Uncategorized

رواية اجبرتني على عشقها الفصل السادس عشر 16 بقلم فرحة احمد

 رواية اجبرتني على عشقها الفصل السادس عشر 16 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل السادس عشر 16 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل السادس عشر 16 بقلم فرحة احمد

بعد مرور شهر في قصر عائله الجارحي في غرفه اسيا بتحديد الساعه الثامنه صباحا كانت اسياا نائمه ولكنها استيقظت فجأه بخضه وصريخ…
آسيا بصريخ….لااااااااااااااااء…باااااااباااااااا ماااااماااااا متسبونيش لوووووحدي بااااباااا ماااماااا لااااااء….
استيقظت آسيا وهي تلهث بشده وقامت بوضع يديها مكان قلبها الذي يقرع مثل الطبول من شده خفقانه وجسدها يرتجف ووجههاا يتصبب عرق وعيونها تحولت للاخضر القاتم وحدثت بها تشققات حمراء وظلت تنظر في جميع أركان الغرفه وترقرقت عيونها بالدموع عندما تذكرت ذلك اليوم المشئو*م الذي بسببه فقد*ت والدايهاا وكادت ان تخسر حياتها هي الاخري لولاا تدخل ذلك الرجل وزوجته واخرجوها من بين النا*ر المشت*عله بالسياره….ثم تنهدت بتعب وحاولت من تهدئت نفسها وظلت تاخذ شهيق وزفير وهي تقول…اهدي يا آسيا ده كان مجرد كابوس 
ثم قامت من علي السرير لكي تذهب إلى المرحاض ولكن اوقفها صوت رعد الذي نظر لها بإستغراب واردف بخوف…. ماالك ياا آسيا كنتي بتصرخي ليه ده اناا كنت نازل وسمعت صوتك وانتي بتصرخي فيكي حاجه وايه ال حصل وانتي كويسه….؟
ابتسمت آسيا بخفه وشعرت بالسعاده لانه يهتم بها ويخاف عليها واردفت بإطمئنان… متقلقش يا رعد مفيش حاجه اناا بس شوفت كابوس مش اكتر  ….. ولكنها صمتت واغرورقت خضروتيها بالدموع عندما تذكرت شكل أهلها والد*ماء تغرق وجهوهم وهم داخل السياره المشت*عله …
نظر لها رعد مطولا وخمن انها ممكن ان تكون قد تذكرت ذلك اليوم المشئو*م وانها كانت تحلم بوالدايها واردف بهدوء…. مش ناوية تحكيلي بردو يا آسيا إيه ال حصل يوم الحاد*ثه  اهو ترتاحي من الحمل ال شيلاا في قلبك لوحدك واقدر اخفف عنك…..
آسيا بهدوء…. مش مستعده اني أتكلم وافتح جر*وح اناا حوالت بقدر الإمكان اني ادويها ومع ذلك لحد دلوقتي مدوتش ولسه ذكراها محفور فيا لحد دلوقتي وكأن الزمن حاالف مينسيني اليوم ده وحفرهوالي ذكره في أيدي وجسمي عشان كل ماحاول انسي اشوف الحر*وق والجر*وح ال في جسمي وارجع افتكر بعدهم عني…. ثم عاودت النظر له واردفت بعيون دامعه وهي تربت على كتفه …. روح يا رعد مكان مكنت رايح واناا وقت مبقي مستعده أني أتكلم هجيلك واحكيلك كل ال عايز تعرفه… واناا هدخل اخد دش واحصلك….وهمت بذهاب ولكن اوقفها صوته…
رعد بهدوء…. متااكده انك كويسه ياا اسياا…..؟
آسيا بإبتسامه باهته…. متقلقش ياا رعودي اناا كويسه وزي القمر قدامك اهو هههه اكيد فكرتني هقول زي القرده بس ده بعدك ههههه…
لاني قمر وجميله الجميلات كمان وده غرور اشطا عاادي ههههههه…
رعد ضاحكا…. تباا لغرورك يااا فتااااه ههههههه…..ثم تركها وغادر الغرفه وهي نظرت في طيفه بإبتسامه ثم دلفت الي المرحاض وبعد مده خرجت وارتدت ملابسها وكانت عباره عن…. تيشرت شتوي بأكمام من اللون الوردي وبنطال ضيق من اللون الابيض وحذاء رياضي من اللون الابيض ورفعت شعرها علي هيئه ذيل حصان ووضعت ملمع شفاء من اللون الوردي وقليل من الكحل الذي اظهر جمال خضروتيها….
نزلت آسيا بإبتسامتها الجميله فوجدت الكل جالس علي مائده الافطار فاردفت بإبتسامه….صبااح الخير يلي شوفت معااكو كل الخير…
نظرت لها الجده بحب وملست علي شعرها بحنان قائله… انتي الخير كله يا قلب تيته يلاا اقعدي عشان تفطرى وتشوفيلي رجلي لانها اتلوت إمبارح…..
آسيا وحمد ورعد وحنين بنفس الوقت… اتلوت من ايه وازاى اتلوت وانتي اصلا يا تيته مش بتهتمي لصحتك طب افرد دلوقتي لقدر الله كانت اتكسرت وبعدين مقولتيش لنا من اول متلوت ليه كنت شوفتهالك في وقتها ولله يا تيته احناا مش عارفين نقولك ايه…
نظرت لهم الجده بحب وادمعت عيونها واردفت… متقلقوش ياا ولاادي اناا كويسه هو كان مجرد التواء بسيط…
الكل بنفس الوقت.. تمام ياا تيته بس المره الجايه انتبهي لنفسك…. 
بعد مده انتهي الجميع من طعام الافطار واستئذن رعد وذهب الي الجامعه وحمد خرج الي مرسمه المتواجد في حديقه القصر والجده واسيا صعدوا الي اعلي وحنين ذهبت لكي تذاكر دروسها لان امتحانتها بعد مده قصيره وهي في الصف الثالث الثانوي…..
*في الجامعه *
بعد مرور بعض من الوقت وصل رعد الي الجامعه في نفس الوقت الذي وصلت به جنات وترجل من سيارته ولكنه تسمر في مكانه من تلك الحوريه الجميلة ونظر إليها بعيون لامعه من شده الحب والي شعرها المتطاير الذي جعلها تبدو في غايه الجمال فكانت جنات ترتدي بليز من اللون الزتي وبنطال قماش من نفس اللون وتيشرت من اللون الابيض وتضعه داخل البنطال وحذاء رياضي من اللون الابيض وتركت لشعرها الاسود الحريري العنان فكان يتطاير علي وجهها مما جعلها تبدو كالواحه فنيه ابدع الرسام في رسمها وقليل من الكحل الذي اظهر جمال زرقوتيها وملمع شفاء….
نظرت له جنات بطرف عينيها ولمحته وهو ينظر لها فابتسمت بخجل وتوردت وجنتيها واكملت في طريقها الي المدرج….
امااا هو فقد نظر في طيفها بإبتسامه كلها حب وذهب خلفها…
دخل رعد الي المدرج وجلس في اول بنج وسرح بها وهي تشرح لهم المحاضر…
رعد وهو يضع يده علي وجهه ونظر لها بحب وهي تشرح وقام بإعطائها قبله في الهواء دون أن يلاحظه احد…فاردفت هي بصدمه وشهقه…
جنات بصدمه…. عااااااا يااااا قليييل الاااااادب ايه ال انتاا عملته ده…؟
نظر لها جميع من في المدرج بإستغراب فهي علي من تتحدث اماا رعد فظل يضحك عليها وعلي شكلها ووجنتيها المشتعله من الخجل…
وضعت جنات راسها في الارض وحمحمت بإحراج… اسفه ياا شباب ويلاا نكمل…
اكملت جنات شرح تحت نظرات رعد لها طول المحاضرة وبعد مده انتهت المحاضره واسرعت جنات بالخروج متحاشيه النظر الي رعد فاسرع رعد بالخروج خلفها وقام بمسك يديها واردف بهدوء…. ممكن نقعد مع بعض شويه في الكافتريا….
وقبل أن ترفض تحدث هو سريعا…. عشر دقايق بس…. هزت جنات رأسها بمعني حسنا وذهبت معه….
مرت لحظات من الصمت فبادر رعد بالحديث…..
رعد…إيه هتفضلي ساكته كده كتير…؟
جنات بخجل وتوردت وجنتيها…..انتاا ال كنت عايزني….؟!!!!
رعد بإبتسامه… طب تمام هتكلم اناا بصي هو اناا كنت ناوى اعملهالك مفاجئه بس الصراحه مش قاادر…..؟!!!! 
نظرت له جنات بقلق…..فقام هو بمسك يديها واردف بهدوء…. هو الصراحه اناا بحبك وكنت عايز اتقدملك هو مش عايز لاني فعلا هاجي اتقدملك….. فكنت عاايز اعرف رئيك ايه……؟!!!!!! 
سحبت جنات يديها من بين يد رعد واردفت بهدوء وترقرقت الدموع في عيونها….. مينفعش مينفعش….؟
وووووو ماذا سيحدث ياا تري ……؟!!!!!!
صعدت آسيا هي والجده الي اعلي وقامت اسيا بمعالجتها وبعد مده من الوقت انتهت وذهبت الي غرفتها…. آسيا وهي واقفه في الشرفه لمحت حمد وهو جالس في غرفه صغيره في حديقه القصر مليئه باللوحات والألوان وهو كان جالس ويرسم ويدندن بالغني…..
حمد وهو جالس في مرسمه وكان يرسم لوحه لفتاه صغيره وهو يغني….
حمد بغناء….كنت ماشي وكان في قلبي ذكريات تشبه كتير طعم البكاا….أنا كنت بين الناس لكني كنت جوه الغربةتايه وانتي بصدفه هناا…
وفي عز ما كاان الا*لم قت*ل الامل…. ربك رماا عشقك في قلبي واكتمل…. مقدرتش انسي عنيكي لماا قالتلي ااااه لماا قبلتي توهبي قلبي الحياه….
وكل ما في القلب ده ليكي كنتي فين انا كنت مستانيكي ادخلي قلبي بسلام الله ياا معني اكتر من الحياة……
وكل ما في القلب ده ليكي كنتي فين انا كنت مستانيكي ادخلي قلبي بسلام الله ياا معني اكتر من الحياة…..
انتهي حمد من الرسم وقام بتغطئه الرسمه ووضعهاا في مكان نظيف بعيد عن كل اللوحات الاخري وهم بالخروج ولكنه نظر امامه بصدمه مصاحبه الإستغراب واردف….. آسيا بتعملي ايه هناا وانتي هناا من امتاا….؟!!!!
آسيا بإبتسامه…. واقفه هناا من اول مبتديت تغني بس الصراحه مكنتش اعرف ان صوتك حلو كدا…. بس المهم دلوقتي اناا معرفتش اشوف الرسمه ال انتاا رسمتها لانك كنت مخبيها فمعرفتش اشوفها…..
حمد بإبتسامه…. لسه مخلصتش رسمهاا بس اوعدك لماا اخلصها هبقي اوريهالك……
آسيا بإبتسامه وقامت بمد له يديها ورفعت اصبعها الصغير في وجهه قائله وهي ترمش عيونها بطفوله مما اعطها مظهر طفولي برئ جميل….وعد …. نظر لها حمد وسرح بها وقام بوضع أصبعه في اصبعها واردف قائلا….. وعد ….
اردفت آسيا بمرح ايه رأيك نتمشى شويه….. حرك حمد رأسه بمعني حسنا وتمشي هو وهي سادت حاله من الصمت فقطعت اسيا هذا الصمت واردفت بهدوء وهي تنظر امامهاا…… كنت بتحبها لدرجاتي ياا حمد…..؟!!!!!
حمد بهدوء…… وووووو ماذا سيحدث ياا تري  ……؟!!!!
*في فيله العمرى *
كانت سيدرا جالسه في غرفتها تبكي بصمت علي ما وصلت له ولكنها اخت*نقت من الجلوس في الغرفه بمفردها وقامت دلفت الي المرحاض وهي تتحسس الطريق بيديها وصلت امام الباب فدخلت لكي تاخذ دش وبعد مده انتهت وخرجت ارتدت ملابسها وخرجت ولكنها توقفت بصدمه مماا سمعت….. فماذا سمعت سيدرا ياا تري وماذا سيحدث……؟!!!!!
يتبع…
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!