Uncategorized

رواية احببت مصيبة الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا احمد

  رواية احببت مصيبة الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا احمد

نور ومريم طالعين  من الحمام 
شخص: وحشتني الخرابشه اوي 
مريم ونور بصدمه ????
بودي : ازيك يا قطتي وحشتيني وبيبص لمريم 
مريم :وحشتك عقربه يا بعيد وبصتلوا بقرف 
نور بغضب: هو انت صدقت نفسك ولا ايه احترم نفسك  احنا بنات اه بس بميت راجل يا عنيه 
مروان :دخل عليهم 
مروان : الله حبيبتي هنا كده يا بودي متقوليش اخص عليك 
 مريم بخبث : اوع من طريقي احسنلك ولا العلقه اللي اخدتهوها نستوها 
بودي :بغضب انتي صدقتي نفسك يا بت ولا ايه خطيبك و اخوكي دول افعصهم تحت رجلي ومسك 
مريم من ايديها ده انا عبد الرحمن الشرقاوي اللي مفيش واحده بتقوله لا مفهوم وبيشدها من أيدها 
مريم: اه سيب ايدي يا حيوان 
نور بتشد مريم سيبها يا حيوان 
فاجأه جه واحد ومسك بودي  من ايده  جامد 
و راح قايلوا  مش قالتلك سيبها ونزل في ضرب 
………………………………………………………
في الجانب التاني 
اياد :هم اتاخروا كده ليه يا ادهم انا هروح تشوفهم 
ادهم :اه فعلا اتاخروا وانا قلقان 
اياد: انا رايح اشوفهم 
ادهم :اياد  استنا انت وانا هروح عشان مريم متتحرجش 
اياد :خلاص ماشي بسرعه 
ادهم :راح نحيت الحمامات 
لقي مريم ونور عاملين يعيطوا 
ولقي مايكل  بيضرب في بودي ومروان 
طلع يجري علي أخته 
ادهم :في يا مريم مالك انتي كويسه وخدها في حضنه 
مريم بعياط وشهقه : انا كويسه بس الحيوان ده  مسك ايدي جامد يا ادهم وكان عايز يخدني معه 
ادهم بغضب: مين اللي اتجراء وعملها شورت علي بودي 
مريم لولا مستر مايكل كان زمانه وخدني ????
مايكل بعد ما خلص ضرب فيهم : سنيوريتا مريم هل انتي بخير 
مريم هزت راسها 
ادهم :شكرا لك جدا مستر مايكل مش عارف اقول لحضرتك ايه 
مايكل: لا داعي لشكر مستر ادهم وانا اعتذار علي ما حدثه مني سابقا 
ادهم: وانا قبلت اسفك مستر مايكل 
وفجاه اياد جه وهو مبسوط 
اياد ادهم تعال بسرعه عشان المنقصه رسيت علينا وفجاه ملامحه اتحولت لدهشه 
اياد: ايه ده ايه اللي حصل ومالها مريم في حاجه 
وبيص علي مريم وهي في حضن اخوها 
ادهم: مش وقته يا اياد تعال نمضي وانا هفهمك لمه نمشي  
اياد بغضب وبيبص لمايكل : لا لازم افهم هو الزفت ده اللي ضيقها 
ادهم بنفاذ صبر :لا مايكل اللي أنقذها من العيال بتوع البحر ارتحت كده ويلا مش وقته الكلام ده 
اياد :طيب اطلع انت امضي العقد وانا هخليني معهم والقي كلمات العقد 
ادهم: ماشي وطلع والقي الكلمات 
وبعد شويه 
وطلع مايكل ويمان وچولي يسلموا عليهم 
يمان : انتم فعلا تستحقونها مستر ادهم انت ومستر اياد وطبعا مجهودات عظيمه لسنيوريتا مريم وسنيوريتا نور بالتوفيق 
چولي: حقا مشروعا عظيما مستر اياد وانت مستر ادهم بالتوفيق 
مايكل : حقا تستحقونها مستر ادهم  وتشرفت بمعرفتكم جدا ومعذرتنا عما حدث مني لثاني مره ????
ادهم واياد واحنا كمان مبسوطين أننا هنشتغل معاكم ????
يمان: سوف نلتقاكم الاسبوع القادم 
ادهم  أن شاء الله تستأذن احنا مستر يمان وسنيوريتا چولي ومنك انت كمان مستر مايكل 
يمان : اليست  الوقت مبكرا 
ادهم :معلشي مريم تعبانه شويه وعشان نلحق نروح 
يمان :مع السلامه مستر ادهم ومستر اياد 
ومشيوا ادهم واياد رواحوا هم والبنات 
///////////////////////////بقلم دنيا احمد…………………
عند مازن ويوسف 
مازن : ها هتعمل ايه يا ابو العريف 
يوسف :اتقل كده ياض لمه نخلص الدرس 
مازن طيب خد بالك لان في عيون علي دنيا 
يوسف :قصدك ايه يلا 
مازن: بص وراك كده 
يوسف بيبص : طيب وديني ما انا سيبه بتاع البنات ده خلي بس يقرب منها 
مازن :اهدا كده بس عايزين نلخص الدرس ونحذار البنات منه الواد الغتت اللي اسمه حازم ده لو قرب منهم انا اللي مش سايبه 
يوسف :ماشي فاضل ساعه ونخلص  وبعدين اعمل اللي قولتلك عليه 
مازن ماشي 
……………………………………………………..
في الجهه الأخري 
البنات 
دنيا : مش ملاحظه ان الواد اللي اسمو حازم ده مركز معنا 
تالين اه ملاحظه بس شكلوا واد مش محترم زي مازن ويوسف 
دنيا عندك حق انا كمان مش مرتاحلوا 
سما صحبتهم الجديده : مالكم بالواد اللي اسمو حازم ده دي البنات هنا في الدرس والمدرسة هتموت عليه 
دنيا وتالين بصولها كده ????
دنيا: لسه مفكر نفسه حلو ده شبه الكوتش ????
تالين :ههههههههههه عندك حق بس حرام تشبهي الكوتش بيه 
سما: ونبي انتي متعرفوش حاجه ده قمر 
دنيا: راحت غمزلها هو ده الكرش ولا ايه 
سما :بكسوف اه بس هو مش بيحبني ولا حاسس بيه 
تالين: لانك يا حبيبتي مديلوا اهتمام فكك منه 
سما: حاولت محبهوش بس معرفتش 
دنيا: تمام بعد الحصه هقولك تعملي ايه 
ودخل المدرس وقالهم البريك خلص وهيكمل شرح 
///////////////////بقلم دنيا احمد//////////////////////
وبعد ساعتين 
في العربيه 
اياد هات يا ادهم اسوق شويه اكيد تعبت 
ادهم : لا خلاص هكمل النص ساعه دي نقف عند الكافتريه و يبقا انت  كمان 
اياد : شوف القاتلين دول وضحك 
ادهم :بيبص في المرايا لا عندك حق دول مايتين من ٥ سنين ????
اياد : بعد بكره فرح الواد ادم هتعمل ايه 
ادهم نوصل بسلامه وبعدين تعملوا حفله بكره لتوديع العزوبيه 
اياد: ايواا يا دومي يا جامد احبك انا  وغمز ????
ادهم :ايه يلا انت ليه محساسني أنك أنت اللي هتجوز 
اياد : بص لمريم وقال ياريت 
ادهم: شافوا مين اللي بيتكلم   اومال مين اللي كان بيقول مستحيل بس انت ازي نسيت ملك يعني بسرعه دي 
اياد : والله يا صاحبي انا أكتشف اني مش بحبها اصلا 
ادهم: نعم يا خويا اومال ايه المناحه اللي كونت عملها دي 
اياد: لا انا اكتشفت اني كونت مغفل مش اكتر وحكايه الحب اكتشفت اني كونت منبهر بالشكل والشخصيه مش اكتر 
ادهم بخبث: لا يا راجل بس انت عرفت ازي كل ده امتي وانت من يومين كونت عايز تصور قتيل 
اياد :من  اول ما شوفتها وبعدين وانت ملاك عيل غتت صحيح 
ادهم عشان فاهم:  ضحك ههههههههههه ماشي مسيرك تيجي علي سكتي يا ايدو  ومش هرحمك يا ك.ل.ب 
اياد في سره المشكله فعلا اني هجي علي سكتك ربنا يستر بقا 
اياد بخبث : طيب وانت يا دومي ايه حكايتك هنفرح بيك امتي اصل رحتك  فاحت يا برنس 
ادهم بيمثل الغباء : رحتي مالها وبيشم هدومو 
اياد: علي اياد  بردو و راح مشوار ورا 
ادهم :لا متقولش أن الريحه جايه من ورا 
اياد: ههههههههههه يخربيتك ماشي يا دومي بس اعرف اني قفشك يا معلم بس خالي بالك لحد يجي يلطشها منك 
ادهم : انا مش فاهم حاجه 
اياد: افضل خبي كده بس علي فكره تصروفاتك فضاحك يا معلم 
ادهم: بص قدمه ومردش 
واياد مرديش يضغط عليه اكتر من كده 
////////////////////////بقلم دنيا احمد…………………..
عند المجهول 
حمدي : يا باشا انت ليه انسحبت من المشروع 
الباشا : عشان يا غبي كده كده كانوا هيكسبوا 
حمدي : صح ولاد الك.ل.ب عرفوا يعملوا مشروع في وقت قصير 
الباشا : انا عايز اقابل المهندس الزفت ده كان في مشروع بديل بس ابن. ……….مجبهوش هو اللي خسرنا الصفقه 
حمدي :حاضر يا باشا 
الباشا : وصاحبك اللي هرب ده مشوفش وشه تاني في شغلنا وبعد كده نقي رجاله لان المره الجايه فيها رقبتك يا حمدي مفهوم 
حمدي بلع ريقه كده حاضر يا باشا حاضر  
////////////////////…………………………………….
عند بيت غيث 
غيث : ماما يا ماما 
حشمت : ايواا يا حبيبي هو في حاجه ولا ايه 
غيث : عايزه اقولك اخيرا هتفرحي بيا 
حشمت: بجد يا حبيبي هتجوز الف مبروك. يا ابني ورحت حضنها 
غيث: الله يبارك فيكي يا احلي ام في الدنيا كلها 
حشمت: استنا هكلم خديجه هتفرح اوي وتقولها لأنها عايزه تكلمك 
غيث: طيب اطلبيها فديو كول عشان وحشني اوي البت دي 
حمشت: حاضر يا حبيبي 
حشمت :جابت الفون واتصلت علي خديجه وشويه وخديجه ردت
خديجه: ازيك يا ماما عامله ايه وحشتيني اوي 
حشمت؛ وانتي كمان يا حبيبتي انتي عامله ايه طمنيني عليكي وعلي الولاد وعلي جوزك 
خديجه :الحمدالله كلنا كويسين بخير بوجودك يا ماما 
حمشت: طيب جاهزي الشنط بقا عشان تيجي قريب 
خديجه :اجاي ليه يا ماما 
راح غيث واخد منها التلفون عشاني انا 
خديجه: بفرحه  غيث حبيبي عامل ايه كده يا واطي متكلمنيش بقالك شهر 
غيث : معلشي يا حبيبتي غصب عني ما انتي عارفه طبيعة شغلي المهم انتي عامله ايه و اسيڤو حبيبت خالو عامله ايه 
خديجه: ربنا يعينك يا حبيبي  الحمدالله كويسين و اسيڤ مجناني اهي فيها نفس العند بتاعك يا حبيبي بس ماما قالت اجاهز الشنط ليه ؟
غيث : حبيبت خالو دي وبعدين  اصل خير الله ماجعلو خير البكر بتاع العيله هيتجوز 
خديجه: بجد لا متقولش انت هتجوز حق مبروك يا حبيبي الف مبروك يا غيثي 
غيث: الله يبارك فيكي يا قمري بس لسه فكره غيثي انتي 
خديجه: اومال فكر ايام المدرسه لمه قولتلي اي حد يعملك حاجه نادي يا غيث 
غيث: ده يوم يتنسي ساعتها العيال اتريقوا عليكي وقالو قوليلو يا غيثي ومن ساعتها قولتي والله فكره  بقيت غيثك ????
خديجه :احلي غيث في الدنيا اومال الواد يوسف فين مش باين 
غيث :في الدرس واكيد داير مع مازن هم الاتنين علطول مع بعض 
خديجه: الاتنين دول مش بيسيبو بعض ابدا من وهم صغيرين كوميديان العيله بس عسلات 
غيث :عندك حق 
خديجه: قولي خطيبتك حلوه 
غيث بابتسامه : زي القمر 
خديجه :يا عيني الحب ولع في الدره اسمها ايه 
غيث :ساره ويلا عشان الاسبوع الجاي هتنزلوا عشان عايزه اشوف اسيڤ حبيبت خالها وحشتني اوي 
خديجه :حاضر هشوف محمد وهننزل أن شاء الله وربنا يتمملك علي خير يا حبيبي 
غيث: تسلمي يا حبيبتي خدي بقا  ماما اهي 
ونسبهم بقا يرغوا …….
………………………………………………………..
عند يوسف ومازن خلصوا درس 
يوسف ياااا أخيرا خلصنا 
مازن اه يا خويه يلا بقا نمشي 
يوسف روح انت نادي تالين ودنيا وانا هصور الملازم 
مازن ماشي 
ويوسف مشي ومازن راح عند تالين 
عند البنات 
 دنيا : سما خليكي هاديه حاولي تظبطي نفسك اقلعي النظاره والبسي لينسزز  وظبطي من نفسك بس قبل كل ده انتي بتعملي كده عشان نفسك مش عشان حازم اظن انك كده فهمتي 
تالين : حولي انك كمان مديش اهتمام لازم ولا اكنك شايفه 
سما : شكرا ليكم لانكم فعلا احلي الصحاب 
 وفاجاه جه مازن مش يلا ولا ايه يا تالين 
تالين: جايين اهو يا مازن 
اسامه الحق يا حازم البت المزه ماشيه مع مازن 
حازم: يا ابن المحظوظه يا مازن وخده مزه مزه 
بس مش هسبهالوا 
اسامه :لا العب غيرها لان مازن ويوسف مش اي حد  
حازم: بس مش علي حازم تراهن علي كام 
اسامه علي وفاجاه ……………………………
شخص لو انت راجل ما تترهنش علي بنات الناس ………..
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!