Uncategorized

رواية صدفة العمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زينب رضا

 رواية صدفة العمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زينب رضا

رواية صدفة العمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زينب رضا

رواية صدفة العمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زينب رضا

مؤمن بسعاده : وحشتنا اوي
رحيم : ووحشتنا لمتنا
عمرو نزلت منه دمعه مسحها بسرعه ولفلهم 
عمرو بتكشيرة : انتوا بتعملوا اي هنا!!!
رحيم بص لرقية وبغلاسة : جايين نشوف رقية، رقية ضحكت وبصت لخالتها ولسلوي وراحت سلمت عليهم
عمرو باصص لرحيم بغيظ وسابهم وراح سلم ع امه وحسن وسلوي
مؤمن : ولاا عليا النعمة لو ما اتعد… 
عمرو قاطعه وبرفعة حاجب : هتعمل اي يعني
مؤمن بتكشيرة : هنكمل بقيت الصور، وبص لشاشة اللي معلقينها وعمرو بص هو كمان والكل ركز مع الصور وفرحان بعلاقتهم ببهعض
كانت صور ليهم من ايام الجامعة وهما بياكلوا وبيهزروا حتي وهما بيتخانقوا 
عمرو فجأة وبتلقائية : الصورة دي كنت قومت روحت الحمام جيت لاقيت كل الأكل اللي طلبته قال اي مكنش ليه نفس
مؤمن بغيظ : ما انا مكنش ليا نفس فعلا
عمرو : اكلي ذنبه اي
رحيم بضحك : ما هو لما شاف الأكل نفسه اتفتحت
عمرو : عيل طفس
رحيم : جدا، الكل بيضحك عليهم وصوتهم علي ف الضحك مرة واحده لما الصورة جت ع رحيم وهو بياكل بغباء 
مؤمن بضحك : طب والنبي مين اللي طفس
رحيم بضيق : مين الحيوان اللي حط الصوره دي
رقية بضحك : يالهووي شكلك مسخرة، رحيم بصلها بغيظ وهي طلعت فونها وصورت الصورة 
رحيم : انتي بتعملي اي
رقية : دي هتبقا تريند جامد دي، رحيم لسه هيرد أبوه اتكلم 
حسن بحب : حمدلله ع سلامتك يابنتي
رقية بابتسامة : الله يسلمك يعمي وراحت سلمت عليه وهو باس راسها، وسلم ع احمد وحضنه، وقضوا الليلة ف سعادة وهزار
عمرو وصل رقية واحمد بيتهم وروح
~~~
احمد : البيت نضيف انا قولت هنيجي هنلاقيه مكركب
رقية : البركة ف عمرو بقا
أحمد : اومال بابا فين، رقية اتوترت ومش عارفة ترد
احمد : مالك هو بابا حصله حاجة
رقية : اقعد وهقولك
احمد بقلق : ف اي قولي
رقية : بابا كان ماضي ع نفسه وصلات امانه ولما احنا سافرنا ابو منه هدده وسجنه
احمد بصدمة : بابا ف السجن
رقية بحزن : ايوا عمرو كان بيقولي كل حاجة بس مكنش ينفع نيجي وبرضو كان لازم اخبي عليك، احمد اضايق ومردش
رقية : ساكت ليه
احمد : رقية انا كبرت ورايح جامعه خلاص وانتي بتكدبي عليا
رقية بسرعة : والله مش بكدب بس انت كان لازم تركز عشان تجيب مجموع وتدخل هندسة وتحقق حلمك وحلمي
احمد قام : تصبحي ع خير وسابها ودخل اوضة ابوه، رقية فضلت قاعده مكانها لحد ماراحت ف النوم من التعب
~~~
عدي يومين ورقية صالحت احمد وفهمته براحة وبتروح لخالتها من اول اما تصحي وتقعد معاها هي واحمد طول اليوم ورحيم وعمرو ومؤمن رجعوا احسن من الأول
#بقلمي.. ‘زينب_رضا’ 
~~~
رحيم : ماتنجز وتقولي ميعاد اتقدم فيه
عمرو بيمثل انه مركز ف الورق : معنديش مواعيد فاضيه للأسف
رحيم ضربه بالملف : انجز يلا وربنا اروحلها هي واطلعك منها انا محترمك
عمرو : عنيف اوي وبعدين هي مش هتوافق غير اما انا اوافق
رحيم بعصبية : عمرو
عمرو بتراجع : قلب عمرو الخميس الجاي تشرفني انت والحج والحجة ف بيتها طبعا
رحبم قام وهو بيعدل البدلة : ايوا كده 8 هنكون هناك
عمرو : تنور يابني معلش بعد كده تقولي يعمي
رحيم : عما الدبب
عمرو : فكرتني رايحين لحماك بكره
رحيم : السجن! 
عمرو : اه احمد ورقية عاوزين يشوفه
رحيم : ابوهم اكيد وحشهم وانت بصراحة دايما بتروحله كتر خيرك
عمرو : اوعي تقول قدام رقية انا مش قايلها اني بروحله
رحيم استغرب بس مسألش : حاضر صحيح مشوفتش الواد مؤمن
عمرو : نهائي ولا جه يرخم عليا انا مستغرب اول مره يختفي كده
رحيم : حاسس انه بيخطط لحاجة بس اي هي مش عارف
عمرو بضحك : هيظهر هيروح فين يعني
رحيم : ع رأيك انا ف مكتبي بقا لو كلمك عرفني
عمرو : حاضر، ورجع يركز ف شغله تاني
~~فتحت باب العربية زي المخابرات وركبت وبصتله :جاي متأخر ليه
مؤمن : يابنتي انتي اللي جاية متأخر وبضحكة : اي جو المخبرين اللي انتي عملاه ده
رقية بلوية بوز : بفشل دايما 
مؤمن : ف اي
رقية : اني ابقا ظابطة
مؤمن بتريقة : مش انني ظابطه نفسك خلاص
رقية : ده انت بارد
مؤمن : ماشي ياستي انجزي وقولي عايزة اي من واحد غلبان زيي
رقية : غلبان اه، المهم حد عارف انك حاي تقابلني
مؤمن : لا مش انتي قولتي متقولش لحد 
رقية : طب حلو
مؤمن : ف اي بقا
رقية : انت تعرف البنت اللي عمرو بيحبها
مؤمن بشك : انتي عاوزه اي
رقية : هفهمك البنت عمرو لسه بيحبها وعرفت منه انها اتخطبت هو كان هيتقدملها بس انا جيت سافرت وهو كان نفسه اكون معاه
مؤمن : طب هي اتخطبت انتي عاوزه تعرفيها ليه
رقية : هروحلها اشوفها بتحب عمرو ولا لا حرام عليا ميستاهلش مني كده دايما بيحكيلي عنها
مؤمن : مش عارف اقولك اي
رقية : عرفني هي مين مش طالبة منك غير كده انا معرفش عنها حاجة غير ان اسمها اية ولو حيت سألته دلوقتي مش هيرضي وهيشك فيا
مؤمن بتفكير : هساعدك بس متجبيش سيرتي
رقية بفرحة : حاضر والله
مؤمن : اية تبقا ممرضة كنا سهرانين سوا وبعدين انا تعبت خدوني المستشفى وهو شافها هناك ومن ساعتها بقا
رقية بتركيز : هي فين المستشفى دي 
مؤمن : مستشفي ال**** ف ***
رقية : انت تعرف شكلها
مؤمن : مستشفي زي اي مستشفى 
رقية : يخربيت الغباء انا اقصد اية مش المستشفى 
مؤمن بضحك : تصدقي غباء فعلا وضحك جامد لاقي رقية بتبصله بغيظ بطل ضحك : اه اعرف اي
رقية : طب يلا ع المستشفى 
مؤمن : نعم ياختي يلا اي انزلي يماما روحي شوفي شغلك
رقية : لا ما انا واخده اجازة اسبوع يلا والنبي ده انا خلعت من خالتي بالعافية واليومين الجايين مش هعرف اخرج من البيت
مؤمن : ده عمرو ورحيم هيعملوا مني بطاطس، وبدأ يتحرك للمستشفى ورقية مبسوطة الي حد ما
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ صلوا ع النبي????؛ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
احمد : خالتو حبيبتي عاملة اي
ام عمرو : بشاميل اختك قالتلي نفسها فيه 
احمد : رقية همها دايما ع بطنها
ام عمرو بضحك : ما انت حاي تسأل ع الأكل اهو 
احمد بابتسامة : اهو اي الكلام بنسلي نفسنا الا صحيح يخالتو هو انا ممكن انزل اشتغل
ام عمرو : هي رقية قصرت معاك ف حاجة
احمد : بصراحة لا بس انا كبرت عاوز اعتمد ع نفسي بقا هو مش انا راجل
ام عمرو : طبعا راجل واحلي راجل بس رقية نفسها تشوفك حاجة كبيرة وتفتخر بيك فاهي بتحاول ع قد ماتقدر توفرلك كل حاجة 
احمد : انا مش هقصر والله ف المذاكرة بس عاوز اشتغل جنب الكلية 
ام عمرو : انا موافقة بس تدخل الكلية الاول وتشوف الدنيا هتبقا عامله ازاي وبعدين قرر اتفقنا
احمد بفرحة : اتفقنل وراح حضن خالته
ام عمرو : ربنا يخليكوا ليا ياارب وباست رأسه 
#بقلمي.. ‘زينب_رضا’ 
~~~
: ياستي اسمعيني بس انتي عليكي عفريت اسمه عاوزه اي
اية : مش من حقي افهم حضرتك عاوزة اي
رقية : حقك طبعا بس اديني فرصة اعرفك انا مين حتى 
اية : عارفة 
رقية باستغراب : عارفة اي
اية : ان انتي رقية بنت خالة عمرو
رقية : قولي والله طب لما انتي عارفة مش بتقولي ليه يابنت الناس
اية : انتي عاوزة اي
رقية : يختااي ما كنا ماشيين عدل عموما يستي عمرو ميعرفش اصلا اني جيالك لتكوني مفكرة ان هو اللي باعتني
اية : طب ممكن تقولي بسرعة عشان عندي شغل
رقية بغيظ : بت انتي متبقيش باردة انا هسألك سؤال إجابتك هتختصر عليا كتير
اية : اتفضلي
رقية : انتي بتحبي عمرو ولا لا، اية لسه هترد رقية قاطعتها : اجابتك ممكن تخليني اقعد ونتكلم وممكن تخليني اقوم امشي ومش هتشوفي وشي تاني يابنت الناس انا قصدي خير والله، اية ساكته تفكر ف كلام رقية، صمت تام ورقية سايباها براحتها 3 دقايق بالظبط واية اتكلمت 
اية : اه لسه بحبه عارفة انه غلط اني احب او افكر ف واحد وانا مخطوبة بس غصب عني اهلي غصبوني اتخطب عشان رفضت كتير شكوا فيا اني اعرف حد وانتي عارفة الأهل 
رقية افتكرت ابوها وبزعل : اه عرفاهم طبعا المهم انا جيتلك انهارده عشان اقولك اني السبب ان عمرو مش اتقدم.. لا متبصليش كده افهمي الأول عمرو كان نفسه اكون معاه وهو بيتقدملك عشان معندوش اخوات فا انا اخته وجت حصلت ظروف ليا مع بابا ده خلاني سافرت ولما سألته عليكي قالي انك اتخطبتي عمرو لسه بيحبك والله
اية بزعل : طب هعمل اي بحبه انا مخطوبة ومش ه… قاطعتها رقية
رقية : انتي بتحبي خطيبك ده 
اية بعصبية : ابدا ومش بطيقه عيل قليل الأدب 
رقية برفعة حاجب : قليل الأدب ازاي 
اية : بيسهر وبيشرب ويعرف بنات وكده
رقية بتفكير : طب ما دي مصلحة نطفشه
اية بفضول : ازاي والنبي
رقية بفرحة : يعني انتي مستعده تسيبيه وتكملي حياتك مع عمرو
اية بسعادة : اكيد طبعا عمرو ده مشوفتش ولا هشوف زيه
رقية : ياسيدي اي الحب ده كله، اية اتكسفت ومردتش
رقية : خلاص يستي المهم عمرو ميعرفش حاجة عن اللي حصل ده اتفقنا
اية : اتفقنا
رقية : قوليلي بقا خطيبك ده بيسهر امته وفين
اية : كل يوم بس الأكيد يوم الخميس بيقضيه كله ف الكبارية اللي هو بيروحه ده
رقية : كبارية!! وساكته يمفترية 
اية : بيمثل قدام اهلي انه محترم ودايما شايفينه كويس ومفيش منه
رقية : ابن الجزمة يوم الخميس بإذن الله هتبقي سنجل
اية : يارب بس ازاي
رقية : هقو… قاطعها رنة فونها
: اي ده يالهوي ده مؤمن انا نسيته خالص
اية : مؤمن صاحب عمرو
رقية : اه هو وردت عليه.. والله نسيتك خالص انا اسفه.. اه خلاص خلصت معاها ونازلة اهو.. سلاام،قفلت معاه وبصت ل اية : هاتي رقمك
اية : حاضر، وخدوا ارقام بعض
اية : طب مقولتيش هنعمل اي
رقية وهي بتقوم : قومي بس هقولك واحنا نازلين حرام الراجل اللي مستني تحت ده
اية : طب يلا
نزلوا تحت، اية بقلق : متأكده من خطتك دي
رقية : ربنا معانا متقلقيش تعالي وراحوا ع مؤمن
مؤمن باحراج : ازي حضرتك
اية بابتسامة : الحمدلله بخير
مؤمن : دايما وبص لرقية : مش يلا بقا
رقية : اه يلا وسلمت ع اية ومشيتوا
مؤمن وصل رقية عند خالتها وروح البيت مراحش الشركة
بليل عند رحيم، قاعدين بيتفرجوا ع فيلم
رحيم : انا خدت ميعاد مع عمرو وهنروح نتقدم لرقية يوم الخميس
سلوي : بعد بكره
رحيم : ايوا
سلوي بفرحة : مبروك يحبيبي
رحيم : الله يبارك فيكي يحبيبتي
حسن : مبروك ياعريس
رحيم ضحكله : مش اما توافق الأول
حسن : رقية بنت حلال وهتوافق بإذن الله
رحيم : ياارب، وبص لمؤمن : انت كنت فين الصبح، مؤمن مش بيرد وعامل نفسه من بنها
رحيم رمي المخده عليه : انت يلااا
مؤمن بصله بغيظ : عايز اي
رحيم : كنت فين الصبح ومجتش الشركة ليه
مؤمن : كنت بتمشي ومكنش ليا مزاج اروح الشركة اي بقا
رحيم : معرفتنيش ليه
سلوي : خلاص يرحيم ده يوم عادي يعني
رحيم : عشان خاطرك انتي بس، وبصله بشك ورجع ركز مع الفيلم
~~~
عند رقية خلصوا العشا وقعدوا سوا مع بعض وبعدين عمرو وصل احمد ورقية البيت ونسي خالص يقولها ان رحيم هيجي يوم الخميس
احمد : احنا رايحين لبابا بكره
رقية بخوف : اه بإذن الله
احمدد : تعرفي انه وحشني اوي
رقية بدموع : ووحشني انا كمان خايفه ميرضاش يقعد معانا مش عاوزه اشوفه مكسور انا السبب ف اللي حصله
احمد قعد جنبها وطبطب عليها : لا انتي مش السبب ربنا عاوز كده متعيطيش بقا وهو اكيد هيسامحنا
رقية مسحت دموعها : يارب ي احمد يلا ادخل نام عشان تعرف تصحي
احمد باس راسها : حاضر تصبحي ع خير
رقية بابتسامة : وانت من اهله يحبيبي، دخلت اوضتها وقفت ف البلكونه شوية ولاقت فونها رن راحت جبته
رقية ف نفسها ‘ غريية ده مرنش عليا وانا ف اسكندرية كان دايما بيرن ع احمد طب ارد ولا لا ‘ وف الاخر ردت
رقية : السلام عليكم
رحيم بضحكة : وعليكم السلام عامله اي
رقية : الحمدلله انت عامل اي
رحيم بدون مقدمات : وحشتيني، رقية بتحاول تستوعب اللي قاله ومردتش
رحيم : يابنتي روحتي فين
رقية : اي التفاهه دي رانن عليا عشان تقولي كده
رحيم بغيظ : تافهه تصدقي انتي رخمه
رقية : مش اول حد يقولي كده
رحيم حاسس ان فيها : مالك ي رقية
رقية ف سرها ‘يخربيت حلاوة اسمي’ : مالي ازاي انا كويسة اهو
رحيم : تحبي اجي معاكي بكره وانتي راحة لباباكي
رقية : وانت عرفت منين
رحيم : عمرو قالي وو… سكت لما لاقي رسايل كتير جاياله ع الواتس ورا بعضها فتح يشوفها
رقية : عمرو مش بيعرف يسكت، مفيش رد نهائي
: اي يابني روحت فين الووو
رحيم باصص للصور اللي اتبعتتله بصدمة وعدم فهم و…
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!