Uncategorized

رواية حبيبتي العنيدة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أحمد

  رواية حبيبتي العنيدة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أحمد

رواية حبيبتي العنيدة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أحمد

رواية حبيبتي العنيدة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أحمد

كل الموجدين أندهشه من اللي سمعوه
عماد: انتي بتعملي ايه هنا
أسيا: هي مين ده يا عماد 
ساره: انا ساره مراته الاوله
عماد: كنتي يا ساره كنتي غلطه ندمان عليها لحد دلوقتي 
ساره: انا غلطه ماشي يا حبيبي ربنا يسامحك 
أسيا: لا انتي بجحه و معندكيش دم بقي
ساره: لا انا صاحبة حق مش حراميه زيك سرقتي جوازي
قوليني لنتي سحراله ولا عمله عمل عشان تخليه يبصلك
عماد: ساره مسمحلكش و خدي بالك من كلامك عشان كلمه كمان وهتشوفي مني وش مش هتصدقيه
ساره: انا يا عماد تكلمني كده
عماد: انتي مين اللي قالك وعرفك ان انا هنا 
ساره: هو ده اللي فارق معاك ومش فارق معاك مراتك 
عماد: انتي طلقيتي مش مراتي واتفضلي امشي من هنا 
والدة عماد: براحه يا عماد انت بتتكلم معاها كده ليه
عماد: يبقي انتي اللي قولتلها تيجي هنا
والدة عماد: والله يا عماد كان قصدي خير
عماد: ماشي يا ماما نتحاسب بعدين ممكن بقي الوقتي تخليها تمشي
ساره: طيب والله ما انا ماشيه غير لما تطلق البت النصابه الحراميه ده وترجعني تانى 
ومجرد ما ساره خلصت كلامها لقت صفعه قويه من عماد علي وشها وقعتها علي الأرض 
والدة عماد: انت اتجننت يا عماد انت بتضرب بنت خالتك
عماد: اه واي حد هيفكر بس يقرب من مراتي هعمل فيه اكتر من كده 
والدة عماد: يلا بينا يا ساره احنا هنمشي يا عماد واشبع با مراتك بس خليك عارف ان قلبي مش راضي عليك
ساره:وانا اقسم بالله مانا سايبه حقي وهتشوف يا عماد
وفعلا مشيت والده عماد وساره
و أسيا بدات تبكي و قامت ودخلت قوضتها بسرعها والدموع نزلت علي وشها لغبطة مكياجها 
ودخلت امل و سلمي ورا اسيا عشان يطمنه عليها
و والدة أسيا قالت: استغفر الله العظيم يارب انا مش عارفه ايه اللي بيحصلنا
وائل: قدرنا يا امي قدرنا
اسلام: طيب بعد اذنكم احنا هنمشي ممكن بس حد ينادي سلمي 
وائل: ماشي انا هدخل اناديها
سلمي اخوكي عايزك عشان تمشي
سلمي: هو انا همشي وهسيب أسيا كده
أسيا: امشي يا سلمي 
سلمي: لا  طبعاً مش هسيبك
أسيا: من فضلك امشي يا سلمي انا اصلا مش عايزة اشوف حد
سلمي: طيب يا أسيا بس هتصل اطمن عليكي 
وفعلا مشيت سلمي و اسلام
عماد: قام من مكانه وراح ناحية قوضه أسيا 
وائل: انت رايح فين يا عماد 
عماد: هدخل لمراتي يا وائل بعد اذنكم 
والدة أسيا: ادخل يا ابني 
ودخل عماد عند أسيا وقال: اطلعي بره يا أمل 
أمل: مش هفدر اسيب أسيا وهي منهاره كده
عماد: معلشي يا أمل اطلعي بس بره خمس دقايق 
أسيا: انت عايز ايه يا عماد بعد اللي حصل 
عماد: عايز اتكلم مع مراتي و اصلح اللي حصل
امل: طيب انا هطلع يا أسيا بس لو عوزتي حاجه ابقي ناديني
عماد: قفل باب القوضه بعد ما طلعت أمل وقعد جمب أسيا علي السرير وقال..
ممكن بقي تبطلي عياط حقيقي دموعك غاليه عندي ومش هاين عليا اشوفك بتبكي كده و تبوظي الميكب الحلو ده يا حلو انت
أسيا: هو انت مصدق نفسك يا عماد 
عماد: مش فاهم كلامك
أسيا: ولا هتفهم ولا عمرك هتفهم 
عماد: طيب ممكن تهدي وتفهميني 
أسيا: افهمك ايه افهمك انت جرحتني قد ايه افهمك انك مصمم تجرحني في اي وقت بكون سعيده فيه 
عماد: انا اسف يا أسيا وحقيقي انا مكنش قصدي ازعلك وصدقيني انا هصلح اللي حصل النهارده. 
أسيا: بس اللي حصل زمان عمرك ما هتعرف تصلحه
عماد: وايه اللي فكرك بزمان دلوقتي 
أسيا: وانا عمري ما نسيت زمان عشان افتكره النهارده
عماد: تقصدي ايه يا أسيا 
أسيا: ويهمك تعرف فصدي ليه يعني هيفرق معاك انت كل اللي يفرق معاك انك تتجوزني عشان تحس انك ملكت كل حاجه بتحلم بيها حققت نجاح في مستقبلك وشغلك و حاليا زوجتك اللي انت عايزها عشان تكمل البوم أمنياتك 
عماد: ياه كل ده في قلبك ناحيتي طيب انت اتجوزتيني ليه يا أسيا 
أسيا: عشان انت عامل زي موج البحر حتي لو مش هتغرق اللي واقف علي الشط بس لازم تغرقه مايه وتخليه سقعان وبردان وانا زهقت من ضغط اني ونظرات الناس ليا وكل اللي يعرفني عارف حكايتي معاك حكايتي اللي وقفة حياتي لسنين بسببك
عماد: يعني اتجوزتيني عشان تخلصي من كلام الناس و ضغط والدتك
أسيا: هشان ارتاح من نفسي واخلص من عذاب الدنيا ليا
عماد: تمام طيب اسمعي يا بنت عمي كل اللي انت قولتيه مش صح و دموعك ده اللي انا كنت فاكرها نازله عشان اللي عملت ساره طلعت غلط دا نازله علي كل اللي فات
وانا مش متجوزك عشان اكمل حياتي 
ومن النهارده انتي هتكوني بنت عمي وبس وللأسف مش هينفع نلغي الفرح او نعمل اي حاجه وانا هنفذلك كل طلباتك وكل حاجه هتحصل زي ما اتفقنا لحد ما يمر الوقت وتكوني عايزه تطلقي و وقتها نسيب بعض
اتفقنا يا استاذه أسيا 
عماد: ممكن تردي علي كلامي
أسيا: اتفقنا
وخرج عماد من قوضه أسيا و نزل من بيتها وركب عربيته ومشي بعيد عن كل  الناس ووقف في مكان مفهوش اي حد وفضل يصرخ وهو بيسأل نفسه ليه كل ده بيحصل فيه
و أسيا…. 
يتبع…
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!