وشكلنا هانبقي احلي 
اصدقاء،،،،،،،، 
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!