Uncategorized

رواية صعيدي علمني الحب (صعيدي علمني الأدب 2) الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الحب (صعيدي علمني الأدب 2) الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الحب (صعيدي علمني الأدب 2) الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الحب (صعيدي علمني الأدب 2) الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حنين عادل

بصت لها روح وهيا بتبكي معقول ليها أخت مفاجأه كبيرة جدا ماكنتش متوقعاها ..
روح ببكاء : يعني انتي اختي!
بسمه ببكاء: بيقولوا !
بتحضنها روح وهيا بتعيط وفي نفس الوقت مبسوطه وبسمه نفس الإحساس  
قعدت روح وهيا مبتسمه علي الكنبه وبسمه جمبها …
بسمه: كنت خايفه 
روح بإستغراب: من ايه ؟!
بسمه: انك ماتقبلنيش 
روح: ماقبلكش انا عشت وحيدة يا بسمه كنت بشوف اصحابي اللي عندهم اخوات كل واحده ماسكه ايد اختها لحظات الفرح اللي بينهم الزعل الخناق المقالب الضحك كان نفسي اعيشهم وابقي مكانهم ..
بسمه : انا مريت بنفس الظروف بس انا ماكنش في حد بيحبني كنت علطول لوحدي يتيمه وكانت المفروض امي موجوده 
روح: كل الصعب بيعدي يا بسمه وبيجي بعده جبر..جبر كبير بيعوضنا عن اللي فات وعن كل الصعب اللي عشناه 
بسمه : افرضي ده حلم يا روح ..افرضي اني مش أختك ومش بنت بدر النمر انا خايفه ….خايفه افرح وبعد كده اتصدم صدمه كبيره …خايفه قلبي يتعلق بيكوا وبعد كده ابقي مضطره ابعد عنكوا خايفه جوي 
مصطفي بابتسامه : ماتخافيش طول ما انا موجود انا في ضهرك بكل جوارحي 
بصت روح علي مصطفي اللي واقف في جمب برفعه حاجب وشاكر بص ليه باستغراب وبسمه حطت وشها في الارض ..
مصطفي صفر اللي هو بيحاول يعدي الموقف ….
مصطفي: طيب هاسيبكم انا عشان مابقاش تقيل عليكوا ..
وطلع بره المكتب بسرعه ….
مصطفي سند عالحيطه بره المكتب : يخرب بيتك ايه اللي انت ماشي تهببه من الصبح ده جرالك ايه ياقلبي ايييييه لاغي دماغي واصل ومشغل لساني عمال علي بطال …….
__________________________
في الجنينه الخلفيه..
كرم: شوفي ازاي جميله وانتي كده رايقه وبتحلوي حتي لو متضايقه يانجمه مسكت فيها وانا مستتقل عليها سيبي ضحكتك عليكي عليكي لايقهش
كريمه : اهييييييييي 
كرم: يخربيتك دي ضحكت غوازي دي تصدقي بالله 
انت ماعاوزه رومانسيه 
كريمه : الله يسد نفسك يا شيخ انا مزاجي حلو وضحكتي كده جتك البلا
كرم: الهي انتي يا بومه
كريمه: كرم … خلاص انا مش هاتجوزك 
كرم مسكها من قفاها.
كرم: ايه ..ايه ..ايه بعد كل المرمطه دي ياختي بتقولي مش هاتتجوزيني دا انا اشلفطلك خلقتك دي احنا هنزهروا ولا ايه.
كريمه: سيب قفايا
كرم: مش سايب
كريمه: سيبه احسنلك يا كرم انا شرانيه 
كرم: علي نفسك يا ختي …..اااااااه ……منك لله يا شيخه منك لله نبرتي فيها اهو انسي اني اتجوزك بقا ….دمرتي مستقبلي يا بنت الك*لب 
لك ان تتخيل ايه اللي حصل بقا 
بتجري كريمه وهيا بتضحك : عشان بعد كده تبقي تسمع الحديت اللي عاقولهولك ..ايه اتبسطت دلوك يعني
كرم : انا مش متفائل !
_______________________
بتدخل روح اوضتها هيا والنمر بتشوف صورتها مقلوبه علي الكوميدينو 
روح بعصبيه: بقي كده يانمر ده انت اخد الموضوع جد بقا .
بتكمل وهيا ماسكه صورته : وحشني صوتك يانمر وحشني حضنك وحشني نفسك كل حاجه فيك وحشتني عارفاك عنيد وهاتتعبني لكن انا واثقه انك مش هاتقدر تسيبني !
بتاخد شاور وبتلبس هدومها اللي بتلاقي صعوبه وهيا بتلبس …
بتنزل علي السلم وهيا لابسه فستان طويل …ايوه روح النمر اتغيرت وهيا ماتعرفش في البدايه كان كل لبسها مكشوف لكن دلوقتي مش زي الأول بتلبس لبس مش بيبين جسمها البنت المستهتره اللي كانت مش بتهتم بحد اتغيرت …
_______________________
في بيت ميرا …
ميرا: مش مكسوفه من نفسك ايه اللي رجعك تاني !
فاتن: عاوزه حقي
ميرا: حقك …حقك ايه انتي كل اللي عوزاه السجن اللي يلم امثالك 
فاتن: هههههه اه السجن .. انا عرفت ان عبد الغني كاتب ليكي نص املاكه
ميرا: بالسرعه دي 
فاتن: ايه ده انتي مش عارفاني ولا ايه انا فاتن اللي مش بيخفي عنها حاجه
ميرا: انا اكتر واحده عارفاكي …انت ازبل واقذر انسانه ممكن الواحد يقابلها في حياته انسانه سواد القلب عندها مغطي علي كل حياتها  مابتحبش الخير لحد  انسانه مؤذيه وحقوده
فاتن: طيب …بالنسبه لمؤذيه وحقوده دي….انا عاوزه النص
ميرا: نص ايه ؟!
فاتن: نص اللي كتبه عبد الغني ليكي والا
ميرا: وإلا ؟!
فاتن: حماده حبيبي بقا ربنا معاه
ميرا: ولا تقدري تعملي حاجه
فاتن: ماتضحكيش علي نفسك انتي عارفه اني اقدر اعمل كتير …مش هاستعجل عليكي انا هاديكي فرصه يوم تفكري وان رفضتي …ماتلوميش الا نفسك …
بتمشي فاتن بضحكه مستفزه…
فاتن: عاااااااااا
بتكون ميرا مسكاها وبتخنق فيها بغل وفاتن بتحاول تبعدها
ميرا: هاموتك واخلص العالم من شرك هاموتك .. ..
بيبدأ وشها يزرق ….وخلاص هاتقطع النفس
ميرا: انتي ايه يا شيخه شيطان انا بكرهك …
وفجأه بتلاقي حد بيشدها بيبعدها عنها ..
بتبص عليه بعصبيه وبتقع فاتن وبتفضل تكح …
ميرا: ليه كده يا خالد 
خالد: انتي اتجننتي عاوزه تودي نفسك في داهيه عشان دي ايه يا ميرا ..
ميرا: بتهددني بحماده يا خالد يا اما تاخد نص اللي عبد الغني كتبه بإسمي  يا اما تقتله وانا عارفه انها مش بتشبع انا لازم اموتها…
بتبص ميرا مش بتلاقيها …
ميرا بعصبيه : شايف اهي هربت ….واكيد هاتحاول تنتقم مني دلوقتي ….
خالد : اهدي بس كده كل حاجه ليها حل 
ميرا: انا زهقت انا كل حياتي مشاكل مشاكل …صراعات ووجع قلب يارب ريحني من العيشه دي …
خالد: بعيد الشر اوعي تقولي كده 
بصت ليه ميرا …
خالد: اهدي يا ميرا …اهدي يا حبيبتي انا عندي حل !
ميرا: ايه هو …
خالد : هاقولك ..
____________________________
في الليل …
بينزل يونس من عربيته قدام البيت الكبير …
بتنزل روح تجري علي السلم لما بتشوفه من الشباك ..
بيدخل يونس وفجأه بيلاقي روح متشعلقه فيه …
بتحضنه بالجامد وهو متفاجئ من وجودها ..
روح: هونت عليك يانمر تبعد عني مش كنت بتقول لما تبعد عني كأنك بتبعد عن روحك …تسيب روح النمر 
بيبص ليها يونس وهو ساكت …
بتطول روح وهيا في حضنه 
روح: انا بحس اني مالكه الدنيا وانا في حضنك يا نمر بعدك عني بيقتلني ..
بيطلعها يونس من حضنه …
بتبصله روح بعيونها الخضرا بيتأمل فيهم لثواني وبعدين بيمشي ويسيبها بدون أي كلام …
وحشته …وحشه جنانها وحضنها وكلامها بس حتي مش راضي يعترف لنفسه بده مفكر انه خلاص لازم البعد لازم يجي علي نفسه غلطان يانمر …ومين في الزمن ده بيلاقي الحب بالساهل ويفرط فيه كده الحب …الحب اللي بقا بالنسبه لينا كلام بنسمع عنه في المسلسلات والافلام 
وقفت روح وحطت ايدها في وسطها …
روح: مهانش عليك ترفع ايدك وتحضني حتي ماهانش عليك تتكلم وتسألني عامله ايه اتغيرت اوي يا نمر …
بيدخل يونس اوضه شاكر …
بيبوس ايده…
شاكر: كنت فين يا ولدي 
يونس: كنت بعرف الحقيقه يا بوي
شاكر: وعرفت ايه يا ولدي ..
يونس: روحت المستشفي اللي مرت عمي ولدت فيها وعرفت منها ان الممرضه اللي ساعدت ساميه ماتت بس عرفت ان ليها بنت
وشغاله في نفس المستشفي روحت ليها اعرف امها ماتت ازاي واحاول اعرف معلومات عن اللي حصل زمان قالتلي ان امها ماتت مخنوقه البنت شافت ساميه بتخنقها قدام عينها لما الممرضه ضميرها صحي وقررت تقول الحقيقه.  
شاكر: وايه هيا الحقيقه دي !
يونس: حقيقه انها عذبت عمي بدر بأن ليه بنت عايشه مايعرفش عنها حاجه وفضل يدور عليها سنين وقلبه محروق عليها مش موجوده أصلا ..
شاكر: كيف يعني …روح مالهاش توأم ..
يونس: لأ روح كان ليها توأم ..بس ماتت بعد الولاده علطول …
ساميه اتفاقها كان في البدايه انها تموت سارة بأي شكل بس الممرضه رفضت ولأنها جشعه وعاوزه فلوس بأي طريقه والفلوس اللي عرضتها ساميه زغللت عينيها اقنعتها بالفكره دي انها تخطف عيل منهم ساميه لأنها مش سويه اقتنعت ..
سارة ولدت والممرضه خبت الموضوع عن بدر ورشت الدكتور اللي كان كلب فلوس بس البنت اللي خطفتها ماتت الممرضه خطفت بنت لسه مولوده وودتها لساميه علي انها بنت عمي.  
الموضوع عدي وساميه مفكره انها كده انتصرت وودتها لابن علوان ..
لحد ما الممرضه ضميرها صحي ودورت علي ساميه وحكت لها الحقيقه وانها عايزة البنت تروح لاهلها الحقيقين اللي هما اهل بسمه لانهم عايشين…
ساميه سمعتها وماكنتش عاوزه السر ينكشف خنقتها وموتتها قصاد بنتها وهددت بنتها انها لو نقطت هاتقتلها والبنت خافت منها ……
الخلاصه …بسمه مش اخت روح …بسمه اهلها الحقيقين موجودين …
شاكر: وه ….دي كيف حواديت السيما يا ولدي 
يونس: احنا حياتنا متلغبطه من زمان بسبب ساميه ساميه دي واعره قوي يابوي 
شاكر: اقول ايه للبت دلوك ..
يونس: لو خبيت عنها الحقيقه يبقي بتظلمها انها مش هاتشوف اهلها …هيا دلوك يتيمه يابوي …وابوها وامها احياء يرزقون ..
______________________
بسمه بتكون قاعده مع روح …
روح: انا مبسوطه اوي بوجودك يابسمه
بسمه: خايفه اتبسط يا روح ماتطلعيش خيتي
روح: مش شرط ارتباط الدم انا حبيتك اوي وارتحت ليكي واعتبرتك اختي ..سواء من دمي او لأ انتي أختي دي حقيقه انا مصدقاها يا بسمه …
مصطفي: اقعد معاكوا ! اكيد محتاجين حد يسليكم صح يا بنات 
روح: مالك يلا عامل زي النطاط كده انت بتكرش عالبت ولا ايه 
مصطفي بصوت واطي: روحي الله يكسفك 
روح بضحك: سمعاك علي فكره  انت مش طبيعي ليه
مصطفي: يوه يا روح اخص عليكي مش عوزاني اقعد معاكوا اسليكوا نسيتي الضرب اللي كنت باكله عش…(بصوت واطي) انت بتقول ايه اسكت خالص …
روح بضحك: اه الضرب ده انت كلت اقلام وشلاليت من يونس 
مصطفي: هه خلاص بقا …
روح: اقعد يلا ينوبنا فيك ثواب 
مصطفي: بس ماتسفيش كتير وبلاش نشر غسيلنا المعفن ارجوكي 
روح: بصي بقا يا بسمه انا هاحكيلك كل حاجه من طق طق لسلامو عليكوا …مصطفي مهزق …ومفضوح ..ونفسي مره يضرب بدل ما يتضرب. ههههههههههههههههه………
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد