Uncategorized

رواية حورية في حضن الجبل الفصل الحادى عشر 11 بقلم صابرين علاء

 رواية حورية في حضن الجبل الفصل الحادى عشر 11 بقلم صابرين علاء
رواية حورية في حضن الجبل الفصل الحادى عشر 11 بقلم صابرين علاء

رواية حورية في حضن الجبل الفصل الحادى عشر 11 بقلم صابرين علاء

ادهم دخل عند جبل 
جبل قاله ايه ياعم ادهم التأخير دا كله 
كنت بترضع العيال ولا ايه 
ادهم قاله انا اسف ياجبل بيه بس 
كان في 
جبل قاله انت لسه هاترغي هات الزفت الورق اللي عايز يتمضي 
تفضل طول النهار برا وندور عليك ف الشركه ومش نلاقيك وف الاخر تجيلي البيت،،،،،، 
جبل قاله اي دا؟؟؟!!!! 
ادهم قال ايه يافندم في ايه 
جبل قاله دي مش كل الاوراق اللي لازم تتمضي،،،،، فين باقيت الورق 
ادهم قاله جاهزين بس محتاجين مراجعه 
من حضرتك 
جبل قاله طيب يلا بينا نراجعهم 
جبل وادهم قعدو يراجعو الورق
وحوريه قاعده برا عماله تروح وتيجي ف الطرقه زي الهبله 
وتقول ف نفسها طب وهو داخل ادتله 
يوستفندي وحطيت الورقه 
طب وهو خارج اعمل ايه علشان اخدها 
اديله بطيخ 
اعمل ايه ياربي،،،،،،، اعمل ايه 
منك لله يا دنيا ربنا ياخدك قال لازم تثبتيلي ولاءك،،،،،، احنا ف حريم السلطان هنا ولا ايه 
وبعد كدا طقت ف دماغها وقالت 
لاقتهااااااا 
بعدها بحولي ساعتين ادهم خرج ومعاه الاوراق 
جبل قاله معلش يا ادهم سامحني اخرتك 
النهارده بس كان لازم نكمل الشغل دا بأي طريقه 
ادهم قاله لا ولا يهمك يافندم،،،،، انا تحت امر حضرتك 
جبل قاله طيب روح وماتنساش تجيب 
بطيخه وانت داخل علي اهل بيتك 
ادهم ضحك واتكسف منه ومشي واول ماخرج علي الجنينه لقي كلاب بتهوهو 
عليه وعماله تجري وراه 
ادهم كان بيصرخ ويقول لااااا يا جبل 
ياجبل بيه الحقني،،،،،، الحوقناااااي 
ووقع كل الورق اللي ف ايده وراح علي عربيته دخل وقفل عليه 
حوريه جت جري بسرعه وقالت انا انا اسفه 
اوي،،،،،، ياعم حسن،،،،، ياعم حسن الحق 
الاكلاب هربت 
جبل خرج وقال في ايه ايه الهرجله دي
ايه اللي بيحصل برا 
الكلاب اول ماشافت جبل جريت عليه
جبل بصلهم بصه واحده بس بعينه 
الكلاب سكتت وقعدت مكانها 
جبل قال تعال خد الكلاب دي ياعم حسن 
عم حسن قال انا اسف يا ابني انا مش عارف هم خرجو ازاي من مكانهم 
انا اسف يابني دي غلطتي 
جبل زعق وقال وتفيد بإيه كلمت اسف لو كان حد اتأذي ياعم حسن 
انت عارف كويس ان الكلاب دي مفترسه 
ومن اصل ذئاب 
خدهم،،،،،، خدهم يالا وغور من وشي 
عم حسن خد الكلاب ومشي مكسور الخاكر وحاطط عينه ف الارض 
حوريه قربت من الورق ولمته وخدت الورقه البيضا شالتها ف صدرها من غير ماحد ياخد باله 
وقربت من جبل وقالتله معلش ياجبل 
الحمد لله ان محدش اتأذي 
ولسه هاتمشي راح جبل مسكها من قفاها 
وقالها بت،،،،، الكلاب دي خرجت ازاي 
حوريه قالتله عالفكرا عيب كدا يا جبل 
بيه ميصحش ماتنساش اني حرمك 
جبل قالها رودي علي قد السؤال 
حوريه قالتله واني ايش ضراني 
جبل سابها وقالها اطلعي علي فوق 
واللي حصل ده ميتكررش والا انتي عارفه 
عقابك ايه كويس اوي 
حوريه مشيت عالطول وراحت علي اوضتها ولما دخلت لقت دنيا مستنياها 
وقالتلها الله عليكي مكنتش اعرف ان دمك خفيف مووت طلعتي عسل ضحكتيني اوي 
حوريه قالتلها انا لما بحط حاجه ف دماغي لازم اعملها ماشي 
دنيا ابتسمت  وقالت وانا دلوقتي بس اتأكدت من كرهك لجبل وامدلك ايدي 
وانا مطمنه،،،،،،، 
ومدتلها اديها وحوريه سلمت عليها 
♡♡♡♡♡♕♕♕♕♡♡♡♡♡♡♡♡♡
اما في بيت مالك عزيز 
مالك ونسمه عاشو حياه هاديه ومستقره 
ومعاهم ابنهم الجميل مصطفي 
وف يوم من الايام مالك وقع من طوله 
نسمه قالت مالك،،،،، في ايه ياحبيبي 
ايه اللي حصل  ،،
مالك بالعافيه سند نفسه ودخل الاوضه 
نسمه قالت انا هاطلب الدكتور،،،،،، 
لازم نطمن عليك
وفعلا طلبت الدكتور وجه وكشف علي 
مالك وقال متقلقوش ياجماعه هو بخير 
ممكن يكون هبوط عادي من قله الاكل 
نسمه قالتله  ،،،،،،،  بس مالك بياكل كويس ومهتم جدا بصحته،،،،،، 
عزيز قال كتر خيرك يا دكتور احنا هانهتم بيه متقلقش،،، هي بس مراته وبتحبه اوي 
علشان كدا هي خايفه عليه 
الدكتور قال عالعموم دي شويه  
فتامينات تقويه،،،،،، وماقلقوش ان شاء الله  
هيبقي كويس 
عزيز قال كتر خيرك يادكتور،،،،، احنا ان شاء الله هنهتم بيه كويس جدا 
اتفضل يادكتور اتفضل انا هاوصلك 
وبعد ما الدكتور مشي عزيز نادي علي نسمه جاتله وقالتله ايوا يابابا 
هات الروشته انزل اجيب الدوا عنك 
عزيز بصلها وقالها ونجيب الدوا ليه يابنتي 
لما هو موجود 
نسمه قالتله مش فاهمه ياعمي،،،، 
هو حضرتك جبت الدوا امته ولا هو الدكتور  عطالك دوا قبل مايمشي 
عزيز ضحك بشماته وقال جوزك مش عيان يانسمه جوزك مسمممموووم 
نسمه قالتله ايه الكلام اللي انت بتقوله دا ياعمي،،،،،، بعد الشر عليه الدكتور قال مفهوش حاجه،،،، هات،،،،،، هات الروشته دي من ايدك خاليني اروح اجيب الدوا ل جوزي ويقوم ويشد حيله زي زمان 
عزيز مسك ايد نسمه واكد عليها الكلام 
بقولك اللي عند جوزك دا سم،،،،، وانا اللي ادتهوله ف ايدي،،،،، ومع الاسف مافيش دكتور يقدر يعرفه لانه مالهوش تأثير 
ولا تحليل يقدر يظهره لانه مالهوش 
اثر لا ف الجسم ولا ف الدم،،،،،، 
هههههههههه مسألتيش نفسك انا ايه اللي جابني بعد السنين دي كلها 
من سنين كان مالك لسه عيل صغير 
ضحكت علي امه علشان كانت غلبانه 
وخدت منها القرشين اللي حيلتها اللي كانت ورثاهم من ابوها،،،،، وهجيت من البلد وطفشت وصرفتهم علي الشرب ولعب الاومار والراقصين وفتيات الليل 
ههههههههه حلوه فتياه الليل دي بلغتكم يامتعلمين يابتوع الجامعات 
نسمه اتصدمت من كلام عزيز وقالتله 
اي الكلام اللي بتقوله دا ياعمي،،،،،،، 
مالك دا يبقي ابنك،،،،،،، وبعدين انت لما جيت قولت ان انت توبت وندمت 
عزيز قالها توبت ايه يابنتي هو في مدمن 
بيتوب،،،، الا اذا كان قدامه عمر وعايز يعيشه انما بقي انا لا عمر ولا صحه 
انا عشت عمري كله لمزاجي وبس 
ومافيش احسن من كدا 
وعلشان المزاج والفلوس انا حطيت لابني السم،،،،،، وشطاني مانعني اديله الدوا 
مع انه معايا وف جيبي بس ف الحفظ والصون لحد ماااااا
بقلمي صابرين علاء 
نسمه قالتله لحد ما ايه،،،،،،، انت عايز ايه من مالك  ،،،،،،، وايا كان اللي انت عاوزه تقوم تسمه حرام عليك انت اب انت 
عزيز قالها لا انا مش اب وعلي رأي عادل ادهم  انا عزيز،،،،،،،،، وسيبك بقي من جو الابوه والبنوه اللي انت طلعتيلي فيه دا 
انا هاجبلك من الاخر واقولك انا عايز ايه 
وانا اديله الدوا وامشي واسيبكو ف حالكو 
نسمه قالتله  بيأس واحباط عايز ايه 
عزيز قالها عايز حته الارض بتاعت 
مالك،،،،،،، وعايزو يكتبهالي بيع وشرا 
شوفي هاتخلصي الموضوع دا امته وانا تحت امرك واديلك الدوا وقت ما انتي عايزه،،،،، اه بس خدي بالك الدوا دا 
بدأت تظهر اعراضه بس،،،،، لكن مفعوله 
بقا هيبدأ بعد اسبوعين من دلوقتي 
وعارفه عايعمل ايه،،،،، هايفضل ياكل ف دماغه لحد ما يبقي ماعندوش دماغ اصلا 
وساعتها هايموت واورثه،،،،، 
نسمه قالتله انت احقر اب شوفته ف حياتي،،،، بقا كدا ياظالم يامفتري تسم 
ابنك علشان شويه فلووووس للدرجادي 
بقيت شيطان زي الشياطين اللي عشت معاها طول عمرك،،،،،، 
اقولك ايه حسبي الله ونعم الوكيل 
♡♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♡&♡♡♡&&
اما ف البنزينه اللي فيها عابد ونسمه 
عاشو هناك فتره هاديه مافيهاش مشاكل 
وف يوم من الايام 
ندي قالت بقولك ايه ياعابد انا عايزه اكلم 
ماما هي وحشتني جدا وعاوزه اكلمها 
وكمان جبل عاوزه اطمنهم عليا واشرحلهم سوء التفاهم اللي حصل من فتره 
عابد قالها طيب مش خايفه جبل اخوكي 
يعرف مكانا ويجي زي المجنون ياخد بطاره مني زي ماهو عاوز 
ندي اتنهدت وقالت عابد ماتنساش ان دا مش طاره لواحدي وانه طاري انا كمان 
انت ناسي ان اللي قتلته ف يوم من الايام دا يبقي اخويه 
عابد قالها لا مش ناسي،،،،،، بس انا مقتلتوش افهمي بقا مقتلتوش ماسكتش 
سكينه وحطتها ف قلبه ولا مسكت مسدس 
وفرغته ف دماغه،،،،، انا زقيته بعيد عني انا واختي وهو اللي اتخبط ف صخره ومات  ،،،،،،،،، 
انتي واخوكي ليه مش عاوزين تصدقو 
ندي قالتله خلاص طيب متزعلش الله 
يرحمهم،،،،،،، 
عابد قالها اخوكي اللي انتي زعلانه عليه 
اوي دا قتل جلال ابن عمي ف يوم من الايام وبدم بارد 
ندي قالتله مش هو اللي قتل اخويه يوم فرحه 
عابد قالها طب انتي عايزه ايه دلوقتي 
ندي قالتله عايزه اكلم مامي 
عابد قالها. طيب في كابينه تلفون ف اخر الشارع روحي كلميهم براحتك من عليه 
يالا يا لمضه يا ام لسان طويل 
ندي قالتله عاااااااااا ياحبيبي يا عبودي 
ياقمر انت  ههههههه 
ندي خدتها جري وهي مبسوطه انها اخيرا 
هاتكلم امها واتصلت بيها وقالت 
الووووووو ايوا يامامي وحشتيني اوي 
انتي وحبل 
شريفه قالت انتي فين ياندي،،،،،،، 
كدا يابنتي تهربي من جوزك،،،،،، انا سمعت كلام وحش عنك اوي يابنتي 
كلام يخليني ازعل منك واغضب عليكي ليوم 
ندي قاطعتها وقالت اوعي تقوليها ياماما كله الا غضبك عليا دا اللي انا مقدرش عليه
شريفه قالت اومال ايه الكلام اللي سمعته 
من جبل دا،،،،،،، هربتي مع عابد وبقي عشيقك كمان،،،،،، 
ندي قالت لا ياماما عابد مش عشيقي عابد جوزي علي سنه الله ورسوله 
شريفه قالت ايه،،،،، انتي بتقولي ايه 
اتجوزتيه ازاي وانتي علي زمه راجل تاني 
ندي قالت انا مش علي زمه محمد،،،،،، 
محمد طلقني 3 مرات،،،، وعمل عابد محلل علشان يرجعلي ومكنش يعرف ان كان في بيني وبينه اي حاجه 
بس انا ياماما مااتجوزتش عابد علشان ارجع لمحمد ولا علشان بحب عابد من زمان 
محمد ظلمني كتيير اوي ياماما،،،،،،،، 
كان بيضربني وبيعاملني وحش 
استحملت وصبرت معاه السنتين وبقيت اطلع وافضل معاه علشان العيش والملح 
شريفه قالت ياحببتي يابنتي بقي شوفتي كل دا من محمد واحنا منعرفش 
الحلقه بتنزل كل يوم على صفحتي الساعه 7 
تحياتي صابرين علاء. 
ندي قالت يالا الحمد لله ياماما نصيبي 
المهم اقعدي مع جبل وفهميه،،،،،،، 
ابعدي عن دماغه قتل عابد،،،،،، 
ماما انا بحب عابد ومقدرش استغني عنه 
شريفه قالت خدي بالك من نفسك يابنتي 
وسببها علي الله 
ندي قالت ونعم بالله سلام ياماما 
ندي قفلت مع امه وشهقت هاااااامحمد 
محمد قالها وتفتكري مين غيره هايفضل وراكي يابنت المنفلوطي 
♡♡♡♡♡♡♡♡_♕♕♕♕♕♡♡♡♡
في بيت جبل المنفلوطي 
جبل حس بخنقه قام واتمشي ف الجنينه 
وبالصدفه لقي عم حسن بيرش الجنينه 
قاله هات ياعم حسن انا بقالي كتير 
مرشتش الورد والزرع ف الجنينه 
عم حسن اداله الخرطوم وقاله خد يا ابني 
ايه رأيك بقا لو اروح اعمل لنا كوبايتين 
شاي ف الخمسينه 
جبل قاله الله عليك ياعم حسن يارايق 
عم حسن مشي من هنا ودنيا جت وحضنت 
جبل من ظهره وقالت شكلك قمر اوي وانت 
بتسقي الورد وكأنه بيناديك ويقولك عطشان ارويني 
جبل مهتمش ليها وفجأه لمح حوريه واقفه ف الشباك راح مسك ايد دنيا وقالها 
ايه رأيك لو تسقي الورد معايا،،،،، 
تعالي هاتنبسطي اوي 
دنيا قالتله اوك،،،،، هات كدا،،،،، خد بقي 
انا هاحميك،،،،،،، 
وبدأت ترش علي جبل وهو يضحك ويقولها  ،،،،،،، بس يادنيا،،،،،،،، انتي شكلك مش بتسمعي الكلام وانتي مش قدي 
يابنتي انا لو مسكتك هاغرقك
دنيا استفزته وقالته هااااااا مش هاتعرف 
وجبل هجم عليها مره واحده وخد منها الخرطوم،،،،،،،،  وقالها 
تعالي بقا هنا بقا انتي مش عاوزه تسمعي الكلام،،،،،، وعمال اقولك هاغرقك ومش مصدقاني،،،،،، طيب انا بقي هاوريكي 
وفجأه الميه قطعت،،،،، وحوريه جت 
وقالت ايه دا،،،،، انتو بهدلتو الجنينه كدا ليه 
عم حسن بيتعب فيها كل يوم وانتو 
تبهدلو الدنيا كدا 
دنيا قالتلها وانتي مالك ايه الغلاسه دي 
راجل ومراته بيهزرو ويلعبو انتي ايش 
حشرك،،،،، رخمه اوي 
بعد ازنك ياحبيبي هاروح اغير هدومي 
واجيلك هوا 
هي مشيت من هنا وحوريه قربت من 
جبل  وضربتت بالقلم 
جبل مسك خده وقالها اي دا؟؟!! 
حوريه قالتله دي علشان انت قليل الادب ومش متربي،،،،،، 
جبل قالها دا انا صح،،،،،،، طب تعالي بقا هاوريكي قله الادب شكلها ازاي 
حوريه قالتله هاااا دا اذا عرفت تمسكني اصلا 
ولسه هاتجري راحت اتزحلقت وقالت 
يوووه محسبتش حسابها دي 
انا قولت هاضرب واجري بس الطينه 
شكلها هاتجيب اجلي ياختااااي 
البيدج الاصليه الكاتبه صابرين علاء. 
جبل قرب منه وقالها بقا انا قليل الادب
وعمل كوره من الطينه ورماها عليها. 
وجت  بالظبط عند صدرها واتبهدلت طين 
حوريه قالتله كدا،،،،،، بقا انا تعمل فيا كدا 
طب استني انا هاوريك هاعمل فيك ايه  
قامت قربت منه ولسه هاتضربه مسك 
اديها وشدها عليه واترمت ف حضنه بالظبط 
جبل قالها،،،،،، ها هاتعملي ايه فيا ياحور 
حوريه قلبها دق جامد لما بقت قريبه منه اوي قالتله حوريه اللي دابت ف عشقك 
مستحيل تقدر تقاوم 
انا خلاص ياجبل بقيت زي الحوريه 
اللي مكانها ف الميه وبقت بتعشق الصحرا والجبل 
بقيت حوريه في عشق الجبل 
وبعد ماقالت كدا الخرطوم كان متني والميه اشتغلت وبقت تنزل عليهم زي المطر 
وحوريه وجبل تحتيها والميه نزلت عليهم 
شالت الطينه من علي جسمهم 
جبل قالها،،،،،، انتي ملكي يا حوريه،،،،،، 
ملك الجبل اللي عمره ماحب غير القسوه 
بقيت بعشقك وبعشق انفاسك 
حوريه،،،،،،،، اما ب 
جت دنيا ف اللحظه دي وقالت الله الله 
مكنتش اعرف ان الجنينه رومانسيه اوي كدة،،،،،، ماشي ياسي جبل انا هاسبلك البيت وامشي 
حوريه قالتلها ياشيخه روحي كدا وانتي شبه كوكو نط،،،،،، 
حوريه جت تمشي 
جبل قالها بصوت يخوف  استني عندك 
حوريه اتجمدت مكانها 
جبل قرب منها وحط ايده علي وسطها 
وشدها عليه وقرب من ودنها وقال
انتي ازاي هاتدخلي كده،،،،،،، 
الهدوم لزقت عليكي،،،،، والبيت كلو خدم 
وانا عندي اموت ولا انسان غيري يشوفك 
مشي خطوتين وخد عبايه عم حسن ولبسهالها بكل رقه 
وقالها لازم تفهمي ان انتي ملكي،،،،،، 
ملكي انا وبس 
حوريه حضنته بكل احساسها بمل كيانها 
وبكل مافيها وفضلت ف حضنه دقايق 
وفجأه،،،،،،، 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد