Uncategorized

رواية عشق في حي شعبي الفصل التاسع عشر 19 بقلم ايات وقلب نورك

 رواية عشق في حي شعبي الفصل التاسع عشر 19 بقلم ايات وقلب نورك

رواية عشق في حي شعبي الفصل التاسع عشر 19 بقلم ايات وقلب نورك

رواية عشق في حي شعبي الفصل التاسع عشر 19 بقلم ايات وقلب نورك

اتسعت عيون شادي بصدمه عندما راي هايدي تقف امامة
هايدي ببرود اعصاب عكس ما بداخلها… مبروك ياشادي لكن بداخلها اخذت تحدث نفسها…..اقسم بالله لاجيبك من شعرك يا بنت الك*لب بقى إنتي تتجوزك جوزي لية هيا سايبة ولا اي و الله لطلع روحك انت كمان يا شادي الوس*خ بقى سايبني و بتتجوز عليا عادي كدة
شادي بنبرة صوت خاليه من اي مشاعر… الله يبارك فيكي نورتي مصر
قاطعهم صوت عيسى وهو يحتضن جيجي بلهفة …. كده خلاص جيجي رجعت وكل حاجه هترجع
الأب بجديه……. احنا جينا عشان اللي لية حق ياخده بس من الواضح ان شادي باشا مرتاح اوي وكمان اتجوز اهو
شادي ببرود اعصاب… حقي امممم سيبك انت بس من اي حاجه المهم ان جيجي رجعت لعيسى
هايدي وهياا تشعر بنيران تحرق قلبها… جيجي متخصكش ولا تخص حد منكم اختي عيسى اتجوزها وهياا مش في كامل قواها العقليه
شادي بسخريه… إنتي فاهمة إن إحنا ساكنين في المكان ده عشان انتي اخدتي الفلوس و خلتيني مضيت على بيع كل حاجه تؤتؤ تبقي غلطانه انا من اول ماعرفت بغدرك وانا وافقت بكل شروطك عشان حاجه واحده عشان عيسى وجيجي وعشان ترجعي وتقفي قصادي هنا لان ابوكي راجل طيب واكيد لما يعرف هيرجعكم بالنسبة للصور بتاعت عيسى ف دي فلتت منك اوي انتي ناسيه ان عيسى أساساً كل يوم مع واحده شكل يعني مفيش اي مشاكل لما تظهر صوره زي دي عادي ده رجل اعمال و كمان هو بتاع نسوان وعادي جدا الموضوع ده  ؟ 
هايدي بصدمه من تفكير واسلوب شادي.. انتو اي
عيسى… إحنا آمنالك ياهايدي واي حاجه عملتها طلبت منك تسامحيني وتنسي اللي فات وانتي غدرتي إنما انا لما كنت بعمل حاجه كنت بعملها ف وشك مش في ضهرك انا ميهمنيش الفلوس ولا اي حاجه كله حاجه هترجع ولو مرجعتش انا هوافق بي اي حاجه عشان جيجي
الاب… ما شاء الله انا كنت فاكر إن بنتي بس هياا اللي بتعرف تفكر طلعتوا ولاد ك*لب
شادي بسخريه… اومال ياحاج إحنا مش قليلين في البلد عشان كل حاجه تتاخد مننا كده انا كنت قدر ارجع كل حاجه ف يوم واحد بس معملتش كده عشان عيسى مش اكتر ها فين جيجي بقاا 
هايدي وهيا تضع يدها حول بطنها بحزن… يعني انت كنت بتمثل دور الحب عليه كل ده
شادي بسرعه.. لا محصلش انا حبيتك اكتر من نفسي كان نفسي تكوني مراتي وملكي كنت هديكي روحي لو طلبتيها بس تكوني معايا بمزاجك كنت بعشق التراب اللي بتمشي عليه بس انتي كسرتي كل ده لو كنتي قولتيلي انك مش هتسمحيني وكنتي قلتي انك مش معايا بمزاجك كنت هفهم وكنت هعمل اي حاجه تطلبيها عشان تسامحيني بس انتي اخترتي الغدر وده كسر كل حاجه
الاب بجديه… انا جبت جيجي عشان العلاج وعشان هياا تعبانه ولازم تتعالج
عيسى وهو يقبل يد جيجي بحنان.. قلب بابي ماخدش العلاج
هزت جيجي راسها بنفي… لا مش هاخد حاجه وانت بعيد عني
عيسى.. يلا علشان نرجع مكانا وانت ياشادي ناوي على اي
شادي.. ناوي علي اي يعني خلاص انا اتكلمت مع الراجل اللي الهانم كانت متفقه معاة يشتري كل حاجه وهو خلاص رجعلنا كل حاجه و بالنسبة للشركه ف إحنا كنا مديين اجازة للموظفين يلا ياعيسي خد مراتك وروح على القصر اظاهر إن إحنا هنرجع بدري كنت فاكر انك هتستنا شويه ومش هتيجي دلوقتي 
هايدي بصوت ضعيف….  لو كنت بكرهك قيراط دلوقتي بكرهك اربعه وعشرين 
شادي وهو يجذبها من زراعها بغضب.. لية عملتلك اي انا اديتك كل حاجه انتي اللي غدرتي بياا
هايدي بغضب… وانت اتجوزتني غصب وانا مش عيزاك
شادي بصوت قوي… وانا كمان مش عايزك
هبطت دموع هايدي في هذه اللحظه… 
الاب بغضب… وانا بنتي مش هرميها على حد وفلوسكم عندكم وجيجي هنا عشان تتعالج
عيسى… جيجي هتروح و هجبلها احسن دكاترة ف مصر
تدخلت مناال… شادي أنا 
شادي بحدة…….. منال يلا خشي اوضتك انهارده هنبات هنا لحد ما مشوارك يخلص ونرجع القصر
اتسعت عيون منال.. قصر قصر اي
شادي…قصري 
عيسى.. هتيجي عندي ياشادي
شادي.. لا انا هروح القصر بتاعي
عيسى.. طب يلا ياجودي يلا ياجيجي
الاب.. بس جيجي مش هتعيش معاك جيجي هتتعالج مش هتعيش معاك
عيسي.. طبعاً انا هكون معاها وان شاءالله تكون احسن من الاول وحضرتك هتيجي معايا وتقعد معانا
الاب.. ماشي انا موافق انا هاجي اقعد معاك وبكره الصبح تشوف موضوع الدكتور يلا يا هايدي يلا يا جيجي
خرجت هايدي مع والدها وعيسى وجودي خلفهم
…………….. 
منال.. شادي انا اسفه على كل اللي عملتهولك
شادي.. متشغليش بالك انتي معملتيش حاجه يلا نامي انتي عشان اهلك هييجوا الصبح
………. 
عند عيسى وجيجي وابوها وذهبت هايدي إلى منزل صغير قد قامت ب تاجيرة
عيسى..عمي انا اسف علي اللي حصل
الاب.. انت بتتاسف على اي انت ضيعتني انا وبناتي قلبت حياتي 180درجه وبتقولي انا اسفه لا خليهالك انا هنا عشان بنتي مش اكتر من كده
عيسى… انا مكنتش اعرف اني خربت الدنيا اوي كده
الاب.. خد جيجي و اطلع واديها علاجها
عيسى.. احم عن اذن حضرتك 
صعد عيسى ومعه جيجي إلى غرفته… 
عيسى وهو يغلق الباب خلفه ويحتضن جيجي بلهفة…… وحشتيني وحشتيني ياقلب بابي
جيجي بإبتسامة………….. وانت كمان وحشتني اووي يابابي لي كده تسيبني
عيسى وهو يقبل شفتها بحنان.. انا أسف يانور عيني غصب عني 
جيجي وهيا تاخذ انفاسها من قبلات عيسي.. بابي انا تعبانه اوي عايزه انام في حضنك 
عيسى.. طبعاً ياحبيبي تعالي يلا خدي العلاج وبعدها نامي وبكره الصبح نعوض اللي فاتنا
……… 
عند سيد كان يجلس مع اصدقاءة
عمر… اي يعم سيد شايفك الصبح قدام المدرسه وف معاد الخروج كمان
سيد وهو يشرب السيجار…… هدي نفسك ياعمر سبني ف حاالي الله يهديك
واحد من أصدقاء سيد… صحيح ياسيد الناس الجديده اللي كانوا معاك مناا مسكنو مناا ما مشيو
سيد بلهفاا… مشيوا مشيوا فين ياض
الشاب…….. شوفتهم راكبين عربيه و معاهم البت الصغيره
اخرج سيد الهاتف وقام بالاتصال بي هايدي 
سيد بلهفاا.. الو
هايدي بصوت ضعيف.. الو اي ياسيد
سيد بغضب… انتي مقولتليش لي انهم هيمشوا
هايدي.. وده يخصك ف اي لو على الحاج نعمان ف ده سبهولي
سيد بضيق……. نعمان اي و زفت اي هما مشيوا ازاي
هايدي.. سيد انا مش فهماك ومش عايزه افهم سلام
اغلقت هايدي الخط بغضب بينما سيد يشعر بأن هناك نيران في قلبة تشتعل بسبب ابتعاد صغيرتة عنه و أنة لن يراها مرة أخرى
………………. 
حل الصباح على الجميع 
جيجي وهيا تتحرك في حضن عيسى بعشوائية……. بابي اصحى بقاا كفايه نوم
عيسى بنوم……. صباح الخير يا حبيبتي سبيني كده شويه 
جيجي.. بابي كفايه بقاا
عيسى…… اممممممم ماشي يا ستي اديني صحيت يلا على الحمام بقاا عشان ورانا مشاوير مهمة
جيجي وهيا تصفق.. هيييييح احلى بابي في الدنيا
نظر عيسى لشفتيها وهو يقول لهاا.. مشتقلك أوي
جيجي.. هو اي مشقتلك دي يابابي
عيسى وهو يحملها بين يديه ويدخل بها إلى الحمام… امم في الحمام هقولك
……………. 
عند منال وشادي
 كانت قد استيقظت منال و حضرت الطعام لشادي وطرقت الباب
شادي وهو يرتدي التيشرت… ادخل
دخلت منال وهيا تحمل طاولة الطعام…… احم صباح الخير
شادي بإبتسامة.. صباح النور مفيش داعي لكل ده
مناال بإبتسامة.. دي اقل حاجه ممكن اعملهالك يلا افطر عشان تروح شغلك
شادي.. تصدقي الجواز حلو
منال بخجل.. احم قصدك اي يعني
شادي وهو يرا خجلها.. عادي يعني الفطار والاهتمام حلوين برضك
مناال.. طب ياسيدي يلا افطر بقاا 
……….. 
قرر سيد ان يذهب لمنزل عيسى فهو لا يريد شيء غير رؤيه جودي
بينما هبط عيسى وجيجي و هم يضحكون
الأب…… صباح الخير يا جيجي
جيجي وهيا تنظر لعيسى.. أقول صباح الخير
عيسى بضحك.. اه يا حبيبتي قوليلوا صباح الخير عادي
جيجي بإبتسامة… صباح الخير ياعمو
الاب… عمو مش مهم المهم اني شايفك قصادي وبخير
جودي من خلفهم.. صباح الخير يابابي
عيسى.. صباح الخير يا حبيبتي افطري انتي وانا هروح مشوار صغير وهرجعلك 
خرج عيسى ومع جيجي و والدها
صعد عيسى إلى السياره من الأمام و جيجي في الخلف
و الأب أيضاً في الامام 
كانت السياره متجهة إلى المستشفى  لكن عندما كان ينظر عيسى إلى هايدي في المرآة في أحد المرات خلفة فجأة جائت سيارة من الطريق المعاكس و قامت بالاصطدام بهم و……………..
يتبع…
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫3 تعليقات

اترك رد