Uncategorized

رواية بنت عمر الدخيلي الفصل الاول 1 بقلم هبة علي

 رواية بنت عمر الدخيلي الفصل الاول 1 بقلم هبة علي
رواية بنت عمر الدخيلي الفصل الاول 1 بقلم هبة علي

رواية بنت عمر الدخيلي الفصل الاول 1 بقلم هبة علي

نور : خالتو خالتو يلا ي حبيبتي انا اتأخرت فين الفطار 
= اي يعيون خالتو دقيقة و الفطار يكون جاهز 
نور : ماشي ي خالتو بس بسرعة علشان النهاردة اول يوم ف الجامعة 
= ربنا معك يا عمري ويوفقك يلا تعالى افطري
& بعد مرور ربع ساعه &
نور : الحمد لله يا خالتو يلا هروح انا بقى 
= مع السلامه يا روحي خلي بالك من نفسك
استوب نسيت اعرفكم بنفسي
( اسمي نور محمود الرفاعى اهلي ماتوو من زمان وانا صغيره في حادثه عربيه وانا عايشه مع خالتو و هي مش عندها اطفال عشان جوزها مات مع اهلي في نفس الحادثه ما بقاش ليا غيرها و ما بقاش ليها غيري وحاليا عندي 19 سنه )ف الوقت الحالي 
************ 
( في مكان اخر في فيلا الدخيلي  ) 
عمر : ماما انا نازل يا ست الكل خلي بالك من نفسك ولو احتجتي  اي شيء بلغي ام فتحي او الخدمه بلاش تتعبي نفسك 
مروه  مامته : حاضر يا قلب ماما رايح الشركه يا عموري 
عمر : يا ست الكل حرام عليكي احترمي سني ايه يا عموري دي 
مروه : ولد انا تقولي كده انت هتفضل عموري ابني الصغير 
عمر : اللي تشوفيه يا حبيبتي امري لله ههههه
مروه : ماشي يلا  انزل بابا زمانه وصل هناك هو و ادهم بن خالك 
عمر : يلهوي طب سلااااام 
استوب نسيت اعرفكم بنفسي ( اسمي عمر محمد الدخيلي عندي ٢٥ سنة عندي شركات كبيرة اسمها شركات الدخيلي جروب اكبر شركات العربيات و عايش مع والدي و ولدتي ف فيلا الدخيلي و معايا ابن خالي ادهم صديق طفولتي عنده ٢٦ سنة و صاحب عمري و اخويا هو شغال معايا ف الشركة و بابا معانا ) نرجع للوقت الحالي 
************ 
& ف كلية الهندسة &
وصلت نور و اعجبت كثيرا بالكلية و بجمالها و لكن لم يعجبها بعض من الناس ف الكلية حتى اصطدمت بنوتة جميلة و شكلها لطيف و هادي ترتدي فستان أحمر طويل و جذاب…..
نور : انا اسفة اوي مخدتش بالي 
غرام : ولا يهمك ي عسل انتي اسمك اي 
نور : اسمي نور و انتي
غرام : اسمي غرام انتي جديدة هنا 
نور : اه جديدة و انتي 
غرام : جديدة زيك و معرفش حد هنا خااالث خلاص بق هنبق صحاب 
نور : موافقة طبعا
غرام : خلاص يلا علشان نلحق المحاضرة الأولي 
نور : يلا 
استوب كد اعرفكم
( اسمي غرام محمد الدخيلي عندي ١٩ سنة عايشة مع اخويا و ماما و بابا ف الفيلا ) نكمل 
***********
& ف شركة الدخيلي &
عمر : صباح الخير ي بابا 
محمد : صباح الخير يحبيبي تعالي عايزك ف شغل مهم 
عمر : نعم ي بابا اتفضل 
محمد : جايين عندنا متدربين من كلية الهندسة رايك اي 
عمر : معنديش مانع ي بابا اللي حضرتك تشوفه انا موافق عليه 
محمد : خلاص تمم هما جايين النهاردة الساعة ٢ جهز نفسك 
عمر : حاضر ي حبيبي هستعد بنفسي ليهم 
محمد : ربنا يوفقك 
عمر: يارب 
**********
& ف كلية الهندسة &
الدكتور: كد يبق خلصنا المحاضرة تقدروا تتفضلو 
العميد : السلام عليكم معلش اذنكم ثواني ، النهاردة فيه تدريب ف شركة الدخيلي جروب و المدير بنفسه هيشرف عليكم اللي عايز  يقدم يكتب اسمه هنا و يروح ع الشركة لازم تكونو متواجدين الساعة ٢ تمم شكرا ليكم 
الدكتور : اتفضلو مين هيقدم
غرام : هتقدمي 
نور: اه طبعا 
غرام : خلاص يلا بينا 
نور : لو سمحت ي دكتور عايزة اقدم اسمي نور محمود
الدكتور: تمم اتفضلي روحي 
غرام : لو سمحت و انا كمان اسمي غرام محمد 
الدكتور : ماشي اتفضلي 
انتهت المحاضرة و التقديم و اتجهت الفتاتان الي الشركة حتى وصلو سويا 
*********
نور و غرام : السلام عليكم 
السكرتيرة : وعليكم السلام 
نور : احنا المتدربين من كلية الهندسة 
السكرتيرة : اه تمام اتفضلي الدور السابع 
غرام بسرعة قبل أن تعرفها السكرتيرة : شكرا 
& وصلو الدور السابع و ذهبو الي مكتب عمر &
نور و غرام : السلام عليكم 
عمر و لم يرفع عينه من علي الورق : عليكم السلام 
نور : صباح الخير ي فندم احنا المتدربين الجداد من كلية الهندسة 
عمر : اتفضلو اساميكم 
نور : اسمي نور محمود 
غرام : و انا غرام محمد 
عمر و قد رفع رأسه فجأة : غرام….!!
غرام و هي تشير له ان يسكت : ايوا ي فندم 
عمر و قد فهم : تمم اتفضلي مهندس ادهم هيدربك و استاذة نور معايا 
غرام: تمم ي فندم حاضر 
و اتجهت إلي مكتب ادهم ف هي تعرفه جيدا لانها شركة والدها 
********
& عند عمر &
عمر : اتفضلي ي انسة نور اقعدي 
نور بإحراج : حاضر ي فندم 
عمر و قد نظر لها و هو يقول ف نفسه : اي يا ربي الجمال دا في جمال كد 
ملحوظة ( نور قصيرة عيونها لون البحر بشرتها فاتحة قليلا و متوسطة الحجم ،، عمر طويل عريض جذاب بشرته فاتحة عيونه لون القهوة ،،، غرام طويلة قليلا بشرتها قميحة جميلة عيونها لون الزرع الأخضر ،، ادهم طويل بشرته فاتحة عيونه لون السماء ) نكمل 
نور : استاذ عمر استاذ عمر 
عمر و قد فاق الي نفسه: ايوا معاكي 
نور : يلا نبدا 
عمر : اه تمم اتفضلي اقعدي 
************
& عند ادهم دخلت غرام &
غرام : السلام عليكم 
ادهم و هو يتطلع إلي الورق اللي بيده : اتفضلي اقعدي 
غرام : حاضر 
ادهم : اسمك اي 
غرام : غرام محمد 
ادهم و قد صدم و تطلع إليها : غراام…!!!!
غرام : اه غرام ف اي 
ادهم : انتي اي اللي جابك هنا 
غرام : انا متدربة 
ادهم : اه صح انا نسيت طب استني هكلم انكل محمد
غرام : لا لا استني انا م عايزة حد يعرف اني اخت عمر او اني بنت محمد الدخيلي 
ادهم: لي كد
غرام : علشان عايزة اتعامل زي الكل من غير مجاملة 
ادهم : اللي تشوفيه 
غرام : تمم اتفضل 
*************
& عند خالة نور &
خالتها : بتقوووووول اييييييييييي نوووووووور 
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!