Uncategorized

رواية أسيرة الصاوي الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

 رواية أسيرة الصاوي الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي
رواية أسيرة الصاوي الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية أسيرة الصاوي الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

عااااااااا الحقوني انا مخطووفه 
توقفت عن الصراخ وهي تنكمش في نفسها كالجنين ..عندما استمعت إلي اصوات بالخارج ومن ثم صوت باب الغرفه المظلمه والتي تتواجد بها منذ ليله امس …زحفت بجسدها الي الخلف وهي تستمع الي صوت حذاء شخص ومن المؤكد أنه يقترب منها … 
منه بخوف : ا انت مين ؟
الشخص بصوت حاد : عامله دوشه ليه من امبارح؟
منه بسخريه : لا اصل انا مخطوفه بس فتلاقيني بصوت 
الشخص وهو يبتسم من جانب فمه فلم تراه حيث كانت هناك قماشه سوداء فوق عينيها …
منه : انتوا خاطفني ليه؟؟
الشخص ببرود : رهينه 
منه باستهجان  : هو ايه اللي رهينه …في حد يخطف حد يوم فرحه 
الشخص بغموض: ده انا بنقذك حتي 
منه بعصبيه : بتنقذني من ايه …هو انا كنت اشتكيتلك 
الشخص : صدقيني هتشكريني بعدين 
منه بغضب وهي تتحرك بعصبيه : ياسيدي اشكرك اي وزفت اي علي دماغك …اشكرك انك خطفتني لا ويوم فرحي كمان …يعني الناس تقول عليا اي دلوقتي هربانه مع عشيقي يخربيتك 
الشخص بحده: صوتك ميعلاااش عليا 
انكمشت منه بخوف من نبرته لتهتف بتلعثم : ط طب حضرتك خاطفي ليه …ا انا معملتش حاجه والله 
الشخص وهو يقبع علي كرسي أمامها ويضع ساق فوق الأخري : هقولك …اخوكي  المحامي العظيم …رفع قضيه علي اخويا …قضيه بيتهمه أنه بيبيع اطعمه فاسده …واخويا اخد ١٥ سنه سجن ظلم …حاولت اتفاهم مع اخوكي بالعقل والذوق رفض …قولت نتفاهم بالعافيه بقي 
منه بغيظ : صدق انك حيوان 
لم تستمع الي رد ….لتشهق بعنف عندما سحبها من معصمها لتصطدم بصدره الصلب 
ابتلعت ريقها بخوف وهي تحاول الابتعاد لكنه اطبق علي معصمها بقوه وهو يميل بنصف جسده ويردف بجانب اذنيها بصوت جهوري : انتي متعرفيش انا مين لحد دلوقتي …ومتمناش تشوفي الوش التاني عشان هتترعبي 
منه وقد خفق قلبها من مجرد اقترابه لتهتف بتلعثم: ا ابعد عني 
الشخص وهو يقرب أنفه من خصلاتها ويشتم عبيرها وهو يغمض عينيه بتوهان ليهتف بهدوء : لو سمعت صوتك تاني هزعلك يامنه 
اغمضت منه عينيها وهي تستنشق عطره والذي تخلل الي أنفها ليجعل صدرها يهبط ويصعد بعنف …لتتجمد أوصالها عندما نعتها بأسمها بصوته الرجولي …
منه وكادت أن تبكي : لو سمحت خرجني من هنا انا مليش ذنب 
الشخص بغموض: للاسف فات الآوان 
منه بخوف: ليه 
الشخص : اخوكي رفض يتنازل عن القضيه وهو عارف اني خاطفك …انتي متأكده أنه اخوكي ؟
منه بغصه في حلقها : رفض ؟
الشخص وهو يهز رءسه بسخريه: اه رفض …مع اني هددته اني هقتلك …ألا صحيح هو فين خطيبك مسمعتش أنه بيدور عليكي حتي هو كان مغصوب عليكي ولا ايه ؟
قال الاخيره بتهكم لتنهمر دمعه ساخنه فوق وجنتيها لمحها هو لتمس قلبه وهو يبتعد عنها ببطئ …
منه بصوت مبحوح: اتفضل
الشخص بتعجب: اتفضل ايه ؟
منه بوجع : اقتلني 
الشخص : مستعجله ليه مش يمكن اخوكي يرجع عن قراره ويعقل 
منه بسخريه مريره : مش هيحصل
الشخص : ومالك واثقه اوي كده؟
منه : عشان هما مش اهلي يااستاذ 
الشخص بتعجب: مش اهلك ازاي !
منه : هفضل اتكلم وانا عيني متغميه كتير 
اقترب منها الشخص ليضع يديه خلف رءسها وهو يفك تلك القماشه السوداء ….
منه وهي تفرك عينيها لتفتحها وهي تستكمل حديثها ليتوقف الحديث في حلقها وعينيها تتسع وهي تهتف بصدمه : بلال 
هو بتعجب:  بلال مين انا تميم الصاوي !
منه بفرحه وهي تندفع الي أحضانه وتهتف من بين دموعها : لا انت بلال انا متأكده 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!