Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل الثامن عشر 18 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل الثامن عشر 18 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الثامن عشر 18 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الثامن عشر 18 بقلم هاجر قطب

اليس لقلبي الحق في الحب في المقابل منك صون عهود العشق….
ابعدها جاسم عنة بهدوء….
نظرت شيري لة بقوة …بينما ينظر جاسم لها بتعجب وتنتقل سيرين بنظرها بينهم بغضب تريد ان تشعل النيران بهم….
شيري.مبروك حبيبي 
جاسم.شيري
شيري.نعم ياقلب شيري
امسك جاسم يدها بقوة واخذها لبعيد…….
سيرين لنفسها.يا حلوتكم مش قادر يا أستاذ علي بعدها ماشي يا جاسم …ماشي وبداءت عيونها تلمع مهددة بنزول دموعها وقلبها يدق بقوة ولكن تشتعل فيها …..نيران الغيرة والغضب 
وحشتيني اووي
لتلتف سيرين لمصدر الصوت لتجد …..
عند جاسم.
شيري.اه…ايدي براحة يابيبي
جاسم.اية اللي جابك
شيري.مكونتش عايز تشوفني
جاسم. اية اللي جابك
شيري.جتلي دعوة من جانا 
جاسم.جانا…….طيب 
حاول تهدئة أعصابه. … ….
جاسم. تمام ….اتفضلي بقي من غير ماطرود
شيري.بتطردني يا جاسم 
جاسم.انا سبق وحذرتك اني متجوز وابعدي عني
شيري.مش قادرة ووضعت يدها بجانب وجهه 
وكان من بعيد عيون تراقب بحزن وغضب مشتعل…..
رحلت سيرين لحمام وعيونها ﻻ تتوقف عن اسقاط الدمع 
سيرين نظرت لنفسها في مراءة الحمام وتنظر لعيونها الحمراء
وتذكرت ما حدث منذ قليل ……
فلاش بااااااااك. ..
وحشتيني 
لتلتف لتجد ……..عادل قالتها سيرين
عادل.كويس انك فكرني …..وحشتيني اوى
سيرين.عادل…لو سمحت انا دلوقت متجوزة 
عادل.جواز اية وزوج مين دا بصي كدة هو دا اللي سيبك وواقف مع حبيبتة السابقة هو دا اللي دعاها لهنا انتي مش شايفة الحقيقة وﻻ عاملة نفسك مش شايفها فوقي ياسيرين فوقي من الحلم دا هو مش شبهك هو بيتسلي شوية وخلاص 
سيرين. انت عايز اية يا عادل
عادل.انا لسة عايزك يا سيرين وباقي عليكي
سيرين. قولتلك انا متجوزة دلوقتي
عادل.بصي كدة
لتنظر لتجد شيري تضع يدها علي وجة جاسم نعم انها تضع يدها علي جاسم انة جاسم خاصتها
لتدمع عيونها …..
عادل.هو ميستهلش ابداا
لتجري علي الحمام. ……
بااااااااك. ….
أخذت تمسح عيونها وتنظر لنفسها في المراءة………
سيرين لنفسها.. ﻻ ياسيرين اوعي تعيطي هو انتي اصلا بتعيطي لية 
…..لية انتي بتحبيه معقول ﻻ مش معقول بس انا لية موجوعة لية هو وعدني يتغير طب لية ماوفاش بوعده ….
لية يا جاسم …
ازيك يا سيرين 
لتلتف سيرين لتجد ….
شيري ….قالتها سيرين
شيري.ايوة انا ..
سيرين.اية اللي جابك هنا..
شيري.اللي جابني جاسم .هو اللي عزمني
سيرين باستغراب .جاسم عزمك
شيري. اه طبعا جاسم ميقدرش يستغني عني اوعي تكوني فاكرة انة عشان اتجوزك يبقي بيحبك وﻻ عشان اتجوزك يبقي هيفضل معاكي..تؤتؤ صعبتي عليا اوي جاسم حبيبى بيحب يجرب اي حاجة جديدة وانتي كنتي لعبة منكرش انك حلوة بس انا اتعودت علي كدة يخلص هو لعب ويزهق يرمي اللعبة ويرجعلي والمرة دي هكذا بردو …بالدليل انة عزمني بنفسة
كانت سيرين تستمع لها وﻻ تستطيع ايقاف الدمع وﻻ ايقاف التالم الذي يشعر به قلبها…..
شيري.متعيطيش انتي بردو استفاتي شقة لاهلك في مكان عمركم مكونتوش تحلموا بية والعلاج متوفر لهم انتي ذات نفسك عايشة في فيلا تحت رجلك الخدم وسدد ديونك وﻻ اية مش مهم الصفقة اللي بينكم ابتدت امتي المهم بالنسبة ليا هتنهي امتي
كانت سيرين تستمع والدموع تنزل بغزارة بصمت فقط بصمت…لتتكلم اخيرا ولكن بقلب ينزف
سيرين. انتي عرفتي منين
شيري.من جاسم حبيبى طبعا عارفة امتي 
سيرين. ﻻ
شيري. قبل فرحك بيوم كان في حضني انا
لتغمض سيرين عيونها ﻻ تريد تخيل راجلها في احضان اي امراءة ووضعت يدها علي اذنها تريد صم اذنها عن الواقع …..
شيري.دي الحقيقة ولو مش مصدقاني اسألي جاسم يلا انا مضطرة اخرج عشان متاخرش علي حبي جاسم
وخرجت ….لتسقط ارضا من حاولت التماسك ولكن ضعفت قواها مرة واحدة…..
سيرين لنفسها.ﻻ انا مش لعبة انا ….انا انسانة..لية يا جاسم لية دا .انا…انا حبيتك ….حبيتك اوى…
حاولت التماسك رغم ما تشعر بة من ألم ….وقامت بتعديل ما اتلافتة دموعها….وخرجت باابتسامة قوية
عند جانا كانت تقف وسط اصدقائها تضحك …..ليجذبها أسر لبلكونة بعيدا عن الناس لتنصدم بصدره ويرقص معها علي انغام الموسقي
جانا.اية دا
أسر وضع يدية حول خصرها بقسوة …
جانا.اه ….في اية
اسر.في قلة ادب اية المسخرة اللي انتي لابساها وعاملها دي
جانا.مسخرة اية ثم انت مالك 
اسر.ﻻ ليا 
جانا.ﻻ ملقش دعوة بيا ليك في الست جاكلين بتاعتك
اسر.انا عرفتك اني مظلوم واني مش بطيقها ومعرفش اصلا اية اللي جابها
جانا.ميهمنيش اعرف
اسر. ﻻ يهمك
جانا.ليةيعني
اسر.ﻻني عارف انك بتحبيني 
لتنصدم وتتوقف عن الرقص
جانا.اية
اسر امسكها واكمل الرقص ….
أسر. ايوة بتحبيني زي ما انا بحبك
جانا.اية
اسر.ايوة بحبك
جانا .انا مبحبكش
أسر. لا بتحبيني انا متاكد…هثبتلك
قربها منة اكثر وضمها حتي اصبح ﻻ تفرق بينهم اي مسافات نعم اعزائي لقد سقطت المسافات …بين هذين العاشقان
اسر همس باذنها .بحبك اوي ……بحب رايحة شعرك واقترب مقبل شعرها بحب ريحتك وقبل وجها
وهي في عالم ﻻيسكنة اﻻ العشاق…..
ابتعد عنها ونظر وجدها تحاول ان تضبط انفسها اﻻهثة 
اسر.مش قولت انك بتحبيني زى ما بحبك 
لترتمي بااحضانة ………
جانا.اه…بحبك اوى
ليضمها الية بقوة ويقبل رائسها
اسر.انا هكلم جاسم عشان…..عشان نتجوز
جانا.نتجوز
اسر.اه …اية رايك 
جانا.موافقة طبعا…
………………… .
كان.جاسم يراقب قطتة منذ خروجها من الحمام الي وقوفها مع عادل لرقصها معة 
شيري.تيجي نرقص
جاسم.يلا
ورقص معها وهو عيونة ﻻ تفارق عزيزتة……
الا أن قطعت الموسقي واذيعت اغنية حضن عنيكي ………لم يتحمل جاسم ان يضع عادل يدية علي ظهر حبيبتة…..
ليفلت جاسم يد شيري ويجذب يد سيرين. ..
لتنصدم بة….
جاسم.انتي ازاي توقفي تكلمي معة وترقصي ازاي ترقصي معة
سيرين. وانت مالك انا حرة
جاسم.ﻻ ليا انا جوزي
لتطلق سيرين ضحكة سخرية….
سيرين. جوزى اللي عزم حبيتة هنا وﻻ اللي من اول ما الحفلة بدأت مش سيبها
جاسم.ﻻ انتي فاهمة غلط
سيرين. واية الصح …..نظرت لة بعيون دامعة….انك قبل فرحنا بيوم روحت لشيري 
لينصدم ويصمت…..
سيرين. قول ﻻ ….قول كدب ….قولي محصلش
جاسم.سيرين انا
سيرين ابتعدت عنة.انت اية كداب ….خاين….عزمتها عشان تثبت انك لسة بتحبها
جاسم.انتي فاهمة غلط
سيرين. انا فهمة غلط ……انا ….
ليرتفع صوتها عاليا……فهمني انت الصح فهمني يعني اية تكون في بيتها قبل فرحنا يعني اية تكون هي 
عارفه كل حاجة عننا .انها تيجي هنا
كان الجميع ينظر باستغراب….
جاسم.اهدي واسمعيني ….
سيرين. ﻻ مش هسمع اسمع اية انك خاين كداب وعدتني تتغير بس الطبع غالب
جاسم امسك بذراعها .افهمي 
سيرين. مش عايز افهم حاجة لعبتك اتكشفت يا بشمهندس جاسم العاصم يارجل اعمال يابن الحسب والنسب 
صفقتك انتهت………
ليغشي عليها فور اخباره بهذه العبارات
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد