Uncategorized

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الخامس 5 بقلم سوزان سليمان

 رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الخامس 5 بقلم سوزان سليمان

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الخامس 5 بقلم سوزان سليمان

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الخامس 5 بقلم سوزان سليمان

رجع آدم من برا وكان على وشه علامات مختلطه بالغضب والكراهية دخل مكتبة من غير ما يتكلم قعد على المكتب وضرب بايده على المكتب بعصبيه وهو بيقول.. هي عايزه اي راجعة ليه تاني
.. دخل على المكتب وكان ملاحظ دخول آدم الشركة… خير في أي يا آدم مالك
آدم بديق.. رجعت تاني عشان تدمر حياتي مكفهاش اللي عملته فيا
على.. بس يا آدم اي اللي حصل
ادم وهو بيحاول يهدي.. هحكيلك بس مش دلوقتي لأني مش قادر
على وهو بيحاول يهدي آدم.. خلاص يابني إهداء وتعالى نطلع نغير جوا برا الشركة
آدم… صدقني مش قادر اعمل حاجه انا هروح وانت تابع الشغل
على بقلق … بس انا مش مطمن عليك تروح لوحدك
آدم.. جراء اي يابني هو انت شايفني مراهق
علي بابتسامة.. لا حوش العقل اللي عندك دا
آدم.. امشي يا على امشي
(على  مش بس بيشتغل مع آدم هو صاحبه المقرب وصديق الطفوله وديما مع بعض في كل حاجه زي الأخوات بالظبط خصوصاً أن آدم كان ديما لوحده وعلى هو الوحيد اللي كان ديما معا وواقف جمبه)
. آدم وهو خارج من الشركة شاف حور قاعدة وحاطه رأسها على المكتب مقدرش يتجاهل وجودها وهو مش عارف ليه حاسس تجاها بالشعور دا مع ان بيكره النساء كلهم بسبب اللي حصل معا
ادم لحور بقلق… استاذه حور انتي كويسه
حور.. ها اها الحمد لله بخير شكراً لسؤال حضرتك
آدم.. طيب لو حاسه إنك تعبانه تعالى اوصلك معايا
حور لي آدم بتوتر.. شكراً يافندم انا هخلص شغل وهروح
ادم.. بالتوفيق
.. خلصت حور الشغل وروحت وهي مش عارفه اي مستنيها في البيت
يارا بعياط.. بالله يا جدي سيبني اقعد هنا
الجد بعصبيه… انتي شكلك اجننتي عاد لما نصبوكي هنه ونمشي الناس تاكل وشنه
يارا بعياط اكتر… بالله يا جدي انا مش عايزه اروح معاكم سيبوني الله يرضا عليك
جدها بعصبيه… انتي شكلك اتجنيتي وراح ضربها بالقلم
فاطمه بدموع… حرام ياعمي ليه تغصبوها على حاجه هي مش عايزاها
الجد بعصبيه… وه وانتي مالك سبق وفرقتي بيني وبين ولدي ودلوقتي جايه عاوزه بت بتي انتي مره خرفانه
.. في الحظه دي دخلت حور وسمعت اللي قاله جدها ومقدرتش تتمالك أعصابها.. جدي انا اسفه بس انا مش هسمح لي اي حد أن يقل بأمي مهما كان هو مين عشان كدا بلاش نفتح في الماضي عشان صحتك بردوا
الجد بزهول… والله عال يابت فاطمة بقى ليكي صوت وبتعرفي تردي على كلامي صوح عيشة مصر بوظت تربيتك
حور وهي بتحاول تتمالك أعصابها.. انت عايز اي ياجدي لو على يارا فاهي مش حابه ترجع تعيش معاكم سيبوها بقى
الجد بعصبيه… انا مش هتخانق مع عيله بس اسمعي لو رجلي خطت من برا عتبت الباب ده اعرفي إنك ملكمش مكان وسطينا وهنتبرا منكم ومحدش هيكون لوه الحق في أي حاجه واصل
حور… انا قولت لبنتك وهرجع اقولها تاني ليك إحنا مش عايزين حاجة منكم خالص ولو على الورث اشبعو بي
الجد بعصبيه رفع ايده وضرب حور بقلم ومشى والكل في حالة زهول من الموقف
الام بدموع … ليه يابنتي بتوقعي نفسك في مشاكل انتي  مش ادها انتي عارفة جدك وعرقه الصعيدي اوعي تفكري أن هو هيعديها بالساهل
حور.. متخفيش يا أمي محدش يقدر يعمل حاجة معايا ولو على القلم اللي خده فعادي دا يعتبر دين عليا ولزما ارده بس وحياتك طول مانا عايشه مش هخلي حد يرفع صوته عليكي
الام بحزن.. يابنتي انا خايفه عليكي
حور بدموع.. متخفيش عليا يا أمي
يارا هي وبتعيط… انا اسفه اني سببت ليكم كل المشاكل دي وانتوا مش ناقصين حقكم عليا
.. حور هي وبتروح عندها وبتخدها في حضنها . متقوليش كدا ي يارا انتي اختي وحقك تختاري تعيشي حياتك ومفيش داعي تحملي نفسك الذنب انا مش ههمني كل اللي حصل المهم انك تكوني بخير
يارا بدموع… شكرا عشان بتعملي كل دا عشاني مع ان امي دمرت حياتكم
الام.. عيب ي يارا تقولي كدا انتي زي حور وانا مرضاش لبنتي الاذيه
يارا… هفضل شايله جميلكم فوق راسي لحد ما اموت
حور هي وبتحاول تلطف الموقف… طيب وبعدين انا راجعه من الشغل تعبانه وهموت من الجوع معملتيش اكل
يارا… صدقيني ملحقتش اعمل حاجه
حور بابتسامة.. بهزر معاكي خدي رقم الدليفري وطلبي لينا اكل لحد ما غير هدومي
يارا برتباك.. ب بس انا مش هعرف
حور.. اتعلمي ياستي يلا هدخل انا اغير هدومي
.. دخلت حور الاوضه وقفلت الباب وقعدت على الأرض وفضلت تعيط في وقت ماهي محتاجه حد يطبطب عليها ويخدها في حضنه هي بتواجه الحياه من كل ناحية حتى جدها اللي المفروض يبقى حنين عليها وجه ليها القسوة وكأنها عدوه،، قامت بصت في المرايا وخدها عليه علامات ايده.
يارا.. حور الاكل جه يلا تعالي
… فاقت حور على صوت يارا ومسحت دموعها. خلاص انا طالعه
.. تاني يوم نزلت الشركة بدري على غير العادة وفي اليوم دا آدم بيجي بدري لأن بيكون في شغل كتير على عكس ايام الاسبوع
ادم بستغراب.. استاذه حور انتي جايه بدري يعني
حور بتلعثم.. اصلوا يعني قولت أجي انهارده عشان اخلص الشغل اللي سبته امبارح
آدم وهو ملاحظ ارتبكها.. اهدي تمام وياريت هتعبك معايا تطلبي لي قهوة على مكتبي
حور. تمام يا فندم
ادم لنفسه.. انا مش عارف ليه ديما عندي إحساس غريب تجاها على عكس كل البنات اللي حواليا بس لا انا مستحيل افكر اني ارتبط أو اتجوز
.. خبط الباب
ادم.. ادخل
حور.. اتفضل قهوتك
ادم بابتسامه.. مكنش فيه داعي تتعبي نفسك وعم حسن كان جابها
حور.. لا ماعم حسن لسا مجاش فجبتهالك
.. شكرا ي استاذه حور
حور. العفو عن إذنك
ادم.. اتفضلي
ياسمين هي ومتفاجاه بوجود حور.. لا متقوليش حور ذات نفسها هنا لا مش مصدقة الحقيقة
حور… يا سلام يعني قصدك اي
ياسمين بضحكه… لا ولا حاجة
على.. صباح الخير يا آدم
آدم.. صباح النور
على. طمني عليك انت كويس دلوقتي
ادم بابتسامه.. الحمد لله بخير يا صاحبي تسلملي
على.. حبيبي طيب بما ان باين عليك إنك كويس ف انهارده لزما تروح تشوف الموقع انت وحور ضروري
آدم وهو رافع حاجببه.. يابني مش قولت انك هتروح وتشوفه اي لزمتها روحتي
على بخبث…. لا انا مينفعش اقطع حظك بقى
آدم.. تقصد اي انا مش فاهم دماغك دي بتفكر في أي
على بضحكه… أن شاء الله نفرح بيك قريب
آدم… بقولك ايه اطلع من دماغي ومشى حالااا من قدامي
على… ماشي يا عم متذوقش
. آدم وحور نزلوا وراحوا شافوا الموقع وهما راجعين حصلت حاجه غريبه ????
… هنشوف اي الغريب اللي حصل ونشوف الأحداث الجديده اللي هتحصل في حيات أبطالنا
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد