روايات

اسكريبت هروب الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

اسكريبت هروب الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

اسكريبت هروب البارت الثالث

اسكريبت هروب الجزء الثالث

اسكريبت هروب الحلقة الثالثة

-ايه حامل يا نهار اسود ….ليه كده انا ناقصة
قولتها وانا ببكي  قربت صفا مني  وحضنتني جامد وهي بتقول :
-اهدي يا حبيبتي …يمكن ده يكون عوض ليكي
-لا انا مش عايزاه …مش عايزة اي حاجة من ريحة…انا هنزل البيبي
-بطلي هبل تنزلي ايه يا حياة ده ابنك….
-مش عايزاه ومش حباه…مش عايزة اي حاجة تفكرني بالخاين ده
-تقومي تقتلي روح ….تقتلي ابنك
حضنتني تاني وقالت:بقلم سولييه نصار ❤
-استهدي بالله بس يا حبيبتي عارفة ان ده صعب عليكي بس اعتبريه عوض من ربنا يا حياة …واعتبري أن دي إشارة تتكلمي مع جوزك وتواجهيه كفاية هروب
-انتي مش قلتي هتشحططيه في المحاكم دلوقتي اتخليتي عني
– ده كان قبل ما تقولي انه قال هيحكيلك عن كل حاجة وأنه اتجوزها مجبور .
-ميهمنيش ده كدب وخانني اي تبرير ملوش لازمة
-طيب علي الاقل اسمعيه
-صفا خلاص انتهينا انا وهو …حد يفهمني يا ناس انا  لحظة جاتلي بعد يوم عمري …ليلة صباحيتي وقالت انها ضرتي عايزاني اعمل ايه يعني ..استني سي السيد  لما يلاقي مبرر …
كنت ببكي جامد…طبطبت صفا عليا وقالت :
-خلاص يا حبيبتي اهدي دلوقتي هقوم احضرلك الأكل
……..
بالليل كنت قاعدة في الأوضة ودماغي بتودي وبتجيب …جات فجأة صفا تجري وقالت :
-جوزك وواحدة تاني برة علي الباب بيخبطوا…
قومت وجسمي بيترعش وقولت بدموع:
-مش. عاوزة اشوفه …
-تمام اطلعي من الباب الخلفي وروحي بيت جارتنا هدي اقعدي عندها انا هتصل بيها وافهمها
هزيت راسي وطلعت بسرعة
……..
– صفا انا عارف انها عندك هنا
وهي اياد وهو منهار وكمل :
-هي لازم تسمعني ….انا جيبت شاهي معايا عشان تعرف الحقيقة لازم تسمعني يا صفا لو سمحتي انا مش عايز اخسرها
-انت خسرتها لما كدبت فلو سمحت امشي دلوقتي حياة مش عندي
– صفا ابوس ايديك اسمعيني …شاهي صحيح مراتي بس ….
كملت شاهي وهي باصة في الارض وقالت:
– انا أولا بعتذر علي اللي عملته بس لحظة تهور وغيره مني خلتني ادمر كل حاجة …انا كنت مرات اخو اياد الله يرحمه مات من سنتين ومعايا منه مايا ….ولاني يتيمة ومليش حد  وعشان كلام الناس بسبب وجود اياد معانا في البيت ..اهل اياد مرضوش يسيبوني ويطلعوني من البيت وجوزوني لاياد
اتكلم اياد :
-والله جوازنا مش حقيقي وانا ملمستهاش حتي …اتفقنا اننا نتجوز فترة ونتطلق بعد ما انا اتجوز واطلع من البيت وهي تعيش مع اهلي
حطت شاهي وشها في الارض وقالت:
-بس لحظة شيطان بوظت كل حاجة لان مشاعري مالت لاياد واستخسرت ان واحدة غيري تاخده
تنهدت صفا وقالت:
– كنت تقدر تقول ده من الاول
-خوفت اخسرها …انا والله بحبها
-طيب اديها فرصة تهدي يا اياد وهي هترجع
هز رأسه ومشي بهدوء بعد ما قال الحقيقة .
…..
-اهو يا ستي طلع برئ …اتصلي بيه بقا
-لا
-ايه هو اللي لا يا حياة الراجل طلع مظلوم
– ده كدب عليا خدعني…ده خاين
-يا حياة
-قصره يا صفا انا هتطلق خلاص انتهينا
-براحتك
……
بعد خمس ايام ….
كنت في عيادة دكتور. النسا عشان اعمل اجهاض للبيبي …منت مانعة عقلي يفكر في اي حاجة ….انا هجهضه وده قراري الاخير …
دخلت أوضة العمليات وانا متوترة الدكتور قالي ان الإجهاض هيكون بسيط لانه مبكر وهيكون سهل ….لبست هدوم العمليات ونومت علي السرير …لقيت دموعي بتنزل لوحدها وبكيت كتير فجأة قومت وانا بقول برعب :
-مش هقتل ابني مش هقتله
…..
طلعت من العيادة وانا مبتسمة اني رجعت لعقلي في الوقت المناسب …ده ابني أقتله ازاي …مهما كان ابوه جرحني هو هيكون العوض لو انفصلت عن اياد ….روحت علي شاطئ البحر وغمضت عينيا وانت بتخيل حياتي معاه
-وحشتيني
جه صوته من ورايا …فتحت عيني وبصيتله ..عينيا اتملت دموع ولسه همشي مسكني وقال:
-اسمعيني
دموعي نزلت وانا بقول. بعنف:
-سيبني  يا خاين مستحيل ارجعلك
-حياة صفا اكيد قالتلك الحقيقة …حرام عليكي تدمري حياتنا بسبب حاجة زي كده
بعدت عنه وانا بمسح دموعي فقال:
– والله العظيم بحبك ..بحبك اووي ومش عايز اخسرك
-انت كدبت عليا كسرت قلبي وسعادتي ..ازاي جالك قلب تعمل كده
-حياة انا خوفت اخسرك وانا كده كده هطلقها.   ارجعيلي ابوس ايديكي …صفا قالتلي انك حامل…عايزة تحرمي ابننا مني …عايزة تحرميه من العيلة؟!
-اديني وقت انسي جرحك ليا يا اياد …اديني فرصة لوحدي عشان هسامح لو قدرت اسامح هرجع ولو مش…
-هتسامحيني وانا هستناكي لاخر العمر
ابتسم ليا ….معرفش هقدر اسامح ولا لا …بس مهما كان قراري واثقة اني هكون سعيدة عشان ابني او بنتي هيكونوا معايا …هما العوض اللي انا محتاجاهم دلوقتي
تمت
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (اسكريبت هروب)

اترك رد