Uncategorized

رواية ملاك العهد الفصل الأول 1 بقلم رودينة عماد

 رواية ملاك العهد الفصل الأول 1 بقلم رودينة عماد
رواية ملاك العهد الفصل الأول 1 بقلم رودينة عماد

رواية ملاك العهد الفصل الأول 1 بقلم رودينة عماد

_اتفضلي خشي ومسمعش نفسك 
“بصوت خافت:ربنا يسامحك ي بابا ع الرميه اللي رمتهاني دي ..ربنا يسامحك 
_بتقولي حاجه ؟؟
“مبقولش ..
بعصبيه_بصي بقا انا نفسك ده مش عايز اسمعه واللي اقول عليه يتعمل من غير نقاش 
“تمام ..
_واتفضلي اقلعي 
“انت اتجننت ولا ايه !!
_لا مش اللي في دماغك يسكر اقلعي الفستان عشان اروح ارجعه انتي خساره فيكي اي حاجه من فلوسي 
“حيلك حيلك انا سكتلك ع كل اللي قولته لكن توصل انك تاخد حاجه مراتك تبيعها 
_ليه هو محدش قالك اني دافع فلوسه ؟ .ودافع فيه كتير عشان الفرح اللي اتعمل غصب عننا ده كان فيه ناس كتير كبيره مقام من طرف ابوكي وأبويا وكان لازم نلبس أعلى واشيك حاجه 
“طظ يا حبيبي مش فارقه خد فستناك وخد نفسك برضو ومش عايزه اشوفكم ولا الاحسن بقا طلقني يا عهد !!
عهد: والله هي فكره لطيفه وانا عايزها بصراحه بس نسيتي لو طلقتك ابوكي هيعمل فيكي ايه ؟
فلاش باك 
ملاك : ي بابا انا مش عايزه اتجوزه 
عدنان : هتتجوزيه غصب عنك انتي مش عارفه الولد ده هو وابوه فلوسهم توصل لكااام !
ملاك:طب ومستقبلي !! حلمي اني اكمل دكتوره !! ملعون الفلوس اللي تخليك ترمي بنتك بالمنظر ده 
عدنان : بصي بقا هتتجوزيه غصب عن اي حد ولو فكرتي تخليه يطلقك يبقى نهايتك ع إيدي يا بنت امك خلص الكلام !!
(ومشي) 
ملاك فضلت تعيط ع اللي بيحصل فيها وافتكرت لما قتل مامتها بحسرتها بعد ما شافته بيخونها قدام عنيها
باك 
عهد: ها افتكرتي ؟ 
ملاك بكسره : انا محتاجه انام ..اعمل اللي تعمله 
عهد : اوضتك جوا فوق 
ملاك : تمام ..
طلعت ملاك فوق عشان تشوف اوضتها بينما عهد غير لبسه ولبس اللبس الاسود بتاعه الشيك كالعاده وخد معاه سيجار وطلع برا البيت 
_عند ملاك _
ملاك : ايه ده !! عشر اوض في دور واحد بس !! يخربيت ياعهد ويخربيت قصرك ده اللي عامل زي المتاهه… ياربي طب أوضتي فين !
نقت ملاك اوضه عشوائي ودخلتها وكانت حاسه كل المكان بريحته وريحه برفاناته بس مهتمتش وقلعت فستناها ولبست بيجامه حرير بيضه وفرضت شعرها وسرحته واول ما قعدت ع السرير حست نفسها بتغطس لغايه ما راحت في النوم 
_عند عهد _
عهد: وبعدين ي اسد يعني 
اسد : ولد احترم اني ابوك 
عهد: انت عارفه مبحبش اقول كلمه بابا دي !
اسد : لا حاول يسيدي 
عهد : ده مش موضوعنا ..وبعدين مع النيله اللي نيلتني بيها دي 
اسد : ابوها كان عليه وصلات امان كتير مسددهاش وكانت الشرطه هتقبض عليه راح جاني واترجاني وقالي هعملك اللي انت عايزه وبالفعل دفعت كل الفلوس بمقابل بنته وحياتها
عهد: طب وانا مالي يا اسد انت عارفني عمري ماكنت بتاع جواز ولا حتي بتاع كده 
اسد :بس متنكرش البت قمر بصراحه كنت عايزها ليا بس قولت هي هتنفع معاك انت اكتر 
عهد: ع فكره عاديه جدا دي آخرها انام وياها ليله وتاخد فلوسهم وتغور في داهيه 
اسد : بس دي غير كل اللي عرفتهم يا عهد وابقى قولي ابوك قال 
عهد كان اتخنق من كلام ابوه ومشي سابه 
بعد منتصف الليل
عهد دخل البيت وكان متعصب ومعاه شنطه سوده رماها وطلع فوق عشان ينام وراح ناحيه أوضته فتحها لقى ملاك !
عهد في نفسه :ايه اللي جابها في أوضتي دي 
حاول يقرب منها عهد عشان يصحيها ويوديها اوضتها بس لقى نفس بيلمس ع شعرها الحرير وبيركز في ملامحها جامد كأنه عايز ياكلها لكن مره واحده رفع المرتبه ورماها ع الأرض 
ملاك : ااااه انت مجنون حد يصحي حد كده 
عهد : لو مش عاجبك امشي برا القصر كله 
ملاك : كمان ليك عين تتكلم ..ااااه ياضهري اللهي اشوف فيك يوم يا بعيد 
عهد : اقطمي يابت بدل مااجيلك واوريكي سواد لياليكي اطلعييي براااااا 
ملاك خافت من شكله وعيونه الحمرا وطلعت بسرعه 
ملاك : اللهي يارب ربنا يخضك زي ماخضتني يابعيد
عهد من جوا : سامعك ع فكرههههه 
ملاك: يلهويي (وجريت) 
في الصباح
صحي عهد ونزل لقى ملاك نايمه ع الكنبه 
عهد : انتي يا ماما اصحي 
ملاك : ممم سبيني شويه تاني يا ماما 
عهد حس من جواه بزعل أنها مفتكراه امها وفي نفس الوقت هو عارف الاحساس لانه محروم من أمه برضو 
عهد : احم انا عهد 
هنا ملاك بدأت تستوعب وصحيت لقيته 
ملاك : ااه يضهرييي 
عهد : خلاص بقا احنا هنمثل امال لو كنت وقعتك من البلكونه
ملاك بصدمه : يخراابيي انت عايز توقعنييي من البلكوونه 
عهد ضحك ع منظرها وكان اول مره يضحك من سنين 
ملاك سرحت في شكله وهو بيضحك كان شكله جميل اوي 
ملاك : ضحكتك حلوه 
عهد : ملكيش دعوه 
ملاك : يا بارد يا بااااردد 
عهد :قومي حضريلي فطار 
ملاك : مبعرفش اعمل اكل 
عهد:امال فالحه في ايه فالحه في النكش والصوت العالي
ملاك : اه فالحه في دول ملكش دعوه
عهد بغيظ طلع سيجار وكان هيولعها لقى حركه تلقائيه من ملاك وهي بتاخدها منه وبترميها ع الارض 
عهد : ايه اللي انتي عملتيه ده 
ملاك : نفسي بيتكتم وبتخنق من ريحه السجاير
عهد : ماتتخنقي ولا تغوري في داهيه انا مالي ولسه هيطلع واحده جديده خدت ملاك العلبه كلها ورميتها
عهد اتعصب جامد ومسكها من إيديها جامد وكانت ملاك بتتألم بس مردتش تبين أو تقول بس كان باين عليها 
عهد حس بوجعها راح ساب ايديها ومشي طلع برا القصر 
ملاك قعدت ع الأرض وهي بتدمع من الالم ..راحت لقت تليفونها بيرن لقت ساره صاحبتها الوحيده بترن 
ملاك : الو ايوه ي سو ..عامله ايه حبيبتي ..طيب ماشي ع الساعه كام ؟ ..تمم اتفقنا ..باي 
……
نزلت ملاك من البيت وراحت تقابل ساره في كافيه وقعدت تتكلم معاها عن اللي حصلها 
ساره :يلهوي ي ملاك كل ده حصلك 
ملاك : شوفتي يختي 
ساره : وريني صوره عهد كده 
بعد ما وريتها 
ساره : اوبااا ده مز اوي يابت شكلها بيضالك في القفص ولا ايه ????
ملاك : اتلمي يا ماااماا اتلميي 
ساره بضحك: اوباا احنا بنغير ولا ايه 
ملاك : بس بلا نيله ده شخص واطي وز*با*له وكل يوم يرجع ع وش الفجر هموت واعرف بيعمل ايه او بيشتغل ايه تلاقيه في الد*عا*ره اصلا ماهو ز*با*له زيه زي بتوع ال*دع*اره ببقى هموت وامسكه اديله قلمين ع وشه المستفز ده و لا قال ايه هاتي الفستان ارجعه بخ*يل مع*فن روحت رمتله الفستان طبعا ولا يهزني ماعن الفستان شكله يجنن بس برضو كل إلا كرامتي يا ساره 
ملاك لقت ساره وشها مخطوف وبيقلب الوان
ملاك : مالك يابت 
ساره : و.و.و.وراكي ..
ملاك بخوف وهي بتبص وراها …
:!!!!
…………
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!