Uncategorized

رواية بنات زينب الفصل الثالث 3 بقلم سما أحمد

 رواية بنات زينب الفصل الثالث 3 بقلم سما أحمد

رواية بنات زينب الفصل الثالث 3 بقلم سما أحمد

رواية بنات زينب الفصل الثالث 3 بقلم سما أحمد

وقفنا المره اللي فاتت لما سما قدمت ال CD في شركه القاضي 
زينب بصدمه اي انتي ازاي تعملي كدا 
سما في اي يا ماما دي شركه كبيره ومعروفه 
شهد ماما هو ليه كل لما يجي اسم القاضي تتعصبي وتخافي في اي 
زينب محدش فيكم ليه دعوه وانتي يا استاذه سما افتحي الاب توب دلوقت وتسحبي ورقك 
سما حاضر وفتحت الاب توب 
سما مينفعش اسحب الملف عشان متقدم من امبارح والشركه اختاروني من الخمسه اللي هيعملوا معهم انترفيو 
زينب لا مستحيل تروحي هناك 
نور ليه يا ماما انتي ليه بتكرهي الناس دي 
زينب لا مش بكرهم بس انتوا عارفين بابكم كان عبدالله محمود الزياد يعني ممكن يعرفوا سما بنت مين ويشغلوها واسطه 
شهد مستحيل يا ماما دا يحصل اولا عشان بابا شغله كله كان برا مصر ومفيش حد في مصر يعرفه 
زينب في نفسها اه صح هما ميعرفوش اسمه 
سما يا ماما سرحتي فين عشان خاطري يا ماما وافقي 
زينب ماشي يا سما روحي بس متتكلميش علي نفسك ولا اخواتك ولا انا مع اي حد ومتقوليش لحد اسمي اخرك معهم الشغل فاهمه 
سما فاهمه يا ماما 
زينب يلا قوموا ارتاحوا 
في مكان تاني تحديدا قصر القاضي 
داخل واحد علي سليم 
سليم اطلع برا انت مين 
يونس معقوله يا جدو عشان غبت عنك اسبوع تتبرأ مني وعايز تسحب اسمك واسم ابويا واسم عليه القاضي مني 
سليم اه انا قدمت طلب ان انا عايز اسحب اسم عيلتي منك يا حيوان 
يونس ليه بس يا سليم دا انا اول فرحتك تعمل فيا كدا 
سليم عايزني مسحبش اسمي يبقى تفضل كل شويه تيجي تشوفني وتدور علي الست اللي قولتلك عليها لازم اخد اللي يخصني منها 
يونس حاضر يا جدو انا قلبت الدنيا عليه ولسه بدور متقلقش بس المشكله المعلومات اللي انت ادتهاني قليله جدا انت مديني اسمها من غير اسم عيلتها ووصفتها بس 
سليم يعني مش هتعرف تلقيها 
يونس لا متقلقش هلقيها دي واقعت مع يونس محمد سليم القاضي 
سليم هو دا حفيدي يلا اطلع ارتاح 
يونس حاضر 
يعدي اليوم من غير اي أحدث مهمه 
في صباح اليوم التاني 
سما قامت اول واحده في البيت وجهزت 
زينب اي النشاط دا كله 
سما اخيرا يا ماما هشتغل في شركه كبيره وان شاء الله هحقق كل أحلامي 
زينب بخوف ماشي يا حببتي بس افتكري اللي قولتلك عليه 
نور يا ماما سيبي البت مبسوطه وهي هتفتكر متقلقيش 
شهد طب يلا بقي ننزل عشان منتاخرش 
سما اه يلا 
ونزلوا ونور وشهد راحو الجامعه وسما راحت للشركه
عند سما 
وهي داخله الشركه خبطت في واحد 
سما انا اسفه جدا مختش بالي 
يونس في نفسه اي دا هي دي حقيقه 
سما قرأه افكاره اي قولت اي 
يونس اي انا متكلمتش 
سما اه انا اسفه عن ازنك 
يونس انتي جايه الشركه ليه اقدر اساعدك 
سما انا جايه عشان الانترفيو بس بيقولوا المدير صعب جدا وانا متوتره وخايفه 
يونس لا متقلقيش من المدير خالص هو بس جد جدا في الشغل ف الناس بتفتكره صعب 
سما طلما جد في الشغل دي حاجه متخوفنيش انا جايه عشان الشغل وبس 
يونس( بابتسامه مش فاهم ليه ) متقلقيش وبالتوفيق عن ازنك
سما بابتسامه أيضا اتفضل 
ويونس مشي داخل مكتبه 
في المكتب 
يونس في نفسه اي دا انت ابتسامتها وعملتها براحه كدة ليه مع ان لو حد مكانها مكنش هيطلع عليه نهار… بس هي مش حد … اي اللي انت بتقوله دا خليك في الشغل 
عمر (السكرتير) مستر يونس حضرتك هتبدا الانترفيو امتي 
يونس ها اه دلوقت داخل الناس هما ٥ اللي اخترنهم صح 
عمر اه يا فندم 
يونس كويس داخلهم واحد واحد
عمر تمام وخرج وداخل واحد وراه التاني ويونس لسه مش شايف حد مناسب وجاه دور سما 
سما خبطت علي الباب 
يونس ادخل 
سما داخلت واتصدمت انت 
يونس بصلها بابتسامه 
سما قصدي حضرتك المدير 
يونس اه في حاجه ولا اي 
سما لا مش قصدي بس والله الكلام اللي قولته برا دا اللي سمعته لكن انا معرفش حضرتك 
يونس بابتسامه عشان يهديها اهدي مفيش حاجه اللي سمعتيه صح انا صعب جدا في الشغل بس انتي شوفتني برا اهو يبان عليا اني وحش 
سما لا بصراحه 
يونس شوفتي وضحكلها وبدأ الانترفيو وكان مبهور بالشهادات بتاعه سما وخبرتها مع انها صغيره لسه 
يونس ممتاز جدا انتي مناسبه جدا للشغل يا سما واحنا قبلناكي في الوظيفه 
سما بابتسامه عريضه وفرحه بجد 
يونس بابتسامه أيضا اه وتقدري تبدأ من انهاردا لو ينفع عشان بصراحه مش هخبي عليكي مفيش مستشار قانوني في الشركه  وكمل بابتسامه وانتي عارفه مينفعش شركه زي دي تشتغل من غيرك ….قصدي من غير مستشار يعني 
سما اه فاهمه حضرتك بس بعد اذن حضرتك هعمل مكالمه لماما وابدا شغل 
يونس اه طبعا اتفضلي 
سما طلعت برا المكتب عشان تطمن مامتها وتقولها انها اشتغلت وتبدأ انهارا وزينب كنت خايفه بس سما طمنتها وقفلت 
يونس تعالا اعرفك علي مكتبك 
سما حضرتك بنفسك 
يونس اه عادي تعالي وعشان اعرفك الشغل هيمشي ازاي 
سما تمام اتفضل 
يونس مشي قدمها وهي وراه لحد مودها علي مكتبها اللي هو مش بعيد اوي عن مكتبه 
يونس اتفضلي دا مكتبك 
سما حلو اوي شكرا 
يونس بابتسامه عفوا يلا تعالي افهمك الشغل 
وبدأ يفهمها الشغل وكل فتره يبصلها ويسرح فيها وسما فهمت الشغل بسرعه واخدت بالها ان يونس مركز معها بس قالت يمكن عشان جديده عادي 
يونس تمام كدا فهمتي كل حاجه صح 
سما صح متقلقش 
يونس مش قلقان انا شايف انك شاطره وهتهتمي بالشغل
سما شكرا لحضرتك جدا 
يونس عفوا بس هقولك علي حاجه واحنا في للشركه قولي حضرتك وانا برا الشركه انا يونس وبس ماشي
سما بس مينفعش حضرتك مديري 
يونس صح مديرك دا في الشركه بس لكن برا ينفع نبقي صحاب 
سما اكيد 
يونس بابتسامه تمام يلا هروح اكمل شغل 
سما تمام 
عند يونس في المكتب 
داخل لقه كريم ومعاذ 
كريم اي يعم فينك 
يونس ما انت عارف انهاردا كنت بختار مستشار جديد 
معاذ مستشار ولا مستشاره 
كريم لا متقولش يونس لأول مره في حياته يختار بنت تشتغل في الشركه مستحيل 
معاذ اه ومش اي بنت دي فارس*ه 
يونس مسكه من البدله ولا اتلم وانت شوفتها فين 
معاذ سبني يا عم انا جيت من شويه سالت عليك عمر قالي انك مع الموظفه الجديده انا سمعت الهاء بتاعه التأنيث من هنا قولت لازم أرحب بيها بس روحت لقيت اخويا الكبير بيرحب بيها هو قولت مبوظش عليك اللحظه 
يونس اتلم يا حي*وان انا مفيش حاجه بياني وبينها انا كنت بفهمها الشغل بس 
معاذ اه عشان كدا انتي في الشركه حضرتك وبرا الشركه يونس 
يونس لا مفيش حاجه من دي عشان هي بس كانت جايه خايفه مني كنت بطمنها 
كريم وانت من امتي بطمن حد بيخاف منك دا انت علي طول بتحب تخوفهم اكتر 
يونس يووووه يلا انت وهو كل واحد علي شغله 
كريم طب يعم ماشيين وخرجوا 
ويونس قاعد فكر في سما وابتسم 
يونس اي دا راكز في شغلك وسيبك من الهبل دا 
المهم عدا اليوم في الشركه والكل روح بيته 
عند سما 
سما حكت كل حاجه لنور وشهد ومامتها 
نور صدقيني شكله هيحبك دا لو مكنش حبك 
سما بطلي هبل انا وهو صحاب برا الشركه بس مش اكتر 
شهد بصي هو اكيد مش حب بس هو لسه في مرحله الإعجاب 
سما لا بردو انتوا مجانين 
زينب بزعيق خلاص موضوع وخالص يلا كل واحده علي اوضتها 
وكل واحده راحت اوضتها 
زينب في نفسها لا الموضوع مش لازم يتكرر تاني 
في قصر القاضي 
العيله كلها متجمعه وبتعشوا مع بعض 
يونس بياكل هو سرحان ويبتسم 
معاذ طب شكل البت علقته 
سليم مين دي 
يونس لا يا جدو مش حد انت عارف معاذ ودماغه 
مريم ليه يا حبيبي دا انا نفسي افرح بيكم يلا شد حيلك وهجوزهلك 
محمد اهم حاجه تكون من عيله كبيره مش من الشارع 
يونس بغضب هي مش من الشارع وبعدين مفيش حاجه دول بيتكلموا علي المستشاره الجديده 
رامز بلاش يا محمد تبقى كل حاجه عندك اسم العيله وفلوسهم في حاجات اهم 
محمد صح بس لازم يكونوا الحاجتين دول موجودين عشان نبص علي باقي الحاجات 
كارما عشان تهدي الموضوع احكي حصل اي يلا 
معاذ حكه كل حاجه 
مريم زغرطت 
يونس انتي بتعملي اي يا خالتو بقولك دي بتشتغل في الشركه 
محمد صح يا مريم يونس معه حق دي بتشتغل في الشركه يعني متنفعش 
يونس انا لو بحبها او حبتها محدش هيقدر يمنعني يا بابا 
سليم متقلقش يا حبيب جدك انت قول انك بتحبها وهي بتحبك وانا هكتبلها نصيب ابوك في الورث وكدا يبقى معها الفلوس ولما هتتجوزك هيبقى معها اسم عيله القاضي 
محمد بعصبيه يا بابا انا مش بهزر 
سليم ولا انا بهزر في الوقت اللي هتاقف فيه قدم سعاده حفيدي انا هعمل كدا بجد
يونس ربنا يخليك ليا يا جدي 
سليم يلا كل واحد يطلع يرتاح 
كل واحد طلع اوضته 
عند كارما 
كارما في نفسها واخيرا لو يونس اتجوز البنت دي جدو مش هيبقى عنده مانع اني اتجوز اللي بحبه صح هو بالنسبالهم معهوش حاجه بس بيحاول يجابلي الدنيا وما فيها 
عند يونس 
كان بيحاول ينام بس مش عارف من التفكير في سما لحد ما النوم غلبه 
بس كدا يكون البارت خالص اولا تفتكره مين اللي سليم بيدور عليها وعايز منها اي ثانيا ليه زينب خايفه اوي من عيله القاضي واي علاقه جوزها عبدالله محمود الزياد بيهم وثالثا مين اللي كارما بتحبه ومش قايله لحد
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!