Uncategorized

رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثالث عشر 13 بقلم فرحة احمد

 رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثالث عشر 13 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثالث عشر 13 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثالث عشر 13 بقلم فرحة احمد

هدوء خيم علي المكان وصوت اصتدام في الأرض فاردف حمد بصوت مهزوز من الخوف…..ررعععد…..؟
فنظرت له آسيا بخوف من ان يكون حدث شئ لرعد واردفت قائله بقلق…..مااله رعد جراله ايه…..؟
نظر لها حمد دون ان يجيبها وقام بركد الي الخارج غير معير اي اهتمام لندهات جدته وآسيا وعمه ولكنه توقف عندما شعر بأحد يمسكه فنظر خلفه وجد تلك الجميله تنظر له ومتجمعه الدموع في مقلتيهاا واردفت بهدوء…..رعد جراله إيه يا حمد ولو مش عايز تقولي متقوليش عاادى بس خدني معاك لأني عايزه اطمن عليه لان شكلك والخوف ال ظاهر علي وشك بياكدلي ان رعد جراله حااجه……وقبل أن يتحدث حمد تحدثت الجده…..اناا هااجي معاك انا كمان يا حمد انا مش هطمن غير مشوف حفيدي قدام عيني….. فأسرعت حنين بالحديث هي الاخري…..واناا كمان يا أبيه حمد هاجي معاك…
حمد بصرامه….. مفيش حد هيجي معايا الكلام أنتهي….ثم وجه نظره لجدته واردف بهدوء عكس ما بداخله من خوف…. متقلقيش يا تيته مفيش حاجه انا هشوف ايه ال حصل وهبقي اتصل اطمنك……
آسيا بترجي……لاء ونبي خدني معاك عايزه اطمن عليه بالله مترفض…..
نظر حمد الي عيونها التي تلمع بالدموع ورق قلبه لحالها واردف…..طب تمام هخدكو معايا يلاا يا تيته ويلاا يا حنين….ثم وجه نظره لعمه وزوجه عمه…..ممكن تروح انتاا الشركه النهارده يا عمى….. أومأ العم بهدوء فخرج حمد والبقيه وركبوا في السياره وقادها حمد متوجه الى المستشفى…..
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
بعد مده وصلت سياره الإسعاف واخذت رعد وركبت جنات بجانبه وقامت بمسك يده السليمه واردفت ببكاء…. أن… أناا أسفه لانك وصلت لكده بسببي…..ثم ظلت تدعي ربها بان ينجيه من الخطر…..
وبعد مده وصلت سياره الإسعاف إلى المستشفي ونزلت منهاا جنات ثم جر الممرضين الترولي الممدد عليها رعد وادخلوه الي الداخل وبعد مده وصل الدكتور وبدأ بمعالجته وبعد نصف ساعه خرج من الغرفه التي يوجد بها رعد ونظر لتلك التي تبكي في سرها وتسير في الممر بخوف وربت علي كتفها واردف بإبتسامه هادئه مطمئنه…..اهدي يا انسه هو كويس وساعه بالكتير وهيفوق من البنج وتقدرى تدخلي تشوفيه لو حابه……
جنات بخوف ممزوج بدموع…..ببجدد ياا دكتور هو ككوييس….طب احلف كدا….
الدكتور بإبتسامه…..طب ولله كويس انا مش هكدب عليكي ولو مش مصدقاني خشي شوفيه…..
جنات….طب والجرح ال في ايده عامل اية وليه أغمي عليه…..؟
الدكتور بهدوء…..اولا الجرح اناا عقمته ودويته وهو الحمد لله منزفش دم كتير اماا بنسبه انه فقد الوعي فده لانه شاف الدم وهو شكله بيخاف من شكل الدم فا مافيش داعي للقلق لانه فعلاً كويس……
جنات بإطمئنان بعض الشئ فهي لان تطمئن ال عندما تراه واقف امامها…..ارتدت جنات اللباس المعقم ودخلت عليه الغرفه وعندما وجدته ممدد على السرير وبجانبه كل تلك المحاليل قامت بوضع يديها علي فمها لتخفي صوت دموعها وجلست بجانبه وامسكت يده واردفت ببكاء…..ااسفه بجد اناا السبب وهدني أحمل نفسي المسئوليه لانك هنا بسببي….
بعد حوالي ساعه وصل حمد المستشفى وترجل من سيارته هو والباقيه ودخل إلي الداخل وهو يرفع رأسه لاعلي بشموخ وكبرياء ويسير بخطوات ثابته وواثقه ووقف أمام موظفه الإستقبال واردفت بكبرياء….. اوضه رعد الجارحي فين……
الموظفه بإحترام…..في الطابق ال فوق غرفه رقم ١٧٦ ياا فندم أي خدمه تانيه……
هز حمد رأسه بمعني حسنا وشكرها وصعد إلي أعلي وصعدت آسيا والجميع خلفه…..
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
نظرت سيدرا أمامها بصدمه واردفت بصوت مرتفع…… حاااااااسب ياااااا تياااااام……
نظر تيام امامه ولكن قبل ان يتفادي تلك الشاحنه الكبري التي أمامه كان قد فات الاوان وانصدمت سيارته بتلك الشاحنه……تجمع الناس حول السياره وقاموا بإخراج تيام وسيدرا منها وقام أحد الواقفين بإالاتصال بالاسعاف وبعد مده وصلت سياره الإسعاف واخذت تيام وسيدرا التي تغطي الدماء وجهوههم وصلت سياره الإسعاف إلى المستشفي وقاموا بإدخالهم إلي غرفه العمليات……
احد الممرضين……حد يتصل بأي شخص من عالتهم….
الممرضه……طب فين التليفونات ال كانت معاهم وأنا أتصل…. أحضر احد الممرضين الهاتف وقامت الممرضه بإالاتصال علي أحد من العائله…..
(على الطرف الآخر)اردفت خلود بهدوء….الو يا سيدرا يا حببتي وصلتي أنتي وتيام…..
الممرضه….. أنا مش صاحبه التلفون ده يا مدام والانسه صاحبه التلفون عملت حادثه هى وشخص كان معاها وهي دلوقتي في مستشفى الع***……..
وقع الهاتف من خلود ونظرت الي امها التي تنظر لها بإستغراب……
الام…..في إيه يا خلود هي سيدرا قلتلك إيه خلاكي مش علي بعضك كدا……؟
خلود ببكاء….سيدرا وتيام عملوا حادثه وهما دلوقتي في المستشفى……
الجده او الام ببكاء……وديني لهم يا خلود بسرعة……
بعد حوالي ساعه وصلت خلود والجده الي المستشفي وصعدو الي أعلي حيث توجد غرفه العمليات بعد أن سألو موظفه الإستقبال……
الجده ببكاء وهي تتحدث مع احد الممرضات……احفاادي فين عاايزه اشفهم واطمن عليهم……
الممرضه بتعاطف وهي تسندها من أجل الجلوس علي احد المقاعد……اقعدي واهدي يا مدام هما ان شاء الله هيبقو كويسين والدكاتره شويه وهيخرجو يطمنكو عليهم……
اكتفت الجده بنظر لها بإمتنان وربتت خلود علي كتفها بود وجلست بجانب امها وظلت تدعي ربها بان ينجيهم والاا يصيبهم أي مكروه…..
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
صعد حمد هو والباقية إلي غرفه رعد فتفاجئو بتلك التي ممسكه بيد رعد وتبكي في صمت….فنظرت إليها آسيا واحست بالغيره منها واردفت بقلق وتسأول بنفس الوقت…..مين أنتي وايه ال جابك هناا ورعد جراله ايه……؟
فاق رعد من الاصوات المرتفعه فوجد الكل ينظر له بخوف فاردف هو بمرح لكي يخفف من شحونه الموقف……
رعد بمرح…… ايه ده هو اناا مت ودلوقتى بتحاسب علي أعمالي ولاا ايه……لا ولله ده انا لازم اتخانق كل يوم واجي المستشفي عشان تهتمو بياا هههههه…..
نظر له حمد وتجمعت الدموع في مقلتيه وقام بضربه بخفه علي رأسه ثم اخذه بين أحضانه واردف ببحه في صوته…..ايه ال حصل يا غبي انا عايز اعرف انتا رايح الجامعه تتعلم ولاا تتخانق وتخش المستشفي وبعدين إيه آل خلاك تتخانق وصدقتي هعرف ال عمل فيك كدا وهمحيه من علي وش الأرض هو وال كان السبب……
نظر رعد لتلك الواقفه وواضعه رأسها في الأرض وتبكي في صمت وضرب حمد في ذراعه واردف بهدوء ومرح في اذن حمد……
رعد بمرح…… كان لازم اعمل نفسي رميو ال بيحمي جوليت ولاا انتا كنت عايزيني أشوف جوليت حببتي بتتعاكس ومدخلش ده يبقي عيب في حقي حتي يا شيخ هههههه….وبعدين اسكت عشان كلامك بيخليها تعيط اكتر وانا مبحبش أشوف دموعها…..
نظر حمد بجانبه لتلك التي تبكي ثم عاود النظر إلى أخيه واردف بسخرية……مااشي ياا عم رميو المهم انتا دلوقتي عامل اية……
رعد…..بجد يا جماعه انا كويس متقلقوش ثم نظر لجدته التي تتظر له نظرات عتاب واردف بمرح….. ايه ده إيه ده يا تيته هو أنتي بتصغري ولاا بتكبري اصلك محلوه الايام دي هههه…..
امسكته الجده من اذنه واردفت…..اه يا بكاش بتقول كدا عشان معقبكش علي عدم اهتمامك بنفسك يعني ثم أخذته في حضنها وقبلته من جبينه واردفت بهدوء…..بس اهم حاجه انك كويس وده الشي ال يهمني……
اكتفي رعد بانه ابتسم لها بود……
حنين بدموع……انتاا بجد كويس يا ابيه ولاا بتقول كدا عشان منخفش…..
رعد وهو يقبلها من جبينها…..لا بجد كويس يا قلب الابيه…..
نظرت له اسيا بدموع وبدون اي مقدمات قامت بإحتضانه واردفت…….خفت عليك أوي ياا غبي بس اهم حاجه انك كويس دلوقتي……
أستغرب رعد من فعلتها تلك ولكنه ربت علي ظهرها واردف…..متقلقيش انا كويس يا دكتورتي الجميله…..وقام بمسح دموعها واردف…..وبعدين مش انا قولتك متبكيش تاني مهما كانت الأسباب لأني مبحبش أشوف دموعك يا ملاكي……
هزت آسيا رأسها بمعني نعم وقامت بالابتعاد عنه ووقفت بجانب الجده ولم تلاحظ ذلك الذي يستشيط من الغضب والغيره فكان حمد ينظر لها بعصبية من فعلتها الغبيه وغيره من قربها من رعد……
اما جنات فقد نظرت لها بعصبية وقد تملكتها الغيره واردت لولها ان تذهب وتجرها من شعرها ولكنها تحكمت في غيرتها وعصبيتها بصعوبه كبيره……
دخل الطبيب عليهم واردف بمرح……حمدلله علئ السلامه يا بطل بس إيه هو في دكتور بيخاف من الدم بردو ههههه….
رعد بمرح….ولله ياا دكتور مكنت حابب اخش طب بس الأستاذ حمد هو ال فضل يقنعني ومخبيش عليك انا مكنتش حابب الكليه في الاول بس دلوقتي كل شي أتغير وبقيت أحب الكليه وال شاغلين في الكليه كمان هههههه…..قال آخر كلماته وهو ينظر لجنات التي وضعت رأسها في الأرض واحمرت وجنتيها من الخجل وظهرت ابتسامه جميله علي ثغرها……..
نظرت آسيا إلي رعد الذي ينظر لتلك الدخيله كما اسماتها وقد تملكت منها الغيره وخرجت من الغرفة بعصبيه وهي لا تعلم لما هي متعصبه كذلك او لماذا تغار عليه بتلك الطريقة فهي لا تحبه……. مهلا ولماا لا تحبه فهو قد ساعدها كثيراً وهي تشعر بالسعاده في وجوده فاردفت في نفسها…… بحبه….؟اكيد لا انا بعتبره اخويااا مش اكتر……هذا ما حاولت آسيا اقناع نفسها به وظلت تمشي في الممر بشرود ولكنها وقفت مكانها كأنها قد تسمرت واردفت بصدمه……. وووووووو ماذا سيحدث ياا ترى………..
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد