Uncategorized

رواية شهد ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم آدم

رواية شهد ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم آدم
رواية شهد ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم آدم

رواية شهد ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم آدم

شهد بخجل: اسفه والله مش هتتكرر تاني.
نادين: طب يلا يا اختي هنتاخر ع المحاضره.
شهد:يلا
فـ ذهبو للمحاضرتهم ليجدو ان الدكتور قد حضر، 
نادين بتوتر:هنترد يا شهد!
شهد بخوف:اهدي،متخافيش،هندخل ونشوف هيحصل اي.!؟
نادين:طب يلا بسرعه.
ليدخلا 
الدكتور:كنتي فين ياستاذه منك ليها.؟
شهد وهيا وقد شعرت ان الصوت الدكتور مألوف فـ هيا كانت منزله رأسها لترفع راسها لتراه:اسفين يا دكتور مش هتتكرر تاني.!!!
نادين:والله يا دكتور هيا اللي وصلت متاخره،واخرتني.!
لترفع راسها لتراه:والله يا دك.       وتصدم بشده عندما تراه يوسف..!
يوسف:كملي اخررتي لي.؟
شهد بخجل:اسفه يا دكتور.!
يوسف بجديه:اتفضلو ومتتكررش تاني.!؟
نادين وشهد:حاضر يا دكتور.
لتنتهي المحاضره وينتههي اليوم وتتجه شهد للذاهب للمنزل،فـ تجد يوسف بإنتظارها.
يوسف:اركبي يا شهد.!
شهد:لا روح انت انا هركب تاكسي.
يوسف بحده خفيفه:اركبي يا شهد،انا استأذنت من عمي يلاا.!
لتخضع لرغبته.
يوسف بهزار:متتأخريش علي المحاضره تاني عشان مطلعكيش بره.
شهد برفع حاجب:وانت تقدر اصلاا.!
يوسف بمرح:لا والله.
شهد بغرور:فاكر نفسك مين يا بابا عشان تطردني.!!!
يوسف بضحك: لا اوعي تفتكري عشان مراتي تبقي مش زي باقي الطلبه، لاء والف لاء
شهد:عندي فرح صحبيتي باليل.
يوسف:تمام،استنيني هاجي معاكي؟!
شهد ببسمه صغيره:اوكي.
**********
لياتي المساء سريعا وتجهز شهد وتذهب لحفلة زواج صديقتها بصحبة يوسف.
يوسف:اي القمر دا.!
شهد بخجل:مرسي يا يوسف.!
يوسف:يلا اركبي.
ليذهب الي الحفلة معا ليراه ما لم يتوقعاه فـ نغم كانت هناك بصحبة زوجها.
شهد:هطلع ابارك لصحبيتي هتيجي معايا.؟
يوسف:اكيد،يلا.
ليتجها نحيتهم وتقوم شهد بالمباركه لصديقتها وترجعا هيا ويوسف مكانهم.
شخص من خلفهم:اي دا يوسف مش معقول.!!!
ليتفت ليراه.
يوسف ببرود: وفيها اي.!
ياسر بسخريه:عامل اي يا صحابي؟
لينظر لشهد ويمد يدها:ازيك يا قمر،انا ياسر.
ليمد يوسف يدها ويقوم بتسليم عليه بدالا عن شهد:اسف المدام مبتسلمش.!
نغم بصدمه:انت اتجوزت.!!!
ياسر بغضب مكتوم:انت اتجوزت!؟
يوسف بسخريه:فاكرني هوقف حياتي عليكي ولا اي.!
نغم بغيره واضحه من شهد فـ كيف ليوسف ان يفكر بالارتباط بعدها:مبروك!،
ياسر بغيظ:مبروك،
سلام يا جو ابقا خلينا نشوفك.!
ليتركهما.
شهد بوجع:بس فعلا انت مواقف حياتك عليها..!
يوسف بعصبيه: شهددد.!!! 
ليقطعهما  نادين  صديقه  شهد وهيا تنادي  عليها  . 
نادين:اي يا زفته عماله نادي عليكي مش بتردي  لي.
شهد:مختش بالي والله!.
نادين:انتي مش عجباني خالص اليومين دول في اي بقا.؟
لترا يوسف بجوار شهد.
نادين:اي دا دكتور يوسف ازاي حضرتك.!
يوسف بمجامله:اهلا يا نادين.!!!
نادين:اهلا بيك،بعد اذنك.
لتاخذ شهد وتقف بعيد عن يوسف. 
شهد:جيتي امتي.؟
نادين:لسه من شويه صغننين.!،انتي اي مواقفك مع دكتور يوسف انتي تعرفيه.؟!
شهد بسخريه:اه اعرفو، دا خطيبي ومكتوب كتابنا.!
نادين بذهول:هوا دا خطيبك.!!!
شهد بهدوء:ايوه.
نادين بإحتقان:ومقولتليش لي.؟!
شهد:مجتش فرصه مناسبه.!
لتوجه نظرتها اليه ف تراه ينظر لنغم نظرات مليئه بشوق وحزن،ليؤلمها قلبها بشدة ويعتصر المآ.
شهد لنادين:انا هروح اشوف يوسف عشان تعبانه وهمشي.!
نادين بقلق:مالك يا قلبي.؟!
شهد بحزن:ارهاق بس هروح ارتاح،ونتقابل في الجامعه بكره.
نادين بحب:ماشي ياروحي،خدي بالك من نفسك ويبقا طمنيني عليكي.؟!
شهد بهدوء:حاضر يا حبيبي،عايزه حاجه.!؟
نادين بموده:سلامتك.
لتذهب لتجاه يوسف.
شهد بحزن:يلا.!
يوسف بستغراب:يلا علي فين.؟!
شهد بحده:هنروح ولا عجبتك القاعده.؟!
يوسف بعصبيه خفيفه:صوتك يا شهد واتكلمي احسن من كدا.!
شهد بحزن:لو عايز تقعد تمام خليك انت،بس انا تعبانه ومحتاجه اروح.!
يوسف بلامباله:طب يلا.!
لتحزن شهد بشده فـ هوا لم يكلف نفسه لمعرفت ما تشعر به.!
ليتجه لمنزل دون بمحاوله منهما بفتح اي حديث ليصلا للمنزل.
بعد وقف السياره بفتره لما تغادرها شهد فـ يحثاها يوسف علي النزول.!
يوسف بسخريه:مش كنت تعبانه…!؟
شهد بهدوء مزيف:كانت واحشاك اووي.!؟
يوسف بمحاوله منه الغباء:هيا مين دي..!
شهد بسخريه:حبيبت القلب.
يوسف ببرود:يخصك تعرفي.؟!
شهد بوجع:طلقني ودلوقت.!!!!
يوسف ومزال محتفظ ببروده:قد كلامك.!؟
شهد بحزن والم:قولتلك طلقني.
يوسف ببرود:انتي طالق.
لتنصدم شهد،الي هذه الدرجه هيا حمل عليه،لم يحاول التماسك بها ولو لـ ثانيه.
شهد بوجع:انت اي يا اخي مبتحسش قلبك دا حجر،مش مسامحاك يا يوسف علي كسرة قلبي دي ولا الواجع اللي حسيت بيه بسببك،بكره ورقت طلاقي توصلني،ومش عايزه اشوف وشك لو حتي صدفه،لان بقيت بكرهك.!
لـ تخرج من السياره وتتجه لمنزلها.
والدتها بحب:عملتي ايه في الفرح يا شوشو،وفين يوسف مطلعش معاكي ليه؟!..
شهد بجمود:انا ويوسف انفصلنا وبكره هيبعت ليا ورقتي وهدخل اجهز حاجته عشان تبعتوهالو.!
والدتها بحزن:لي كدا يا بنتي.!
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد